Hoi, Mijn zoontje gaat sinds deze maand naar de peuteropvang. Hij is nu 2 jaar en 4 maanden. Na de wendag begon de peuterleidster meteen over zijn motoriek en dat hij daar wat onhandig mee is. Maar hij doet precies hetzelfde als dat zijn grote broer deed op die leeftijd. Hij was zelfs veel eerder met lopen dan zijn grote broer en klimt al veel beter dan hem op die leeftijd. Dus ik had niet het het idee dat hij hier in achterliep. En nadat hij pas twee(!) keer was geweest begon de leidster er over of mijn zoontje niet naar een andere dag kon, omdat één van de dagen waarop hij nu gaat druk is en ze dachten dat wat rust hem beter zou doen. Nu kan dat niet ivm met mijn andere kinderen en dat zei ik tegen haar. Als ze het nu hierbij had gelaten was het prima, maar ze begon er over dat hij bv voor de glijbaan gaat liggen en dat er dan een hele rij met kinderen staan te wachten die niet kunnen glijden. En dat hij niet luisterde wanneer ze zei dat hij daar weg moest. Ze vond dat hij achterliep op leeftijdgenootjes. Ook omdat hij nog niet praat. Maar dat hadden we bij de intake al aangegeven. En ook dat hij al logopedie heeft en de logo zich niet druk maakte. Ook zien we hierbij weer precies hetzelfde als bij zijn grote broer dus pas met 2 jaar en 9 maanden een beetje ging praten. En nu dus voorloopt op de rest van de klas. Dus het zegt in mijn ogen echt niks. Ik moet het ook van mezelf loslaten omdat mijn dochter wel een forse ontwikkelingsachterstand heeft en ik mij niet druk wil maken over mijn zoontje. Bij mijn dochter komt het overigens door het syndroom van Down en zware epilepsie, dus bij haar is de reden duidelijk. Ik ben die middag meteen met de leidster in gesprek gegaan omdat ik vond dat ze wel erg voorbarig is en dat ze moet oppassen met het woord “ontwikkelingsachterstand”. Daar kunnen ouders van schrikken en in mijn geval helemaal. Ik heb ook gezegd dat wanneer ze zich echt zorgen maakt ze dat best mag aangeven, maar dat dat nu echt nog niet het geval is volgens mij. Ze bood haar excuses aan en zei ook meteen dat ze het een aantal maanden aan gaat kijken. Sowieso is ze steeds best negatief en heeft het alleen maar over de niet goede dingen die zijn gebeurd (hij pakte vier puzzels en kiepte die alle vier tegelijk om, hij luistert niet goed, hij gaat voor de glijbaan liggen, hij snapt dingen niet enz.) Ik herken er helemaal niks in want thuis luistert hij hartstikke goed en snapt hij alles wat ik zeg. Hij speelt hartstikke goed en leuk en is bijna altijd vrolijk. Op wat peuterpuberteit na haha! Wanneer ik andere kinderen van zijn leeftijd zie dan is hij gewoon hetzelfde, behalve dan op het gebied van praten. Ik heb zelf zo’n idee dat de leidster gewoon geen zin heeft in een peuter die niet meteen luistert. Maar hallo, welke peuter doet dat wel? En kom op, hij is pas twee keer geweest! Mag hij ook wennen? Mijn oudste zoon ging naar een andere peuterspeelzaal en daar was de leidster veel relaxter. Die liet hem gewoon zijn gang gaan en daar mocht hij tenminste peuter zijn. En over zijn spraak had ze het ook nooit. Sorry voor het lange verhaal en bedankt wanneer je alles hebt gelezen haha! Ik weet niet precies wat ik hier mee wil, maar moest het even kwijt. Hij galmt al een paar dagen door mijn hoofd. Hij doet mij gewoon pijn dat het niet goed is wanneer hij zijn vrolijke zelf is en zich niet mag gedragen als een peuter. En als er iemand geen moeilijke of boze moeder is ben ik het. Maar nu dus wel. Wie kan mijn boosheid een beetje sussen :-D?!
