Onze dochter word in maart 3 jaar, nu vraag ik me af of haar slaapgedrag ''normaal'' is en of jullie misschien tips hebben.. Ze slaapt weinig ( vinden wij ) normaal gesproken gaat ze om 18.30 douchen etc, en ligt ze om 19.00 in bed , dan is ze tussen 5.30 en 6.00 wakker, vanochtend was het 05.15 ze wil dan echt niet meer slapen, maar ook niet in bed blijven liggen en zelfs bij ons in bed is niet goed. ze is klaar met slapen zegt ze, wil kleertjes aan en naar beneden. als we haar laten liggen is het roepen en uiteindelijk huilen nemen we haar bij ons in bed blijft ze zitten/liggen/zitten, bewegen, zeggen dat ze honger, dorst heeft, moet plassen, vragen wat we die dag gaan doen. etc. ze lijkt dus echt uitgerust te zijn. overdag slaapt ze helemaal niet meer. In bed is krijsen omdat ze niet moe is. Uiteindelijk is ze tegen 16.00 wel wat moe en gaat ze op de bank liggen met een beertje maar na een kwartiertje rondkijken en rustig liggen is ze weer net zo actief. Het maakt geen verschil of we haar om 19.00 of 21.00 in bed leggen, ze is gewoon zo vroeg wakker. zo weinig slaap lijkt me toch niet goed?? en ik zeg ook eerlijk, ik vind het echt niet fijn. de jongste heeft om 23.00 nog een fles dus ik heb vaak maar 5 tot 6 uurtjes slaap per nacht. iemand tips ?? we hebben alles geprobeerd , zelfs belonen als ze lief in bed blijft liggen en gewoon stil is. maar het werkt allemaal niet. help ik wil slapen
Mijn jongste is ook van maart 2012. Die slaapt ook overdag niet meer, wordt ook niet moe overdag, is tot bedtijd aan eigenlijk altijd actief en vrolijk. Ze gaat rond 19.30 slapen en wordt dan tegen 7.00/7.30 weer wakker. Meestal haalt ze de 12 uur dus wel. Mijn oudste is altijd wel ietsje eerder wakker, die slaapt 11 uur. Altijd zo geweest. Dus ja, het kan dat ze echt maar zo weinig slaap nodig heeft. - heeft ze het mss koud? Einde van de nacht is het het koudst. Slaapt ze onder een dekbed - kan veel schelen. Sokjes aan mss nu het kouder is 's nachts? - zou een kinderwekker een oplossing zijn? Totdat de wekker aangaat moet je in bed blijven en stil zijn? Natuurlijk niet meteen op 8.00 uur zetten maar eerst op 5.30 en dan opbouwen - als ze wakker wordt, doen alsof het midden in de nacht is Vaak is het toch gewenning om zo vroeg wakker te worden. Het klinkt alsof ze toch iets te weinig slaapt omdat ze 's middags wel moe wordt. Mijn oudste heeft ook wel periodes gehad dat ze 5.30 wakker werd maar bij haar ging dat altijd wel weer 'over'.
Koud dacht ik dus eerst ook dus ik heb over haar dekbed nog een los deken gedaan, wat ze kan pakken als ze het koud heeft al denk ik niet dat het dat is, want als ik naar bed ga, ga ik altijd even bij haar kijken en voelt ze lekker warm aan, en ook in de ochtend als ik bij haar ga kijken. we hebben rolluiken dus het is helemaal donker op haar kamer, ik zeg dus inderdaad altijd dat iedereen nog slaapt maar helaas helpt dat ook niet. de kinderwekker is zeker het proberen waard! bedankt voor de tip
ja een kinderwekker werkt hier in ieder geval goed. En het " gewoon " niet pikken. Zeggen het is nog midden in de nacht ( dat vind ik overigens ook echt om 05.30u ! ) en je moet stil zijn en in bed liggen. Slapen kun je niet dwingen maar andere niet wakker maken wel vind ik. Denk ook dat het gewenning is.. Hier slaapt ze trouwens van ongeveer 19/19.30u tot dat haar nijntje wekker wakker is. Dat is door de week 07u en in het weekeinde 09u maar dan gaat ze ook een uurtje later naar bed..
Zo slecht slaapt ze niet van 1900 uur tot rond zes uur is bijna klok je rond. Een uurtje korter het valt op zich wel mee. Maar wel zwaar idd als je nog een baby hebt en dus korte nachten maakt.
Is normaal als ik het zo lees. De mijne is ook van maart 2012 en slaapt van 19 tot 5/6 max en wordt thssendoor nog twee keer wakker. En voor hem is het ook genoeg. Als hij bij uitzondering later naar bed gaat is hij even vroeg wakker. Wel verplicht ik hem een te slapen als hij om 5 u wakker is grworden. Dan slaapt hij soms nog anderhalf uur in de vroege ochtend. Maar zeker niet altijd.
oke dus misschien toch langzaam aan proberen een uurtje later in bed te leggen zodat ze hopelijk tot 7.00 zal gaan slapen.
Hier ligt denk ik het probleem, dat het voor jou niet fijn is. Want als zij het er prima op doet, is het niet haar probleem. Sleutelen aan haar ritme lijkt me dus niet de uitkomst, dus dan moet je kijken hoe je het voor jou aangenamer kan maken. Kun je voor elf uur al wat slaapuren pakken? Kan je met je (als die er is) partner afwisselen? De ene avond je partner de fles, de andere avond jij? En de ander er op tijd in. Een lampje wat ze zelf aan kan doen en een stapel boekjes op de kamer? Hier wordt zoon geregeld om vier uur wakker, en wij hebben dus gewoon wat speelgoed op zijn kamer. Ik doe dan het licht aan op zijn kamer en breng hem daarnaartoe (hij slaapt normaal in de cosleeper). Traphekjes dicht en er kan niks gebeuren en hij kan evt wel naar ons toe. Ik merk wel dat als ik 's avonds laat naar bed ga, ik het minder goed trek dan als ik om half tien in bed lig.
