Plasproblemen bijna 8 jaar

Discussion in 'Schoolkinderen en pubers' started by Patty86, Apr 11, 2022.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Patty86

Patty86 Fanatiek lid

Oct 8, 2012
    3,562
    2,859
    113
    Female
    Hoi allemaal, Ik heb een geweldig leuke dochter van alweer bijna 8 jaar. Leuke, sportieve en sociale meid.
    Veel vriendinnen, kan goed meekomen op school. Echt niks aan het handje.

Vanaf 2 jaar zijn we bezig met zindelijkheid. Eerst op het potje later op de wc. Uiteindelijk met 3.5 was ze redelijk zindelijk. Ze ging naar het toilet en had zo nu en dan ongelukjes, bijna dagelijks. Nadat ze op school begonnen was, zo na haar 4e verjaardag werd het steeds een beetje meer. Geen hele plassen maar behoorlijke scheutjes. Ze at in die periode ook heel erg slecht. we stapelden blaasontsteking op blaasontsteking en ook nog obsitipatie. Doorwezen naar de kinderarts. Antibiotica gekregen en macrogrol voor de ontlasting. Zo verder gesukkeld. Nooit echt droog geworden. Dagen van 1x tot 6x per dag nat volgden elkaar op. Ik kreeg steeds meer strijd. Naar de wc sturen en al die natte broeken. Op een gegeven moment keek ik niet meer naar mijn kind maar naar haar kruis. Ik rook echt overal urine. Doorverwijzing gekregen naar de urotherapeut in het WKZ. Die constateerde weer blaasontsteking maar ook een vernauwing van de plasbuis en een plasstraal die scheef stond. Dit is operatief in december 2020 verholpen. Sindsdien kan ze mooi recht plassen en ook geen blaasontstekingen meer. De ongelukjes zijn afgenomen naar 1x of 2x per dag. Maar nog steeds is ze dagelijks nat. Naar de wc sturen gaat steeds moeilijker en ze loopt gewoon door met haar natte broek. Ze gaat al naar groep 5. Blaastraining met telefonische begeleiding is mislukt want ze wil er niet over praten. Plashorloge helpt ook niet. Speciaal incontinentieondergoed is zo duur en ik ben bang dat ze nog langer wacht met naar de wc gaan. Ze laat haar blaas gewoon steeds overlopen. Ze negeert de plasprikkel. Waarschijnlijk omdat ze door de blaasproblemen als peuter altijd aandrang had. Ik zit nu maar te denken aan een psycholoog ofzo. Iemand nog tips voor het laatste stukje. In de nacht is ze al vanaf 3 jaar droog.

2. Fristi2012

Fristi2012 VIP lid

Jun 23, 2014
    6,100
    3,487
    113
    Wat ontzettend sneu zeg.
    Bekkenfysio al geprobeerd? Misschien dat die het laatste zetje kan geven.

3. Patty86

Patty86 Fanatiek lid

Oct 8, 2012
    3,562
    2,859
    113
    Female
    Bekkenfysio al gehad en ook heeft ze een tijdje dridase gebruikt. We moeten 31 mei weer naar het WKZ. Ik weet echt niet meer wat ik er nog aan kan doen. Ik hoop zo dat ze er niet mee gepest gaat worden.

4. evaleana

evaleana Fanatiek lid

Nov 2, 2021
    4,882
    6,409
    113
    Misschien geeft (wegwerp) incontinentie-materiaal haar mentaal ook juist even rust? Je geeft aan dat ze die prikkel negeert omdat ze eerder altijd aandrang voelde en dat dus wel móest negeren, het lijkt me voor haar ook heel moeilijk om nu te leren wanneer ze wel echt moet plassen. En misschien is het door zo lang problemen te hebben fysiek ook heel moeilijk het op te houden bij bv geringe aandrang? Incontinentie materiaal + bijvoorbeeld bekkenfysio? Dan is de druk van het ‘droog blijven’ af, maar kan ze er wel mee oefenen en misschien ook haar bekkenbodemspieren trainen zodat ze aandrang beter leert voelen, het dan nog vol kan houden tot ze naar de wc kan, en ook kan leren dán te plassen (dus niet enkel leren aanspannen om het (even) op te houden, maar ook leren óntspannen om goed uit te plassen bv).

Ik zou ook kijken of bv de bekkenfysio hier tips voor heeft! Niet enkel fysiek qua oefeningen dus, maar ook qua aanpak dagelijks. Of anders de uroloog bijvoorbeeld.

