Ok...ik heb sinds een aantal weken 2 kittens van mijn man gehad. Een rood/witte en een zwart/witte. Het zijn 2 broertjes. Ze zijn nu bijna 3 maanden en 2 weken oud. Maar ik kan er niet meer tegen hoor. Ik heb een kattenbak....ik verschoon die elke dag. Althans, ik verschoon 'm helemaal om de drie dagen en schep 'm elke dag leeg. Maar waarom pissen ze toch op mijn bankstel!? Ik heb een stoffenbank, dus je kan al nagaan wat voor geur daarop blijft. Ik maak het elke keer schoon en als ik het zie gebeuren pak ik de kitten op bij z'n nekvel en zet 'm op de kattenbak. Ze pisten ook al in de gang bij me schoenenrek. Ik heb nu alles van de grond moeten halen want anders kan ik straks al mijn schoenen weg gooien. Had van mijn moeder de tip gekregen om in de hoek peper te strooien? Maar mijn bankstel dan? Ik heb nog een kat (poes). Die is nu bijna 9 jaar. Maar die is echt bijna nooit binnen. Die komt alleen maar eten en vertrekt daarna naar buiten. Vanaf wanneer gaan katten eigenlijk sproeien? Zodra ze 6 maanden zijn wil ik ze laten helpen....maar dit hou ik natuurlijk nooit vol zo. Ik was laatst zo overstuur dat ik de vorige eigenaar heb gebeld want ik wou ze gewoon weg hebben uit m'n huis. Ik wil ze graag een kans geven maar wel zonder dat mijn huis stinkt! Kreeg ik te horen van mevrouw dat de rood/witte ook bij haar in huis plaste (en poepte zelfs!) En dat ze gek werd van de stank. Waarom heeft ze me dit niet eerder vertelt? Jason (de zwart witte) doet het (voor zover ik weet) wel goed op de bak. Moet ik misschien 2 bakken aan gaan schaffen? Wie heeft de gouden tip voor mij? Want ik wil ze echt niet zomaar weg doen...maar als dit zo blijft dan moet het helaas wel Een verdrietige kitten (en poes) eigenaresse
Volgens mij is het advies inderdaad 2 kattenbakken als je 2 katten hebt. En zet ze niet te dicht bij het eten en drinken, want anders zorgt dat ook voor problemen. Katten zijn op zich erg schoon, dus als er 1 kitten net op de bak heeft gezeten, zoekt de ander een ander plekje. Ik hoop dat het met 2 bakken snel beter zal gaan, succes!
mannetjes doen het sneller dan vrouwtjes het is hun plek afzetten met pis... Sterelisseren schijnt te helpen maar dat mag nog niet zo jong.
Mijn kat plaste ook binnen (toen hij nog niet naar buiten mocht) de dierenarts vertelde toen dat het aantal bakken dat je moet hebben de katten + 1 is als de katten niet buiten komen. Als de kittens dus nog niet naar buiten gaan dan zou je 2 a 3 bakken moeten hebben. Zoiezo zou ik de bak elke dag helemaal verschonen als er 2 katten op 1 bak gaan. Verder kan je eventueel bij de dierenwinkel spray halen met een geur die katten niet lekker vinden, misschien plassen ze dan niet op de bank als je het daar op sprayt. Is natuurlijk geen oplossing, maar dan gaat je bank niet nog meer stinken.
Hier ook twee bakken, maar ze gebruiken allebei dezelfde... Enfin, meestal hebben katten liever hun eigen toilet Dus probeer dat eens. Verder kan felliway op de bank sprayen wel eens helpen. Daar worden ze rustig van en hopelijk voelen ze dan niet meer de behoefte om er te plassen. Je kan de dierenarts ook om advies vragen.
