Het grote ikhelpmijndochtermetuitslapen topic

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door mol81, 27 apr 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mol81

mol81 Niet meer actief

Hoi dames,

Zo, wij zijn er klaar voor. Verduisterende gordijnen, digitale wekker waarbij de laatste twee cijfers afgeplakt zijn zodat dochterlief alleen de 6 (die de uren aangeeft) hoeft te herkennen, een leuk tafeltje, een goede dosis moed en een leuke mand met kleine beloningen.
    Klaar voor de slaaptraining met als doel om onze dochter uit te laten slapen tot minimaal 6 uur ( en over een tijdje wat langer:p) We gaan haar vanmiddag alles uitgebreid uitleggen en vanavond voor het op bed gaan nog eens.

Onze dochter van ruim 3 jaar slaapt van 7 tot 5 uur. Ze is om 5 uur klaarwakker en wij erbij. Dit breekt haar en ons op. Ik heb via internet tips gezocht en we gaan bovenstaande uitvoeren.

Iemand ervaring en nog meer tips?

2. Babel44

Babel44 Niet meer actief

Nee, niet met een kind van drie.

Ons meisje slaapt wel beter uit in een goed donkere kamer. En ze accepteert het als ik haar 's ochtends vroeg voed (geef nog bv) en zeg dat het nog heel vroeg is en we nog even gaan slapen en haar terugleg.

Moet ze niet ietsje later naar bed en slaapt ze dan wat langer? Ons meisje gaat pas rond/na achten naar bed nl.

Misschien kun je dit een tijd proberen, en anders juist de andere tactiek; als je wakker wordt mag je zelf een slokje water nemen, een boekje gaan lezen of spelen met je knuffels. Tot die 6 (of 7 ;)) op de klok....

Succes!

3. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

Hmm wij zijn op een gegeven moment overgeschakeld op "ga nog maar even spelen".
    En dat heeft als heerlijk bijeffect dat ze dan NOG vroeger wakker wordt...

Bleef ze eerst nog even doezelen... wetende dat ze uit bed mocht (maar niet ons wakker maken) sprong ze vol goede moed uit bed :)

Wij hebben uiteindelijk dezelfde tactiek als jij toegepast :)
    en eh.. tja.. half 8 is haalbaar!
    (wij begonnen ook met half 6 uit bed.. )
    En het spelen hebben we inmiddels afgeschaft omdat ze dat bij voorkeur luid zingend doet :)

het is wel een kwestie van een lange adem..
    het werkt niet meteen volgende week :)
    Maar kan je melden.. zo blij als je kunt zijn met "half 7 wakker" is zeer verfrissend :)
    en inmiddels zit ik in het weekend zo rond half 8/8 uur beneden.
    Nouja dat gaat prima.. het is natuurlijk geen uitslapen tot 10 uur
    maar vaak kijken we dan een filmpje of lezn een boek.
    Lekker relaxt wakker worden dus.

4. Laurie

Laurie Fanatiek lid

29 feb 2008
    2.188
    1
    0
    Personeelsfunctionaris
    Wij hebben een wekker die bestaat uit 2 delen aangeschaft. Het is een plaatje van een koe die of danst in de wei of ligt te slapen.

Deze staat nu op 7 uur ingesteld. Ze weet dat ze niet eerder haar bedje uit mag komen dan wanneer de koe wakker is.

De eerste weken kwam ze heel vaak al veel eerder vertellen dat de koe nog steeds niet wakker was en dat ze al zooooooo lang lag te wachten. Maar het gaat steeds beter. Nu zelfs al een aantal keren dat ze pas om half acht in weekend vol trots kwam vertellen dat de koe wakker was.

