Hallo allemaal, onze zoon zit nu in groep 5, maar zal vanaf volgend schooljaar op een andere school zitten, vanwege het sluiten van zijn huidige basisschool. Ik vind het best wel een ding dat hij in groep 6 een hele nieuwe start moet maken, maar gelukkig tilt hij er zelf niet al te zwaar aan . Ik ben eigenlijk op zoek naar ervaringsverhalen van kinderen die ook later ingestroomd zijn op een andere school. Hoe ging dat bij jullie?
Gaat hij niet met meer kinderen van zijn oude school naar de nieuwe school? Een van mijn dochters is na groep 6 van school gewisseld. In haar geval omdat het op de oude school niet meer ging. Nooit spijt van gehad. Ze werd goed ontvangen op de nieuwe school en heeft daar hele fijne laatste jaren gehad. Ze gaat nu (eerste jaar VO) nog om met meisjes van de school waar ze dus in groep 7 kwam, de kinderen van de school waar ze daarvoor zat ziet en spreekt ze nooit meer.
Hier ook een dochter die eind groep 7 is gewisseld. Omdat wij en dochter niet meer tevreden waren over school. Was een hele goede beslissing. Dochter heeft nog een fijn jaar in groep 8 gehad.
Dochter is in groep 6 op een nieuwe school gestart, mijn zoon in groep 7. Vooral voor mijn zoon was dit iets wat we al veel eerder hadden moeten doen, bloeide helemaal op. Mijn dochter is toch al een makkelijk kind, al zo vaak gewisseld, die past zich heel snel aan en draait zo mee, maakt snel vrienden enz.
Groep 5 en 7 zijn wij voor de jongste twee gewisseld van school. Kinderen hebben er niet zoveel moeite mee. Wij zijn zelfs toen naar een ander deel van het land verhuisd en zelfs de pubers op de middelbare hebben het goed gedaan. Even wennen, maar komt goed
Mijn zoon moest dat in groep6 ook vanwege een fusie van 2 scholen. Hij kwam met 2 meisjes in de nieuwe gr6 terecht en in gr5 zaten nog 2 bekende jongens van zijn oude school. Rest van de kinderen was van de andere school. Prima gegaan, hij maakte makkelijk nieuwe vrienden. In gr7/8 moest hij weer wisselen van groep en heeft toen 2 jongens opgegeven waarbij hij in de klas zou willen. Met deze jongens zat hij niet in 5/6 en hierdoor kreeg hij weer een nieuwe klas. Bevalt hem erg goed, leukere klas dan de gr5/6 waar hij uit kwam. Hij is dus nog de enige van de oude school in zijn klas. In de andere 7/8 groepen zitten er dus meer van de oude school, maar daar spreekt hij niemand meer van. Kinderen zijn flexibel.
Fijn om te horen dat jullie kinderen het allemaal positief hebben ervaren. Ik denk dat wij als volwassenen hier veel te moeilijk over denken . Kinderen hebben veel meer aanpassingsvermogen dan wij denken.
Ik ben de dochter van een militair en wegens overplaatsingen heb ik 3 basisscholen op mijn conto staan. Ik ging van de tweede klas (zou oid ben ik dus al ) naar groep 5 op een nieuwe school, en daarna nog een nieuwe school in groep 8. En daarna ging ik ook nog als enige van mijn klas naar een middelbare school. Ging allemaaal prima. Ik maakte gelukkig makkelijk en snel nieuwe vrienden. Aanpassen en wennen was ook geen probleem.
Ik vond het vreselijk, ben in groep 6 in een nieuwe school gestart. Alles ging net even anders en ik was al zo onzeker. Het gevoel van niet weten wat ik op school aanmoest kan ik nog bovenhalen. Maar dat had ik met het starten op middelbare school en daarna vervolgopleiding ook. Al het nieuwe kost mij veel moeite en energie. Ik heb weinig herinneringen van voor groep 6, dus hoe het op m’n oude school ging weet ik eigenlijk niet. Maar die faalangst en onzekerheid die ik wel kan herinneren van de nieuwe basisschool is eigenlijk altijd gebleven.
Wat rot moet dat geweest zijn voor je. Faalangst is sowieso iets heel vervelends. Ik heb er ook veel last van gehad helaas toen ik jonger was.
Dochter is halverwege groep 5 gewisseld van school ivm verhuizing. Eigenlijk ging het zo goed als vlekkeloos. Ze werd warm ontvangen en zit ondertussen nu al een jaar op haar nieuwe school. Op haar vorige school had ze ook weinig uitdaging en hier krijgt ze veel meer (huis)werk. Zo kwamen we er al snel achter dat ze geen niveau midden 5 heeft voor lezen, zoals haar oude school aangaf. Maar dat ze avi-uit is. Ze heeft geen basisschool niveau meer en leest dus ook gewoon elk boek wat ze maar wil. En ook heeft ze een vriendje dat in haar klas zit geen klachten hier dus. Hopelijk zal het bij jullie ook soepel verlopen scheelt een heleboel dat hij er zelf geen moeite mee heeft, lekker in mee gaan. Dan is de drempel ook niet zo hoog voor hem straks
Hoe het gaat is afhankelijk van de school. Is het type onderwijs hetzelfde? En de omvang (ongeveer) en het soort kinderen (en hun ouders)? Groep 5 is prima te doen. Dan hebben ze nog jaren om samen in de klas te zitten. En groep 7 (het belangrijkste jaar in de bovenbouw) is nog lang niet. Groep 8 is veel lastiger. Natuurlijk is het ook afhankelijk van het niveau van jullie kind. Kinderen die makkelijk leren en sociaal vaardig zijn maken zo'n overstap makkelijker.
Mee eens, hier alleen de jongste die gewisseld is van school. De oudste ging bijna naar groep 8 en we wilde het hem niet aan doen om 2x te moeten wisselen van school, aangezien hij komend schooljaar naar vo gaat. Maar wat betref zijn karakter en houding had ik hem waarschijnlijk sowieso willen laten zitten waar hij zit, die kan niet zo goed tegen veranderingen. De jongste is veel socialer en kan zich prima redden
Hij gaat qua niveau lekker met het gemiddelde mee. Wat betreft zijn sociale vaardigheden maak ik me ook geen zorgen. Hij maakt snel nieuwe contacten gelukkig.
wij ook vorig jaar onze dochter eind groep 6 overgeplaatst. Had ik het maar eerder gedaan! Ze heeft een aantal weken groep 6 gedaan en nu in groep 7. jongste dochter uiteindelijk ook in september naar deze school laten gaan. Een van de beste keuzes in mijn en hun leven!