Helleu allemaal! Wij zijn alweer een tijdje bezig met een "nieuwe" auto, wat we willen, waar we het willen kopen, tweedehands, of misschien nieuw. Na de hele discussie dat nieuwe auto's vanaf prijzen hebben omdat er dan nog kosten bij kunnen komen (elektrische ramen, getinte glazen, ingebouwde navigatie blabla) was het dus duidelijk dat een auto nooit de prijs was die je in de advertenties en op tv ziet En toen kwam het, zei vriend: Vergeet niet dat de rijklaar maken kosten er ook nog bij komen. Kosten voor het rijklaar maken....WHUT? Wat hadden ze dan verwacht wat we met een auto wilden doen? Op ons rug mee nemen als we een stukje gaan fietsen? Ik zie het al voor me dat ik een tandenborstel ga kopen, en dan bij de kassa te horen krijg dat is dan 50 cent extra voor het borstel klaar maken. Ik mag toch aan nemen dat die dingen kunnen rijden als je er 1 koopt, en ja ik ben een doos die enkel auto's via particulieren gekocht heeft, en dan enkel maar naar het postkantoor hoefde om de auto over te laten schrijven, belletje naar de verzekering en hup rijklaar! Tsja, stel dat je een auto van 10.000 koopt, dan is die paar 100 euro extra voor het rijklaar maken in vergelijking maar een habbekrats, maar dan nog! Hebben ze niet genoeg aan de 10.000 die ik dan inlever? Koop je een gloednieuwe auto..is die niet eens klaar Beetje onzinnig topic, maar na 4 dagen mijn kleine brein hier overheen gebogen te hebben moest ik het even kwijt Hebben jullie ook van die dingen die "gewoon" zijn, maar die in jouw hoofd gewoon nergens op slaan?
Ik weet het niet zeker maar ik vermoed dat de dealer niets van een verkochte auto krijgt behalve het 'rijklaar maken bedrag' Maar dat weet ik niet zeker. Als dat zo is vind ik het wel logisch dat ze er ook wat aan overhouden.
Ja stom hè, zelfs bij auto's die al flink kilometers hebben gereden moet je rijlaarzen kosten betalen
Mijn vriend is zelf boekhouder geweest bij een auto dealer, en ze houden er zeker geen 10.000 aan over, maar het hele bedrag afstaan gebeurt ook niet. Hij is dan ook zeer goed beslagen als hij het rijklaar bedrag moet beargumenteren, maar dan nog....als ik een nieuwe auto koop dan vind ik het dus logisch dat hij gewoon weg kan rijden (ja het is dus echt een eigenwijze kronkel )
JA! En die rijden dan toch al??? Ik vind het maar gek...en als het gaat om een doekje over het dashboard heen halen wil ik dat zelf ook wel doen hoor
Even aan mn man gevraagd. De auto kan alleen starten als hij nieuw is. De ruitenwissers, airco, radio niks doet het. De software moet er nog ingezet worden, de folie eraf, nalopen op transportschade. De doffigheid van de folie eraf poetsen. Weer wat geleerd. Bij bestaande auto's geven ze em een grote beurt.
Maar waarom? Het lijkt mij toch logisch dat mensen een auto kopen om in te rijden, waarom zorg je dan niet gewoon dat dat ding het doet (plus dat een proefrit in de auto toch ook bij voorkeur in een rijdende auto moet gebeuren ) Ik weet dat er een reden voor moet zijn, maar ik denk dan gooi het ergens in die 10.000 euro (of welk bedrag dan ook) want ik voel me echt genaaid als ik moet betalen om een auto (gemaakt om in te rijden) rijklaar te maken. Alsof ik een nieuwe spijkerbroek koop en dan bij de kassa te horen krijg dat er een tientje bij komt omdat de pijpen aan de onderkant open gemaakt moeten worden :S
Ik vind het ook onzin hoor dat voorop maar wist zelf ook niet precies waar het voor was. Nu wel De auto waar je je proefrit in maakt is overigens niet de auto die je krijgt als je een hele nieuwe koopt. Bij tweedehands vind ik het nog meer onzin. Als je een beetje handig bent kan je die beurt zelf ook.
