Hallo vk's en iedereen die het antwoord weet, Ik heb opo mijn zwangerschapspas dit staan: oed +++ albu ++ betekend dit oedeem 3 plusjes? en is albu = eiwitten? 2 plusjes? Ik heb geeen kontakt meer met de vk hoop daarom dat jullie mij kunnen helpen alvast bedankt! Groetjes Wilma26
Hoi Wilma, oed betekent oedeem, 3 + betekent dat je flink veel vocht vast houdt/hield. Alb betekent albumine en 2+ betekent dat je aardig wat eiwitten in je urine had en waarschijnlijk daarom ook bent overgedragen aan de gyn. Groetjes Brigitte
Lieve Brigitte, Super bedankt voor uw reaktie, helaas ben ik nooit doorgestuurd naar de gyn. ik heb omdat de vk mij t elang heeft laten lopen pre eclampsie ontwikkeld en dit alles door waarschijnelijk zwangerschapssuikers. Ik zelf heb bij de vk verteld dat ik NU naar de gyn wou en dat het niet goed was ik kwam immers 5 kilo in 4 dagen aan... iets wat je gewoon bijna niet kan geloven! Gelukkig is nu alles weer goed we hebben een gezonde dochter van bijna 2 met toeval kwam ik mijn pas weer tegen. en zodoende ook mijn vraag. Zooo super bedankt ik dacht het al wel maar wist het niet zeker nu heb ik de bevestiging dank u wel. mischien nog en stomme vraag maar vanaf waneer heb je teveel eiwitten in de urine en dus een pe of een beginnende pe? sorry voor lange verhaal zit er nog vol van merk ik. Lieve groetjes Wilma
Hoi Wilma, als je een hoge bloeddruk hebt met daarbij eiwitten in je urine, maakt dan niet uit hoeveel eiwitten (behalve een spoortje, dit kan ook van afscheiding zijn), spreek je van PE (pre-eclampsie). Soms hebben vrouwen géén hoge bloeddruk, maar wel eiwitten in de urine omdat het lichaam het te zwaar krijgt met de zwangerschap, dus dat kan verradelijk zijn en hierom letten wij altijd goed op klachten die vrouwen beschrijven die bij PE kunnen horen ook al is de bloeddruk nog niet heel hoog. Wel kan PE heel snel opkomen ook als je een halve dag ervoor een goede controle had bv., dus het blijft een naar ziektebeeld, ook om te ontdekken. Daarom zijn we er eigenlijk altijd heel voorzichtig mee. Ik kan me voorstellen dat je er toen van geschrokken bent en je niet serieus genomen voelde, maar goed van je dat je erop gestaan hebt doorverwezen te worden. Fijn dat alles goed is afgelopen uiteindelijk. Groetjes Brigitte
Jeetje ik merk gewoon dat er wel degelijk goede verloskundigen rond lopen. Zo had het hier ook moeten zijn. mijn bloeddruk liep uiteindelijk op naar 120/195 en door valium zijn mijn spieren gaan ontspannen. bloedneuzen en mijn benen gingen heen en weer. gelukkig een hele fijne gyn gehad die mij na de bevalling alles uitlegde en vertelde dat het kantje boord was geweest en dat er sprake was van een beginnende eclampsie, mijn nieren deden het niet meer etc. Nu willen we heel graag weer een tweede maar de schrik zit er nog flink in. de wens is zo groot! maar de angst ook, als het goed is heb je in een volgende zwangerschap minder kans en is het vaak milder. ik heb zwangerschapssuikers chronische hogebloeddruk (van dochter overgehouden) en een gescheurde baarmoeder gehad daarom ook weer een geplande ks. kortom heel vaal angst. als ik zwanger ben dan krijg ik meteen aspirine insuline en labetalol (die heb ik al) en methyldopa. Zijn er veel vrouwen met pe die voor een volgend zwangerschap gaan en waarbij het gewoon heel goed gaat? tjeee het wordt weer een verhaal en wijk af van de vraag, sorry sorry maar weer bedankt voor de uitleg. jij bent een top verloskundige zo hoort het. door mensen zoals jou krijg ik weer meer vertrouw
Hoi wilma, Wat fijn dat je ze zo blij bent met mijn collega! Ik kan je uit eigen ervaring vertellen dat brigitte een toppertje is!!( heeft mijn bevalling gedaan!) Ondanks dat je eerste ervaring niet de meest leukste was, hoeft daar een volgende keer absoluut geen sprake van te zijn. OOk omdat door deze ervaring je zelf nog veel meer op je eigen lichaam let maar degene om jou heen ook! Vooral de gyn zal goed op je letten en ervoor zorgen dat je goed ingesteld blijft op je medicatie. Meid er gewoon voor gaan! Zet m op! Imke
Lieve Imke, Hartelijk dank voor je fijne reactie super, wat zijn jullie toppertjes jij ook hoor Ik ga er zeker voor en nu helemaal dit zijn voor mij gewoon hele fijne reakties en hierdoor krijg ik gewoon meer zelfvertrouwen zo bedankt!!!!! Lieve groetjes Wilma