Ik ben daar zo bang voor. Ik kan ook vaak niet plassen. Ik moet me echt concentreren en dat kan tot 5 minuten duren voordat er wat druppels komen. Mijn blaas voelt dan als een volle waterballon met een klein gaatje erin waar een heel klein stroompje uitkomt. Ik moet dan echt kracht zetten om iets te plassen. En het uur daarna moet ik vaak nog 5x om de hele blaas in kleine beetjes leeg te plassen. Mijn probleem is dat ik het niet voel dat ik moet plassen tot de blaas vol is en ik niet meer kan. Voor mij is het het beste als ik het elk uur a 2 uur even probeer zonder dat ik aandrang voel, dan gaat het goed.
Dat doe ik nu ook, dat plast veel beter dan ophouden tot het voelt alsof je blaas gaat knappen. Mijn niet-kunnen-plassen was tweeledig; ik had een fobie, maar ik ging ook pas als ik écht nódig moest, en dan is de kans op falen erg groot - en dat vergroot die fobie weer (‘zie je wel, ik kán het gewoon niet!’). Dus onderdeel van de aanpak om er overheen te komen, is gaan wanneer je eigenlijk helemaal nog niet echt aandrang voelt, maar wel gedronken hebt ervoor en er dus logischerwijs wel iets in je blaas zit. Dan is plassen al zoveel makkelijker, en kun je dus aan die fobie werken met succeservaringen. Nog steeds doe ik dit; als ik een paar uur van huis ben, ga ik altijd onderweg even naar een wc ook al zou ik het makkelijk volhouden tot thuis (of heb ik 0,0 aandrang). Puur om die fobie weg te houden.
Kan zeker wel schade aanrichten en dat zou je moeten weten als je in de zorg werkt. Het is absoluut niet gezond en ook met wekelijks kan je blaas zo oprekken dat die niet meer functioneert. Urine kan teruglopen naar je nieren en daar voor infecties gaan zorgen. Echt niet doen. En snap eerlijk gezegd niet waarom je 9 uur je plas op zou moeten houden? Zoveel tijd kost het niet. Ook in de zorg is er heus wel tijd om een paar x naar de wc te gaan. Bij is het mis gegaan tijdens bevalling. Ze waren vergeten me te catheriseren. Gevolg dat er dus van een uur of 10 urine in m'n blaas zat. overloop blaas. Nu nog problemen door.
Maar snachts werkt het anders dan overdag.overdag drink je als het goed is nog regelmatig. En snachts niet. Snachts maakt je lichaam ook hormonen aan waardoor je niet steeds naar de wc hoeft. (Ok, sommige uitzonderingen daar gelaten die soms meerdere keren moeten).
In mijn kenniskring ben ik echt een uitzondering. De meeste plassen in ieder geval 1x in de nacht. Ik drink overigens wel ook 's nachts. Ik heb een bidon van 800ml naast mijn bed die minstens voor de helft leeg gaat in de nacht.
Het werd volgens mij al eerder genoemd... Er zit natuurlijk wel een verschil in aandrang voelen en dit vervolgens uren te negeren. En gewoon niet zo vaak aandrang voelen.
Besef je dat je gezegend bent! Ik kan er soms wel 5x uit om te plassen doordat ik niet in 1x mijn blaas leeg krijg. Ik kan beter de 1e keer niet gaan plassen dan kan ik doorslapen tot de ochtend zonder te plassen.
ben je weleens bij een bekkenfysio geweest hiervoor? Ik moet namelijk ook heel vaak snachts naar de wc, nu heb ik elektrodes voor op mijn enkel (die zenuwen lopen naar je blaas blijkbaar) en dat zorgt er wel voor dat ik al minder vaak naar de wc hoef snachts dan dat ik eerst moest.. daarnaast ook een drink/plasschema en allerlei oefeningen.. het kan wel beter worden! Maar vooral de elektrodes merk ik meteen als ik die een tijd niet heb gebruikt en dan weer wel gebruik..
Oeps, helemaal verkeerd geformuleerd. Een aandrang zolang negeren doe ik niet. Hooguit 2uur ofzo. Doelde er meer op dat ik overdags met gemak zolang geen aandrang voel door drukte. In rust merk ik het veel sneller op. Thuis ga ik regelmatig naar het toilet. Maar nee 9u lang aandrang negeren, zou topsport zijn. Zo sterk is mijn bekkenbodem niet denk...
Nee nooit eigenlijk. Door mijn chronische nekklachten zie ik de huisarts al te vaak en voel me snel te veel om met wat anders dan aan te kloppen daar. Heb altijd het gevoel dat hij denkt heb je haar weer. En niet dat hij me dat gevoel geeft hoor, super aardige kerel, maar voor mijn gevoel zie ik hem gewoon te vaak.
Herkenbaar.. ik weet niet hoe het overdag zit? Maar ik heb een overactieve blaas en het kan zeker wel fijn zijn zo'n bekkenfysio! Anders keertje eerst fysio opbellen, kijken wat zij ervan zegt? En dan daarna naar huisarts verwijsbrief vragen? Het is in ieder geval wel iets waar je echt wel hulp voor mag krijgen hoor! Toch fijn als je snachts keer kan doorslapen!
Kan nooit kwaad inderdaad. Hier is op de hoek van de straat vorige maand een fysio praktijk geopent, zal daar eens binnen stappen en advies vragen.
Klopt, maar wel als je vergoeding wilt. Dat zeggen ze tegen mij tenminste altijd en loop al jaren bij fysio
Nee hoor, misschien dat het kan zijn dat je een niet gecontracteerde fysio hebt gekozen. Ik ben zelf verschillende keren naar de fysio/bekkentherapeut gestapt zonder verwijs en nooit een rekening gezien. Mijn zorgverzekering heeft ze altijd betaald.
Ohh heb wel met contract, maar moest wel verwijzing nouja maakt ook niet uit! Ze kan in ieder geval sowieso gaan!
Wat gek! Hier zegt de ha of vk altijd daar je gewoon zelf kan bellen en geen verwijs nodig bent. Dat heb ik dus ook gewoon gedaan.. raar dat jij dan wel dat verwijs moet hebben, misschien dat het bij jou om een minder standaard reden is dat je heen gaat?