Mijn zoon word 25 feb 4 jaar en mag dus bijna naar school toe zijn eerst dag is 30 jan helemaal leuk maar hij moet van de school sommige dingen zelfstandig doen en dit lukt maar niet. Hij moet zichzelf kunnen aan en uitkleden en dit kan hij niet ik probeer van alles maar dat lukt gewoon niet en dan word hij zo boos dat het dan helemaal niet meer lukt. Hij is gelukkig overdag helemaal zinderlijk zelf naar de wc gaan lukt wel maar als hij heeft gepoept lukt het hem maar niet om zijn kont schoon te maken en veegt het alleen maar uit en maakt het erger ik heb al zo vaak geprobeerd uit te leggen maar krijg het maar niet voor elkaar. Hoe doen of deden jullie dit ? Ik heb echt tips nodig hij moet het kunnen voor 30 jan dus zoveel tijd heb ik niet meer.
Ja dat moest hier op school ook. De juf kan onmogelijk met 30 kindjes mee naar de wc. Onze dochter had met sommige dingen wat moeite. Maar met aan en uitkleden helpen de juf en de oudste kleuters de jongste kleuters wel.
In Vlaanderen leren ze dat allemaal op dezelfde manier in de kleuterklas: jas ondersteboven op de grond leggen, dan handjes in de armsgaten en jas over je rug gooien. Misschien zo eens proberen?
ja hier hetzelfde alhoewel wij nog langer hebben.. Aan en uit kleden gaat hier redelijk goed nu. Ik leg haar kleren op volgorde klaar en het een gaat makkelijker dan het andere.. ze krijgt dus de eerste tijd alleen makkelijke kleren aan als ze bv gym heeft.. Billen afvegen lukt hier ook niet goed. Ze lijkt er wel niet goed bij te kunnen ofzo.. dus ik lees even mee ..
Nou, onze zoon kon dat ook allemaal niet hoor. Gelukkig gymen ze hier alleen met gymschoentjes en eigen kleding. Alleen echte truien gaan evt uit, maar verder niks. Ik zou dat even navragen aan school. Verder kan onze zoon zn rits ook nog niet altijd aan doen met bepaalde jassen. Nooit commentaar gehord van de juffen. In het begin kon hij ook nog geen spijkerbroeken met schuifje of drukker aan doen. Ik had toen speciaal voor school spijkerbroeken zonder sluiting ( H&M, C&A)en ondertussen op vrije dagen oefenen met andere broeken. Billen afvegen gaat eigenlijk nu pas ( bijna een jaar later) aardig goed. Ik denk dat stiekem elke kleuter dit heel moeilijk vindt, ik hoor het ook om me heen. Ik doe er niet veel aan dan oefenen. En thuis meteen schoonmaken en een schone onderbroek aan. Tis echt niet dat er hele drollen in zitten maar wel af en toe een remspoortje
Yep! Tuurlijk de juf kan toch niet billen vegen bij 25 kleuters! En 24 kleuters alleen laten in de klas... Mijn dochter kon het ook nog niet toen ze naar school ging, ze kon er niet bij. Ze ging ook nooit op school maar thuis voordat ze naar school ging o als we weer thuis waren. Aankleden: oefenen! En verder helpen de grootste kleuters de kleintjes of de juf. Gymen: hier in ondergoed, dus alles moet wel uit.
De juf kan moeilijk 30 paar billen afvegen dus ja... Je zult af en toe vieze broeken terug krijgen. Maar bij de meeste scholen is het zo geregeld dat bij het aankleden de jongsten vaak geholpen worden door de oudste. Je zult zien... Zijn motivatie het zelf te kunnen zal een heel stuk stijgen als andere kinderen in de klas het ook zelf zijn. Slimme tips: Makkelijke broeken met drukkers of elastiek. Of niet al te strakke knopen... Maar als hij z'n benen in z'n broekspijpen kan stoppen wil er vast wel iemand helpen met z'n broeksluiting. En truien/shirts die niet te strak zitten. En wat veel kinderen makkelijker vinden is eerst je armen in de mouwgaten en dan pas je hoofd. Kwestie van uitproberen natuurlijk. En verder... Komt het ongetwijfeld wel goed. Blijven oefenen vooral! Hij is heus niet de enige die er moeite mee heeft.
Hij sit al op school en kan nog niet alles. Wel heef hij daar sokken en broek aan en uit echt geleerd. Thuis weigerde hij alles maar daar doet hij dus mee en krijgt hulp van de groep twee kindjes. Shoenen kan hij nig steeds niet en rits van zijn jas ook niey. MAAr nooit geen commentaar gehad. Hij wil sindsdien wel vaker zelf aan en uitkleden dus dat is wel positief.
