Plaswekker; soort en ervaringen?

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Archie83, 23 dec 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Archie83

Archie83 Actief lid

23 nov 2019
    410
    236
    43
    De titel zegt het al…

Ik ben voor dochter (6) op zoek naar een plaswekker. Ze heeft dagelijks nog een volle luier met wakker worden en lekt regelmatig door. Wat mij betreft wachten we nog even af maar ze heeft er zelf last van; schaamt zich er voor met logeren en heeft vaak een geïrriteerde huid en wil er graag vanaf.

Ze voelt s nachts totaal niet dat ze moet en wordt zelfs niet wakker als ze doorlekt en in een nat bed ligt.

Mijn vragen; heeft een plaswekker met net 6 jaar al zin? Hoe werkte het voor jullie en welke raden jullie aan/af?

Ik zou het super vinden als er eentje is waar je opties hebt in herrie en/of trillen, in de hoop dat dat laatste genoeg is en niet het hele huis wakker hoeft te worden ;).

Google levert natuurlijk genoeg opties op, maar hoor graag jullie ervaringen!

Alvast dank!

2. sabagirl

sabagirl Fanatiek lid

15 okt 2015
    3.445
    1.129
    113
    Wij hadden de urifoon, gebruikt toen zoon 6 jaar was. Ik geloof dat de wekker 3x is af gegaan. Wij zaten recht op in bed en konden zoon toen helpen met naar de wc gaan maar daarna ging het eigenlijk verrassend goed en heeft hij snachts geen ongelukjes meer gehad. Dus hier blij dat we het hebben gebruikt!

Archie83 vindt dit leuk.
  3. cowgirl80

cowgirl80 VIP lid

28 jul 2010
    7.990
    6.741
    113
    zuid-holland zuid
    Wij hadden ook de urifoon. Werkte fantastisch. Mijn zoon had altijd heel veel moeite met zindelijkheid en overdag gaat het nog weleens mis. Maar omdat hij heel graag zonder luier wou slapen hebben we toch de urifoon geprobeerd. Ik vond de begeleiding heel erg fijn, je krijgt standaard mails met tips en trics en dan kun je terugmailen of bellen als je nog specifieke vragen hebt.
    In de eerste weken is de wekker wel een aantal keer af gegaan, maar daarna nog maar heel zelden. Je moet het dus ook niet zien denk als “vanaf nu gaan we alle nachten wakker worden” .., dat kan de eerste nachten zeker wel gebeuren, maar het is niet de bedoeling dat dat oneindig doorgaat.

Wij waren echt enorm verrast dat het onze zoon zo snel lukte om nachtzindelijk ermee te worden. Maar bij een vriendin van mij verliep het heel anders, haar zoon werd niet wakker van het alarm en ook niet toen ze hem had omgeruild voor 1 met trilfunctie. Ze moest echt zelf uit bed om hem wakker te schudden en dan werd hij daarna zo boos dat hij niet meer naar de wc wou. Dus het is lastig te voorspellen of het bij jouw kind een succes gaat zijn. Maar ook die vriendin was wel heel tevreden over de support die ze kreeg van urifoon.

Je moet even goed kijken of je zorgverzekering het vergoed en tot hoe hoog bedrag dan. Ik kreeg de wekker en 2 broekjes vergoed, het derde broekje moest ik zelf betalen:)

Archie83 vindt dit leuk.
  4. Leolove

Leolove Fanatiek lid

16 apr 2016
    4.143
    1.682
    113
    Hier ook van urifoon toen dochter net 6 was. Eerste 2 nachten drama en ze werd zelf niet wakker ervan, de rest van het huis wel. Daarna nog een week of 2 dat die afging maar ze zelf wakker werd en toen was ze nachtzindelijk, nooit meer een ongelukje gehad.
    Je hebt wel echt meer dan de 2 broekjes nodig die je erbij krijgt, en die moet je zelf kopen.

Archie83 vindt dit leuk.
  5. riean

riean VIP lid

21 apr 2014
    5.779
    7.366
    113
    Wij hadden er 1 van Dryly. Echt een geweldig ding. In 2 weken was mijn net 7 jarige droog in de nacht en het is nooit meer mis gegaan. En daarvoor zat zijn luier ook echt stampvol.
    De beer maakte wel herrie, ik werd er soms eerder wakker van dan de app op mijn telefoon, maar niemand had er verder last van. Ik kag er natuurlijk ook echt op, waardoor ik denk ik ook snel wakker werd.
    Achteraf heb ik spijt dat ik het niet eerder heb gekocht toen.

