Erge buikpijn en PDS

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door boogschutter88, 4 feb 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. boogschutter88

boogschutter88 Fanatiek lid

23 dec 2013
    1.584
    601
    113
    Vrouw
    Hallo,
    Ik ben net zwanger 5 weken. En vanaf 4 dagen voor NOD had ik last van krampen (overdag, ' savonds, 's nachts) leek op heftige menstruatie krapen. overdag heb ik nauwelijks nog last van krampen alleen nog wel snachts. De krampen zijn over gegaan op erg pijnlijke buikpijn (soms 1x soms 2x in de nacht) gevolgd dat ik naar de wc moet en diaree heb, of zachte ontlasting (sorry voor de datails) de buikpijn is zo erg, net als je buikgriep hebt of iets verkeerds hebt gegeten. De pijn trekt weg na 10 á 15 min (nadat ik naar de wc ben geweest). Ik heb dus ook Prikkelbare Darm Symdroom, hebben meerdere meiden hier last van? Ik weet dat rommelende darmen bij de zwangerschap horen, maar als je PDS hebt, is de pijn dan erger? Na het avondeten heb ik een opgezette buik. Vind het zo vreemd dat het alleen snachts is...

Verder ben ik niet misselijk alleen pijnlijke borsten en boeren laten hihi. 24 feb. Eerste afspraak met de VK

2. Minigirl

Minigirl Fanatiek lid

17 feb 2013
    1.036
    12
    38
    Vrouw
    lawyer
    Den Haag
    misschien helpt het om ontspanningsoefeningen te doen. PDS is een syndroom en geen ziekte.

3. Chebu

Chebu VIP lid

17 dec 2007
    7.174
    2
    36
    Midden-Oosten
    Dat kan. Onder invloed van de hormonen kunnen krampen verergeren door verstopping oa. Probeer kleinere porties te eten. Als je PDS hebt, weet je zelf op welk eten je reageert. Probeer dit eten te vermijden. Een warme kruik kan ook helpen.

4. Floortje27

Floortje27 Fanatiek lid

26 dec 2012
    1.029
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ja ik had dat ook vooral het begin veel lucht in mijn darmen waardoor ik vaker buikpijn had. Je darmen moeten ook ruimte gaan maken dus hangt allemaal samen. Maar fijn is anders, het wordt wel beter hoor heb er nu al een tijd geen last meer van.

5. Evientje

Evientje Niet meer actief

Het hoeft niet perse met de pds te maken te hebben, kan ook veroorzaakt worden doordat je darmen zich als het ware gaan herschikken in je lichaam om ruimte te maken.
    Heb zelf ook pds, had tijdens mijn zwangerschap in het begin wel last (rommelende darmen en daardoor jouw klachten maar heb ik ook altijd standaard tijdens mijn periodes) heb overigens wel minder last van de pds na mijn zwangerschap!
    Dat het S nachts is, is overigens wel verklaarbaar, dan is je lichaam in rust stand, als je straks de kleine in je buik voelt zul je ook merken dar ze/hij juist heel actief is als jij rust neemt, dus juist als je rustig op bed ligt of op de bank zit.

6. Tassie74

Tassie74 Fanatiek lid

23 mei 2011
    3.325
    676
    113
    Utrecht
    Oh, dit is heel herkenbaar! Ook ik heb PDS en vanaf het moment dat ik zwanger was tot een week of 8 had ik zo'n last van mijn darmen. Een hele opgezwollen buik net onder de maag, keihard, helemaal verkrampt en vol lucht/vocht. Ik heb echt ontzettend veel pijn gehad zodat ik misselijk was (omdat mijn darm helemaal tegen mijn maag aanduwde) en krom liep. Zweetaanvallen gehad door de heftige darmkrampen.
    Ik kon er niet zoveel aan doen. Ik gebruik sowieso Molaxole voor de ontlasting. Ik had dit opgehoogd, maar blijkbaar zorgde dat juist voor meer darmkrampen en zwelling van de darmen. Ik heb het weer teruggebracht naar mijn gebruikelijke hoeveelheid (1 zakje per dag) en het gaat echt stukken beter. Ik probeer nu met andere middeltjes mijn stoelgang te stimuleren (Activia, Cruesli, rozijntjes enz.). En dat gaat best goed. In ieder geval zijn mijn darmen weer wat meer tot rust gekomen.
    Veel succes!!!!

