Maximum gewicht groep 1 stoel overschrijden?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Feye, 1 aug 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Feye

Feye VIP lid

26 nov 2013
    6.467
    3.913
    113
    Vrouw
    Ik kan het via google niet vinden, dus probeer ik het hier:
    Mijn oudste zit in een groep 1 stoel, Cybex Juno, en weegt nu 18kg. Nou zit hij nog prima in de stoel, maar aangegeven wordt dat 18 kg de max. is voor de stoel. Wat zijn de risico's als ik 'm langer in de stoel laat zitten, terwijl hij het maximum gewicht overschrijdt? Zijn er überhaupt risico's?

2. Be Happy

Be Happy Niet meer actief

Er zal met een gegronde reden een maximum gewicht aan zo'n stoel zitten. Dat zullen ze vast niet lukraak hebben uitgekozen.
    Wellicht dat de gordels het bij een botsing bij overschrijding van het gewicht het niet zullen houden of dat de stoel zelf geen voldoende bescherming meer kan bieden. Ik weet het niet. Ze hebben er vast botsproeven mee gedaan waardoor ze tot dit maximum gewicht zijn gekomen.

3. Regina88

Regina88 Niet meer actief

Ik zou de veiligheidsregels niet overschrijden. Als het om de veiligheid van je kind gaat zou ik geen risico nemen.

Wij hebben onlangs een mooie stoel 2/3 gekocht voor een leuke prijs. Het hoeft geen honderden euro's te kosten en ik weet zeker dat mijn kind veilig zit

4. ikkie97

ikkie97 VIP lid

7 mei 2011
    10.905
    3.932
    113
    Je oudste is van 2013, dus nu minstens 3,5 jaar. Dan kun je dus sowieso overstappen op een 2/3 stoel.
    Ik zou het wel doen, die gewichtslimiet is er vast niet voor niks. Als hij er gewoon in zit zal er niks gebeuren, maar bij een aanrijding kunnen er enorme krachten vrijkomen en dan is het stoeltje misschien niet veilig voor een kindje wat zwaarder is dan 18 kg.

5. tuc

tuc Niet meer actief

Ik geloof niet dat die limiet er voor veiligheid is. Ik denk puur een indicatie. Zou niet weten wat er zou gebeuren met een kindjevan 19 of 20 kilo in zo'n stoel?

6. Ocean83

Ocean83 Bekend lid

13 mei 2015
    731
    82
    28
    Heeft het bedrijf geen klantenservice, die je kunt bellen?
    Het is misschien ook een verzekeringskwestie. Wij hadden een prima, veilige stoel in het buitenland, maar er zit geen Europese sticker op en dus mogen we de stoel hier niet gebruiken. Als er dan een ongeluk gebeurd, zijn we niet verzekerd. Dus wellicht is het veilig genoeg voor je zoontje, maar ben je niet meer verzekerd, als je de gestelde limieten overschrijd.

7. Feye

Feye VIP lid

26 nov 2013
    6.467
    3.913
    113
    Vrouw
    Ik heb ze vanmorgen even een mail gestuurd, ben benieuwd naar de reactie.

Hij kan natuurlijk over naar een groep 2 stoel, maar voor mijn gevoel is de groep 1 stoel veiliger, maar of dat ook zo is als hij te zwaar is...

8. Regina88

Hoezo vind je de groep 1 stoel veiliger dan? Vanwege achterwaarts of gordels?

9. tuc

tuc Niet meer actief

In een groep 1 stoel zit je kindje vast met een 5 puntsgordel, dat is sowieso veiliger dan een gewone gordel. Daarbij zit dat stoeltje met de bescherming helemaal om je kindje heen.

10. Regina88

Maar er zijn toch ook groep 2 stoeltjes met een gordel zoals de groep 1. Die zijn dan net zo veilig.

11. Feye

Feye VIP lid

26 nov 2013
    6.467
    3.913
    113
    Vrouw
    Wat @tuc zegt inderdaad.
    Groep 2 stoelen zijn alleen maar met een autogordel, niet met een 5-puntsgordel of in ons geval met een vangkussen.

