Aanbod nieuwe baan én zwanger ! Wat nu ?

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door fruitdruifje, 7 jul 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. fruitdruifje

fruitdruifje Bekend lid

7 jul 2007
    966
    0
    0
    HR Manager
    Noord-Brabant
    Lieve mensen,

Ik zit met een giga dilemma.... :rolleyes:

Ik heb een vast baan, waar ik het al een tijd niet meer naar mn zin heb. De situatie daar is zelfs zo ellendig dat ik al eens een paar weken ziek was van de stress. Momenteel is het houdbaar, maar niet geweldig.

Ik ben dus gaan solliciteren. Ik heb nu een eerste gesprek gehad ergens en ze zijn laaiend enthousiast. Ik eigenlijk ook wel. Komende week heb ik het eindgesprek waarin we gaan onderhandelen over salaris....

Eergisteren heb ik positief getest. (hoera !) Nu had ik de vorige keer een miskraam, dus je weet maar nooit. Maar toch zit ik in dubio.....
    Als ik niks zeg en het blijft goed gaan met de zwangerschap, dan (1mnd opzegtermijn) start ik 1-9 en is mijn proeftijd op 1-10 doorlopen. Tegen die tijd ben ik 12 weken verder, dus 16 weken zwanger...

Wat moet ik doen ? Misschien maak ik slapende honden wakker als ik toch weer een miskraam krijg. Misschien moet ik toch maar in die (vrij) ongezonde huidige werksituatie blijven (heb ik in elk geval een vaste baan) Misschien open kaart spelen en kijken wat er gebeurd....?

Kijk, een werkgever mag je officieel niet weigeren omdat je zwanger bent, maar ik wil natuurlijk niet dat ze me toch maar aannemen om problemen te voorkomen met de wet en me na mn proeftijd buiten zetten om zogenaamd een andere reden.

Ik zeg immers een vaste baan op, dus vlieg ik er in de proeftijd al uit, dan krijg ik niet eens WW !

Los daarvan is mn huidige baas bijna op vakantie (en ik ga ook nog)....dus moet ik mn ontslag straks telefonisch melden....Hij krijgt een hartverzakking....

Lekker begin van de zwangerschap hè ? Pfffffff

En toch ben ik ook heel voorzichtig blij dat het weer raak is :)

Lieve groet van fruitdruifje

2. Niet meer actief

Ik zeg immers een vaste baan op, dus vlieg ik er in de proeftijd al uit, dan krijg ik niet eens WW !

Wil alleen ff kwijt dat dit niet klopt! Ik had ook een vaste baan, en die had ik opgezegd en bij mijn nieuwe baan ben ik er in mijn proeftijd ontslagen (trouwens wel door zwangerschap, maar ze hadden andere smoes) En ik ben gelukkig maar 2 weken werkeloos geweest maar krijg wel voor die 2 weken een uitkering!

3. Evelieveling

Evelieveling Fanatiek lid

30 okt 2006
    3.158
    0
    0
    Julianadorp
    Gewoon je mond houden. Hoe rot ook voor je nieuwe baas.
    Vergeet niet dat je normaal gesproken pas rond de 12e week voor het eerst naar de verloskundige gaat. Dus dan weet je pas hoe ver je bent.

De meeste mensen vertellen het ook dan pas aan familie en vrienden. Dus waarom zou je baas het eerder moeten weten. Er kan nog zoveel mis gaan.

Het enige wat moeilijk word is om op een gegeven moment je buik te verbergen. Maar je zou ook eerlijk kunnen zijn en het tijdens je proeftijd, als je de 12 weken overschrijdt kunnen melden!

Succes met je beslissing!

4. Ireen79

Ireen79 Actief lid

4 jun 2007
    109
    0
    0
    Zelf heb ik ook gesolliciteerd in de periode nadat ik net positief getest had, en heb mezelf steeds voorgenomen om het te vertellen voordat ik een contract zou tekenen (dus nog voor de start van mijn proeftijd). Dit omdat ik het wel zo eerlijk vond om te melden, en als je net zwanger bent is je verlof nog best ver weg.

Je zou ook kunnen wachten tot je 12 weken bent, dan is het miskraam gevaar in elk geval weg.

Ik zou het zelf niet uitstellen tot na je proeftijd, maar dat is mijn mening ;) Het staat in mijn ogen zo achterdochtig naar je werkgever toe.