7. boogschutter88

23 dec 2013
    1.584
    601
    113
    Vrouw
    Bedankt voor jullie reacties. Pff voel me een stuk minder onzeker. Zo fijn deze pagina. Ik wist ook niet of het door de PDS kwam of gewoon een zwangerschaps kwaal was.
    Maar wat jij zegt Tassie heb ik ook zo een opgezwolle buik. En heel veel lucht, denk dat dat ook voor de pijn zorgt. Op mijn eten letten doe ik al, weinig pasta en deeg. Maar misschien dingen waar ik gassig van word mee stoppen. Savonds op de bank moet mijn broek gewoon open hihi. Ik slaap ook al met een kruik, ook omdat ik het ijskoud heb.
    Nogmaals heel erg bedankt voor jullie reactie en wat fijn dat het ook minder wordt :)

8. Tassie74

Tassie74 Fanatiek lid

23 mei 2011
    3.325
    676
    113
    Utrecht
    Waarschijnlijk komt het door het hele hormoongebeuren in je lijf. Daar reageert alles op en vooral bij ons de darmen, omdat die al snel overprikkeld zijn. Op een gegeven moment moet het wel zo zijn dat de darmen gewend zijn aan de veranderde hormoonhuishouding. Oh ja, dat schiet mij ineens te binnen. Ik had obstipatie en ik heb speciale thee voor de stoelgang (Pickwick) genomen (2 kopjes) en mijn darmen begonnen te rommelen en hupsakee ik kon weer goed naar het toilet. Vanaf die dag zijn mijn darmen weer een stuk slanker en niet (zo) meer geïrriteerd.
    We zijn er om elkaar te helpen, toch?!:)

9. boogschutter88

23 dec 2013
    1.584
    601
    113
    Vrouw
    Ja schrik er een beetje van wat je allemaal niet mag, ook dat er theeine in thee zit wat slecht is ofzo, ik dronk altijd pickwick thee met gember en echinaforce maar blijkbaar mag je ook niet zoveel gember zucht. Maar stoelgang thee mag wel?
    Overdag zit ik verstopt en snachts is het weer zacht en rommelig.

10. dpbovenkamp

dpbovenkamp Fanatiek lid

14 jan 2014
    1.628
    3
    36
    Hoi,

Ik had precies hetzelfde. Ik kreeg er ook koliekpijn bij, dat je darm dichtklapt zeg maar. Normaal kreeg ik daar buscopan en diclofenac voor, maar dat kon natuurlijk niet omdat ik zwanger ben! Dus ik moest het uitzitten. Mijn arts zei dat de darmen onder invloed van hormonen en uitzetten baarmoeder bij iedereen extra klachten geeft tijdens zwangerschap. Maar vrouwen met PDS hebben vaak nog extra klachten. Dus het is een samenspel van beiden. Je kunt er helaas niets aan doen, behalve goed letten op wat je eet en veel water drinken.
    Bij mij sloeg het eerste trimester van pijn en diarree in het tweede trimester over in verstopping! Ook echt heel vervelend...

Sterkte ermee!!

Groetjes Patricia

11. dpbovenkamp

dpbovenkamp Fanatiek lid

14 jan 2014
    1.628
    3
    36
    Sorry, maar ik vind dit een beetje kort door de bocht. Ik weet niet of je zelf ook PDS hebt, maar ontspanningsoefeningen helpen echt niet, hoor. Een syndroom is een ziektebeeld, dus een verzameling van klachten.

Ik reageer een beetje fel misschien, maar dit omdat wat je zegt baggatelliserend klinkt. Misschien bedoel je het helemaal niet zo?

