Afgaan op de juf of mijn zoontje?

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door EdN, 14 jun 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. EdN

EdN VIP lid

27 mei 2011
    8.828
    3.623
    113
    Een aantal weken geleden is een aantal kinderen uit de groep 1-klas van onze oudste overgeplaatst naar een andere klas om ruimte te maken voor nieuwe instroomkinderen. Waaronder het beste vriendje van ons zoontje. Hij was en is hier erg verdrietig over. Ze zitten samen nog op judo en spelen daar altijd samen, en mijn zoontje vertelt dat hij regelmatig tegelijk met zijn vriendje buitenspeeltnop school en dat ze dan samen spelen. Hij spreekt ook regelmatig uit dat hij zijn vriendje mist en hoop tdat ze volgend jaar weer bij elkaar zetten. Wij hebben daarom toen bij school een verzoek neergelegd om - indien mogelijk - hen in groep 2 weer bij elkaar te plaatsen. De juffen hebben aangegeven dat ze zouden proberen hier rekening mee te houden.

Nu sprak een van de juffen mij vanochtend aan. Ze vertelde dat zij hadden opgemerkt dat de 2 vriendjes juist helemaal niet samenspelen als ze tegelijk buiten zijn, en dat ons zoontje heel erg naar een paar andere jongetjes in zijn klas lijkt te trekken. Ze overwegen daarom om hem niet bij zijn vriendje te plaatsen, maar juist bij die andere kindjes. Ze wilde graag binnenkort met ons bespreken wat wij daarvan vinden.

Ik ben er erg verbaasd door, mijn zoontje heeft het echt nooit over de kindjes waar hij volgens de juffen zo veel mee zou spelen en hij vertelt mij dus juist regelmatig dat hij vaak met z'n vriendje speelt op het schoolplein. Dit ligt ook in lijn met wat ik zie tijdens de judolessen, ze vliegen op elkaar af en zijn non stop samen. Ik heb hem er naar gevraagd, met wie hij in de klas speelt, en toen noemde hij wat andere namen dan degene die de juf noemde. Toen ik vroeg of hij ook met hen speelde zei hij af en toe, maar meestal niet. Ook houdt hij vol dat hij heel vaak buiten samen speelt met zijn beste vriendje. Ik heb hem toen maar ronduit gevraagd bij wie hij - als hij zou mogen kiezen - liever in de klas zou willen zitten: zijn beste vriendje of de kindjes die de juf noemde, en hij was heel stellig: absoluut bij dat vriendje.

Nu moet ik de juf dus gaan vertellen waar onze voorkeur naar uit gaat. Ik ben geneigd om uit te gaan van wat mijn zoontje zelf vertelt, maar ik twijfel toch. Ik vind t zo raar dat wat De juf vertelt zo afwijkt van wat hij zelf zegt. Zo erg kan ze er toch niet naast zitten?

Nu ben ik dus benieuwd: waar zou jullie voorkeur naar uitgaan?

2. Boordevol

Boordevol VIP lid

26 jun 2009
    6.168
    4.321
    113
    Het is toch logisch dat hij naar andere kindjes trekt in de klas. Zijn vriendje is daar immers niet bij.

Wat betreft het buitenspelen kan het zo zijn dat het verschilt en de juf juist die keren dat hij met anderen speelde gezien heeft. Ik zou dus de voorkeur van je zoontje neerleggen bij de juf maar je zoontje wel aangeven dat het niet zeker is. En mocht het niet doorgaan dan heeft hij in elk geval de jongetes met wie hij nu al soms speelt.

3. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Ik vermoed dat in allebei wat waarheid zit.. juf zal wel zien dat hij met andere kinderen speelt, wat niet gek is als je samen naar buiten gaat en binnen ook samen bezig was.

Mijn oudste is best heel eerlijk en heeft goed inzicht (op het enge af), maar hij heeft ook weleens dingen gezegd als "heel vaak" of "regelmatig" (ook over spelen met kindje uit de klas), en dan bleek het toch niet zo vaak te zijn als gedacht. In zijn beleving was het vaak, in praktijk eens per week ofzo. Dat kwam uit met de verhalen van juf, zoon en moeder met verhaal van het andere jochie.

In principe zeg ik ook, ga met de zoontje mee.