Archie83 vindt dit leuk.
  6. Young Flower

Young Flower Fanatiek lid

25 jul 2006
    3.369
    507
    113
    vlakbij Rotterdam
    Hier de Rodger. Helaas heeft het bij ons minder geholpen. Hij werd er niet wakker van en als wij hem dan wakker maakten km te plassen kregen wij hem het bed niet uit.

Als ze jong zijn lukt het wel op te tillen en p de wc te zetten maar later niet meer. Helaas heeft het tot zijn 13e geduurd.

Maar om het wel te nuanceren het kwam gedeeltelijk door zijn ADHD en trauma. Dat zorgt er soms voor dat kinderen later zindelijk zijn in de nacht.

7. smax

smax Fanatiek lid

15 feb 2018
    1.955
    1.042
    113
    Vrouw
    Wij hebben DryLy afgelopen weken gebruikt. Echt een top ding! We hebben er eentje van bijna acht die eens per maand eens een nachtje droog was.

Eerste twee nachten werd hij er niet van wakker, dus de moed zakte al in m’n schoenen :)
    Binnen drie weken volledig zindelijk! Echt al het geld waard vind ik.

Archie83 vindt dit leuk.
  8. GroeneBomen

GroeneBomen VIP lid

7 mei 2019
    23.637
    27.293
    113
    Vrouw
    Urifoon :)

Archie83 vindt dit leuk.
  9. nijn37

nijn37 Fanatiek lid

13 aug 2006
    2.700
    2.382
    113
    Wij hebben net de Rodger aangeschaft en gaan morgen beginnen. Ervaringen heb ik dus nog niet.
    Onze zoon is ook al wat ouder (10). We lopen al een hele tijd bij de plaspoli omdat hij ook overdag nog niet droog is, wel vooruitgang inmiddels maar nog niet helemaal droog. Heeft ook medicijnen voor overdag en nacht (die we momenteelaan het afbouwen zijn). Maar we gaan nu dus ook met de plaswekker beginnen voor de nacht. Ik hoop echt dat dat gaat werken. En het zou misschien ook nog effect op overdag kunnen hebben. Laten we het hopen.

Maar wat betreft het trillen: de urotherapeute van mijn zoon gaf aan dat het het beste is als ze hun bed uit moeten om de wekker uit te zetten. Anders heb je kans dat ze hem uitdrukken en verder slapen. Trillen raadt ze alleen aan als ze anders echt niet wakker worden. Om die reden raadde ze de Dryly dus ook af (en omdat die veel duurder is vanwege de knuffel). Ze gaf aan dat de Urifoon en de Rodger vanuit de medische wereld komen en de Dryly vanuit de marketing. Urifoon en Rodger zijn beiden goed.

Wat ze ook nog zei, is dat een kind de eerste paar dagen vaak een ouder nodig heeft om wakker te worden ondanks de wekker en daarna pas echt uit zichzelf wakker wordt en uit zichzelf het bed uit gaat om de wekker uit te zetten.

Overigens heb ik uiteindelijk voor de Rodger gekozen omdat die broekjes in de droger mogen. Toch wel handig als je ze, zeker in het begin, dagelijks zult moeten wassen om 's avonds weer schone te hebben. Als het 2x in de nacht mis gaat (in het begin niet ondenkbaar volgens haar), heb je 3 broekjes nodig omdat je elke keer een droge aan moet doen. Ik heb er 4 gekocht, zodat we nog een extra hebben.

Archie83 vindt dit leuk.
  10. Relax

Relax Fanatiek lid

26 sep 2009
    1.865
    2.057
    113
    Vrouw
    Urifoon. Wel even doorzetten, zoon sliep de eerste 8 nachten gewoon door.. 2 a 3x per nacht ging dat ding af, ook als er niets was. Crisis. Wat een herrie.
    Bleek iets mis te zijn met dat ding, Urifoon heeft n nieuwe opgestuurd en toen was het in 3 dagen gepiept.

Archie83 vindt dit leuk.
  11. Archie83

Archie83 Actief lid

23 nov 2019
    410
    236
    43
    Dank voor het delen van de ervaringen! Ik heb inmiddels de urifoon besteld. Na de feestdagen maar eens een poging wagen… :)

