Voor en nadelen combinatieklassen

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door twinkle star, 26 mei 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. twinkle star

twinkle star Niet meer actief

Bij ons op school gaan ze komend schooljaar wat klassen samenvoegen. Niks is nog zeker maar ben benieuwd naar de voor en nadelen van samengevoegde klassen.

Omdat ik er zelf geen ervaring mee heb ben ik erg benieuwd naar jullie ervaringen.

2. Lexie74

Lexie74 VIP lid

14 sep 2006
    9.364
    200
    63
    Vrouw
    loonadministratrice
    nop
    Mijn dochter gaat al 2 jr naar de combi 1/2 klas. Vorig jaar als groep 1-er en dit jaar als groep 2-er. IK heb er geen nadelen kunnen ontdekken. De groepen worden voor bepaalde werkjes bij elkaar gezet (alle groep 2-ers bij elkaar en alle groep 1-ers bij elkaar)

3. twinkle star

Ja maar dit is anders. Denk dat bijna alle scholen met groep 1/2 combi's werken.

Het gaat me meer om de hogere klassen in dit geval 3/4 en 5/6

4. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Mijn oudste zit in een 3/4/5 groep. Maar dat is montessori en het onderwijs er echt op ingericht (veel zelfstandig). Het bevalt me wel erg goed. De oudste zit in groep 3, en kan nu niet alleen groep 3 werkjes doen, maar ook af en toe met een groep5er een werkje maken op hoger niveau. Dat hangt wel af van het schoolsysteem wat er achter zit..

Vroeger heb ik in een 6/7, 7/8 en 7/8 groep gezeten, de eerste waren er maar 8 groep 7 kinderen. Ze hadden de slimste uit de klas gehaald en die bij onze drukke groep 6 gezet. Zij moesten daardoor veel zelfstandig doen, en weet niet of ze wel genoeg aandacht kregen om op hun hoge niveau te blijven. Ik heb nu het idee dat ze in een doorsnee 7 of 7/8 groep misschien wel op hoger niveau hadden kunnen zitten..

Die 7/8 groepen was het ene jaar half om half. Zo konden ze de ruzieschoppers uit elkaar halen, in ieder geval tijdens de les. Dat werkte goed. Alleen jammer dat ook de rustige vrienden uit elkaar moesten om de verdeling goed te krijgen..
    De tweede 7/8 was met ca 10 groep 7 kinderen. Dat was voor die groep 7 kinderen wel fijn, omdat ze wat slimmer waren en nu zich op konden trekken. Die leraar kon die afwisseling ook beter aan.

We hebben wel topo in een gekke volgorde gedaan. In groep 7 eerst de wereld met groep 8 mee, en in groep 8 Europa met groep 7 mee...

Ik zie genoeg nadelen van gewone combiklassen, tenzij het onderwijs echt goed erop is ingericht..

5. Lexie74

Lexie74 VIP lid

14 sep 2006
    9.364
    200
    63
    Vrouw
    loonadministratrice
    nop
    dan kan ik je idd niet helpen, die van mij zit nog niet hoger ;)

6. nora25

nora25 Actief lid

18 okt 2013
    347
    94
    28
    Vrouw
    NULL
    NULL
    Ik heb zelf een paar jaar les gegeven aan combinatiegroepen.
    Voordeel: kinderen worden er echt super zelfstandig door.
    Nadeel: leerkracht heeft minder tijd voor individuele begeleiding.

7. Wen86

Wen86 Fanatiek lid

12 apr 2011
    2.165
    178
    63
    Het lastige is, is dat er ook leerlingen zijn die veel structuur nodig hebben. Een juf of meester kan minder helpen. De leerkracht blijft die structuur natuurlijk wel bieden, maar een leerling moet meer kunnen omgaan met uitgestelde aandacht (wachten op mijn beurt, doorgaan met de volgende opdracht ipv wachten tot de leerkracht komt etc).
    Het kan zo zijn dat als jouw kind veel structuur nodig heeft het in het begin lastig kan zijn. Zeker bij kinderen met een concentratieprobleem, sommige gedragsproblemen of faalangst.

Misschien dat de leerkracht er al veel mee werkt. Stoplicht etc.
    En er zijn ook kinderen die dit wel kunnen hoor :) Ligt ook nog eens aan de groepsgrootte/groepsdynamiek en de competenties van de leerkracht.

8. twinkle star

Hmmm had gehoopt op positieve punten maar die heb ik nog niet kunnen ontdekken. Ik vind persoonlijk een combinatieklas met groep 3 een lastige.

9. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.141
    8.872
    113
    Ik heb zelf op een Jenaplanschool gezeten en later stage gelopen op Montessorischolen. Bij al deze scholen (dus niet àlle Jenplan- en àlle Montessorischolen, maar wel alle scholen waar ik opgezeten heb/stage gelopen heb) was het groep 3/4/5 en groep 6/7/8 bij elkaar. Ik vind het een uitkomst. Komt ook door het onderwijssysteem, wat al genoemd is. Ik vind ook dat je als leerkracht juist meer tijd hebt voor individuele begeleiding, omdat de kinderen gewend zijn zelfstandig te werken (en de meesten dat ook kunnen, omdat daar in de kleuterklas al naar toe gewerkt wordt) en ook omdat je minder klassikale instructiemomenten hebt. (Dit kan op een reguliere school natuurlijk heel anders zijn.) Daarnaast kunnen ze elkaar helpen en zich aan elkaar optrekken. Groot voordeel vind ik dat individuele verschillen minder opvallen doordat de klas toch al erg uiteenloopt.

10. Mamvk

Mamvk Fanatiek lid

29 sep 2013
    1.043
    0
    0
    Ik lees even mee... Komend jaar komt er wss een 3/4 klas hier waarin zl misschien wel komt.

11. MB2005

MB2005 Fanatiek lid

30 apr 2006
    1.290
    0
    0
    Spijkenisse
    Mijn kinderen zitten ook op een Montessori school en zeker bij mijn oudste merk ik veel voordelen aan de combi klas van 3,4,5.
    Hij loopt voor en hierdoor kan hij veel makkelijker mee doen met de andere groepen.
    Vandaag ook te horen gekregen dat hij volgend schooljaar versneld naar groep 5 gaat, en wat betreft de kinderen in zijn klas zal er dan weinig veranderen voor hem.
    Hij zit officieel in gr 3, leest vanaf het begin mee met groep 4, heeft vanaf het begin rekenwerk met pluswerk en nu krijgt hij gecompacte stof en methode toetsen van eind gr 4 zonder dat hij daarvoor naar een andere klas hoeft.
    Hij heeft trouwens wel meer structuur nodig ( alhoewel het nu met sprongen vooruit gaat ) maar dit is gewoon opgevangen door hem takenlijsten te geven en als hij die af had mocht hij werk pakken wat hij wilde, dus ook werk van gr 4 of 5.
    Dit gaf hem duidelijkheid, en het werpt zijn vruchten af nu want hij wordt nu in een paar maanden veel zelfstandiger.
    Ik heb ook niet het idee dat mijn kinderen moeite hebben met de uitgestelde aandacht.
    Gr MB2005.

12. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.815
    19.111
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Onze school heeft (uit noodzaak) ook combinatieklassen. Ik heb aan enkele groepen en aan combinatieklassen les gegeven. Als leerkracht kan ik prachtige verhalen vertellen ter promotie van een school met combinatieklassen. Ze worden er zelfstandiger van, helpen elkaar meer leren (nog) beter omgaan met uitgestelde aandacht enzovoorts. Maar weet je: in een enkele klas help ik kinderen ook zelfstandiger worden, leer ik ze ook omgaan met uitgestelde aandacht en leer ik ze ook om hulp te vragen en te bieden aan klasgenoten. En dan doe ik het omdat ze het kunnen en niet uit noodgedwongen omdat de juf elders bezig is.

Ik vind een combinatieklas niet ideaal. Misschien dat het op andere onderwijstypes wel werkt. Maar scholen met een (neo-)klassikaal systeem kiezen normaal gesproken niet voor niks voor 'leerstofjaarklassen'. Er is een reden dat combinatieklassen op die scholen alleen gemaakt worden als het getalsmatig niet anders kan: het werkt gewoon minder goed. Het is de bedoeling dat je elk vak (of in ieder geval taal, rekenen, spelling, technisch lezen en begr. lezen) op 3 niveaus lesgeeft. Dat worden in een combinatieklas dus al 2x drie niveaus. Dan komen er gewoon dingen in verdrukking. Je bent twee keer zo veel tijd kwijt met het geven van klassikale instructie. Dat betekent dat je minder tijd over houdt voor individuele instructie of uitleg in kleine groepjes. Je hebt minder tijd om tijdens het werken eens door de klas te lopen en over de schouders van je leerlingen mee te kijken of ze op de juiste wijze bezig zijn. Het gebeurt dus vaker dat je pas achteraf (bij het nakijken) ontdekt dat een leerling een bepaalde fout heeft gemaakt. Het is fijner om al tijdens de les bij te kunnen sturen.