Mijn collegaatje had met 4 kittens en hun moeder maar 2 bakken staan en toch zijn al de kittens die ze had "zindelijk" ik heb nu een poes van 5 mnd en dat ging meteen goed toen ik haar met 7 weken kreeg ze ging meteen op de bak die ik voor haar had neer gezet heb zelf ook nog 2 katers die komen ook alleen eten en weer wegwezen. ben blij als de poes ook binnenkort naar buitenkan.
hier geen alle katten op de zelfde bak ik had en 3 staan en heb er 2 maar weer weg gehaald ze hebben hier nog nooit geplast in huis ze waren gelijk zindelijk toen ik ze kreeg en het zijn toch echt mannen hoor. je zou je bank schoon kunnen maken met vanisch meubel reiniger doe ik ook regelmatig (moet ook wel met dat circus hier)daar wod het helemaal schoon van en dan ruiken ze het ook niet meer.kans dat ze het dan op nieuw doen is ook kleiner
Dank jullie voor de tips dames! Ik heb toen wel de plekken waarop ze plasten schoongemaakt met goed spul. Resultaat: ze plaste niet meer op die plek maar ernaast! Moet dus gewoon mijn hele bank doen. Ik ga gewoon nog een kattenbak aanschaffen...en die zet ik anders gewoon in de gang op de plek waar ze dus ook plassen. Ik ga het gewoon allemaal uitproberen. Ik wil ze namelijk echt niet weg doen. Maar ik ging er eigenlijk vanuit dat ik zindelijke kittens had. Mevrouw had dus niet echt de behoefte om dit even mee te geven toen de kittens werden opgehaald. Nou ja, hopen dat ik dit kan oplossen. De kittens worden zo en zo rond de 6 maanden gecastreerd.
zit er nog zon kattenluik aan de kattenbak? ik had in januari een kitten en die durfde niet door het kattenluik. heb meteen het luikje weggedaan en niksmeer aan de hand hij is nu al weer bijna een jaar en alle sgaat goed, maar nog steeds niet met een kattenluik dat vind die gewoon eng.
Misschien zou je de deksel van de kattenbak afhalen... Of het luikje eruit halen ... En om de 2 uur in de kattenbak zetten... Volgens mij is het wanneer je 3 katten hebt je 2 bakken "moet" hebben ... Onze 2 katten hebben maar 1 bak en gelukkig nog nooit problemen gehad..
De een vind meerdere kattenbakken handig, de ander niet. Katten zijn inderdaad hele schone beessies, vrijwel altijd wordt aangeraden eenkat pas de casteren als ze 1 jaar zijn. Tevens las ik over over kittens van 7 weken oud, nou is dit erg vroeg! zeker om bij mams weg te gaan. Zijn je kittens te vroeg vbij de mams weggegaan? Normaal is 8 weken aangeraden wordt 10 weken. Zinnelijk zijn heeft een groot deel met de opvoeding te maken, zeker als ze te vroeg weg gaan dus voor de 8 weken, dan missen ze een tijd, waarvan ze van hun mams leren. En een moederkat kan haar jongen beter wat leren dan een mens.
toen mijn oudste werd geboren is mijn kat gaan plassen. alles geprobeert, niets ielp. dierenarts zei dat ik een benc moest uren en daar die kat een week of 2 in. dan maak je m klein en leert ie zijn plek kennen, en zijn eigen plekje vervuild ie niet. uiteraard geprobeerd, maar et ielp niet. uiteindelijk ebben we een ander uis voor em gezoct. (plassen was toen over )
Kan best zijn dat de kittens met 6 wk bij de mama weggehaald zijn; ze moeten zowieso 12 weken bij mama blijven. Het kan ook nog es zijn dat mamapoes de kittens niet goed zinnelijk heeft gemaakt. Ik zou als de kittens gegeten hebben ze telkens naar de kattenbak dragen,ze erin zetten en met je vinger zo een graafbeweging maken. De mijne zijn zo zindelijk geworden!
Kittens zijn doorgaans met een week of 5 a 6 zindelijk. En zelf vind ik dat kittens sowieso niet voor de 12 weken het nest mogen verlaten (bij mij mag het pas vanaf 14 weken). Mischien wat tips zet ze elk half uur op de bak en graaf met hun voorpootjes door het grid. Er zit geur aan de voetkussentjes van de kittens waardoor ze het gaan begrijpen zeg maar. Veel blijven herhalen. (dit helpt ook bij vb. aan de bank krabben ipv aan de paal). Het dekseltje maar sowieso het luikje eruit halen en geen houtkorrels als kattengrid gebruiken dit vinden veel kittens niet fijn om hun behoefte op te doen. Als het niet over is binnen een paar dagen zou ik hun leefruimte wat kleiner maken (vb. in de gang) en ook daar steeds opd e bak zetten en als dit goed gaat hun leefruimte steeds meer gaan uitbreiden... Veel succes!