Trouwens, zwanger zijn is lastig als je aan het solliciteren bent, maar het hoeft geen heel grote ramp te zijn. Zelf moest ik blijven solliciteren omdat ik een aanvullende WW-uitkering had, en voila: ik kon twee weken terug ineens kiezen uit twee banen! Over anderhalve week ga ik beginnen bij de baan van mijn keuze :)

5. Ireen79

Ireen79 Actief lid

4 jun 2007
    109
    0
    0
    Oh en PS: volgens mij krijg je wel WW als je er in je proeftijd uit vliegt hoor. Je hebt het recht om van baan te veranderen, van het UWV hoef je niet je hele leven op een plek te blijven omdat je toevallig een vast contract hebt ;)

Als je het zeker wilt weten kun je altijd het UWV even bellen, het is een lastige organisatie maar hun telefonische helpdesk is in mijn ervaring prima!

6. Luckymom

Luckymom Fanatiek lid

21 apr 2007
    3.869
    0
    0
    Groepleidster Jeugdhulpverlening
    Zwolle
    Zoals ik het zie heb je 3 keuzes:

1) Om nu voor jezelf meer zekerheid te krijgen gelijk te zeggen dat je zwanger bent, met risico verliezen v nieuwe baan.

2) Je zegt aan het eind van je proeftijd, als ze de andere sollicitanten kwijt zijn en nog steeds laaiend over je zijn, hoe het zit. Dan hebben ze je zien werken en als je bevalt zullen ze je ws toch aannemen, omdat je ook al bent ingewerkt (bevalt... ha, ha, ik lees het nu pas, ik bedoel jij, niet je baby).

3) Je wacht totdat je je vaste contract binnen hebt, zo heb je een zekerheid voor jezelf en zal je nieuwe baas het hoe dan ook moeten accepteren. Ok, hij is misschien even niet blij, maar hij moet niet zeiken, het is jou leven! Bovendien heb je er recht op! En het is begrijpelijk zeker ivm je eerdere miskraam dat je wil wachten met het vertellen aan mensen.

Ik zou je graag willen helpen, maar dat ik kan ik niet. Je moet doen wat jezelf het beste lijkt. Zet alle voors en tegens eens rustig op een rijtje.
    De stress van je huidige baan is natuurlijk mega ongezond!

Succes!

7. Claartje79

Claartje79 Fanatiek lid

17 aug 2006
    4.862
    1
    0
    huismuts
    Groningen
    je zegt dat je tegen de tijd dat je daar begint 16 weken heen bent. waar je ook om moet denken is dat je het tegen die tijd misschien al wel ziet?! bij mij zag je het met 8 weken al, de foto in mijn album is van 18 weken, ik kon het niet eens tot de 12de week geheim houden op mijn werk.

heel persoonlijk, maar dat ben ík, zou ik het wel nu zeggen. je hebt dan nog je huidige baan niet opgezegd, dus die heb je zeker en zij zien meteen dat je open en eerlijk bent. maar nogmaals, dat is wat ík zou doen.

ik snap het ook helemaal als je het juist niet verteld.

8. mamalieske

mamalieske Fanatiek lid

14 sep 2006
    2.356
    0
    0
    Ten eerste die vaste baan van je biedt ook geen garanties voor de toekomst, ik heb een vast contract en moet er ook uit bij mijn huidige baas (omdat ik niet part time kan komen werken volgens hem)

Ik zou dus gaan voor de nieuwe baan en eerlijk melden bij het laatste gesprek dat je nog maar net weet dat je zwanger bent, je hebt dan immers je huidige baan nog niet opgezegt. Dus er is een weg terug!

Als de nieuwe werkgever je daarom niet meer wil, dan blijf je gewoon bij je huidge werkgever en zo zet je niets op het spel.... je gooit toch zeker je oude schoenen pas weg als je goede nieuwe hebt?

9. fruitdruifje

fruitdruifje Bekend lid

7 jul 2007
    966
    0
    0
    HR Manager
    Noord-Brabant
    Bedankt voor al jullie tips !

Ik denk dat ik het na een positief 2e gesprek toch zeg. Ik heb immers een vaste baan. Willen ze me ondanks mijn eerlijkheid niet, dan pas ik daar toch al niet en blijf ik voorlopig nog een jaartje bij mn huidige baas (brr) tenzij ik iets anders vindt.

Woensdag heb ik het gesprek....duimen jullie voor een beetje moed...hihi?

