Plassen in de broek en BSO

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Nataly1972, 3 dec 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Paarse80

Paarse80 Fanatiek lid

5 okt 2008
    4.473
    1
    38
    Vrouw
    Thuis
    Wat sneu voor je zoontje. Wat zegt hij er zelf over? Wat zou hij zelf willen? Kun je erachter komen of hij bang is op de BSO.
    Het lijkt me na een jaar wel dat er een soort patroon is ontstaan, zowel bij je zoon als bij de BSO. Zou een luierbroekje een optie zijn voor een ongelukje. Dit om hem juist weer wat vertrouwen te geven en dan met een beloningssysteem proberen er zo snel weer vanaf te komen.
    En ook vind ik het onproffessioneel van de BSO. Het zal heus niet het eerste kind zijn die regelmatig in zijn broek plast. Het is ook een manier hoe ze ermee omgaan.

Mijn zoon plast ook weleens in zijn broek op de BSO. Daar wordt heel luchtig over gedaan. Dat is ook precies wat hij nodig heeft. Juist als er negatief over wordt gedaan, gaat hij door de stress in zijn broek plassen.

2. Nataly1972

Nataly1972 Fanatiek lid

8 jun 2009
    4.295
    1.461
    113
    Vrouw
    consulent Wonen
    Hengelo
    Ik heb vandaag een gesprek gehad met de leidster van de BSO en het was een goed gesprek gelukkig. Ze belde zelf dat ze even wilde praten.

Ze gaf toe dat ze misschien iets te hard heeft gereageerd. Het ging de hele middag goed met hem en net in laatste half uur dat veel ouders de kindjes op komen halen ging het mis, en ook goed mis (lees speelkleed erg nat en mijn zoontje ook) dus toen had ze het helemaal gehad. Vandaar dat ze wat heftiger had gereageerd dan nodig was. Het was druk en hectisch op dat moment. In zijn groep zitten 20 kinderen met 2 leidsters.

Ik was heel blij mee dat ze dat vertelde want we konden altijd goed met elkaar overweg.

Ze geven aan dat ze inderdaad wel vaker kinderen hebben die in de broek plassen maar nog niet eerder iemand hebben gehad die het totaal niet uitmaakt. Als je hem straft dan vind hij dat niet erg, hij ondergaat de straf zeg maar. Als je hem beloont dan gaat het even goed om vervolgens weer terug te vallen in het oude patroon. Daar lopen wij dus ook iedere keer tegen aan. Ben je bezig met een stickerkaart dan gaat het heel goed en is die vol en heeft hij zijn beloning (een leuk dagje weg, naar het zwembad ofzo) gehad dan gaat hij binnen een week weer in de broek plassen. Ga je hem straffen door bijvoorbeeld niet meer voor te lezen voor het slapen gaan dan vind hij dit 1 avond heel erg om daarna te zeggen 'ik vind boekjes lezen toch niet leuk'. Wat hij in begin heel erg vond is kleren aan krijgen van de BSO ( die zijn vaak wat oud en soms ook roze) als hij geplast had maar na 3 keer zegt hij dan 'ik roze best een mooie kleur'. Wat moet je dan!

Dat het plassen wel een probleem is daar zijn we het allebei over eens. We hebben niet voor niks binnenkort weer een gesprek met iemand van de GGD om te kijken of het misschien iets psychisch is en of een plaspoli niet iets voor hem is.

We hebben afgesproken dat ze hem vaak naar wc blijven sturen en dit ook controleren, het luchtig aanpakken dus naar hem toe er geen groot probleem van maken. Mocht het toch een probleem zijn dan doen wij voortaan een luierbroekje in zijn tas. Als ze die willen gebruiken gaan ze mij eerst bellen of ik het er mee eens ben.

Eerst maar weer de positieve aanpak proberen. Nu met de stickerkaart is hij al weer 2 dagen droog.

3. Jucade

Jucade VIP lid

20 jul 2006
    18.229
    1
    36
    Assemblagemedewerkster
    Bij mijn oudste is het psychisch. Lang verhaal. Als je het wilt weten pb je maar.

4. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

Ah de leidster was ook slechts een mens :)

Klinkt als een prima gesprek!
    Hoop dat jullie er snel uitkomen.

5. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    ik zie dat het gesprek goed is gegaan. ik denk, -van wat ik hier gelezen heb-, dat je zoon in de kwestie zindelijkheid sterk ontmoedigt is en daarom heeft hij het grotendeels opgegeven. hij is er passief mee bezig. hij denkt ook dat het OK is omdat hij zelf de broek uit doet en schone kleding aantrekt. hij denkt volgens mij dat het zo hoort. wanneer ik in mijn broek plas dan doe ik het allemaal zelf en wanneer ik op wc plas dan is het ook hetzelfde.

je moet iets bedenken om dit door te breken. het is een gedragspatroon volgens mij. misschien kun je 2 maanden van te voren een datum met hem afspreken en zeggen dat alles vanaf die datum gaat veranderen, wat van hem verwacht wordt is dan dat hij alle plas/poep op de wc doet(niet zeggen dus: dat hij niet meer in zijn broek plast) . een soort aftellen. tot die tijd is het oefennen geblazen want hij moet er klaar voor zijn om altijd in de wc te plassen.
    je moet die dag ook met een beloning of een reisje of iets anders markeren. en vaak erover praten. of zijn kamer een andere kleur geven? zoiets...
    dat is slechts een idee. misschien kun je bij je zoon op een andere manier patroon doorbreken? hij hft zich nu totaal aangepast aan zijn gebrek(dat het niet altijd lukt). dat moet je dus veranderen zodat hij heel anders erover gaat denken.
    wat vind hij zelf van een luier?(dat is eerder als een straf en is meer kans dat hij dat ook prima vindt)als je kind het erg vindt om een luier om te moeten dan kun je dat ook gebruiken om hem te laten beseffen dat hoe het nu gaat niet de manier is zoals het hoort. maar ik denk dat je zoon een luier makkelijk gaat accepteren.

hij moet dus op een andere wijze naar zindelijkheid kijken. want op dit moment laat hij het als de eerste los omdat hij denkt=ik doe toch allemaal zelf als mijn broek vies is, dus ik kan dat doen.

en als een buiten stander; je hebt de leidster, de laatste keer, kort na een ongelukje tegen gekomen en je zag dat zij zo overstuur was. normaal gesproken zie je haar lang na een ongelukje en ze is dan niet zo hard over je zoon. dat is vind ik iets om in de gaten te houden. zij is misschien toch ook iets te hard tegen je zoon kort na een ongelukje? zonder zij het misschien niet in de gaten heeft?

dat zijn mijn ideeen. ik heb ook een zoon die met school niet- zindelijk is geworden. hij is zo gespannen helaas. gelukkig stuurt de juf hem naar wc zodat hij droog blijft, maar ze laten hem ook zichzelf sturen. want hij moet natuurlijk niet altijd op de juf of iemand anders rekennen voor zijn wc bezoek. het is heel moeilijk, zeker in deze dagen voor de kinderen met sint en al...

ik hoop dat je iets aan mijn bericht hebt. heel veel succes!

6. Purk

Purk Fanatiek lid

19 nov 2013
    3.189
    0
    0
    NULL
    NULL
    Heel goed ook dat je hier verder mee aan de slag gaat met de ggd en mogelijk de plaspoli; als het toch een soort angst is, is het heel belangrijk dat goed te behandelen. Ik heb hier namelijk jaren last van gehad, ben eigenlijk net van m'n angsten af. Dat kan je leven enorm beheersen. Ik plaste overigens nooit in m'n broek, maar als kind kon ik prima 48 uur niet plassen (bv uit logeren), en dat is natuurlijk niet gezond.