Mijn poezen deden dit ook, heb er twee. Heb toen een tweede kattenbak gekocht. Dit hielp al enorm. Tevens anders kattenbakgrind, catsan. Dit vonden ze blijkbaar fijner (en is zuinig in gebruik, de witte korrels). Na deze veranderingen hebben ze nooit meer naast de bak geplast..
onze poes plast ook vooral bij de deur maar alleen als we niet thuis zijn. Ik zet daar dan een kleine bak met wat grind neer zodat ze daarin plast. Ook plaste ze op mijn schoenen, heb al heel wat schoenen weg kunnen gooien. Bij kittens is het vaak ook het idee van dat de ze de link niet leggen met de bak en het plassen. Zorg dat als je het ziet je ze meteen met de plantenspuit bewerkt. En je kan kleine bakjes eten neerzetten op de plek waar ze plassen. Wel even een gedoe wij hadden ook ongeveer 5 bakjes eten door het huis staan maar hier hielp het wel! Maar ik kan ook goed begrijpen als je ze weg doet hoor! Heb er ook aan gedacht want het is zo vies!
14 weken je bent de eerste die ik zo hoor aura, netjes hoor! Wij hebben veelal probleem katten gehad, 1 werd de auto uitgedumpt in duitsland krap 5 weekjes, hebben we opgevangen. 1 kat zou 11 weken moeten zijn,bleek door dierenarts controle net 8 weken te zijn ( heeft gedrag van babykitten is nu bijna 2 jaar oud) Ik heb hier een zwerfkat, Chilleke, van haar weten wij eerg weinig, ze jaagt heel veel dat weten wij wel. Wat ik weet uit eigen ervaring, en van mijn opleiding, dat minimaal 8 weken en zeker het liefst 10 weken beter is. Wij hebben met onze poes, ook gehad, 1 bleef tot 10 weken, die liep enorm voor op de rest, en de rest 2 bleven met 12 weken 1 hebben we gehouden, en 1 is pas met 20 weken weggegaan, ( had een tik, kon neit goed zelfstandig zijn) Maar vaka is het zo, een kitten wordt ingeent met 8 weken dan is het beter ze nog 2 weken bij moeders te houden. Snap niet hoe mensen het soms in hun hoofd halen kittens voor de 8 weken bij moeders weg te halen. Wij hebben kennissen gehad, die haden ook zoiets van ach ze zijn nu 6 wekenze mogen wel weg. Heb klaargestaan met vervoersbakken, wou moederkat en kittens meenemen. Uiteindelijk heeft die de verstand ook omgezet en de kittens to 12 weken bij mams gehouden.
De kittens waren 9 weken toen ik ze kreeg. De rood/witte heeft nog wel regelamtig "zoog" gedrag. Pakt dan een plekje op mijn trui (voorkeur voor de mouw) en gaat dan met zijn pootjes tegen me trui aan douwen en sabbelt. Echt heel erg lief om te zien. Is dit niet een teken dat ze eigenlijk nog wat langer bij mama moesten blijven? Maar goed...ze eten verder wel prima (ze krijgen kitten voer maar eten ook uit de bak van onze andere kat) Ik zorg inderdaad voor een 2e bak en ik ga ze gewoon om de zoveel tijd op de bak zetten...net zolang tot ze het door krijgen. Bedankt voor alle tips!
JA dat is een teken dat ze te vroeg weg waren bij moeders. Even wat anders, ik vraag me af of het zo moeilijk is, om een dierenarts te bellen, om te vragen wat het minimale leeftijd moet zijn voor een kitten dat weg mag bij de moeder. Snap ook niet, dat sommige mensen niet beter nadenken, je haalt een pasgeborene toch ook niet zomaar bij de moeder weg, mits de omstandigheden er naar toe zijn?