Voor sommige kinderen heeft het wel voordelen. Maar voor het ene kind zal het juist fijn zijn om in de hoogste groep te zitten terwijl het voor de ander beter is om in de laagste groep van een combinatieklas te zitten. Dus het moet dan ook maar net goed uitkomen dat je kind in een combinatieklas in de juiste groep zit.

Uiteindelijk is het heus niet zo dat het onderwijs dramatisch slechter wordt in een combinatieklas hoor. Als je nooit eerder een combinatieklas hebt gedraaid is het de eerste weken even wennen en kom je af en toe in tijdnood. Maar het gaat snel genoeg beter en dan kun je gewoon behoorlijk onderwijs geven. Het is niet zo dat de kinderen veel slechter gaan scoren. Zeker de middenmoot zal er niet slechter van worden. Maar in de regel denk ik dat de kinderen waarvan het niveau sterk afwijkt van het gemiddelde er ook niet beter van zullen worden.

13. twinkle star

Bedankt voor al jullie berichtjes tot nu toe. Even laten bezinken..... met een beetje pech 2 kinderen in een combi klas en 1 naar de middelbare. Genoeg nieuwe dingen komend schooljaar. Ergste is dat de klas van onze middelste uit elkaar gehaald wordt en ze het er behoorlijk moeilijk mee heeft.

14. Stroopie

Stroopie Fanatiek lid

11 jun 2009
    3.158
    11
    38
    Bij ons op school proberen ze dit te voorkomen. Groep 3 is heel intensief en er wordt veel geleerd. Ze kiezen dan liever voor een klas van 32 kinderen met extra juf, dan dat ze een combi maken van 3/4.

Mijn dochter zit in een klas van 29 kinderen, die zal niet meer gesplitst worden. En dat vind ik niet zo erg.

15. Arevinol

Arevinol VIP lid

7 okt 2007
    7.759
    3
    0
    mama!
    Ik heb vroeger op een jenaplanschool gezeten en daar hadden we 1/2; 3/4/5 en 6/7/8 klassen (van alles 3 klassen). Ik heb t altijd prima gevonden en wel positief ervaren.
    Het idee is dat de ouderen de jongeren helpen; je bent een keer de jongste, de middelste en de oudste, net als in een gezin. Je leert dus samenwerken en tijdens blokuur zelfstandig aan je eigen weektaak. Maar niet veel anders dan in een gewone klas, denk ik..?
    Je had ook 3 jaar dezelfde juf/meester (ik had zelfs 5 jaar dezelfde juf, omdat zij toen switchte naar de bovenbouw) en omdat t een heel leuke juf was, vond ik dat erg fijn.
    Ik heb t iig nooit als nadelig ervaren. We hadden volgens mij dagelijks (?) of iig een paar keer per week dat we met de jaargroepen bij elkaar zaten in de ochtend voor instructie. In 3/4/5 alleen voor taal en rekenen, in de bovenbouw ook voor aardrijkskunde en geschiedenis, laatste 1x in de week geloof ik.
    Iedere week was er op maandag weekopening met de hele school (alle jarigen op het podium) en iedere vrijdag weeksluiting en dan deed elke klas iets op het podium. Elke klas had wisselend een andere opdracht (bijv toneel, zingen, muziek, pantomime), meestal moest je dan zelf iets verzinnen en dan was er een schoolbreed thema.

16. mamajanneke

mamajanneke Fanatiek lid

22 mei 2007
    2.688
    4
    38
    Vrouw
    mijn kinderen zitten op een openbare basisschool en moeten ook uitnoodzaak de klassen helaas samen voegen.
    Hier was het het eerste half jaar gr 1 en 2 samen en groep 3 en 4 apart 5 en 6 en 7 en 8 samen. En na de eerste rapportbesprekingen gingen de groepen 1 en 2 uit elkaar en gr 3 en 4 samen.
    Nadeel grote klassen weinig persoonlijke aandacht veel zelfstandig.
    Voordeel ze leren zelfstandig werken en elkaar te helen en elkaar te accepteren om wie ze zijn.
    Hier doen ze t zo zodat de groep 3 de nodige aandacht krijgt om de basis op te pakken van het lezen rekenen en zelfstandig werken en dat doen ze helaas in een sneltreinvaart.
    Groep 2 gaat t laatste half jaar apart zodat die al zo ver klaar gestoomd kan worden voor gr 3.
    Mijn voorkeur heeft het niet in elk geval.

Deel Deze Pagina