Goh, daar heb ik nog helemaal niet over nagedacht eigenlijk... Hier nog wel wat langer de tijd, maar moeten we dus wel benutten voor dat soort dingen! Aan en uitkleden gaat goed eigenlijk... Alleen trui/tshirt geef ik vaak goed aan. Maar eerst mouwen proberen en dan het hoofd is een goede tip! Billen vegen wij hier ook nog af na het poepen. Bij plassen doet ze dat zelf. Broeken met drukkers kan ze wel zelf, gewone knopen nog niet. Maar die trekt ze vaak in z'n geheel naar beneden en daarna weer naar boven . Schoenen/laarzen kan ze zelf, zijn met rits. Maar als de broek in ieder geval al weer aan is, zal de juf toch best een knoop dicht willen maken?? En inderdaad zal billen afvegen wat lastig zijn in het begin en dan thuis maar weer even wassen en schone onderbroek aan!
Aankleden krijgen ze vaak wel hulp bij. En gewoon makkelijke kleren aangeven. Mijn dochter kon ook nog niet goed haar billen vegen toen ze met school begon. Met als gevolg vieze onderbroeken. Wij zijn gewoon rustig verder gegaan met oefenen en hebben donkere onderbroekjes gekocht, zodat het tijdens gympen niet zo op zou vallen. Want ze gympen hier in hun ondergoed. Succes en ik weet inmiddels uit ervaring dat hij echt niet de enige is en dat het vanzelf goed komt.
Ow jeetje nog niet over nagedacht. Onze zoon gaat in juni van dit jaar naar school en aankleden lukt hem.ook nog niet ... Mmm vast maar mee oefenen dan! Het interesseert hem ook niet. Als hij geplast heeft en ik zeg trek je broek ff omhoog dan zegt hij nee (of ik kan dat niet) en blijft gerust in zn bloteniksie spelen hahahah En billen afvegen, ja jeetje hoe leren jullie je kindjes dat? (Of is dat een rare vraag?)
Nee hoor heb het zelfde kan uitleggen wat ik wil en als hij dan zelf probeerde smeer hij alles onder ze rug ze billen maar ook de muur in de wc
Hier leren ze het ook op de psz. Mijn middelste kan dus ondertussen zichzelf gewoon aan en uitkleden en z'n kont afvegen. Vooral ook omdat zijn juffen weten hoe het gaat in de kleuterklas. En vooral geduld hebben, ik laat het hem gewoon zelf doen in de ochtend en geef hem de tijd er ook voor.
Hier ook hoor, mijn oudste roept al heel snel 'het lukt niehieeett' en dan moet ik het doen. Blijven oefenen, ik ben er niet streng in en help gewoon maar laat het haar wel weer elke keer zelf proberen. Ze kan inmiddels redelijk wat zelf, trui uitrekken lukt op de een of andere manier nog niet en echt billen afvegen ook niet. We hebben nog wel even en mijn ervaring is ook wel dat als het echt 'moet' (lees als mama niet in de buurt is) dat ze het dan sneller leren. Ik maak me er in ieder geval geen zorgen om.
Aankleden kon mijn dochter wel, maar liet zich ook nog graag helpen.. Juf vroeg wel altijd op gymdagen bv geen veterschoenen. Verder hielp/helpt ze echt nog wel hoor. Na de gymles komt er altijd een oma voorlezen, dan heeft zij nog tijd om te helpen met de schoenen, broeken en andere moeilijkheden. Ook bij jassen/sjaals en dergelijke zie ik haar altijd nog helpen. Billen afvegen heeft ze bij mijn dochter volgens mij nooit gedaan, maar ze loopt soms wel mee met sommigen, ik weet niet of ze dan ook billen afveegt. Maar dan staat ze op de gang bijv en houdt ondertussen via het raam de klas in de gaten. Maar dat is echt alleen bij de kindjes die net zijn gekomen. Verder veegt mijn dochter het nu (bijna 5) ook nog niet altijd zo goed af hoor. In het begin poepte ze trouwens sowieso zelden op school. Maar ja, meestal is dr onderbroek toch niet meer helemaal schoon 's avonds
30 kleuters op één juf? Daar zou ik me eerder zorgen om maken dan om een remspoortje meer of minder. Aankleden en uitkleden kun je gaan oefenen met een beloningskaart? Maak het leuk en bijzonder. Wil hij graag naar school trouwens? Want dan kun je dat mooi gebruiken als argument natuurlijk. Hier eh.. ik weet het echt niet. aan- en uitkleden gaat prima, hoewel ze af en toe nog wel eens een maillot achterstevoren aan heeft bij thuiskomst. Veters strikken worden ze mee geholpen en met het toilet ook, indien nodig, maar dat gaat volgens mij prima op school. Ik moet er wel bij zeggen dat de klas hier de helft kleiner is en dat er altijd een stagiaire is, dus twee juffen op één groep. Daarnaast is het Dalton, waarbij het dus ook de bedoeling is dat de grote de kleintjes helpen. Succes!
Aankleden gaat vanzelf goed, ze voelen zich groot aangezien ze naar de grote school gaan en iedereen zelf aan het proberen is met aan en uit kleden. En ja soms heeft m'n dochter na de gyme soms d'r legging verkeerd om aan. Nja jammer dan... Als het vervelend is keert se hem weer om en billen afvegen tja...gaan ze steeds meer handigheid in krijgen en die remsporen de eerste week vielen hier reuze mee haha