Hallo, Mijn zoontje van bijna 4 is niet geinteresseerd in activiteiten als kleuren, puzzelen, knutselen, denkspellen zoals loco, kleuren oefenen, tellen etc. Ik probeer hem een beetje voor te bereiden op de kleuterschool, maar de interesse is er gewoon niet. Vandaag kreeg ik een opmerking op de psz dat hij ook daar niet veel wil doen (of maar heel kort). Zijn concentratie is ook maar van korte duur. Hij speelt overal kort mee. Ik ben bang dat hij op de basisschool hier tegen aan loopt (achterstandje). Ik stimuleer het wel, maar houdt het wel leuk. Ben bang doordat ik ga pushen dat dit averechts werkt. tevens gaat hij dan juist raar doen (expres verkeer tellen, de verkeerde kleur benoemen etc.). Wie herkent dit? En wat juist wel of niet te doen? Er zijn natuurlijk ergere dingen te bedenken, maar maak me toch lichtelijk zorgen...
Heel herkenbaar, hier ook zo een. Heb er pas nog een vraag over gesteld. Maar bij hem zijn we hulp gaan zoeken ivm andere gedragsproblemen, zoals erg druk,zeer afgeleid en niet luisteren. Maar mijn zoontje speelt ook overal maar heel erg kort mee, vanmiddag wilde hij kleien en was dan na 5 minuten alweer klaar. Spelen doet hij weinig, alleen met zijn speelgoedwasmachine. Voor de rest is het steeds wat anders, ook wij vermoeden dat hij problemen op school hiermee krijgt. Als je hem een puzzel geeft gooit hij alleen alle stukken door elkaar, terwijl hij het wel goed kan maar hij heeft een zwakke concentratie. Luister naar je gevoel, als jij als moeder het gevoel hebt dat er iets niet klopt zou je hulp kunnen zoeken. En anders gewoon nog even afwachten, want tegenwoordig word er ook wel veel gevraagd en geeist van een kind vind ik.
Ik zou me nog niet teveel zorgen maken op deze leeftijd. Het is heel normaal gedrag en ieder kind heeft andere interesses. Sommige kinderen houden nu eenmaal niet van knutselen etc. Sluit aan bij wat hij leuk vindt om te doen. Oudste dochter heeft ook een korte spanningsboog, dit werd ook aangegeven op haar rapporten van vorig jaar. Nu is ze 5 en zit ze in groep 2 en merk ik meer rust bij haar. Geef het de tijd en ga het niet forceren. Tegenwoordig wordt er al snel veel verwacht van een kind.
Bedoel je achterstand qua kennis als hij start? Dat zal wel meevallen, in groep 1 hoeven ze echt nog zowat niks te weten. En in de klas leren ze alles zo spelenderwijs, dat gaat helemaal vanzelf. Ze hebben voor elke vaardigheid wel een spelletje. Ik zou er nu dus niet al te veel nadruk op leggen, dat komt vanzelf wel als hij op school zit en als hij dan met enthousiaste verhalen komt over wat hij gedaan heeft, kun je daar alsnog een beetje op inspelen. Mijn oudste had ook een concentratievermogen van niets toen hij 4 was en totaal geen interesse in tekenen en knutselen. Inmiddels wordt hij bijna 6 en het gaat al een stuk beter, zowel met de concentratie als met de interesses.
Ik denk niet dat je een kind hoeft voor te bereiden op de kleuterschool mbt leren. Zeker niet als ze er geen interesse in tonen. Vrees dat je dan eerder een aversie creëert. Mijn dochter doet veel dingen wel al en ben juist eerder een beetje bang dat ze zich gaat vervelen. M.i. is de kleuterschool vnl om te spelen en daarnaast een beetje voorbereiding op groep 3. Die voorbereiding hoef je dus echt niet zelf al te doen!