Twijfel aan mijn productie :(

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Modra, 27 dec 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Modra

Modra Fanatiek lid

24 jul 2014
    1.656
    445
    83
    Groningen
    Hoi,

Ons zoontje heeft altijd wel vaak bij mij gedronken en ik heb ook altijd nachtvoedingen gegeven. Maar we zaten een tijdje terug op 2 voedingen tussen 6 uur 's avonds, wanneer hij ongeveer naar bed gaat, en 6 uur 's ochtends... Een tijdje terug werden dat er weer drie en even geleden weer vier...

Maar nu vannacht waren het er 6... :( Hij meldt zich, hij laat zich niet troosten/ gaat niet weer slapen tot hij gevoed is.

Toen hij op die twee/ drie voedingen zat dronk hij vrij gulzig een gestuwde borst leeg. Maar nu drinkt hij vaak heel slaperig, met tussenpozen, ik moet hem veel activeren en heb het idee dat de melk vrij gauw op is als hij zo vaak komt...

Ik begin gewoon te twijfelen aan mijn productie... Krijgt hij niet genoeg, dat hij wakker wordt en honger heeft maar tegelijkertijd moe is en matig drinkt?

Ik ben zo bang dat mijn productie afneemt en ik straks niet meer genoeg voor hem heb terwijl ik zo ontzettend graag een jaar wil voeden... :(

Hij is overdag verder wel vrolijk en heeft voldoende plasluiers.

Wat denken jullie? Kunnen jullie me geruststellen?

2. Jackie87

Jackie87 VIP lid

6 aug 2013
    5.495
    2.948
    113
    Het is bekend dat kindjes rond de 3 à 4 maanden vaker en onrustiger drinken. Gewoon zo vaak mogelijk aanleggen en dan moet het goed komen!

3. 1Hanneke

1Hanneke Fanatiek lid

4 apr 2014
    1.698
    423
    83
    Vrouw
    Capelle aan den IJssel
    Soms kun je even dipje hebben, door griepje, aankomende menstruatie, of baby krijgt groeispurtje en wil meer. Die nachten zijn dan even vervelend, maar gewoon aan toegeven zorgt ervoor dat er vervolgens weer meer melk is. Komt goed, als je op verzoek voedt is je melk echt niet zomaar ineens op ;)

4. MamavanLieverd

MamavanLieverd VIP lid

1 dec 2014
    7.394
    5.298
    113
    Hier komt dochter van bijna 6 maanden ook vaker sinds de 4 maanden (gelukkig geen 6 keer, maar ze gaat ook pas tegen 23 uur de nacht in en 's avonds drinkt ze heel vaak). Ik ben op ruim 5 maanden op heb cb geweest en ze groeide zelfs nog op de kv curve (bv curve buigt vaak af na de 4 maanden). Mijn borsten zijn eigenlijk nooit meer gestuwd, dus dat zegt ook niets.

Bij mijn dochter is het overigens duidelijk zo dat als ze slaperig drinkt, ze geen honger heeft, maar gewoon troost nodig heeft. Als ze wel hongerig is (als ze een goed blok heeft geslapen), drinkt ze idd heel gulzig de eerste borst. Het klinkt mij hetzelfde bij jou, dus denk niet dat je je zorgen hoeft te maken.

5. Majo1983

Majo1983 Fanatiek lid

1 feb 2013
    3.689
    2.389
    113
    Vrouw
    Broek
    Ik had dit ook, ging dan ook twijfelen aan mijn productie. Maar tot ruim 1 jaar en 3 maanden gevoed zonder problemen. Dronk wel vaak borstvoedingsthee van Weleda en at elke dag handje cashewnoten. Had wel het gevoel dat dat werkte :).

6. Vlinder84

Vlinder84 Niet meer actief

Je borsten raken niet leger hoe vaker hij komt, hij maakt op deze manier juist meer melk aan :) Je borst is geen fles die hij in 1 keer leeg drinkt, het hoeft ook helemaal niet vol aan te voelen (mijn borsten voelden altijd leeg, terwijl ze in het begin soms knoert hard waren) hoe vaker je zoontje komt, hoe meer je borsten voor, tijdens (vooral tijdens!) en na de voeding aan gaan maken. 4 maanden is hier berucht om, dan gaan ze onrustiger drinken, de wereld wordt steeds boeiender, het is zo spannend allemaal. Bij jou vind hij rust en melk, dus geef er aan toe en laat hem zoveel drinken als hij wil. Dat jaar ga je zo makkelijk vol maken :D

7. Vlinder84

De groeicurve van borstgevoede hoort wat af te buigen na 4 maanden, dat is de norm zeg maar. Dus hoe je kindje ook groeit op bv, als je ziet dat het normaal is (kijk vooral even op bv.com) is het gewoon goed. Ik vind het best kwalijk te lezen dat het cb de kv curve erbij pakt om te laten zien dat je kindje goed groeit. Je kindje groeit super op jouw melk! :) en dus hoeven ze helemaal niet te kijken naar de kv curve, die is totaal niet relevant voor een boobybaby ;)