12. spruitje80

spruitje80 Fanatiek lid

5 jul 2016
    4.695
    4.304
    113
    noord holland
    Wij hadden de Rodger bij onze dochter, ze was toen 10 jaar.
    Erg lang 'aangekeken' omdat ze er zelf niet zo'n last van had en er ook wel eens gezegd werd 'komt vanzelf'. Nou denk dat ze nog steeds 's nachts had geplast als we t niet gedaan hadden :roflmao:.
    Dochter heeft overigens ook nog lang, volgens mij tot 6, kleine ongelukjes gehad overdag. Ze had er gewoon weinig 'feeling' voor, wij zagen vaak allang dat ze moest plassen maar moesten dat echt zeggen want zelf maakte ze die schakel niet of nam er de tijd niet voor (heeft ook adhd en ass wisten we later). 'S nachts niet zindelijk zijn als je ouder wordt heeft met het brein te maken, wat nog net wat ontwikkeling mist op bepaald punt. Naast er niet wakker van worden, maak je vaak geen antidiuretisch hormoon aan waardoor er simpelweg ook meer urine aangemaakt wordt dan eigenlijk de bedoeling is in de nacht (vandaar ook de flink volle luiers/nachtbroekjes). Met een wekker train je die ontwikkeling van het brein.
    Wekker werkte bij dochter perfect. Volgens mij met een nacht of 3 werd ze zelf al tijdens t plassen wakker zodat ze stopte met de plas en de rest al op de wc volgde. Die eerste week zelfs al een keer droog. Toen steeds vaker en binnen 3 weken totaal er vanaf.
    We hadden hem via MP overgenomen met een aantal boxertjes, ook weer doorverkocht via MP.
    Achteraf gezien hadden we t veel eerder kunnen doen ;). Ik zou dus zeggen, baat t niet dan schaadt t niet. Zeker als je kind er zelf achter staat omdat t als last ervaren wordt :thumup:.

Archie83 vindt dit leuk.
  13. nijn37

nijn37 Fanatiek lid

13 aug 2006
    2.700
    2.382
    113
    Nou, we zijn de 24e begonnen met de plaswekker. Ik had me voorbereid op eerst een aantal nachten een nat bed omdat hij eerst zou moeten leren wakker te worden van de wekker. Maar... het ding is pas 1x af gegaan. En toen was hij snel wakker dus het bed was nog niet nat. Verder is hij elke keer zelf wakker geworden en gaan plassen. Ik ben echt helemaal verbaasd dat het zo goed gaat.

Hij heeft wel een aantal nachten overgeslagen omdat hij ziek was afgelopen week. Wordt afgeraden om dat te doen, maar leek me toch verstandiger. Hij had al genoeg aan zichzelf. Gisteravond weer begonnen en vannacht ging weer goed.

cowgirl80, Relax, evaleana en 2 anderen vinden dit leuk.
  14. Archie83

Archie83 Actief lid

23 nov 2019
    410
    236
    43

Oh wat goed zeg! Klinkt als een goed begin!
    Wij hebben ‘m binnen, maar ben het starten aan het uitstellen en zie er eerlijk gezegd behoorlijk tegen op.

het is nogal een intense periode geweest met weinig slaap, feestdagen en zieke kids dus het vooruitzicht van nog meer wakkere momenten… maar goed, als ik jouw verhaal lees kan het ook zomaar meevallen.

15. nijn37

nijn37 Fanatiek lid

13 aug 2006
    2.700
    2.382
    113
    Snap ik, ik zag er ook tegenop. Maar om die reden dus ook juist in de vakantie begonnen. Ben er ook elke keer dat ik hem naar de wc hoorde gaan, wel even naar toe gegaan. Maar die nachten waren uiteindelijk minder erg dan de nachten dat ik amper heb geslapen vanwege het hoesten.

Archie83 vindt dit leuk.
  16. Spectre

Spectre VIP lid

5 nov 2015
    19.818
    18.531
    113
    Vrouw
    Ik lees hier een aantal keer over adhd/ass icm zindelijkheidsproblemen. Hoe is de diagnose gesteld? Wij lopen ook al een tijd aan te modderen met onze zoon van bijna 6. Veel ongelukjes overdag, 's nachts nog helemaal niet zindelijk. Het zien dat hij naar de wc moet, maar hem echt moeten aansporen om te gaan etc.
    Nu heeft hij ook een aantal keer urineonderzoek gehad op verdenking van een blaasontsteking, maar dat was het niet, wel bloed in de urine, maar geen ontsteking.
    Echo van de nieren en blaas wezen niets uit. Nu staat hij op de wachtlijst voor verder onderzoek, maar omdat hij toch 'anders' is qua leeftijdsgenootjes, en het ook wel erfelijk is, denk ik soms ook aan adhd/ass. We wachten sowieso eerst de afspraak bij de kinderarts af voordat we aan de gang gaan met een plaswekker, maar hoop ergens wel een verklaring te gaan krijgen voor zijn zindelijkheidsproblemen.

