Mammografie. Eng!

Discussion in 'De lounge' started by Warboel, Nov 4, 2021.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Warboel

Warboel Fanatiek lid

Jan 8, 2014
    3,541
    625
    113
    Heey dames,

Ben weer eens op zoek naar soortgelijke ervaringen, want ik ben er een beetje nerveus over:

Ben vandaag naar de huisarts geweest, omdat ik inmiddels al 1,5 maand/ 2 maanden last heb van mijn linkerborst. Er zit van tijd tot tijd een beetje een branderig gevoel in.
    Ik (want zo ben ik nu eenmaal) heb natuurlijk: 'branderig gevoel in borsten' opgezocht. Dit is dus ook de reden geweest dat ik uiteindelijk toch naar de huisarts ben gegaan.

Ik heb trouwens een geschiedenis met Mastopathie. Daarnaast heb ik 'onderontwikkeld' klierweefsel in mijn rechterborst. Ik gaf wel aan dat ik hetzelfde gevoel soms ook daar voel, maar het is verwaarloosbaar tegenover de rechterborst. Iets wat hormonaal gezien natuurlijk prima te verklaren zou kunnen zijn. Ook qua borstvoeding bleek rechts, altijd flink achter op links...

Omdat het een nieuw soort 'pijn' (het is overigens niet echt pijn, maar gewoon een onaangenaam gevoel wat van tijd tot tijd ineens opkomt) is, ben ik toch doorverwezen voor een mammografie. Ik hoopte ergens gewoon dat dit niet nodig zou zijn. Toch gaf de HA als verklaring dat het hoe dan ook een win-win is. Als er iets zit wat er niet hoort te zitten ben ik er bedtijds bij en zo niet, dan kan ik de akelige gedachten w.b.t. dat gevoel ook een keer loslaten. Iets waar ze overigens helemaal gelijk in heeft!

Dat gezegd hebbende: ik vind het doodeng! Ik ben bang voor de pijn, de zenuwen in de aanloop ernaartoe (ik moet 15 november) en de uitslag. Ik ben al zo een heerlijk stressbestendig typetje en dat gezegd hebbende: ik wil gewoon enigszins weten wat ik kan verwachten. Hoe kut ook. Dus vandaar mijn vraag hier:

Zijn er dames met enigszins eenzelfde ervaring en zou je dit met me willen delen. Dit hoeft niet als geruststelling, maar de controlfreak in mezelf wil gewoon alles op een rijtje hebben voordat ik dadelijk met mijn (mini)tietjes tussen twee platen ga staan.

Alvast bedankt!

2. Zomerrr

Zomerrr VIP lid

Jun 5, 2011
    5,097
    503
    113
    Ik krijg elk jaar een mammografie. Je borsten worden op een plaat gelegd (is in hoogte verstelbaar) en dan worden ze platgedrukt. Ik heb zelf wat grotere borsten maar wanneer ik het echt bijna niet te doen vind qua pijn is het alweer voorbij.

Heel veel sterkte!

Warboel likes this.
  3. Mamafiets

Mamafiets VIP lid

Apr 22, 2019
    18,415
    30,760
    113
    Female
    Ik heb eenmaal een mammografie gehad. Vind het erg meevallen. En vond iedereen vooral zo enorm lief en begripvol.
    Ik was daar ivm een eerdere borstontsteking die niet kon worden verklaard (gaf al jaren geen bv meer).

In de wachtkamer was ik al bijna de muziek voor mijn begrafenis aan het kiezen. Zo nerveus was ik voor was ze zouden kunnen zien.o_O

Pijn van het pletten viel mee. Wel heel ongemakkelijk. In het ziekenhuis gebruiken ze een ander type machine dan in zo'n bevolkingsonderzoek-bus waar je vaak de verhalen over hoort.

Sterkte. En hopelijk wordt het optie 2: geen angst meer over je pijntje.

Warboel likes this.
  4. Warboel

Warboel Fanatiek lid

Jan 8, 2014
    3,541
    625
    113
    Ooo vooral dat stukje uit de wachtkamer herken ik nu al. Had ik trouwens al toen ik mijn klachten ging opzoeken.

Ik heb zelf wel heel kleine borsten. Ze zijn beiden best gevoelig, dus ik ben wel bang voor eventuele pijn. Nu heeft de huisarts wel opgenomen in de verwijzing dat ik in zo een geval een echo moet kunnen krijgen.

Ik hoop gewoon dat het meevalt. Alles. Dat is wel beetje de samenvatting.

