Goedemorgen, Mijn dochter van bijna 10 maanden tijgert door heel het huis heen en vooral de volumeknop is erg interessant! Oh en de gordijnen zijn ook een favoriet! Maar vanaf wanneer ga je een kindje corrigeren? Ik zeg nu 'NEE' en haal haar daar weg, maar volgens mij snapt ze er niks van want ze begint gewoon te lachen. En 2 seconde later doet ze het weer.. Heeft het nut om nu al 'NEE' te zeggen of kan ik haar beter gewoon weghalen en niets zeggen?
Ja dat heeft zeker nut! In het begin moet je het blijven zeggen, en haar blijven weghalen maar er komt vanzelf een moment dat ze het wel begrijpt en dat ze reageert op je 'nee'.
nou dara dan mag jij me zeggen wanneer ze er op gaan reageren... mijn dochter is nu bijna 2 en reageert er nog altijd niet op...
Hier corrigeer ik vanaf een maand of 8. Maar ik moet zeggen dat Irem toen ook echt op 'nee' begon te reageren, in het begin hoefde ik maar 'nee' te zeggen of ze begon al te huilen, dat was een beetje het andere uiterste. Maar vanaf het moment dat ik dat merkte, ben ik er dus ook gebruik van gaan maken.
M reageerde van heel klein al goed op nee: deed het soms nog wel, maar wist heel goed wat het betekende en stopte op dat moment wel met de handeling. T eigenlijk hetzelfde verhaal, al ziet hij er de lol wel van in . M is nu ruim drie en nee zeggen betekent echt niet altijd dat dit effect heeft, maar nu heeft het veel meer te maken met grenzen verkennen en kijken hoe ver ze kan gaan ... Verder zal het van kind tot kind verschillen hoe ze reageren op nee, best kans dat het nog even zonder duidelijk effect blijft, maar ik zou het zeker doen: dmv afleiden en weghalen uit de situatie. Wij hebben overigens een behoorlijk babyproofhuis, alleen de plantenpot met aarde (en plant) is verboden terrein
Wij zijn ook al begonnen met corrigeren bij 8 maanden, omdat we denken dat het moment dat een kind het doorheeft eerder komt dan het moment dat deo uders denken dat het kind het doorheeft.
Hier vanaf een maand of 9 gaan corrigeren. Tuurlijk blijven ze het de eerste 100 x toch gewoon lekker doen. Na een maand of 2 deed hij het niet meer (oa aan gordijnen zitten en idd dvdspeler en plant). Na een tijd werd de dvdspeler nl weer erg interesant (plant en gordijnen heeft hij nooit meer aan gezeten) en begon (doet hij nog steeds) grenzen op te zoeken. Nu waarschuw ik hem de 3 x en anders gaat hij naar z'n kamer (woon gelijkvloers), laat hem daar een halve minuut ofzo. Meestal hoef ik hem dan nog maar 1 x te waarschuwen en houd hij op. Of hij zegt zelf vast nee
Wij zeggen ook 'nee' (1 x) en halen dochterlief dan weg en geven haar iets anders te doen. We zeggen dan ook... dat is niet van Pom, dit is voor Pom om mee te spelen (speelgoed gegeven). Dat hebben we gedaan vanaf het moment dat ze is gaan bewegen door het huis (maand of 7)
Hier ook meteen begonnen toen ze aan verboden dingen zat. Wel meteen iets anders aanbieden wat wel mag, of haar afleiden als je ziet dat ze er weer naar toe gaat. Dan ben je minder agentje aan het spelen. Hier prima effect... tot de laatste paar weken hehehe....uitproberen maar daar trapt moeders niet in.
Nou zeg wat een rare reactie.. Waarschijnlijk verschilt het dan per kind, want mijn zoontje reageert er wel op. Vanaf een maand of 10 al. Hij weet ook dondersgoed wat wel of niet mag. Gaat vervolgens soms nog wel door om te kijken hoe ver hij kan gaan.. maar dan weet ie al dat ie weer 'nee' te horen krijgt... dat zie ik aan zn triomfantelijke gezicht dan. Jouw kindje is 2 en reageert er nog niet op, maar onbewust weet ze vast wel dat sommige dingen wel mogen en sommige niet. Als je niet begint met corrigeren dan leren ze dat nooit.. dus ook al lijkt het bij jouw dochter nog niet te werken, da's toch geen reden om het dan maar niet te doen?
Hier precies zo! Als ze nu iets doet wat niet mag zeg ik "nee Liza, is van mama/papa". Dan kijkt ze me aan, schudt nee (lachend) en probeert het nog een keer. Ik herhaal wat ik daarvoor zei en zeg, "kom dit is van Liza" en wijs haar speeltje aan. Eigenlijk komt ze dan wel. Ieder kind is natuurlijk anders en bij de één kost het meer moeite om te corrigeren. Kinderen weten niet wat niet mag en waarom niet, dat moet je ze dus leren. Ik zou er niet te lang mee wachten, want ze snappen meer dan je denkt.
Dit denk ik dus ook. Jesse is nu 8,5 maand en sommige dingen lijkt hij toch al wel een beetje te weten van: o ja...als ik dit doe, dan zeggen ze nee en moet ik het loslaten. Zal misschien ook nog wel toeval zijn hoor, maar ja...misschien begrijpt hij het al wel en scheelt het wel.