5. suus02

suus02 Fanatiek lid

30 jan 2009
    3.386
    858
    113
    home sweet home
    Wat een leuke wekker als ik het zo lees. Waar heb je die wekker vandaag? Link? Alvast bedankt

6. Laurie

Laurie Fanatiek lid

29 feb 2008
    2.188
    1
    0
    Personeelsfunctionaris
  7. mol81

mol81 Niet meer actief

Ah, lotgenoten! Haha! Wij hebben ook een Nijntje slaapwekkend gekocht. Nijntje sluit de ogen als je kind ook slapen gaat en wordt wakker op de door jou ingesteld tijd. Dan gaan de ogen open en klinkt het Nijntje liedje. Maar dit vindt dochterlief eng...
    Net alles uitgelegd en ze was onder de indruk. We hebben het even 'proefgedraaid' en ze lijkt het te snappen. Ik hoop dat ze het morgenochtend nog weet. Vanavond bij het naar bed gaan nog even herhalen. Oh, ik verheug me nu al op uitslapen tot 6 uur!

8. mamamaaike

mamamaaike Actief lid

18 jan 2008
    153
    0
    0
    Bij ons heeft een positief beloningssysteem ook wel vruchten afgeworpen. Tegenwoordig leggen we de ipad naast haar bed met filmpjes, en gaat haar lampje aan om 6.45 (ze is dan ook wel 5 jaar).
    Wij hebben trouwens wel gemerkt dat een extra dekentje soms kan helpen om net iets langer door te slapen. Volgens mij had ze het dan in de ochtend net iets te koud om nog even weer in te slapen.
    Verder is het gewoon een kind dat met 10 a 11 uur slaap per nacht toekan. Meer heeft ze niet nodig. Kijk ook wel met jaloezie naar ouders van kinderen die zomaar 12 a 13 uur per nacht slapen.....

9. Duchess

Duchess VIP lid

26 jan 2006
    11.503
    3
    38
    Eindhoven
    Hier zijn we gisteravond begonnen met een lampje met tijdklok. Ze mag uit bed als het lampje brand. Ik had nog geen verwachtingen, maar ze deed het vanochtend!
    Ze was om 06.10 wakker, maar is tot 07.30 in haar bedje gebleven! Achteraf misschien wel erg lang, maar het ging echt supergoed. Ze is eerst nog gaan slapen (ben wel ff bij haar geweest, ook om te checken of ze niet moest plassen) en toen werd ze om 07.00 uur wakker en heeft ze tot 07.30 liggen spelen in bed. Ze was helemaal happy en blij toen het lampje aan was en wij natuurlijk enorm trots.
    Wij hebben natuurlijk niet tot 07.30 geslapen haha maar ik heb goede hoop. ;)

10. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

grote nadeel van die nijntje wekker vind ik trouwens ook dat hij muziek maakt

slaapt je kind per ongeluk eens langer... dan wordt het wakker van de muziek.

Dat leek me weer minder handig :)

11. Arevinol

Arevinol VIP lid

7 okt 2007
    7.759
    3
    0
    mama!
    Hier werkt het wekker afplakken SUPER!
    Ik heb m een half uur vooruit gezet, dan mag ze opstaan als het '8 uur' is (half 8 dus). Ze weet het precies, nu al een aantal weken geleden en ze let er nog steeds erg goed op.

Ze sliep altijd tot half 8/8 uur, maar opeens werd het steeds vroeger.. Had ook het idee dat t te maken had met dat het 's ochtends vroeger licht wordt. Maar heel snel werd t opeens vroeger en vroeger.. Uiteindelijk een keer 615u (toen ze wist dat oma was blijven slapen). Daar had ik dus geen zin in! 5 uur lijkt me helemaal bagger btw ;)

Toen dus dit uitgeprobeerd. Eerste paar keer duurde wel erg lang (werd half 7 wakker), het eerste half uur bleef ze heel netjes in bed liggen (snapte het direct!). maar daarna toch een paar keer terug moeten sturen en dat was best vervelend. Dagen erna ging het al wel beter, sliep ze al wat langer, maar kwam wel sneller haar bed al uit.
    We zaten toen wel net met winter/zomertijd, dat heeft ook erg meegeholpen..

