waar bevallen en wel of geen pijnbestrijding?

Discussie in 'De bevalling' gestart door vally, 11 mei 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. vally

vally Niet meer actief

Ik heb al veel topics gelezen over een thuis of ziekenhuis bevalling. Maar toch weet ik nog steeds niet wat ikzelf deze keer ga willen. Ik heb nog even om er over na te denken, maar het geeft me toch wat onrust.

Afgelopen juni bevallen van een dochter. De bevalling duurde volgens registratie van vk 5 uur (gerekend vanaf het moment dat ze bij mij was). Ik zat toen ook al op 4cm ontlsuiting. Het rommelde al 6 uur eerder. En vlak na dit moment werden de weeen ook pas pijnlijker.
    De bevalling vond ik vreselijk (rug en been-weeen) en kon ze alleen hangend/wiegend opvangen. Zittend en liggend was niet te doen.
    Heb uiteindelijk in het ziekenhuis 2.5uur weeen op moeten vangen (weeenstorm).

Tja...en nu, de pijn heeft me zo overvallen dat ik eigenlijk wel een ruggeprik zou willen. Vk geeft aan dat de komende bevalling veel sneller kan zijn. Is het wel waard om voor een paar uur een ruggeprik te laten zetten? (al heb ik natuurlijk geen garantie dat het korter gaat duren).

Daarbij, als het echt snel zou gaan en al volop in pijnlijke weeen zou zitten, dan wil ik niet eens de auto instappen. Het is een 20min rijden naar het ziekenhuis...dat was de vorige keer zooo niet prettig.

Misschien maar alle opties openlaten tot het daadwerkelijk zo ver is.

Hoe ben jij tot een besluit gekomen waar je wilt bevallen en of je wel of geen pijnbestrijding zou willen?

2. nicole1987

nicole1987 Fanatiek lid

19 sep 2015
    3.027
    970
    113
    Vrouw
    brabant
    Ik wist toen zoiezo dat ik in ziekenhuis wou bevallen, mocht er iets mis zijn,hebben ze alles bij de hand dus nu weer en zoiezo want me kindje heeft groeiachterstand.

Ik had toen ook rug,buik en beenweeen dus wist me echt geen houding aan te geven dus ja toch ruggeprik genomen dus als nu ook z gaat, zal ik er waarschijnlijk weer voor kiezen.

Me bevalling duurde toen ook 19 uur dus hoop nu wel wat sneller :)

En je kan het nog zo plannen hoe je wilt, je weet pas op moment hoe het zal verlopen.

3. NdNk

NdNk Fanatiek lid

8 mrt 2012
    2.321
    1.421
    113
    Vrouw
    Iedere vrouw maakt hierin natuurlijk haar eigen keuzes, mede gebaseerd op een eventuele eerdere bevalling...maar als het toch zo snel kan gaan...een badbevalling thuis? Of anders in het ziekenhuis als dit kan en je je daar prettiger voelt?
    Als je alles al in huis hebt, kan een hoop rust geven misschien.
    Succes!

4. Sherra

Sherra Actief lid

4 jun 2015
    312
    174
    43
    In eerste instantie wilde ik thuis bevallen mocht alles goed verlopen. Mijn vriend wilde het niet riskeren en koos voor het zkh. Achteraf wel een goed besluit gezien de complicaties die ik had. Bij de 2e heb ik sowieso geen keus maar ben toch blij met een zkh bevalling. Mocht er iets zijn, je bent gelijk en direct in goede handen.

5. DisneyMama

DisneyMama Bekend lid

7 nov 2013
    819
    438
    63
    Ik heb precies hetzelfde, bij mijn zoon 5,5 uur aan bevalling (vanaf de eerste echt pijnlijke weeën tot geboorte, en 20 min rijden naar het ziekenhuis.

Ik heb besloten om voor deze tweede op komst toch richting het ziekenhuis te willen vertrekken, ivm mogelijke complicaties die op kunnen treden (tijdens of na bevalling).
    Pijnbestrijding a een ruggenprik was toen al geen tijd meer voor, en als het nu langer duurt en ik wil een ruggenprik ben ik al in het ziekenhuis :D
    Wel heb ik voor deze bevalling een geboortetens aangeschaft, wie weet gaat dit helpen en dit mag ook thuis gebruikt worden..

Maar heb wel de volgende kanttekening, mijn verloskundige zei ook dat een tweede meestal sneller gaat, en ik me mentaal en praktisch ook moet voorbereiden op een thuisbevalling. Gezien de afstand naar het zkh en de tijd van de eerste bevalling is het reëel dat ik het ziekenhuis niet haal, en dat heb ik nu ook meegenomen in de voorbereiding..