Oeh ja dat klinkt niet zo positief en motiverend. Dat is als ouder niet leuk om te horen. Ik zou echt in gesprek gaan dat ze anders moet gaan leren communiceren. Ze kan jullie ook advies vragen hoe jullie je kindje benaderen omdat zij niet bereikt wat bij jullie wel lukt. De hele insteek visie zou gewoon anders kunnen. Ik werk met kinderen met ontwikkelings achterstand en bekijk kind gewoon met totaal ander beeld. Dat die allemaal materiaal overhoop haalt uit materiaal hok. Dat zie ik als ontdekking naar nieuwe materialen, prachtig initiatief en heel assertief zo beschrijf ik dat ook. Je kan het ook zien als negatief gedrag en niet luisteren..... (maar ik geloof persoonlijk niet dat dat de intensie van kind zou zijn) Hopelijk kan de juf haar kokers weg gooien en het kind in breder perspectief zien.
Nou, precies dat! Ik zie het ook niet als vervelend gedrag! En ik had van een peuterleidster dezelfde houding verwacht....
Er is nog 1 andere leidster maar die heeft volgens mij niet veel te zeggen . Ze is een stuk jonger dan de andere en komt meer over als haar “hulpje”. Ze zijn vijf dagen met z’n tweetjes. Maar ik ken ze nog niet zo goed omdat mijn zoon pas een paar keer is geweest.
Het klinkt inderdaad als een leidster die verwacht dat er alleen maar goed luisterende kinderen die alles volgens het boekje doen naar de opvang komen. Ik zou eerder die leidster willen adviseren om een ander beroep te kiezen dan dat ik denk dat er echt wat met je zoontje is Mijn zoontje is echt niet altijd zo makkelijk en lief weet ik, maar de leidsters benaderen hem juist heel positief. En zo hoort het ook vind ik!
Het klinkt niet als een plek waar ik mn kinderen achter zou laten. Ze zullen prima verzorgd worden maar qua vaardigheden van de leidsters zet ik vraagtekens. Ik zou het nog een paar keer aankijken maar bij geen verbetering ging mn kind daar weg. Ik zou een positieve benadering wensen.
Precies. Wanneer het zo blijft dan gaat hij naar een andere peuterspeelzaal. Jammer, want deze zit in de school van mijn andere zoon dus het is praktisch, maar lieve juffen vind ik veel belangrijker. Ik heb ook het idee dat ze wat gemakzuchtig is want toen ik bij de intake zei dat we zindelijkheid pas in de zomer gaan oefenen en nu nog niet, leek ze bijna opgelucht! Misschien had ze inderdaad een ander beroep moeten kiezen :-D. Maar ik wil niet, net als zij wel doet, te snel oordelen.
Even aankijken en als het niet beter gaat worden zou ik een andere psz zoeken. Is je zoon nooit naar een kinderdagverblijf geweest? Wellicht mist hij vaardigheden om in een grotere groep te functioneren. Maar daar is een psz toch ook juist voor. Hier in de omgeving is de psz juist voor achterstandskinderen. Die krijgen extra dagdelen, subsidie en voorrang op de wachtlijst. Een psz zou juist goed moeten weten hoe ze hiermee om kunnen gaan.
Hij is pas 2x geweest. Logisch dat hij niet weet wat de regels zijn. Als zij regels hebben omtrent gebruik speeltoestellen (dat snap ik overigens want het zijn veel kleine kinderen bij elkaar) dan zal hij die ook gaan leren. Misschien kan je de leidster wat handvatten geven, mocht ze er weer over beginnen. Jij kent hem tenslotte het beste. Zou het eerst aankijken. Hij moet wennen, wie weet zij ook aan een kindje dat net ff anders doet dan de rest.