Mamafiets likes this.
  5. Vero0504

Vero0504 VIP lid

Nov 17, 2016
    18,960
    15,002
    113
    Hier mamografie en echo gehad ook niet met de meest volumineuze borsten (krappe b destijds).

Viel me echt super mee en ik kan er verdraaid weinig op hebben. Het is alleen ff gehannes om de dames er mooi op te krijgen qua positionering maar omdat er weinig weefsel is kunnen ze al vlot een mooi plaatje maken.

Mijn zenuwen waren in elk geval heeeel wat erger voelde t zweet onder mn armen lopen. Maar dat had ik zelfs bij de echo en dat leidt ENORM af :roflmao:

6. Vaasje

Vaasje Niet meer actief

Ik heb in 2020 een mammografie gehad. Ik was doodsbang voor de pijn die iedereen aangaf te hebben.

Nou ik heb nergens wat van gemerkt! En het deed helemaal geen zeer, prettig ook niet maar geen zeer.

Wel kreeg ik direct de uitslag en daaropvolgend een punctie en biopt.

7. rijo

rijo VIP lid

Mar 5, 2014
    5,272
    2,034
    113
    Ik herken je gevoel helemaal. Ik heb een paar jaar geleden een mammografie gehad ivm een pijnlijke plek in mijn linkerborst. Het platdrukken van mijn borsten voelde alles behalve prettig, maar het is gelukkig zo voorbij. Er werd tijdens het maken van de foto's iets in mijn rechterborst gevonden, er was niks te zien bij de pijnlijke plek links. Er kwam meteen iemand die nog een echo van mijn borsten ging maken. De pijnlijke plek links was waarschijnlijk een spier, de plekjes rechts waren goedaardige cystes en zouden vanzelf weggaan.

Warboel likes this.
  8. Esther2901

Esther2901 Fanatiek lid

Jul 3, 2014
    2,086
    1,583
    113
    De mammografie op zich heb ik geen problemen mee, ook geen pijn of zo. Het daarna wachten totdat je bericht krijgt of de foto's gelukt zijn en of ze eventueel verder onderzoek moeten doen. Dat vind ik killing. De laatste keer wilde ze ook nog een echo maken, gelukkig niks aan de hand. Gelukkig niks aan de hand, maar dan vliegt mijn hartslag toch wel gelijk omhoog hoor.

Warboel likes this.
  9. Eenkadootje

Eenkadootje Fanatiek lid

Mar 5, 2013
    4,611
    2,405
    113
    Ik heb al meerdere mammografie laten maken in de loop dr jaren. Ik moet zeggen, dat de techniek wel iets is verbeterd.
    Het doet wel zeer, maar het is zo weer voorbij.
    Het duurt nog geen minuut per foto.
    Weeën, die doen pas echt pijn en duren ontzettend lang, en die hebben we toch ook overleefd.

Ik denk altijd aan leuke dingen, en ik beloof me daarna iets leuks voor mezelf.
    Trek ook iets makkelijks aan, zodat die bh eventjes uit kan blijven. Mocht je dat willen.

Warboel likes this.
  10. wishfulthinking

wishfulthinking Fanatiek lid

Aug 7, 2012
    4,828
    2,498
    113
    Female
    Hier ook al meerdere malen een mammografie gehad ivm mastopathie
    Tja het is heel even geen pretje maar ik vind het nou ook niet ondragelijk..

De zenuwen vooraf zijn meestal erger dan het hele gedoetje op het moment

Warboel likes this.
  11. lindajl

lindajl Fanatiek lid

Jan 25, 2016
    1,916
    1,505
    113
    Female
    Jaar of 6 geleden door de medische molen geweest ivm pijnlijke harde plek in m'n borst. Ik vond de mammografie heel erg meevallen.
    Helaas was mijn klierweefsel te dicht, waardoor het niet goed beoordeeld kon worden. Daarom moest ik ook nog een echo, helaas was dat ook niet goed genoeg. Daarna volgde ook nog een MRI. Daarop was wel wat te zien dus moest er een biopt genomen worden. Biopt vond ik ook reuze meevallen. Het vervelendste onderzoek vond ik de MRI scan.
    Uiteindelijk was er bij mij niks aan de hand. Het was gewoon verdikt klierweefsel.
    Uiteindelijk zijn er weken overheen gegaan voordat ik duidelijkheid had. Vreselijk vond ik dat! Echt ook momenten gehad dat ik heel bang was voor een slechte uitslag. Gelukkig was het loos alarm.

