Plassen na de bevalling

Discussie in 'Na de bevalling' gestart door Inneke2, 12 nov 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Inneke2

    Inneke2 Lid

    14 feb 2017
    80
    84
    18
    Sorry voor het onsmakelijke onderwerp, maar ik hoor en lees vaak dat de eerste dagen na een bevalling plassen zo pijnlijk/moeilijk is. Een vk zei me dat gewoon rechtstaand plassen in de douche het beste was, en het gewoon van je benen af laten lopen (haar woorden) en met de douchekop naspoelen. Klopt dat echt?
     
  2. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Bij mij klopte dat zeker; urine prikt enorm als je bv geknipt bent, al spoelend plassen helpt enorm. Ik kon met de handdouche van mijn bad mooi bij de wc, en zo dus met aangenaam warm water plassen - zonder voor iedere plas onder de douche te moeten stappen.
    Een flesje water of maatbeker kan ook, maar met m’n douchekop kon ik beter richten.

    Bij wat moeite met plassen is het geluid van stromend water ook prettig, dus daar helpt het ook bij. Ik moest na mijn bevalling ook binnen zoveel uur geplast hebben, lukte me voor geen meter, tót ik dus de kraan liet lopen.
     
  3. Nienke2

    Nienke2 Lid

    12 nov 2019
    21
    15
    3
    Even een geheimpje verklappen. De eerste keer plassen na mijn bevalling was de hel, het was zo pijnlijk dat ik alles ophield. Daarna van de vk de tip gekregen om rechtstaand in de douche te plassen en het gewoon te laten lopen. Ik stond wel slapjes op mijn benen, dus mijn man mee de douchekabine in om mij langs achter vast te houden. Ik heb toen op alles en nog wat geplast, inclusief de voeten van mijn man (!), maar het is echt een super tip. Helpt echt!
     
  4. Flamingooo

    Flamingooo Niet meer actief

    Blijkbaar heel persoonlijk want ik heb beide keren echt nergens last van gehad met plassen. Beide keren ingescheurd en 5 hechtingen. Wat ik wel deed, vooral ook voor de hygiëne, was spoelen tijdens het plassen. Ik gebruikte de kan van moeders voor moeders en liet gewoon lauwwarm water er langs lopen tijdens en na het plassen. Stuk makkelijker dan steeds onder de douche te moeten lijkt me :p.
     
  5. 1Hanneke

    1Hanneke Fanatiek lid

    4 apr 2014
    1.698
    423
    83
    Vrouw
    Capelle aan den IJssel
    Jup, spoelen of in de douche. Alleen staand douchen werd hem niet voor mij, maar had een douchekruk van de thuiszorgwinkel. Na de oudste kon ik daar op een of andere manier ook beter op zitten en ontspannen dan op de wc bril...
    Een bidon in de wc is ook handig, vond ik makkelijker mikken met knijpen dan gieten met een kannetje.
    En vooral veel drinken. Goed voor jezelf en als je urine meer geconcentreerd wordt prikt het veel harder.
     
  6. AvdY

    AvdY Niet meer actief

    Wat hier goed werkte was met m'n billen over de badrand en dan met douchekop (van achter) erop plassen. Scheelde een hoop waterpret bij de wc ;) dat spoelen met een bidon of flesje water heb ik nooit onder de knie gekregen....
     
  7. dreames

    dreames VIP lid

    9 dec 2007
    7.457
    3.708
    113
    Na de eerste bevalling kon ik niet meer plassen en heb ik een week met een katheter gelopen. Daarna koste plassen veel moeite maar deed geen pijn.

    Bij de volgende 2 geen last met plassen (bij de ene geen schade opgelopen en bij de andere 1 hechting maar inwendig ).
     
  8. esklessebes

    esklessebes VIP lid

    23 mrt 2014
    6.479
    3.336
    113
    Valt echt mee hoor althans beide keren na mn bevalling wat hechtingen gehad en bij de 1e bevalling veel onder de douche geplast en ook op de wc met een kan gelijk spoelen.
    2e bevalling een aantal dagen onder de douche geplast met uiteraard de douche aan. Echt geen last gehad hoor.

    De allereerste keer plassen met een bevalling dan moest ik mij even concentreren en het lukte vanzelf. Eerder mocht ik het zh niet uit.
     
  9. Mooiezomer

    Mooiezomer Fanatiek lid

    22 apr 2017
    2.055
    875
    113
    Vrouw
    De eerste keer plassen na de bevalling prikt. Door de knip/ of scheur is het behoorlijk gevoelig. Onder de douche plassen vond ik het fijnst maar ja het was wel erg veel werk voor een plas. Dit deed ik niet een paar keer per dag.
    Mijn verloskundige zei dat spoelen op de wc ook makkelijk gaat. Mij lukte dit eerst niet maar het is de truc om goed je schaamlippen van elkaar te halen. Met een bidon gaat het nog beter!