6. Roanchie

Roanchie Actief lid

24 apr 2016
    495
    5
    18
    NULL
    NULL
    Im heb het gebaseerd op de vorige bevalling. 5 uurtjes waarbij het maar 2 uur echte weeen gwhad heb.
    Ik woon dichtbij het zh dus ben er snel.
    De verloakundige heeft ook wat hoognodige mee en als ze maar wat twijfelen dan is het gewoon zh!
    Hier dus een goeie keus geweest om thuis te bevallen, voelde me veel relaxter dus die 20 min echte weeen kon ik super goed opvangen. De bevalling was echt een feestje heel gezellig (zelfs ik was vrolijk).
    Geen pijn beschrijding nodig gehad door deze msnier. Bij de 1ste 2 uur heftig gehad en rcht gehuild om de prik, zat al op 9cm dus dat kon niet meer... (Boossss)
    En nu echt niet eens over nagedacht.
    Wel was hrt bij mij zo dat de 1ste de vliezen gebroken waren met 4cm en de laatste met 9cm. Vanaf het breken van mijn vliezen barst de echte weeen los, heb dus grvraagd om het uit te stellen omdat ik al wist dat de ontsluiting zo ook snel zouden vorderen en zonder echt pijn te ervaren.

7. Loetjoe

Loetjoe Actief lid

30 aug 2010
    325
    0
    0
    juf BO
    Groningen
    Ziekenhuis inclusief ruggenprik :p

8. Ocean83

Ocean83 Bekend lid

13 mei 2015
    731
    82
    28
    Ik ben beide keren in het ziekenhuis bevallen zonder pijnbestrijding. De eerste keer duurde de bevalling zo'n 5 uur, dus ik heb voor de tweede bevalling ook getwijfeld over thuis bevallen. Ik heb met de verloskundige afgesproken dat mijn wens was om in het ziekenhuis te bevallen, maar dat we zouden overleggen zodra de weeën zich aandienden en sterker werden. Ik ben uiteindelijk gewoon naar het ziekenhuis gegaan en een krap uur na aankomst is mijn zoon geboren :)
    Je hoeft het nu nog niet te beslissen, kies wat jou het beste lijkt en probeer er voor open te staan dat met overleg op het moment zelf het misschien toch anders gaat.

9. Aries

Aries Niet meer actief

Hier ook een bevalling van vijf uur, in het ziekenhuis en zonder pijnbestrijding. Ik hoop het een volgende keer weer op deze manier te mogen doen. Ik vond de weeën verschrikkelijk en op dat moment was ik misschien wel gezwicht voor pijnbestrijding als er nog gelegenheid voor was geweest, maar ik ben achteraf heel blij met hoe het is gegaan, omdat ik trots ben dat ik het op deze manier heb kunnen doen. Ik merk dat ik de pijn na de bevalling heel snel weer vergat en ik denk dat ik er zelf met een minder gevoel op terug had gekeken als ik het niet natuurlijk had gedaan.
    Heel persoonlijk en ik denk ook echt niet minder over mensen die voor een ruggenprik kiezen, dit is puur voor mijzelf. Als ik trouwens zoveel pijn zou hebben waardoor de ontsluiting niet vlot zoals ik hier weleens lees en het met pijnbestrijding wel opschiet zou ik er denk ik wel voor kiezen.

Het ziekenhuis was voor ons geen keuze, maar anders had ik er toch voor gekozen. Stel dat je kindje niet ademt ofzo. Puur voor mijn eigen comfort zou ik wel het liefst thuis bevallen.

10. Wenda

Wenda Fanatiek lid

12 dec 2013
    2.431
    1.398
    113
    Gelderland
    Ik ben thuis bevallen, zonder pijnbestrijding dus. De bevalling duurde 14uur, waarvan 6uur een weeënstorm. Het was enorm pittig en we stonden op een gegeven moment op het punt om naar het zh te gaan omdat de ontsluiting niet vorderde en ik helemaal op was.
    Maar toen ging het ineens snel.

En nu ga ik, als alles goed gaat, weer thuis bevallen:) Ik vond het heel fijn om gewoon in mijn eigen omgeving te zijn. We gaan zien hoe deze bevalling gaat lopen

11. ZaZaM

ZaZaM Fanatiek lid

22 jan 2015
    1.694
    38
    48
    Vrouw
    Utrecht
    Ik wilde graag in het geboortehuis bevallen, niet thuis niet ziekenhuis. Op die manier had ik wel de medische hulp dichtbij mocht het mis gaan, maar wel bevallen in een huislijke sfeer zonder toeters en bellen met eigen verloskundige. Achteraf gezien goed ook want ik moest worden opgenomen na de bevalling, dat was precies de reden waarom ik hiervoor gekozen had. Ik kon met bed en al naar de medische afdeling gereden worden zonder de auto in te moeten.