12. Regina88

Er zijn volgens mij wel stoelen met 5punt gordels..
    tot 12 jaar kunnen ze er in.
    Zelfs bij prenatal heb ik er sowieso 1 gezien, maar ik denk zelfs wel meer.
    Wij hebben wel bewust gekozen voor de normale gordel, maar dat terzijde

13. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.774
    18.919
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Er zit vast wel een marge op die 18 kg, dus het zal niet zo zijn dat die stoel bij 18,5 kilo niet meer veilig is.

Maar aangezien je niet weet hoe groot die marge is, zou ik gewoon zoals geadviseerd kiezen voor een stoel die wel past bij het gewicht van je kind.

14. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.228
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Heb je een voorbeeld van zo'n stoel dan? Volgens mij bestaat dat niet. Je hebt wel 1-2-3 stoelen maar dan gebruik je vanaf groep 2 alleen de autogordel. Deze bijvoorbeeld:

https://www.bol.com/nl/p/safety-1st-ever-safe-autostoel-groep-1-2-3-full-black/9200000054883298/
    Met de 3-punts autogordel bevestig je simpel en snel de Safety 1st in de auto. Wanneer je kind ruim 15 kg is kan je het veiligheidsharnas verwijderen en je kind veilig vastzetten in de autostoel met de autogordel, mede dankzij de handige gordelgeleiders van de autostoel.

15. Regina88

Of het 1/2/3 stoelen zijn weet ik niet. Misschien heb je daar slijk in en zijn het alleen die combistoelen. We waren niet geïnteresseerd in 5punts.
    Maar de dame bij prenatal adviseerde mijn man dat er stoelen voor mijn zoon waren (15+ kilo) waarbij je het zitje er in kon laten zitten. Het kon er uit, maar hoefde niet. Deze stoelen waten groter en zo kon hij er langer in.
    Hoe die heette weet ik niet, was er niet bij en wij wilde dus alleen met 3 puntsgordel.

16. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

21 mrt 2012
    23.191
    16.523
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Ik zou wel de veiligheidsvoorschriften volgen want het staat er immers niet voor niks op.
    Dat geldt ook voor fietsstoeltjes etc want daar staat ook een max gewicht op.
    Misschien linken ze een gewicht ook wel aan een bepaalde lengte alszijnde richtlijnen.
    Gewicht is voor mij altijd een duidelijke indicator geweest om over te stappen.

17. Feye

Feye VIP lid

26 nov 2013
    6.467
    3.913
    113
    Vrouw
    Reactie van de fabrikant:
    De 18kg en 4 jaar zijn richlijnen die we hanteren omdat gemiddeld genomen een kind op dat moment te groot wordt voor de stoel. In uw geval begrijp ik dat uw kind nog goed en veilig in de stoel zit. In dit geval is het dan ook prima om u kind hierin te blijven vervoeren.

Hij kan dus nog mooi even blijven zitten.

18. Zonnebloem92

Zonnebloem92 VIP lid

4 dec 2012
    10.846
    4.213
    113
    Vrouw
    Zuid Holland
    Dat is fijn, maar wat hou je dan aan? 4 jaar of een paar kilo extra? Of als hij gewoon niet meer past?

19. Feye

Feye VIP lid

26 nov 2013
    6.467
    3.913
    113
    Vrouw
    Als hij niet meer past, dus of het veiligheidskunde zit niet meer goed of hij past met zijn schouders niet meer goed onder de hoofdsteun. Verwacht dat hij er met 4 jaar nog wel in past, tenzij hij ineens de lucht in schiet.

20. Uuz

Uuz VIP lid

8 dec 2014
    6.241
    818
    113
    Klopt. Volgens de nieuwe i-size regels zoek je een autostoel uit op lengte, niet meer op gewicht zoals vroeger. Ik denk dat veel fabrikanten het maximale gewicht gewoon hebben laten staan bij de productinfo. Maxi-cosi kon mij ook niet exact uitleggen wat dat gewicht zegt, en bleven ook steken op 'algemene richtlijn' blabla. Ze zeiden er wel bij dat je de lengte goed in de gaten moet houden, want elk stukje hoofd dat erbovenuit steekt is zegmaar onbeschermd.

Zie ook: https://www.veiligheid.nl/kinderveiligheid/met-de-auto

Deel Deze Pagina