plastic scheiden....hoe doen jullie het?

Discussie in 'De lounge' gestart door Antares, 8 okt 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. janna76

janna76 Fanatiek lid

8 nov 2008
    1.412
    0
    0
    huis mamma en boerin
    drenthe

hihihihi die zit. oepsie:D

2. Coco

Coco VIP lid

31 aug 2007
    6.135
    0
    0
    omg. Rotterdam
    Ik bewaar ze in de schuur. Ik knoop de bovenkant zodanig dicht dat hij min of meer luchtdicht is afgesloten en heb geen last van nare luchtjes.

3. Daan78

Daan78 VIP lid

25 jun 2008
    8.202
    1
    0
    Apeldoorn
  4. Luuz

Luuz VIP lid

16 aug 2008
    23.842
    2.610
    113
    Hier
    Wij hebben de zak aan de knop van de verwarming in het washok hangen.. Nooit last gehad van stank, maar ik gooi die plastic verpakkingen van kipfilet o.i.d. er ook niet in.. Scheelt me aardig in de grijze kliko..

Hier ook een blauwe container voor papier, wist niet dat niet iedereen zo'n ding heeft gekregen..

Weet niet meer wie het zei, maar de blauwe container met oud papier is gewoon gratis hoor;)

5. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.068
    3.862
    113
    Wij hebben een kleine pedaalemmer in de keuken voor het plastic. Plastic wat te veel stinkt (of waarbij ik weet ik wat moet doen om het schoon te krijgen) gaat gewoon de normale vuilnisbak in, maar het grootste deel komt toch wel bij de rest van het plastic. Om de zoveel dagen kieper ik het pedaalemmertje leeg in zo'n plastic verzamelzak en mik hem dan op een plank in de schuur.
    Worden ook eens in de twee weken opgehaald.
    Er staan hier bij de winkelcentra ook speciale grote containers om ze in de gooien (die overigens compleet uitpuilen 9 op de 10 keer). Ach, ik vind het niet zoveel werk om te doen, valt me alles mee.

6. anica

anica Fanatiek lid

3 dec 2009
    4.528
    240
    63
    Taarten bakken
    zwolle
    ik heb het tijden gedaan maar omdat ik het alleen deed schoot het niet echt op.
    ik deed het altijd in oude plastic zakken die zijn snel vol en dan goed dicht maken dat scheelt vieze geurtjes.
    mijn mannetje begon laatst te zeuren dat de vuilnis bak zo snel vol was, ja gek hé:(
    we moeten het trouwens zelf weg brengen.

maar ik sta er echt van te kijken dat we zo veel plastic gebruiken, eigenlijk mag er geen plastic in waar eten in heeft gezeten maar we doen het toch mits het goed schoon is.
    met oud papier net zo wij hebben een blauwe container en die is na 4 weken altijd prop vol.

7. Antares

Antares VIP lid

17 nov 2008
    19.894
    3
    38
    Niet voor de gemeente neem ik aan....want die moet ophalen enz...

Hier komen ze met een vrachtouto langs om alle doosjes op te halen...door een vereniging van oude mannetjes hihi...die verdienen er een centje mee.

Daarom denk ik niet dat de gemeente het over zal nemen met containers...

8. MamaG

MamaG Fanatiek lid

24 mei 2008
    1.298
    0
    36
    Omg Nijmegen
    Ik heb geen last van stank, maar spoel ook alles af indien nodig en sommige dingen doe ik er echt niet in.
    Hier wordt de zak elke week opgehaald.

9. Luuz

Luuz VIP lid

16 aug 2008
    23.842
    2.610
    113
    Hier
    Hier wordt het elke maand op gehaald met een vuilniswagen.. Ga er vanuit dat die van de gemeente is.. Tot vorig jaar werd het hier ook opgehaald voor één of ander iets.. Dozen aan de weg en ophalen maar.. maar soms kwamen ze niet of een dag later en dat was ook niet alles haha

10. toerist18

toerist18 VIP lid

23 okt 2005
    8.317
    1
    0
    ik maak babymutsjes met naam
    Nederland
    Ja hier scheid ik het, ik breng het zelf weg, bij de supermarkt staat een container.Het scheelt wel een hele hoop rommel.
    En ik verzamel het in een plastic tas, die ik buiten op de andere containers leg, als die vol zit, gooi ik het weg.

11. Amfy

Amfy Niet meer actief

gewoon niet

12. fenneke80

fenneke80 Niet meer actief

Amen!

We hebben het 1 week gedaan, toen ze er net mee begonnen, maar wat een ramp! Ten eerste moet je er wel echt een aparte bak voor in huis hebben, want zo'n lelijk zak in je keuken is echt niks. Ten tweede moet je weer een dag onthouden waarop je iets buiten moet zetten (zijn wij niet zo goed in :)). Ten derde lagen de zakken door de hele straat verspreid! Pfff, moet je er ook nog een plastic flesje met water gevuld in stoppen, anders waaien ze dus zo weg.
    Ten vierde (echt de laatste hoor): de meningen zijn verdeeld over hoe nuttig het is. Vuilverwerkingscentrales zijn bezig met het automatisch scheiden van plastic en dat schijnt vele malen goedkoper te worden. En statiegeld werkt in andere landen ook veel beter: daar wordt veel meer ingezameld dan bij ons.