8. MamavanLieverd

MamavanLieverd VIP lid

1 dec 2014
    7.394
    5.298
    113
    Ter verdediging van ons consultatiebureau (die best wel pro bv zijn ;)): de consultatiebureaus gebruiken de groeicurve van tno, wat weer een groeicurve is voor de nederlandse baby, waarvan maar 18 procent volledig bv krijgt tot 6 maanden en dus een kv curve is. Ik dacht dat onze dochter niet zo gegroeid was (ze dronk de eerste maand niet goed, waardoor ik me wat sneller zorgen maak) en dus liet de wijkverpleegkundige de curve zien. Zij was overigens verbaasd te horen dat ze nog volledig bv kreeg, want zei ze: dan buigt de curve meestal af (goed op de hoogte dus). Mijn opmerking was ook bedoeld dat mijn dochter met hetzelfde gedrag als de baby van ts harder groeit dan de norm ;), dus ik denk niet dat het gedrag komt door te weinig productie.
    Ik heb overigens best vertrouwen in mijn borsten, heb zoon 20 maanden gevoed en die groeide als baby heeeeel hard.

9. Butterfly1109

Butterfly1109 Fanatiek lid

3 jan 2015
    1.620
    43
    48
    Heb vertrouwen in je kindje! Die weet het allemaal prima zelf te regelen! Hoe vaker er gedronken wordt ,hoe meer melk er aangemaakt wordt!

Is er verder iets veranderd in jouw situatie? Ben je recentelijk weer gaan werken? Dit zorgde bij mij voor tijdelijk veel extra nachtvoedingen.

10. Vlinder84

Ik weet dat het ook niet slecht bedoeld was hoor, maar het cb hoort bij borstgevoedde baby's niet de curve van tno aan te houden. Want als je dat dus wel niet en de curve buigt af, dan kan de moeder ten onrechte gaan twijfelen aan haar productie en of de melk wel vet genoeg is etc. Terwijl dat dus helemaal niet nodig is. Je kunt baby's die kv of bv krijgen niet met elkaar vergelijken qua groei.

11. Modra

Modra Fanatiek lid

24 jul 2014
    1.656
    445
    83
    Groningen
    Hi meiden,

Dank voor de reacties, fijn! Het stelt me weer een beetje gerust. Hoop dat het straks weer rechttrekt dan...

@MamavanLieverd: Dat is bemoedigend. Zoontje groeide tot nog toe wel hard. Met 4 maanden was hij 8 kilo bij 64,5 cm. Geboren met 3750, 51 cm. Maar de laatste maand niet gemeten en gewogen.
    @Butterfly 1109: Ik ben sinds december weer aan het werk inderdaad. 24 uur per week, maar ik werk onregelmatig. Dus de ene week meer dagen dan de andere en ook 's avonds.

Nu is het zo dat ik net deze week 5 dagen achter elkaar werk. Maandag tot en met vrijdag. Ik kijk hier tegenop omdat ik op werk lang niet zo vaak kan kolven als hij drinkt... Dus dan ben ik bang dat hij de productie niet op kan krikken net nu hij dat blijkbaar nodig heeft... Daarnaast ben ik al ga ik als ik even de kans heb heel vroeg naar bed, eigenlijk heel erg moe als gevolg van deze vele nachtvoedingen, maar ja.

12. Butterfly1109

Butterfly1109 Fanatiek lid

3 jan 2015
    1.620
    43
    48
    Modra, hoe doe jij de nachtvoedingen? Dl heeft hier 8 a 9 maanden lang in haar eigen bedje/wiegje geslapen, maar toen braken de nacht voedingen me op en sindsdien slaapt ze bij ons in bed. Ze begint wel op haar eigen kamer, maar vanaf de eerste voeding slaapt ze bij ons.

Ip hoef je niet zo lang te kolven als je zoontje drinkt, zolang je maar regelmatig kolft en je borsten vrij leeg tot leeg zijn. Bij mij duurde dat ca 15 min per borst. Ik heb tot 10 maanden 3x per dag gekolft en mijn productie heeft er niet onder geleden.

Kun je anders wat vaker maar korter kolven? Is dat nog een mogelijkheid?

13. Modra

Modra Fanatiek lid

24 jul 2014
    1.656
    445
    83
    Groningen
    Zoontje slaapt in de co sleeper naast mij dus ik pak hem, voed hem, boertje en vaak moet hij nog verschoond. Dan weer strak instoppen. Al met al vaak een halfuurtje bezig.
    Helaas is vaker kort kolven geen optie... ik werk in de gehandicaptenzorg en sta in principe alleen op een club. Kolf nu 2x goed leeg op een werkdag, waarvan al n x in de pauze, maar dat is al lastig... maar meestal werk ik ook geen 5 dagen op rij.

Deel Deze Pagina