Als je serieus nadenkt over een ruggenprik, dan beval je sowieso in het ziekenhuis. Persoonlijk zal ik dan snel de verloskundige bellen als je de eerste pijn op voelt komen ipv te wachten tot de weeën echt heftig worden en elkaar snel opvolgen.
    Het is trouwens niet altijd zo dat de tweede bevalling snel gaat als het bij de eerste ook het geval was..

Oh ja en bedenk wel dat het geven van een ruggenprik soms lang kan duren (voordat de anesthesist er is).. Zeker 's nachts..

12. AnneRose

AnneRose Bekend lid

10 aug 2015
    643
    0
    0
    Ik had bij de eerste geen keuze (gebroken vliezen met 36 weken en 28 uur later bevallen)
    Bij deze tweede wil ik graag naar het geboortehuis. Daar wil ik graag een badbevalling.
    En ook voor de medische zorg dat vlakbij is, mocht het nodig zijn. Ook al zeggen ze dat het qua tijd niets uitmaakt of ik thuis beval of daar. Maar daar geloof ik niet in.
    Bij mij thuis moet er in geval van nood eerst een ambulance worden gebeld, die moet hierheen komen, ik moet naar beneden (de flat uit) met de ambulance mee, naar het ziekenhuis dat ruim 20 min. Verderop ligt. Dus al met al zal het zeker een ruim half uur duren voordat de baby en ik de eventuele medische zorg kunnen krijgen.
    Ik het geboortehuis is het een kwestie van met bed en al de lift in, verdieping hoger en ik ben er. Klinkt in mijn oren toch iets sneller :p

Edit: pijnbestrijding heb ik bij de eerste niet gehad, wil ik nu (op dit moment denk ik nog zo althans :p ) ook niet hebben. Ik wil in bad, dus ruggenprik kan al niet, en een tens in het water is ook geen verstandige combi :p
    Maar misschien denk ik er tegen die tijd heel anders over ;)

13. wwrr

wwrr Fanatiek lid

14 mei 2013
    1.280
    448
    83
    Ik wilde graag in het ziekenhuis bevallen en uiteindelijk moest dat ook. Het autoritje was niet prettig, maar de uren erna ook niet dus dat maakte niet heel veel uit. Ik heb pijnbestrijding gehad omdat mijn bevalling uiteindelijk bijna 20 uur duurde en ik helemaal op was. Ik had van tevoren aangegeven dat ik dat niet wilde, maar op het moment zelf heb ik niet getwijfeld.
    Nu heb ik wel even getwijfeld, thuis lijkt me best fijn, mits alles goed gaat en dat weet je nooit... Maar in de woonkamer in een kraambed bevallen lijkt me toch niet fijn. En ik wil graag dat mijn dochter gewoon thuis kan blijven en er verder niet al teveel van mee krijgt. Daarom toch weer naar het ziekenhuis. Zou het stiekem wel heel fijn vinden als het zonder pijnbestrijding kan deze keer, en een stukje sneller.

14. JongetjeM

JongetjeM Bekend lid

28 jan 2015
    959
    216
    43
    ---+
    Hier 2x thuis bevallen eerste x zo'n 3 a 4 uur over gedaan en 2e 2 uur. Maar was wel sterrenkijker dus dat viel beetje tegen met persen. Maar ik zou dit als iemand mijn mening vraagt een thuis bevalling adviseren, ik voelde me vertrouwd en mijn man kon lekker zijn gang gaan daarns douchen en weer heerlijk in je eigen bed.

Maar je moet er wel een goed gevoel bij hebben anders moet je coor het ziekenhuis kiezen, helemaal als je pijn bestrijding wilt!

15. MarlousAnne

MarlousAnne Actief lid

8 nov 2012
    296
    94
    28
    2x in ziekenhuis met 2x een ruggeprik. Echt hemels, kan het iedereen aanraden.

16. zasu

zasu Fanatiek lid

5 mei 2015
    1.486
    1
    36
    Bij de eerste gekozen voor het zkh zonder pijn bestrijding deze bevalling duurde 3 uur waarvan 45 min persen ik heb dit niet als heel pijnlijk ervaren meer als heel erg vervelend ook vond ik het bloed irritant dat ik met weeën in de auto naar het zkh moest wat overigens maar 10 min rijden was!
    Bij de tweede dus gekozen voor thuis. Nu ging dit zo snel (1uur)dat ik het zkh waarschijnlijk ook niet meer had gered!

Ik zou een thuis bevalling adviseren vond dit echt vele male fijner!