Ach, ik ben al vegetarier (= heel goed voor het milieu), dus dat plastic kan de pot op :).

13. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    Wij gebruiken alleen de speciale zakken ervoor en gooien er ook niets in wat kan gaan stinken. Dus niets met etensresten, of we moeten het kunnen afwassen eerst. Wat je ook kunt doen, is het stinkende spul eerst in een boterhamzakje of zo doen.

De volle zakken bewaren we in de schuur. Ze komen hier 1x per maand en de laatste keer hadden we 2 zakken vol. Gelukkig kun je ze goed stapelen en het weegt haast niets.

14. Vica86

Vica86 Niet meer actief

Haha veel mensen scheiden ook omdat het voor hun zelf goedkoper is.
    Hier betalen wij 1,20 euro per zak die we in de diftar gooien. Als wij ALLES scheiden hebben wij echt weinig zakken haha.

Ik was ook niet zo'n scheider toen wij een container hadden ;)

15. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    Bakjes van het vlees enzo gooi ik ook bij het gewone afval. Qua gewicht is dat nog de minste zorg.

Wat ik me trouwens wel afvraag, is hoe scheiden jullie het GTF-afval? Wij hebben wel een afvalbak in de keuken met 2 aparte bakken en buiten staat een aparte groene kliko voor het GFT-afval. Maar hoe gooien jullie dat erin? Zo los? Dat gaat dan echt verschrikkelijk stinken! En je krijgt een rottend laagje op de bodem, omdat die hier maar 1x in de 2 weken wordt gelegd. Ik zou eigenlijk alles met een speciale zak en al weg willen gooien. Dus een zak die natuurlijk afbreekbaar is of zo.

Trouwens, wij betalen hier echt veel:
    We betalen:
    - per jaar (onderdeel gemeentebelasting)
    - per lichting (dus ben je niet zo geneigd om een halve bak aan de straat te zetten, maar dan staat het dus wel een maand of langer)
    - en per kilo

Echt zo stom! In de vorige gemeente betaalde je gewoon een vast bedrag per jaar. In die gemeente was er ook véél minder overlast van zwerfafval en mensen die hun vuilniszakken her en der dumpten.

16. Antares

Antares VIP lid

17 nov 2008
    19.894
    3
    38
    dat willen ze dus bij ons ook gaan doen op de manier als bij jullie lady...

En groen scheiden...eerlijk gezegd alleen tuinafval....de rest gaat in de grijze container....of ik moet groenten gewoon over hebben en zin om naar de container te lopen. Eigenlijk zou ik nog een (heb er al 2 staan) prullenbak moeten neer zetten....

Wil hier in de keuken een kast bouwen (zelf ontwerpen) met daarin verscholen dus verschillende prullenbakken en bakken om te sorteren. Nu staat er daar iets...en daar iets....en daar iets...dat werkt niet!

De meningen zijn dus verdeeld hahaha, velen vinden het de moeite niet waard....En de meeste gebruiken gewoon de zakken en maken alles schoon (vleesbakjes dus niet erin gooien) Maar hoe doe je dat dan met plastic wat om verpakt boterham beleg heen zit...dat kan je niet wassen of afspoelen en gaat toch ook stinken....

17. Vica86

Vica86 Niet meer actief

Ja wij betalen ook zo veel.. Verschikkelijk..

En weet je wat het ergste is?

GFT is gratis afval.

En wij kunnen het hier gewoon NIET kwijt! Wij moeten het gewoon in de vuilniszakken gooien. Er is geen aparte diftar container voor GFT.

Echt genaaid dus.. Wij moeten nu dus WEL betalen voor het GFT afval.

18. thewiz

thewiz Actief lid

27 jun 2009
    331
    0
    0
    Thuismama
    Assen
    Heel simpel, ik doe het niet!

Wij hebben een klein huis, en een piepkleine schuur. En buiten neerzetten is echt geen optie. Het is een echt kattenbuurt. En ik ga ook echt niet alles afspoelen. Wat kost me dat wel niet aan water! Bovendien zit je dan weer met watervervuiling...

19. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    Wij betalen ook voor het GFT hoor.
    22 cent per kilo restafval
    19 cent per kilo GFT afval
    € 1,40 per leging container
    € 141,60 per jaar aan vastrecht voor 3 of meer personen (bijvoorbeeld 2 volwassenen en een baby'tje). :(

20. Vica86

Vica86 Niet meer actief

Oh hier is GFT (nog) gratis.. maar ja, wij moeten er dus zowiezo de restafval prijs voor betalen.

Deel Deze Pagina