7. Nataly1972

Nataly1972 Fanatiek lid

8 jun 2009
    4.295
    1.461
    113
    Vrouw
    consulent Wonen
    Hengelo
    @Belize,

Als ik je verhaal zo lees dan vind ik dit heel duidelijk overkomen en ik denk inderdaad dat het een gedragspratroon is geworden. Dat moeten we inderdaad doorbreken. Ik denk dat ik ergens in januari een datum ga prikken net zoals je zegt. December is een hele drukke maand voor hem en vanaf januari wordt het rustiger. Ik ga het in ieder geval proberen, bedankt voor je advies.

Helaas denk ik ook dat als hij soms weer een luierbroekje aan krijgt hij het na een paar keer niet erg meer vind.

8. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    geen dank! ik hoop het helemaal goed gaat. laat weten.
    ik zou ook niet dezer dagen ergens mij beginnen. vresselijke effect op de kids. ze zijn gewoon echt niet zichzelf...als ik nr mijn jongen kijk...zo, slaapgebrek spanning...angst etc. zoontje hier ook zo gevoellig. goede timing dus.
    tot die datum gewoon regelmatig brainwash-en!

9. duikster

duikster VIP lid

13 nov 2005
    5.714
    73
    48
    Herkenbaar nataly. Mijn zoontje is nu bijna 5,5 en plast ook regelmatig in ij. Broek. Interesseert hem niets en blijft rustig nat rondlopen. Straffen helpt niet, belonen ook niet. Hij kan prima zindelijk zijn echter als hij druk aan t spelen is heeft hij gewoon geen zin om te stoppen. Wat ook meespeelt op de bso is dat hij zijn speelgoed niet achter wil laten omdat een ander kind er dan mee vandoor kan gaan. Op school en thuis gaat het - redelijk- goed. Hier heeft de arts ook gezegd dat pas na het zesde jaar een verwijzing zin heeft en voor die tijd alles ' normaal'. Is. Gelukkig zijn hier de leidsters vd bso heel relaxed er mee. Maar ik heb bijna wekelijks reservekleding mee.....

10. Nataly1972

Nataly1972 Fanatiek lid

8 jun 2009
    4.295
    1.461
    113
    Vrouw
    consulent Wonen
    Hengelo
    Duikster, bij jou dus hetzelfde verhaal, vervelend is dat of niet!

Ik heb aan de BSO ook nog gevraagd of hij verder nog problemen geeft qua gedrag en dat is niet zo. Hij is wel druk maar niet vervelend, lekker vrolijk, speelt goed en leuk met andere kindjes. Wat dat betreft ben ik wel blij, alleen dat plassen he!

11. duikster

duikster VIP lid

13 nov 2005
    5.714
    73
    48
    Ja hier pakt mijn jongste de bso leidsters allemaal in! Hij is echt geliefd. Maar dat plassen he! En deze periode is natuurlijk weer drama met alle spannende tijden. Ik heb het zo goed als los gelaten en dan geeft het ook wel rust moet ik zeggen. Hier gaat het op school overwegend goed en daar benik al erg blij mee. Laatst zei hij dát als hij zes was...hij niet meer in zijn broek zou plassen. T zal mij benieuwen...
    Oveigens heeft mijn oudste van komende week zeven ook nog wel eens een ongelukje (heeft een poepproblem agv allergie), wat de jongste ook niet motiveert om het echt goed te doen.

12. JD74

JD74 Bekend lid

17 sep 2013
    514
    0
    0
    Kindercoach De Vuurtoren Den Haag
    Aan de kust
    Moet eerlijk zeggen dat ik niet alle reacties goed heb gelezen, dus mijn excuses voor eventuele herhaling! :)

Vaak heeft het met spanning/ontspanning te maken. Het is niet niks, zo'n BSO. Druk, veel prikkels en andere verwachtingen dan elders. Misschien houdt hij zich groot en mist hij hierdoor de signalen totdat het te laat is. Ook komt het voor dat kinderen agv spanning letterlijk hun plas ophouden, tot het letterlijk niet meer te houden is óf totdat ze ontspannen en dan gaat het mis.

Thuis gaat het goed of heeft hij daar nu ook ongelukjes?