Groetjes Fruitdruifje

10. mamalieske

mamalieske Fanatiek lid

14 sep 2006
    2.356
    0
    0
    Goede keuze, want ontslagen worden omdat je niet eerlijk bent geweest (voor je gevoel) is ook geen aanrader, en op hete kolen zit je nog niet :D

Heel veel suc6 en als je potientiele werkgever je als zwangere dame niet ziet zitten is hij jou niet waard!
    Maar kan je jezelf iig straks niets kwalijk nemen!

11. vruchtje24

vruchtje24 VIP lid

2 jan 2007
    13.199
    432
    83
    Vrouw
    home sweet home
    Ik zou het ook zeggen. Eerlijkheid duurt het langst. En als ze je om die reden zouden ontslaan is het een triest bedrijf en zijn ze jouw niet waard meid.

Heel veel succes en gefeliciteerd met je zw schap

gr vruchtje

12. daantje86

daantje86 Fanatiek lid

20 nov 2006
    3.570
    0
    0
    kraamverzorgende
    ijsselstein
    ik zit dus ook met iets. ben pas begonnen en nu zwanger. 22 juli loopt me contract af heb er nog niks over gehoord trouwens dus het zal wel goed zitten. alleen ik zal dus wel snel moeten vertellen van me zwangerschap aangezine ik ook dozen moet sjouwen

13. Evelieveling

Evelieveling Fanatiek lid

30 okt 2006
    3.158
    0
    0
    Julianadorp
    daantje... kijk je contract eens goed na. Staat er iets in over een opzegtermijn van een maand, ook als je contract afloopt. Zo ja... dan kan je het al gaan vertellen.

Zo nee... dan zou ik in dit geval je mond houden.
    22 juli is het al over 2 weken. Dan ben je pas 10 weken zwanger.

Gevaar voor een miskraam is nog niet geweken, je hebt waarschijnlijk nog niet je intake gehad bij de vk... dus alles is nog onzeker.

En het is dan zo makkelijk om je eruit te werken omdat je zwanger bent. Het mag niet, maar gebeurt helaas te vaak. Ik zou in zo'n geval voor mezelf kiezen. Dan maar even wat minder eerlijk!

14. fruitdruifje

fruitdruifje Bekend lid

7 jul 2007
    966
    0
    0
    HR Manager
    Noord-Brabant
    Beste Daan,

In jouw geval is een zwangerschap van directe invloed op het uitvoeren van je werk. Je werkgever moet je immers aangepast werk gaan aanbieden uit veiligheid (dozen sjouwen kan je namelijk niet blijven doen)

Ik las laatst dat je in zo'n geval wel meldingsplicht hebt bij een sollicitatie. Of dat ook bij een contractverlenging is, weet ik niet zeker.

Ze kunnen je dan ook nog een contract bieden dat loopt tot week 36 van je zwangerschap. Daarna ga je met zw verlof en daarna kan je weer een nieuw contract krijgen. Voor hen dus geen enkel risico...

Misschien een idee om dit voor te stellen als ze moeilijk gaan doen.

Good luck !

15. Marie26

Marie26 Fanatiek lid

13 nov 2006
    1.004
    0
    0
    gefeliciteerd met je zwangerschap!

Als je besluit voor die andere baan te gaan, zou ik dat doen en idd nog geen slapende honden wakker maken, dus nog niets over je zwangerschap vertellen.

Gewoon doen wat jij wilt en je niet schuldig voelen.

groetjes Marie

16. fruitdruifje

fruitdruifje Bekend lid

7 jul 2007
    966
    0
    0
    HR Manager
    Noord-Brabant
    Hoi meiden,

Nou eh...ik heb het dus niet verteld...toch niet !
    Ik heb het anders opgelost. Ik vond het al niet zo netjes om mijn huidige baan deze week nog op te zeggen, want mijn baas is op vakantie en dan ben ik weg als hij terugkomt. Na jaren samenwerken, vind ik dat ongepast.
    Ik heb bij mijn nieuwe baan aangegeven dat ik pas eind augustus zal opzeggen, mits ze met een goed aanbod komen (dat wordt nu gemaakt)
    Dat geeft mijn zwangerschap tegelijkertijd nog wat meer ruimte. Als ik moet opzeggen ben ik ongeveer 11 weken, dus dat lijkt me gewoon een beter plan !
    Geen slapende honden wakker gemaakt...eerst maar eens kijken hoe het loopt... 8)

Groetjes Fruitdruifje

Deel Deze Pagina