12. Chebu

Chebu VIP lid

17 dec 2007
    7.174
    2
    36
    Midden-Oosten
    @Dpbovenkamp ik ben het wel een beetje eens met minigirl. Ja PDS is vervelend en kanpijn doen maar constant verkrampt blijven ook niet. En het is vooral niet onoverkomelijk. Ik heb zelf de darmziekte Colitis Ulcerosa en ja ik heb bij alle drie de zwangerschappen enorme opvlammingen gehad maar ontspanningsoefeningen hielpen ook bij mij om de boel soepeler te krijgen en om de pijn op te vangen. Ik heb zelfs wel eens de ademhalingstechnieken van een bevalling ingezet op de wc. Echt waar zoiets simoels als een goede houding op de wc (krukje onder je voeten) en rustig in- en uitademen kan al een hoop schelen.

13. Tassie74

Tassie74 Fanatiek lid

23 mei 2011
    3.325
    676
    113
    Utrecht
    Colitis Ulcerosa is een zeer nare ontsteking, doch zeker niet te vergelijken met PDS of IBS. Een prikkelbare darm kan op allerlei manieren de kop opsteken, door bepaalde voeding, door verandering van ritme in het dagelijks leven (in vakantietijd bijvoorbeeld), door ziekte (verminderde weerstand) en inderdaad ook door hormonale veranderingen zoals bijvoorbeeld bij een zwangerschap.
    Een prikkelbare darm zorgt voor pijnlijke samentrekkingen van de darm, verdikking van de darm (verharding) en kan zo erg zijn dat je dubbelklapt van de pijn tijdens een aanval. Echter, de darm kan ook zo erg verkrampt zijn dat dit niet zo maar overgaat.
    Ontspanningsoefeningen doen helpt hier echt niet tegen en kan de darm juist nog spastischer maken.
    Helaas mag het enige medicijn tegen PDS/IBS (Duspatal/Mebeverine) niet gebruikt worden tijdens de zwangerschap.
    Bedankt voor je "adviezen", helaas begrijp je niet helemaal goed wat PDS/IBS is en doet.

14. Chebu

Chebu VIP lid

17 dec 2007
    7.174
    2
    36
    Midden-Oosten
    Jij vindt Colitis slechts een nare ontsteking? Jij denkt dat al die zaken die jij opnoemt alleen bij PDS voorkomen? Maar niet bij Crohn/Colitis? Dat zijn skechts wat nare dingenwaar je dus niet zoveel last van hebt? Lees ik dit serieus echt goed?

15. boogschutter88

23 dec 2013
    1.584
    601
    113
    Vrouw
    :) mee eens. Als je het hebt en je let niet op je voeding eigenschuld dikke bult. Maar ik let juist heel erg op mijn voeding. Heb gistere kool gegeten wat je ook erg winderig maakt. En als ze al geprikkeld zijn is al het eten lastig. Ik moet wel zeggen dat rustig adem halen wel helpt met mij te kalmeren en me weer helder te laten voelen, wordt erg "hysterisch" door de pijn. Zulke buikpijn is gewoon verschrikkelijk. En helemaal nu als je net zwanger bent, voel ik me al een beetje kwetsbaar.
    Helemaal omdat ik over deze symptomen niets heb gelezen. Daarom is deze pagina zo fijn, je staat er echt niet alleen voor. :p

16. Babyliz

Babyliz Fanatiek lid

4 feb 2011
    1.038
    0
    36
    NULL
    Beetje jammer dat er hier nu gediscussieerd kan worden. Feit is dat PDS verrekte zeer kan doen, en dan helpt even ontspannen inderdaad echt niet hoor. Kan echt wel boos worden als mensen doen alsof het je "eigen schuld" is als je er last van hebt.
    Ik ben zo iemand die ontzettend op haar voeding let, maar ondanks dat vreselijk last heeft van PDS. Vooral de eerste 20 weken van de zwangerschap waren echt horror, continu koliekpijnen en diarree. En nee, dat ging niet over nadat ik naar de wc was geweest, kon soms uren aanhouden terwijl ik lag te janken van de pijn met een warme kruik. Nu gaat het iets beter, nog steeds elke dag buikpijn (en als ik pech heb ineens vanuit het niets ontzettende krampen en diréct naar de wc moeten). Is echt ontzettend lastig, je kunt geen kant op. Langer dan een uur reizen lukt bijvoorbeeld niet, dus het belemmert me flink in het dagelijks leven. Ik hooop dat het na de zwangerschap weer iets rustiger wordt!