Totaal niet wat je vraag je vraag is maar op en nieuwe auto kun je ook nog gewoon afdingen :-D en rij klaar maken is echt de grootste onzin. Pure geld verdienerij. Zo zei onze laatste auto dealer het zelf ook
bij 99% van de autos zit transportschade. Deze schade is vaak oppervlakking en makkelijk te herstellen door een poetsbedrijf. maar dit moet wel gedaan worden en kost het bedrijf geld. nieuwe autos worden geleverd in folie en allerlei verpakkingsmateriaal. onderdelen die ingepakt zijn in plastic -motorkap -bumpers -vloer -stoelen -achterbank -dashboard -bekleding deuren - velgen daarnaast moeten er nog een aantal onderdelen in bevestigd worden als hij geleverd word in de garage. de airbags zitten er niet in radio zekeringkast ligt nog open wieldoppen zitten er niet op of velgen zijn ingepakt antenne moet er nog op geen matjes erin en moeten de boardcomputer nog in de juiste taal ingelezen worden zodat ook de luxe schermpjes te lezen zijn in je auto. zoals ingebouwde navigatie of radio. verder word hij motorisch helemaal nagekeken. of alle remmen werken, of de versnellingen het goed doen, eigenlijk alles. word gecheckt. zo moet vaak ook de ruitenvloeistof gevuld worden en de koel en remvloeistof. en olie bijgevuld. zo word een trekhaak ook niet door de fabriek geleverd en moet die ook nog eronder gezet worden door de garage. en dan uiteindelijk moet hij nog op kenteken die nieuw aangevraagd moet worden bij het rdw.
Als dat kennelijk "standaard" is, waarom kan dat dan niet doodsimpel in de prijs gerekend worden? In plaats van er nog es bovenop?
Echt onzin hoor... Wij hebben verschillende auto's bekeken bij meerdere dealers en die bedragen zijn belachelijk! 350-1000 is dood normaal. We zagen opel zafira staan op marktplaats voor 4600 euro. We komen daar zegt die vent: jaaaa hij is gestofzuigd, in de wax gezet en de remklauwen etc zijn gespoten dus daar komt dan nog service kosten overheen van 300 dus komt de auto op 4900.. Waaatt!!! 😳 die is gek!!! En rij klaar maak kosten waren bij hun standaard 1000 euro. Wauw.. Heb dat bedrijf vierkant uit gelachen. Hij vond dat het service was en het zo hoorde. Uit eindelijk een andere auto gekocht voor een zeer goeie prijs incl spuiten van voor en achter bumper (zat bij de prijs in) en geen kosten er verder bovenop, gewoon eerlijke verkopers.. Daar hou ik van!
Wij gingen kijken voor een tweedehands auto van 8999 euro rij klaar maakkosten 695. Nou prima en ook nog 15 euro overschrijvingskosten... Nou sorry dat je die 15 euro dan apart gaat vragen slaat echt helemaal nergens op. Kan dat nou niet van die 695??
Maak er dan 700 rijklaar van hé, zou ik zeggen. Of ik nu 695 of 700 zou moeten betalen als "extra" dat zou mij niks maken. Maar waarom ze dan niet ineens 9700 euro in hun advertentie zetten? Dan weet je tenminste gelijk waar je aan toe bent qua bedrag.
Wij zouden 650 euro moeten betalen daarvoor... Maar wij kunnen wel redelijk onderhandelen met onze dealer waarmee we altijd een paar 1000euro af kunnen dingen en vaak de rijklaarkosten er ook nog af kunnen krijgen. Maar goed wij hebben daar inmiddels ook al 4 nieuwe auto's gehaald... Misschien dat dat ook wel scheelt?
dat vind ik dus ook vreemd. oom van mij heeft een auto bedrijf in 2e handauto's en die adverteert juist met geen afleverkosten. klinkt heel leuk maar kan me niet voorstellen dat hij die kosten cadeau geeft. er moet wel iets te verdienen zijn maar dat ligt er maar net aan wat je inkoopt voor welke prijs en wat het op de markt waart is. overigens zou ik zelf nooit een nieuwe auto kopen. als je hem de garage uit rijd is hij gelijk al niet meer waard waarvoor je hem gekocht hebt. heb liever een 'nieuwe' 2e hands dan een splinter nieuwe.
Het is gewoon een makkelijk getal om eraf te krijgen met onderhandelen. Ik vind het de grootste BS en wij hebben het echt nog nooit betaald.
Met die airbags en alles heb ik nog nooit van gehoord. Bij Peugeot, Renault,Opel, Seat, Volkswagen en Renault bestaat rijklaar maken van een NIEUWE auto uit: Transportkosten Nulbeurt(alle vloeistoffen toevoegen dus) Deconserveren en reinigen (uit fabriek) administratiekosten Volle tank brandstof Waxoyl poetsbehandeling Monteren kentekenplaten Calamiteitenpakket Nieuwe mattenset Recyclingbijdrage Kentekenleges Kosten tenaamstelling. Natuurlijk zitten er airbags in en doen de ruitenwissers het.
En de auto wordt getankt.. Maar ik zou er flink van de auto afdingen hoor! Gewoon ook zeggen dat je bij een andere dealer ook gaat kijken! En ook vragen wat je korting zou zijn als je geen auto inleverd! En noem elkaars bedragen maar.. Ik ben wel eens een keer weggelopen bij zo onderhandelingsgesprek. Voelde me niet serieus genomen. Mooi dat ze even later belde..