hoi, ik heb een vraagje over een plastic boxmatras. Ik krijg van veel kanten het advies om deze te gebruiken, onder het reguliere boxkleed. Makkelijk met schoonhouden, zachter, etcetera. Wat ik me afvraag. In het ledikantje mogen we geen bedzeiltje gebruiken omdat gevaarlijk kan zijn als de baby zich draait. Geldt dit dan ook niet in de box? Nu snap ik best dat de baby niet in de box gaat om te slapen, maar het kan natuurlijk ook tijdens het "gezellig liggen" gebeuren. Ik snap het nut zeker, en het lijkt me ook heel prettig om te gebruiken. Maar ik zit ook met bovenstaande vraag. Wat vinden jullie?
Een bedzeiltje is gevaarlijk omdat een kruik (die je naast de baby legt) kan gaan lekken. Het kokende water loopt dan niet het matras in, maar blijft samen met je kindje dus op het bedzeiltje liggen. Daarom worden ze nu afgeraden. In de box gebruik je toch geen kruik? Ik gebruik wel zo'n plasticen ondermatrasje in de box. Die heb ik dan onder de gewone dikke boxkleed. Maar meer omdat ik die erbij heb gekregen, en omdat het even wat zachter ligt.
Ons boxkleed kan gewoon in de was, dus ik zie het probleem niet zo (heb er 2, dus als er eentje in de was zit ligt de andere in de box).
Als een kind in de box ligt, heb je er wel ietsje meer zicht op dan als je kind voor een paar uur boven in z'n bedje ligt te slapen. dus je hebt het veeel sneller in de gaten of kindje op buik ligt met gezicht in boxkleed.
Wij hebben ook zo'n plastic boxkleed onder onze gewone boxkleden gehad. Ligt toch net wat zachter. Verder ben je er als ze in de box liggen bij, dus dan kan je zelf mee opletten dat alles goed gaat. Er wordt ook juist aangeraden om ze in de box regelmatig op de buik te leggen. Goed voor de houding en baby's vinden dat vaak gewoon ook lekker liggen. In bed kan dat niet, omdat je dan geen toezicht hebt. Onze jongens sliepen de eerste maanden overdag gewoon beneden in de box, op hun buik. Als ze te klein zijn om te spelen, hebben ze dat echt nog niet door.
Ik heb geen plastic boxmatrasje...maar heb 2 boxkleden op elkaar, en nog een 3e als die andere uitgewassen word
Ik heb ook gewoon een plastic boxkleed &daarboven een normale (dikke) boxkleed. Vind het fijn dat het zo wat dikker is.
Als je een gewoon zacht boxkleed op de plastic boxmatras hebt, dan kan dat geen kwaad. Stel dat een kruik zou lekken (die je doorgaans niet in de box gebruikt), dan zakt het water in het zachte kleed en blijft er geen plas staan. Dat is de reden dat je geen bedzeiltje mag gebruiken, want dan zou je kindje in een plas heet water liggen. Een hoeslaken neemt dat lang zo goed niet op. Stikken zal niet gebeuren, want ik neem aan dat je je kindje niet onbeheerd in de box laat liggen. En dan zou het sneller in een zacht kleed stikken dan in een strak plastic kleed. Hier ook altijd een plastic kleed onder het zachte kleed gehad. Dan ligt het toch net iets zachter.