We hebben een nieuwbouwhuis gekocht wat hopelijk in april volgend jaar wordt opgeleverd. Nu ben ik me voorzichtig aan het orienteren over een logische planning> hebben jullie tips? Dus waar begin je mee? Wat moet er gebeuren: - stucen - of renovliesbehang van alle muren - badkamer gedeeltelijk betegelen, muurtje tussen bad/douche, wastafelmeubel ophangen (de rest is er) - een tweede kleine badkamer maken (helemaal van scratch) op 2e verdieping - vloeren leggen - keuken moet gemonteerd worden - verven Vergeet ik nog dingen? Wat is een logische volgorde en hoeveel tijd moet ik ong rekenen voor deze dingen?
Stucen begin je mee, maar wordt het bijv. niet behangklaar opgeleverd? In ieder geval zul je eerst de wanden moeten stucen, vanuit daar ga je verder.
1 tip voor je muren..doe er niet direct iets duurs op..over 2, 3 jaar moet je het weer opnieuw doen. Nieuwbouw gaat nog helemaal werken en uitzetten. Je krijgt dus scheuren en je bahang gaat losraken. Zitten hier ook in nieuwbouwwijk, iedereen heeft er problemen mee. Wij hebben volop scheuren in de muren, buurvrouw haar behang laat los. Ben blij dat wij er toen geen duur stucwerk op hebben gedaan..
Stucen zou ik niet doen, zonde van je geld als je straks scheuren krijgt. Bij ons ging het zo: 5-12 oplevering 6-12 tm 12-12 behanger (hele huis renovlies) 16-12 vloer egaliseren 19-12 vloer leggen 21-12 verhuizen 23-12 keuken plaatsen Ivm de oplevering van ons oude huis konden we niet anders. Het eerste weekend zijn we uit eten geweest omdat we geen keuken hadden
Dank voor jullie reacties! Ik hoor en lees zulke tegenstrijdige verhalen over stucen in een nieuwbouwhuis....Zaterdag zijn we wezen kijken bij een aanbieder van renovlies, en eerlijk is eerlijk, dit zag er erg mooi uit (net zo mooi als stuc). En volgens mij gaat het ook sneller dan stucen. Annie: bevalt renovlies bij jullie? Zie je de naden niet? En ook geen beschadigingen/scheuren aangezien het huis nog wat leeft/uitzet (of hebben jullie geen nieuwbouw?) Jullie hebben verder hele strakke planning gehad zeg - wow!
Wij hebben vorig jaar dus wel laten stucen, wetende dat het over een jaar of 5 nog een keer gedaan moet worden. En inderdaad al scheuren, gelukkig alleen in de naden van overgang plafond/wand en in hoeken, dus valt me nog mee. Wij zaten in 18 dagen in ons huis, alles verhuisd en al. Maar bij ons zaten badkamer en wc's er al in. Daar zou ik als ik jullie was ook mee beginnen, want geeft de meeste zooi. Daarna muren (laten) doen, dan keuken en als laatste de vloer. Alvast succes!
ja hier ook de scheuren in de muren. Je blijft het dicht smeren. En inderdaad wij hebben onze muren voordat we gingen behangen 3x behandeld met voorstrijk en me behang liet nog los. Wij laten het nog een jaartje uit werken en knappen het dan pas weer op.
Hier laten spack spuiten op afraden van iedereen maar wij vinden glasvlies behang lelijk. Na een jaar al wat scheuren, over 2 jaar laten we het gewoon bijwerken. in het behang geen scheuren.
Hoe lang duurde het stucen bij elkaar voordat erover geschilderd kon worden? Hoorde dat een nieuwbouwwoning wat langer de tijd nodig heeft om te drogen, klopt dat?
Wij hebben vorig jaar ons nieuwbouw huis opgeleverd gekregen. Toen wel gekozen voor stucen, wisten van tevoren dat je scheuren zou gaan krijgen. Zitten er ook in maar valt erg mee, ding is ook je gaat over die zoveel jaar ook niet heel snel alles dan stucen, dachten dan maar in een keer goed. Wij hebben de keuken erin laten zetten nadat alles gestuced en geschilderd was, scheeld afplakken etc. Denk er ook aan dat me bijv plinten nog nodig hebt, vergeet je snel. Wij hebben wel tot plafond aan toe tegelen gekozen in de badkamer. Neem voor alles je planning ruim zodat wanneer er iets uit loopt je niet in de problemen komt. Er was bij ons wat vertraging met de vloerverwarming aanleggen, gelukkig was de vloer leggen meer dan 1,5 week later gepland dus geen probleem! Heel veel succes en plezier. Ps let nu ook wat op aanbiedingen zo hebben wij bijv wat dingen uit opheffingsverkoop gehaald.