Hmm hier een dochter die ook altijd zo vroeg wakker is. en maakt ook niet uit hoe laat ze naar bed gaat. van kleins af aan al niet eigenlijk. inmiddels is ze groter en slaapt ze nog minder... vaak slaapt ze pas tegen 9 uur (ondanks dat ze half 8 er wel echt in ligt) en toch is ze voor 6en altijd klaarwakker. wij hebben hier ook op een gegeven moment het opgegeven om haar te "dwingen" om te gaan slapen puur omdat dat niet werkt. wel was het ten zeerste verboden om lawaai te maken danwel dr kamer uit te komen. en dat ging eigenlijk prima ondanks dat ze heel klein was.... vaak riep ze dan tegen 7en alsnog... maar dat is al heel wat beter dan 5.15
Inderdaad, ietsje later naar bed zou je ook nog kunnen proberen. 19.30 ofzo, en dan echt minimaal 2 weken volhouden, want de eerste dagen zal ze nog wel op de 'oude' tijd wakker worden. Ik deed mijn meiden in de zomervakantie rond een uur of 21.00 naar bed en dan konden we 's ochtends ook echt uitslapen tot 8.30 ofzo, toen hun ritme eenmaal erin zat. Dat is natuurlijk te laat voor schooldagen, maar 19.30 of 20.00 zou ik wel acceptabel vinden, zeker als ze toch nooit meer dan die 11 uur slaapt.
Zebra, geen tips voor je oudste. Als ze fit is heeft ze blijkbaar niet meer slaap nodig. Maar maak je de jongste wakker voor de 23.00 fles? Wij maken E namelijk niet meer wakker. Ze is dan echt in een diepe slaap waar ik niet aan ga rommelen. Laatste fles ergens tussen 18.30/19.30 en dan voor de nacht naar bed. Zo kun jezelf ook op tijd erin. Mij brak die fles om 23.00 ook op, voor je slaapt is het 0.00. Nu we haar helemaal zelf laten bepalen lig ik er heerlijk om 22.00 in.
Herkenbaar. Onze dochter is inmiddels ietsje ouder, maar wij kennen het probleem al zeker 1,5 jaar. Op zich denk ik niet dat ze te weinig slaap pakt, ze slaapt ca 11 uur per nacht, onze dochter ook. Alleen gaat zij rond 19:30 uur naar bed en slaapt ze een kwartier later, tot ca 6:30/6:45, dus een stukje acceptabeler. Misschien kan je haar steeds 5 minuten later naar bed doen, zodat ze hopelijk die 11 uur ietsje later maakt? verder hebben wij ook een kinderwekker ( babyzoo), en die staat om 7:15 uur. Ze weet dat ze tot die tijd wel in bed moet blijven liggen en 7 van de 10 keer doet ze dat ook netjes. Deze snapte ze al rond 2,5/ 2,9 jaar. Daarnaast kan het ook kind eigen zijn. Onze zoon slaapt ook best kort vind ik. Hij is bijna 6, gaat rond 19:30 uur naar bed en slaapt zeker rond 20 uur en is om 6:15/6:30 uur vaak al weer wakker. Best kort vind ik, terwijl hij lange schooldagen/BSO dagen maakt?! Ook hij heeft een wekker waar hij zich inmiddels prima aan houdt.
Nee, ze word nog zelf wakker voor de voeding, en een voeding eerder ophogen wil ze nog niet. als ik haar om 23.00 het speentje geef ipv de fles dan slaapt ze wel verder maar dan komt ze rond 2.00/3.00 alsnog voor een voeding ik hoop dat zodra ik rijstebloem mag gaan geven de fles iets eerder kan na de fles van 2300 slaapt ze wel door tot 7.00/7.30, zij wel...
Hier ook vanaf 2 jaar van 20.00 tot 06.00. Soms hupst hij om 21.00 uur nog rond in zn kamer terwijl zn broer al vanaf 19.30 in diepe slaap is.
Dat is echt veel en veel te weinig voor die leeftijd. Volwassenen hebben nog meer slaap nodig, laat staan peuters! Als je daar zelf niets mee kan zou ik er zeker mee naar de huisarts gaan. Dat kan niet gezond of goed zijn op de lange termijn.
Haha hoef je mij niet te zeggen, want ik ben ook heel moe Eerder sliep ze wel uit tot 8u. Maar mijn wekker gaat om 6u, dus dat zit nu in haar ritme. ze gaat ook gewoon om 20 u naar bed en heel soms slaapt ze al om 21u. Ik geef nu melatonine, als dat ook niet helpt ga ik wel naar de huisarts om nog verder te kijken 😊.
E slaapt tot 4.00/5.00 en dan een flesje, verder slapen tot 8.30. Ik heb liever een nachtvoeding dan om 0.00 pas slapen haha. Ze slaapt van 20.00-4.00 en na het flesje dus zo verder.
Ja snap wat je bedoeld, als ze daarna nog verder slaapt is dat wel fijn. ik ben alleen bang dat ik dan om 4.00 een flesje geef, en de andere om 5.00 wakker word. dan begint mijn dag wel HEEL vroeg