@boogschutter: Ik herken het "hysterisch" worden door deze pijn wel. Maar het is ook echt vreselijke pijn. Ik ben echt niet kleinzerig, maar die diepe pijn binnenin kan ik gewoon echt niks mee. Echt heel vervelend he :(

Iedereen die er mee te maken heeft: Sterkte...! En laat je niet op de kop zitten als mensen het niet begrijpen.

17. boogschutter88

23 dec 2013
    1.584
    601
    113
    Vrouw
    Als je het hebt weet je hoeveel pijn het doet, maar dat is wel met meer dingen, ben blij dat er hier wel meiden/moeders/aanstaande moeders zijn die hetzelfde voelen. Mijn vriend maakt zich ook zorgen hele nacht me buikje geaaid en me vast gehouden, (vannacht was het heel erg met de pijn) hebben jullie ook dat wat je normaal kon eten nu je darmen wel irriteert. Ik kon altijd uien eten, maar nu echt niet meer.

18. LaDebs

LaDebs Actief lid

6 jan 2014
    443
    2
    18
    Amersfoort
    Ik ben 6 weken zwanger en heb afgelopen twee nachten last gehad van erge onderbuikpijn. Zo erg dat ik er echt ff bij moet gaan liggen op een koude ondergrond om bij te blijven en niet flauw te vallen (ik val snel flauw!) Na 10-15 minuten is het idd weer over. Verloskundige zegt dat dit niet kwaad kan en bij erge pijn een half paracetamolletje nemen. Maar ja denk ik dan, tegen de tijd dat de paracetamol werkt is de pijn alweer over.

19. dpbovenkamp

dpbovenkamp Fanatiek lid

14 jan 2014
    1.628
    3
    36
    Amen. Pijnen kun je nooit met elkaar vergelijken, je kunt alleen aanduiden dat je vreselijk pijn hebt en wat wel en niet helpt.

Laat ik het dan anders formuleren om verdere discussie te voorkomen: bij mij helpen ontspanningsoefeningen niet. Wel bij hoofdpijn bijvoorbeeld. Maar de spastische samentrekkingen van de darm en zeker koliekaanvallen kunnen niet verholpen of voorkomen worden door ontspanningsoefeningen bij mij. Ze komen zelfs regelmatig als ik heel ontspannen ben!

Mijn vader heeft CU en ook daar zal ik zeker niet baggatelliserend over praten. Die ontstekingen hebben hem zijn dikke darm gekost en ook nu heeft hij vaak schrijnende pijn en is altijd moe. Maar voor iedereen is het anders en helpen andere dingen.

Laten we elkaar in onze waarde laten en gewoon uitgaan van gedeelde smart is halve smart:)

20. Chebu

Chebu VIP lid

17 dec 2007
    7.174
    2
    36
    Midden-Oosten
    Ik heb nergens gezegd dat het hebben van PDS je eigen schuld is. Als ik op ontspanningsoefeningen + PDS google, dan krijg ik nota bene een heel relaas van de patientenvereniging PDS. Dus waar jullie dat nou weer vandaan halen. Bij de ene helpt het niet, maar als ik enorme pijnaanvallen heb, dan helpt het wel om puffende oefeningen als bij een bevalling te doen.
    Laten we het zo zeggen: de bevalling van mijn jongste deed vele malen minder pijn, dan een opvlamming van mijn Colitis.
    Ik geloof best dat het pijn doet. Trouwens TO, bij enkele kennissen met PDS gingen de krampen over rond een week of 12/13. Onder invloed van de hormonen. Idem dito hier.

En het bagatelliserend praten over Colits, tja, dat ben ik gewend. Vooral van degenen die PDS hebben.

Deel Deze Pagina