Planning bij ons was: 10-7 oplevering, beginnen met glasvlies behang (hele woning, zelf gedaan met hulp van familie) 11-7 keuken bezorgen, behangen 12-7 keuken laten monteren, behangen 13-7 ochtend keuken afmaken, behangen 14-7 t/m 22-7 behangen en alles sauzen. Tussendoor nog wat kleinere klussen, badkamer kastjes ophangen e.d. 23-7 vloer egaliseren 24 en 25-7 vloer leggen 28-7 verhuizen En daarna nog weken lang allerlei klussen gedaan. Keuken stond al maandenlang gepland, als we de planning wilden verschuiven, zouden we pas weken later aan de beurt zijn. Leuk om te doen klussen en verhuizen!
Het droogt ongeveer 1 tot 2 mm per dag. Dus het is afhankelijk van de laagdikte. Dus meestal 1 tot 2 weken na het stukadoren kun je gaan schilderen. Je ziet het trouwens ook wel, er ontstaan op een gegeven moment allerlei plekken op de wand waar het nog niet droog is, dus zolang je dat blijft zien kun je dus ook nog niet schilderen. Mijn vriend heeft een eigen stukadoors en afbouwbedrijf dus heb er wel een beetje verstand van..
De renovlies bevalt prima! De naden zie je eigenlijk niet, alleen als het zonnetje op de muur schijnt zie ik de naden zitten. Een ander niet, maar omdat ik weet hoe breed de banen waren zie ik het wel. Mijn vriend ziet het trouwens ook niet en zegt dat ik gek ben Er is 1 klein stukje beschadigd. Dit is in een hoek waarbij de behanger vergeten is het behang in te snijden. Wij merkten het pas op toen het scheurtje er in kwam en hebben netjes een bosje bloemen gehad omdat hij het zo vervelend vond. Ook hierbij weer: ik weet waar het zit en zie het dus, maar als jij hier op visite zou komen zou het je niet eens opvallen. We hebben inderdaad nieuwbouw Door de strakke planning hebben we alleen nog steeds geen plinten *schaam* Zoon is eind januari jarig en we hebben afgesproken dat de plinten er dan opzitten.
Wij hebben gekozen voor renovatiebehang, ik weet niet of dat hetzelfde is. Het is geen glasvezel in ieder geval. Het is glad behang waar over heen is geschilderd. Ik ben hier echt blij mee. De buren hebben laten stucen en die hebben het inmiddels opnieuw moeten laten doen. Wij hebben eerst de badkamer en toilet gedaan. Ondertussen alvast de zolder geschilderd. Daarna de rest geschilderd, vloer beneden laten plaatsen en keuken laten plaatsen. Daarna de laminaatvloer op de slaapverdieping.
WIj zijn naar de showroom van easy-stuc geweest - wat ze aanbieden heet renovliesbehang: heel dun behang, ziet eruit als stuc, dat ze ook voor je sauzen. Ziet er erg mooi uit, ben alleen bang dat ook hier scheuren in kunnen ontstaan en weet dan niet of dit gemakkelijk op te lossen is.... Lina - dat renovatiebehang klinkt volgens mij hetzelfde, ziet het er glad uit als stuc? en dus geen probleem met scheuren van behang? En was het duur? Annie: de beschadigde delen, zijn die makkelijk te vervangen, weet jij dat?
Het maakt de muren echt glad. Dus inderdaad de gestucte uitstraling. Ik geloof dat het 60 euro per rol was, maar het is al weer 4 jaar geleden. Ik zie wel dat onder het behang hier en daar een scheur zit, maar niemand anders was dat opgevallen. Je ziet dat ook alleen van dichtbij. De meeste mensen staren niet zo naar je muren. 😁 Maar het behang zelf is dus niet gescheurd. Wij hebben ervoor gekozen om op de slaapverdieping de muren even glad te trekken en te verven (niet stucen). Die muren scheuren nu aan alle kanten. Dit zijn we nu kamer voor kamer aan het oplossen. De renovatiebehang was bij ons echt voor de eerste 5 jaar, maar achteraf gezien werkt het beter dan stucen.