17. whuz

whuz Bekend lid

20 okt 2015
    995
    1
    0
    NULL
    NULL
    Ik ben thuis bevallen en dus ook zonder pijnbestrijding. Ik vond het een hele fijne bevalling en er is geen moment geweest dat ik ook iets tegen de pijn gehad zou willen hebben. Ik vond het goed te doen en ik denk dat doordat ik lekker in mijn eigen omgeving was, ik meer kon ontspannen waardoor het ook allemaal soepel verliep. Bevalling duurde zo'n 5 uur. Ik hou helemaal niet van ziekenhuizen en zou juist in de stress schieten als ik in het ziekenhuis zou moeten bevallen. Is bij ons vandaan ook nog eens 20-30 minuten rijden.

18. ydNEW84

ydNEW84 Actief lid

19 sep 2015
    326
    1
    0
    1e keer in Turkije bevallen, daar moet je in het ziekenhuis bevallen dus had weinig keuze. Daar kreeg ik wel weeen maar geen ontsluiting waardoor ik weeopwekkers kreeg. Dat resulteerde in een vreselijke weeenstorm, ik kreeg een soort morfine om het randje van de pijn te verminderen, maar al met al veel pijn geleden.

Bij de 2e in NL wederom in het ziekenhuis, dit omdat ik net verhuisd was en thuis was nog niet af dus ik dacht beter in het ziekenhuis. Hier ook weer geen ontsluiting maar wel weeen, dus opnieuw wee opwekkers, weer een morfine prik tegen de pijn wat weer niet hielp.... vreselijke persweeen gehad maar mocht niet persen, dus moest ze tegenhouden wat gewoon bijna onmogelijk was. Heb mezelf hierna gezworen nooit meer zwanger te worden en dat 2 kids genoeg is.

Maar ja de 3e kan nu elk moment komen... heb mezelf voorgenomen om lekker thuis te bevallen, lekker rustig en er vanuit gaan dat ik wel ontsluiting zal krijgen.

Mocht het niet het geval en ik moet alsnog naar het ziekenhuis en weer een weeenstorm... dan neem ik zeker een ruggenprik!

19. Kache

Kache VIP lid

11 jan 2012
    6.257
    1.165
    113
    Ik moest bij eerste naar zkh (liep bij gyn), die bevalling ging heel vlot. Ik vond het heftig ;) , maar omdat het zo goed opschoot geen pijnstilling overwogen (bij eerste inwendig onderzoek had ik al 8 cm). Bevalling duurde een dikke 4 uur vanaf de eerste wee tot geboorte.

Ik vond met weeën in auto echt helemaal niets en ook daarna met hechting in de auto weer naar huis, bleh! Het leek me daarom wel wat om de 2e dus gewoon thuis te doen, zeker ook vanwege de grote kans op een erg snelle bevalling. Omdat de eerste zo snel en soepel verlopen was , durfde ik het thuis ook wel aan. Bevalling leek op de eerste, alleen dan alles een stuk sneller nog ;), dus ook geen pijnstilling overwogen. Bij eerste inwendige onderzoek had ik 6 cm, een uur daarna is baby geboren.

Derde wilde ik uiteraard ook weer thuis. Bevalling liep anders, door omstandigheden duurde alles langer en kwam ik opeens in weeenstorm. Die deed zoveel pijn dat ik meteen voor een spuit gekozen zou hebben als de mogelijkheid er was geweest :). Maar ja, ik was thuis ;) en door de heftigheid van weeën besefte ik ook wel dat het nu wel zou opschieten en pijnstilling gewoon geen optie was. Na 45 min afzien baby geboren.

Uiteindelijk dus alles zonder pijnstilling gedaan, al heb ik het dus wel tijdens de weeën overwogen (bij eerste voordat ik wist hoe ver ik al was, bij de derde tijdens de storm die gewoon hel was)... Ik vond thuis bevallen erg prettig, veel beter dan ziekenhuis.

Veel succes met je keuze, luister naar je gevoel.

20. Deedee1

Deedee1 Bekend lid

2 mrt 2015
    877
    1
    0
    Ik wilde thuis bevallen.
    Bij mn dochter moest ik halverwege de bevalling naar het ziekenhuis omdat ze in het vruchtwater gepoept had. Dat was niet fijn.
    Ik heb geen pijnbestrijding gehad.

Bij mn zoon ben ik thuis bevallen, dat vond ik toch echt wel fijner.

De eerste bevalling duurde zo'n 5 uur, de tweede nog geen 2 uur.
    Bij de tweede had de verloskundige al gezegd: jij bevalt snel, zodra je denkt dat je gaat bevallen: bellen. Laat dat weeen timen maar zitten :)

Deel Deze Pagina