Ken je de term hooggevoelig? Misschien helpt het hierover te lezen. En onderschat inderdaad de invloed van december niet, zo'n volle en drukke maand! Wie weet brengt januari vanzelf de oplossing. :)
    Straf in elk geval nooit, toon begrip en vraag je zoon idd wat hij nodig heeft, wat hij er zelf van vindt.

Succes!

PS Als je meer wilt weten over hooggevoeligheid, mag je me altijd een berichtje sturen.

13. Nataly1972

Nataly1972 Fanatiek lid

8 jun 2009
    4.295
    1.461
    113
    Vrouw
    consulent Wonen
    Hengelo
    Het heeft bij mijn zoontje zeker ook met spanning te maken maar het duurt al een jaar en niet alleen deze maand december. Hij is 26 december ook jarig en is daar nu ook al erg mee bezig.

Ik leg er nu vooral geen druk op en hopelijk komt er vanaf januari meer rust en gaat het weer beter.

Hij wil vooral zijn spel en activiteiten niet onderbreken om naar de wc te gaan. Thuis heeft hij ook wel ongelukjes maar op de BSO het vaakst. Dan is het voor hem inderdaad een lange en drukke dag met veel kinderen en drukte om hem heen.

Als ik er met hem over wil praten dan weet hij het niet en weet niet meer wat er mis ging, een echt gesprek is niet echt mogelijk.

14. JD74

JD74 Bekend lid

17 sep 2013
    514
    0
    0
    Kindercoach De Vuurtoren Den Haag
    Aan de kust
    Soms helpt het als je indirect om antwoorden vraagt. Bv. "Ik hoorde van 'die en die' dat haar dochtertje wel eens in haar broek plast, hoe zou dat komen denk je? En hoe zou die mama ervoor kunnen zorgen dat ze op tijd naar de wc gaat?' Klinkt misschien raar, maar soms werkt het, dus het proberen waard! ;)

Bij oudere kinderen werkt deze soms ook "Maar stel nou dat je het wél wist, wat zou dan het antwoord zijn?" ;)

Hopelijk helpt het als december voorbij is!

15. jannanas

jannanas Fanatiek lid

10 nov 2007
    1.816
    1.700
    113
    Lastig hoor, klinkt als een gedragspatroon, en de kunst is de goede snaar te raken om dit te doorbreken.

Het is best lastig voor de BSO meiden om elke keer te verschonen. Gelukkig is een plasongeluk een stuk makkelijk dan een poepongeluk....

Ik werk ook op een BSO en wij hadden het juist een keer andersom: een ouder die heel boos werd zodra zijn kind een ongelukje bij ons had gehad. Dit gebeurde ook regelmatig nog bij dit kindje en ondanks elke keer naar de WC sturen, gebeurde het soms dan toch nog ( in mijn beleving was dit ook een gedragspatroon). En boos dat vader dan werd! Een keer op de groep: "ik eis dat mijn kind droog blijft op de BSO". Tja, zie dat maar eens voor elkaar te krijgen....

16. Krulletje87

Krulletje87 Fanatiek lid

24 jan 2010
    2.519
    444
    83
    van alles...
    We hebben het hier ook gehad,(hij is 6jaar)
    vele onderzoeken, gesprekken, ouderbegeleiding enz..
    t kan allerlei redenen zijn, niet lekker in de vel zitten, gepest worden, concentratie problem, geen zin om de moeite te nemen om te plassen.

Onze zoon was ook zindelijk bij naar school gaan, na een paar maanden begon het, elke dag plaste hij in zn broek soms wel 3 a 4 keer, (dr is een tijd geweest met ontlasting) we wisten ook geen raad. medisch was t uitgesloten.
    Boos worden hielp niet, wat wel veel scheelde was vaste tijden naar de toilet, en dan een versje te laten zingen (klinkt heel gek, maar dan neemt hij wel de tijd om te plassen)

mocht je echt niet meer weten hoe of wat, is misschien de pipo poli nog een idee.. (via de huisarts verwijzing vragen)

Deel Deze Pagina