5. Patty86

Patty86 Fanatiek lid

Oct 8, 2012
    3,562
    2,859
    113
    Female
    Wegwerp hebben we ook gehad maar dat wil ze ook niet. Ze stelt het gelijk aan een luier. Ik snap het wel want er is nauwelijks goed passend incontinentiemateriaal voor kinderen. Het wordt dus al gauw een prop in haar broek.

6. hummeltje5

hummeltje5 VIP lid

Dec 28, 2014
    22,503
    13,795
    113
    Female
    Noord- Holland
    Wat vervelend zeg voor je kind maar ook voor jou/jullie :(

Wat ik me afvroeg:
    - wordt het dikgedrukte niet vergoed door de zorgverzekering? Kan zeker lonen om dat uit te zoeken.
    - wat voor onderzoeken zijn er nog meer gedaan door de uroloog?

Dit laatste vraag ik me af omdat er nog zo veel meer aan de hand kan zijn dan blaasontstekingen/vernauwing vd plasbuis/scheve plasstraal.
    Zo kennen wij iemand met een kind ouder dan de jouwe, wiens blaasinhoud gewoon veeeeele malen kleiner is dan hij hoort te zijn op die leeftijd. En dat gaat dus nog altijd dagelijks vaker meermaals dan eenmalig mis.

7. Patty86

Patty86 Fanatiek lid

Oct 8, 2012
    3,562
    2,859
    113
    Female
    Helaas komt dat ondergoed dus niet voor vergoeding in aanmerking. Echt super krom want die onderbroeken zijn veel normaler dan bijvoorbeeld inleggers of broekjes die boven de kleding uitkomt. De blaasinhoud leek goed te zijn. Wij moeten 31 mei weer naar het ziekenhuis en dan maken ze weer echo en doen ze weer een flowmeting.

8. nijn37

nijn37 Fanatiek lid

Aug 13, 2006
    2,703
    2,382
    113
    Lastig als je al veel hebt geprobeerd. Ik zou ook nog denken aan toch een te kleine blaas, maar je geeft aan dat de inhoud goed leek te zijn. Wel goed dat ze er toch nog een keer naar gaan kijken. Wij lopen met zoon van inmiddels net 10 bij de plaspoli. Bij hem was het dus een te kleine overactieve blaas. Nadat blaastraining niet bleek te werken, zijn we begonnen met 1 medicijn daarvoor, solifenacinesuccinaat kreeg hij als eerste. Dat deed eigenlijk niets. Op het moment dat hij er oxybutynine (dridase) bij kreeg, dus de combi van twee medicijnen, zagen we heel snel effect. Toen ging het werken en inmiddels is zijn blaas stabiel op de inhoud die hij zou moeten hebben en gaat het beter met de ongelukjes. Nu gaan we langzaam afbouwen. Hij slikt al 1 tablet oxybutynine per dag minder en binnenkort gaat er waarschijnlijk nog 1 van de 2 (dus hij heeftvvan ieder van de medicijnen 1 tablet nu) die hij nog heeft, eraf. Het plan was om dit een paar weken geleden al te doen maar omdat hij even een terugval had in ongelukjes, hebben we het nog even uitgesteld. Inmiddels gaat dat weer beter.
    Overigens is het bij hem ook een aandachtsdingetje hoor. Als hij helemaal op gaat in een spelletje op de ipad bijvoorbeeld, wil het nog wel makkelijker mis gaan.

9. Ammie1984

Ammie1984 Bekend lid

Nov 12, 2012
    778
    68
    28
    Wat vervelend voor je dochter. Hier heeft mijn dochter van 8 het ook, al is het nu wel onder controle. Zij heeft echt een overactieve blaas. Om de haverklap naar de wc, omdat ze zo nodig moest voor haar gevoel, maar echt maar heel weinig plaste per keer. En dan nog, ondanks dat ze zo vaak naar de wc ging, 4 natte broeken per dag ofzo.. We zitten nu aan de medicatie voor een overactieve blaas en dat helpt enorm..
    Je hebt ook speciale onderbroekjes van underwunder. Ziet er uit als een normaal onderbroekje, maar heeft een iets dikker kruis, waardoor er wat meer urine in kan worden opgevangen. Is ook wel wat duurder, maar met 4 onderbroekjes en tussendoor in de week wassen, redden we het wel met de schooldagen.. Ze kwam met zo'n broekje wel de schooldag door (al moest ze thuis dan wel gelijk een andere onderbroek aan)

10. hummeltje5

hummeltje5 VIP lid

Dec 28, 2014
    22,503
    13,795
    113
    Female
    Noord- Holland
    Wat balen (en krom!) zeg dat dat niet vergoed wordt! :cry:

Iig. wel al goed onderzocht dus :thumup:
    Ben benieuwd wat er uit het nieuwe onderzoek gaat komen.

Share This Page