17. spruitje80

spruitje80 Fanatiek lid

5 jul 2016
    4.695
    4.304
    113
    noord holland
    Onze jongste dochter is met 6/7 getest op adhd omdat ze simpelweg weinig concentratie en 'zitvlees' had. Sowieso erg in haar eigen bubbeltje zat. Autisme kwam er toen niet uit. Met 11 alsnog hierop onderzocht omdat alleen adhd de lading niet helemaal kon dekken. Toen ook diagnose ass gekregen. Zij was degene die tot 6 nog regelmatig 'te laat' naar de wc ging en tot 10 's nachts niet zindelijk was.
    Oudste dochter is op 15 jarige leeftijd met ass/adhd gediagnosticeerd. Zij heeft geen zindelijkheidsproblemen gehad. Maar is sowieso meer bereikbaar in communicatie dus zal voor mijn gevoel het 'lijntje' naar beneden ;) ook meer gehad hebben.

18. Kache

Kache VIP lid

11 jan 2012
    6.257
    1.165
    113
    Welke diagnose bedoel je? De zindelijkheidsproblemen of de ass/adhd?
    Mijn beide kinderen met ass hadden problemen met zindelijkheid. Ze konden de plasprikkel niet goed aanvoelen (google anders maar eens op interoceptie), niet goed verwerken/plaatsen en dus ook niet goed op reageren. Het niet goed aanvoelen van eigen lichaam is vaak de basis van veel verschillen tussen neurodiverse en neurotypische kinderen.

Ze voelden het dus echt niet. Tot het te laat was.
    Wij zijn voor beide kinderen bij kinderuroloog geweest met 6,5 jaar omdat ongelukjes steeds erger werden. Deze stelde vast dat ze niet adequaat reageerde op de prikkel om te plassen en dat hun blaas steeds meer een eigen leven ging leiden (overactief). Dit moest 'getraind' worden, of wel reset van het brein zoals hij dit noemde. Het had niets meer met gedrag te maken, maar medisch. De oplossing hiervoor was flink laxeren (want de prikkel voor dunne ontlasting is de heftigste die we kennen, bedenk maar hoe het voelt als je diarree hebt...) tot het randje van diarree zodat ze 'gedwongen' werden om te luisteren naar de signalen uit hun lijf. Omdat de bekkenbodem dezelfde is, gaat het plassen dan vanzelf mee.

Het 'resetten' van brein, dan wel opnieuw trainen, is kwestie van lange adem. Minstens 1-2 jaar voordat een nieuw, goed patroon is ingesleten.

Mijn zoon hebben we een kleine 2 jaar gelaxeerd, hij werd al snel overdag zindelijk en met 7,5 jaar van de ene op de andere dag ook overdag.

Mijn dochter duurde iets langer, maar ook zij ging gestaag vooruit met steeds minder ongelukjes, ze heeft overdag geen ongelukjes meer gehad sinds ze 8 jaar is. Sinds ze met burn-out thuis kwam te zitten en ze langzaam meer tot rust kwam, heeft ze ook eindelijk de stap naar nachtzindelijkheid kunnen zetten (9 jaar).

19. Spectre

Spectre VIP lid

5 nov 2015
    19.818
    18.531
    113
    Vrouw
    @Kache dat klinkt best heftig allemaal. Wij staan nog op de wachtlijst voor verder onderzoek. De problemen zijn eigenlijk een aantal maanden terug ontstaan. Ik vermoed zelf een overactieve blaas.. of er dan nog meer meespeelt weet ik niet. Ik hoop gewoon, vooral voor hemzelf, dat het goed te verhelpen is.

20. Archie83

Archie83 Actief lid

23 nov 2019
    410
    236
    43
    Nou, we zijn begonnen. Of de timing, zo einde vakantie, handig is weet ik niet maar dochter wilde per se beginnen en een goed moment is er toch nooit dus we doen het maar…

Nacht 1 ging goed. Ik ben bij haar blijven slapen om haar meteen te kunnen helpen en omdat ze het alarm toch wel spannend vond. Ze werd rond 23:00 uur wakker uit zichzelf. Ik vroeg haar of ze moest plassen, dat moest ze, dus gedaan en verder geen ongelukjes gehad.

Gisteravond hadden we een logee dus het alarm maar ietsje zachter gezet. Die ging weer af rond 23:00 uur. Dochter zat rechtop in bed toen man aankwam maar had toen wel al alles onder geplast. Volgens dochter heeft ze nog geplast op de wc daarna, maar man zegt van niet.

Nou ja, voordeel is wel dat ik altijd dacht dat ze heel vaak/veel plaste s nachts maar lijkt dus maar 1 keer te zijn en dan heel veel. Dat stelt me wel gerust voor de komende periode…

Deel Deze Pagina