Sindsdien is ze overigens wel 's avonds vaker best lang nog aan het draaien, zingen, kletsen, soms ook wel roepen. Maar ja, liever dan 's ochtends veul te vroeg!

Ik vind 7 uur naar bed overigens wel erg vroeg.. Mijn dochter gaat rond half 8 naar bed, meestal ligt ze er rond 1950u echt in.

En misschien is het handig om de wekker niet zo te zetten dat ze er om 6 uur uit mag, en dan over een tijdje dat het 7 uur wordt.. Maar gewoon de 7 alvast aanhouden en strax als het goed gaat, de wekker veranderen, dat het half 7 wordt, daarna 7 uur (maar voor haar altijd 7 uur blijft). Snap je wat ik bedoel?
    Misschien is het voor haar verwarrend als ze eerst tot 6 uur op dr kamer moest blijven en dat het dan vervolgens 7 uur (of nog later wordt..)

Nou ja, hier slaapt ze iig weer vrolijk door tot half 8/8uur, soms zelfs nog wat langer :) En nog steeds kijkt ze iedere ochtend op de wekker en komt vertellen dat het 8 uur is!

12. Arevinol

Arevinol VIP lid

7 okt 2007
    7.759
    3
    0
    mama!
    Oja, wij hebben er natuurlijk ook een beloningssysteem aan gekoppeld. 10x een kruisje zetten op de 'kalender', bij 10 kruisjes een cadeautje. Ze heeft een playmobielsetje uitgekozen.

13. Babel44

Babel44 Niet meer actief

Wat schattig die dappere kindjes van jullie die trots en blij komen vertellen dat het lampje brandt/de koe wakker is/etc :) Smelt.

14. ikke1981

ikke1981 VIP lid

14 apr 2006
    13.689
    0
    0
    Den Haag
    Hier werkte het totaal de andere kant op, mijn zoontje werd er nog vroeger van wakker, werd dan boos dat het nog geen tijd was, want hij lag erop te wachten tot het "tijd" was.

Na 3 maanden waren we er klaar mee, wekker weg gedaan en het gaat beter, ja de ene keer om 6 uur wakker de andere keer om 8 uur. Je kan eenmaal niet meer uitslapen tot wanneer je wilt, helaas en dat heb ik maar aanvaard

15. mol81

mol81 Niet meer actief

Nou, ze ligt op bed. We hebben de afspraak nog een keer besproken en ze snapt het volgens mij. Spannend! We hebben haar een uur later naar bed gebracht (20u) omdat ze om 15u zittend op de bank in slaap viel. Hopelijk helpt het uur later op bed mee om een succeservaring op te doen!

Wat betreft de Nijntje wekker: je kunt het liedje uit doen. Dan opent Nijntje alleen de ogen en licht het klokje op. Maar nu hebben we een digitale wekker afgeplakt zodat alleen het eerste cijfer te zien is.

16. Zanetti

Zanetti Niet meer actief

Doet ze nog een middag dut, zo ja die kun je misschien afschaffen of wat minderen met slapen overdag, en dan eens bekijken hoe dat gaat.

Zo nee, dan heb ik niets gezegd.:p

17. mol81

mol81 Niet meer actief

Officieel geen middagdutje maar als ze om 5 uur wakker is valt ze 's middags gewoon in slaap. Als je knippert met je ogen is ze opeens in slaap

18. Arevinol

Arevinol VIP lid

7 okt 2007
    7.759
    3
    0
    mama!
    Mmm, klinkt echt als oververmoeid dus. Laat je haar dan wel even slapen 's middags als ze dus 'omvalt'?

Nou, hopelijk kunnen jullie morgenvroeg een beetje uitslapen...! :)

19. tulip

tulip Niet meer actief

ik heb niet echt tips, maar hier moest ik stiekem wel om lachen;)

20. mol81

mol81 Niet meer actief

Ja inderdaad echt vermoeid 's middags en daarom willen we haar oom leren hoe je door kunt slapen en wat het belang van slapen is.

Deel Deze Pagina