Warboel likes this.
  12. Cobon

Cobon Niet meer actief

Ik had ook een branderig gevoel en een knobbel. Ben bij de mama poli geweest, heb een mammografie gekregen en een echo, ik weet niet meer wat het was (jaren terug alweer) maar er was niets aan de hand :)

Veel succes en sterkte!

Warboel likes this.
  13. elliepellie

elliepellie Fanatiek lid

Jun 28, 2014
    1,887
    1,011
    113
    Female
    Pedagogisch medewerkster
    Venlo
    Ik heb precies dezelfde klachten alleen dan rechts en moet 16-11 een mammografie…. Het is spannend ja maar ik probeer mij niet al te druk te maken

Warboel likes this.
  14. nmv

nmv Fanatiek lid

Jan 7, 2013
    3,964
    270
    83
    Oost-NL
    De mammografie is geen pretje, maar pijnlijk vond ik het niet. Geef gewoon aan dat je erg gevoelige borsten hebt en dan houden ze daar rekening mee. Mij vroegen ze ook constant of het nog ging en ik kon zelf ook aangeven wanneer het evt te pijnlijk werd. De verpleegkundige was gewoon in dezelfde ruimte.

De spanning herken ik zeker! Mijn man kon gelukkig mee zodat hij me kon afleiden, ik heb nogal de neiging om mezelf gek te maken... En ook de dagen erna heb ik afleiding gezocht. Ik had helaas de pech dat vrijdag de uitslag nog niet binnen was, dus moest een extra weekend wachten.

Dus zoek dingen waarmee je jezelf kan afleiden! Houd je van boeken lezen? Puzzelen? Serie op Netflix? Of neem iemand mee die je kan vervelen met (lange) verhalen. ;)

15. suus1983

suus1983 VIP lid

Oct 10, 2006
    50,191
    35,881
    113
    Hier werd ik direct gerustgesteld door de vrouw die de mammografie deed en mocht ik gelijk naar huis. Wachten is altijd zo vervelend. Vond het zo fijn dat het bij mij op die manier kon.

16. suus1983

suus1983 VIP lid

Oct 10, 2006
    50,191
    35,881
    113
    Hier ook vorig jaar een mammografie door pijnklachten en bobbeltjes (en mastopathie). Ivm achtergrond van mijn moeder, eierstokkanker begin 30, gelijk een mammografie.
    Het was wel ongemakkelijk, maar kon het niet eens vervelend noemen (heb wel grote borsten). Vond het persoonlijk niks voorstellen, al is dat vast voor iedereen anders.
    Toen ik me aangekleed had kreeg ik al gelijk bericht dat alles er goed uit zag en mocht direct weer weg. Kreeg de officiële uitslag volgende dag via de huisarts, maar was meer voor de sier heb ik het idee.

Vind wel dat je lang moet wachten, 15 november duurt nog 10 dagen. Is het zo druk? Ik mocht 2 dagen later, de spanning is toch een van de ergste dingen.

17. nmv

nmv Fanatiek lid

Jan 7, 2013
    3,964
    270
    83
    Oost-NL
    Ik moest na de mammografie nog een echo, om alles goed duidelijk te krijgen. Ik zou er dus vanuit gaan dat je dit ook nog moet, aangezien de huisarts ook alnover echo begon.

18. suus1983

suus1983 VIP lid

Oct 10, 2006
    50,191
    35,881
    113
    Werd bij mij verteld dat als er op de mammografie iets te zien zou zijn, er een echo zou zijn en eventueel daarna nog een punctie. Allemaal op 1 dag trouwens. Bleek hier niet nodig en alleen de mammografie was voldoende.

19. Esther2901

Esther2901 Fanatiek lid

Jul 3, 2014
    2,086
    1,583
    113
    Hier worden de foto's gelijk beoordeeld door een radioloog. Is deze van mening dat er een echo nodig is dan wordt dat ook gedaan. Dus als ze je gelijk naar huis laten gaan, dan weet je dat het goed is. Bel ik de huisarts meestal ook niet meer voor de officiele uitslag.

20. suus1983

suus1983 VIP lid

Oct 10, 2006
    50,191
    35,881
    113
    Ja precies zo ging dat bij mij ook. Al zei de verpleegkundige al gelijk dat het er goed uitzag, de radioloog bekeek ze gelijk en 10 minuten later kon ik naar huis

Share This Page