    Het spoelen is niet alleen prettig omdat het veel minder prikt ook kan het een ontsteking voorkomen.

    Wanneer moet je bevallen?
     
  10. Fran89

    Fran89 Actief lid

    8 okt 2017
    142
    122
    43
    Vrouw
    Ik weet nog dat het lang duurde voordat ik kon plassen nadat de katheter eruit was gehaald, ik denk dat dit bij mij ook kwam door de spieren die ik aan moest spannen / ontspannen om te kunnen plassen. Na een totaalruptuur was dit pijnlijk op het toilet, dus heb de hele week onder de douche gestaan en gelijk gespoeld. Ik voelde namelijk ook niet heel goed wanneer ik uitgeplast was (schijnt erbij te horen net na je bevallen bent). Maar onder de douche werkte perfect.
     
  11. Meisje93

    Meisje93 VIP lid

    21 mrt 2015
    32.071
    14.402
    113
    Hier 2 verschillende ervaringen gehad.

    Bij de 1ste heb ik een dubbele knip gehad en veel last gehad van de hechtingen en dus ook veel pijn bij het plassen.
    Deed tijdens het plassen gelijk spoelen. Gewoon op het toilet. Iedere keer onder de douche staan vond ik teveel gedoe. :rolleyes:

    Bij de 2e best wel aardig uitgescheurd (9 hechtingen)
    Maar nergens last van gehad. En dus ook niet gespoeld.
     
  12. caletto

    caletto Actief lid

    13 sep 2019
    224
    146
    43
    Ik heb beide keren nooit iets bijzonders gevoeld bij het plassen.
     
  13. G89

    G89 VIP lid

    18 sep 2008
    9.911
    1.188
    113
    Nederland
    Ik vond het best mee vallen. De 1e flink ingeknipt en 2e uitgescheurd, ook naar boven.
    De 1e dagen heb ik alleen maar staand geplast in de douche met een lauwe douchekop tegen mijn vagina aan. Na een paar dagen gewoon op de WC, maar dan nam ik een fles water mee. Zodra ik begon te plassen spoelde ik ook met de fles. Op die manier prikte de urine niet, doordat er direct water achter aan kwam.
     
  14. ffff

    ffff Bekend lid

    9 okt 2012
    911
    545
    93
    Nergens last van na totaalruptuur. Althans, niet van het plassen. Het poepen wil ik niet eens meer aan terugdenken, ik dacht dat ik dood ging :|:|
     
    Waterlelies vindt dit leuk.
  15. Waterlelies

    Waterlelies Niet meer actief

    Ik plaste of onder de douche met een douchekop en lauwe straal erbij, of ik nam een klein flesje water mee naar de wc. Lauw water voelde fijner.
    Even een gehannes, maar ik had er wel last van. Prikte ontzettend. Poepen deed ook pijn, vooral druk zetten. De eerste 2 dagen hoefde ik niet, ik denk dat mijn lichaam al aanvoelde dat het hem niet ging worden. Tip; let op je voedsel, zodat je ontlasting niet te hard wordt, als je daar gevoelig voor bent.
     
  16. Neuzeke

    Neuzeke VIP lid

    3 sep 2019
    11.127
    15.634
    113
    Vrouw
    Schermafbeelding-2017-11-02-om-14.43.53.png Zo een fles.
    Lauw water in en spuiten maar tijdens het plassen.
     
  17. zonnetje2015

    zonnetje2015 VIP lid

    13 sep 2014
    9.435
    4.239
    113
    Hier na een grote knip en 3 rollen hechtdraad ( ja echt....)
    Geen enkel pijntje gevoeld tijdens het plassen en kon gewoon normaal naar het toilet zonder water oid
     
  18. Mooiezomer

    Mooiezomer Fanatiek lid

    22 apr 2017
    2.055
    875
    113
    Vrouw
    Hahaha, ja ontlasting vond ik zo eng!! Het liefst wilde ik het gewoon een paar dagen ophouden, maar ja dan weet je ook welke ellende je krijgt. Dus toch maar doen.
     
  19. Gwenvd

    Gwenvd Bekend lid

    3 dec 2017
    703
    554
    93
    Vrouw
    Ik vond afvegen/droogdeppen erger dan plassen.

    plassen deed niet echt pijn eigenlijk! Ook ingeknipt en hechtingen.

    Onder de douche is sowieso prettiger na de bevalling maar ja ik kon het vaak niet ophouden dus was te laat voor de douche haha
     
  20. Ysabella

    Ysabella VIP lid

    27 jan 2017
    8.889
    16.248
    113
    Ik moest de eerste 2 weken mezelf 4 tot 6 keer per dag katheteriseren, maar daarvoor wel eerst zelf op de toilet proberen te gaan en het geen wat er dan uitkwam deed geen pijn bij de knip.
     

Deel Deze Pagina