Maar ik heb nog wat andere ideeën:
    - Ik zou ook even vragen wat de andere moeder er van zegt.
    - Misschien kan het ook geen kwaad als je zoontje zich in de klas niet kan focussen op zijn beste vriendje en juist meerdere vriendjes in de klas krijgt (had klasgenootje oudste echt hinder van)
    - Hoe zien beide klassen eruit qua aantallen en juf, wat zou daar het beste passen (kleine klas misschien voorkeur?)

4. cvm1985

cvm1985 Fanatiek lid

2 aug 2010
    3.692
    32
    48
    Lastig, ik merk dat mijn dochter geneigd is te zeggen dat de kindjes waarmee ze graag zou willen spelen haar vriendinnen zijn terwijl ze de kindjes waar ze echt leuk mee speelt niet noemt. Geloof het of niet maar zelfs in groep 1 zijn er al "populaire kinderen".

Ik zou toch ook afgaan opmaat de juf zegt, vragen of ze het nog eens goed willen observeren. Neemt hij geen kindjes mee naar huis na school? Daaraan kun je ook afkijken hoe het klikt.

5. EdN

EdN VIP lid

27 mei 2011
    8.828
    3.623
    113
    Hij neemt eigenlijk nog geen kinderen mee naar huis, dus dat is lastig beoordelen. Ik ben wel met de klas mee geweest op schoolreisje en wat andere tripjes en toen speelde mijn zoontje en dat vriendje wel voornamelijk samen. Maar ik heb ook vaak zat gezien dat ze op het schoolplein niet met elkaar speelden, maar met andere kindjes, terwijl mijn zoontje al een jaar lang desgevraagd altijd zegt dat hij alleen met dat vriendje heeft gespeeld. Dus er zit wel wat vertekening in zijn beeld.

Inmiddels heb ik ook met de andere juf gesproken. Zij vertelde dat ze mijn zoontje specifiek geobserveerd hebben sinds de oudste kleuters uit de klas weg zijn en dat ze een ander kind zien (in positieve zin). Ze vertelde dat hij en dat vriendje altijd heel stoeierig en een beetje vechterig met elkaar waren, en dat ze elkaar vrij veel uitdaagden (dit geloof ik direct), maar nu is dat bij mijn zoontje helemaal weg. Hij speelt leuk met een aantal andere kinderen, maar niet meer zo luidruchtig als voorheen... Ze vertelde ook dat het vriendje en hij af en toe wel samen buitenspelen (maar regelmatig ook niet), maar dat dit ook best vaak uitloopt op ruzie tussen de 2. De juffen zijn van mening dat allebei de kinderen waarschijnlijk gebaat zijn bij iets meer afstand van elkaar. Er wordt nog regelmatig met beide klassen tegelijk buiten gespeeld en er is natuurlijk nog de judo, maar niet meer iedere dag de hele dag samen lijkt hun beter. Ze halen een beetje het slechtste in elkaar naar boven 😳.

Hoewel het me aan mijn hart gaat, want ik wil hem niet verdrietig zien, geloof ik haar verhaal wel. Ik ken beide jongetjes en het zijn inderdaad 2 boefjes samen. En mijn zoontje hangt best erg aan zijn vriendje, dus dat versterkt het 'stoer doen' nog eens. Misschien is een klein beetje afstand inderdaad beter. We hebben de juffen dus gezegd dat we vertrouwen op hun oordeel. Maar ik voel me er nog steeds een beetje dubbel onder...

6. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.063
    3.858
    113
    Als ik het zo lees, zou ik achter de keuze van de juf staan. Ze zien elkaar toch nog tijdens de pauze en bij judo, kunnen na schooltijd afspreken etc.

7. Eki

Eki Fanatiek lid

20 jan 2012
    2.127
    1
    36
    Op basis van je eerste bericht had ik gezegd zet m bij zn vriendje. Maar na je laatste bericht zou ik het juist niet doen. Als het samenzijn ervoor zorgt dat hij zich minder goed gaat gedragen en zijn schoolprestaties eronder lijden zou ik er stiekem blij mee zijn dat ze uit elkaar gehaald zijn, hoe rot ook voor je zoontje. Ze zien elkaar nog steeds regelmatig buiten school en ook in de pauzes, dus contact hebben ze nog steeds.

Deel Deze Pagina