sorry dames daar ben ik weer..mama lenny die weer om tips vraagt. (jullie hebben ook zulke goeie dus dacht van hmmm dan nog een klein probleempje aankaarten) onze kinderen zitten sinds begin sept. op een nieuwe kdv. ze hadden het al vrij snel erg naar hun zin. helemaal niet verlegen of bang en hebben ook echt zin om te gaan als ik ochtends zeg van zo vandaag moeten we naar "school" als ze dan thuis komen vraag ik altijd hoe het is geweest enz en dan begint de oudste te vertellen. leuk enz enz en zeg ie plots dat een ander kindje straf kreeg. nou ok kan toch? jij krijgt soms ook straf. maar goed vroeg dus oo waarom dan? zegt ie: hij ging mij slaan. vond ik wel zielig maar goed ik ga er geen drama van maken want zo zijn kindjes nou eenmaal. maar de andere dagen gebeurd het dus ook dat dat ander kindje hem slaat, ik vind het zo zielig! het is best een lief kind hoor echt een sociaal vrolijk jongetje en is ook altijd blij als hij mijn kids ziet en gaat dan samen spelen. tuurlijk kan er wat geruzie ontstaan want dat gebeurd thuis regelmatig. maar ik weet nou even niet wat ik er precies mee moet als hij steeds zegt dat het kindje hem slaat. dat kindje krijgt dan wel straf van de leidster hoor, die grijpt meteen in en ik heb tegen mijn zoon gezegd dat als het weer gebeurd hij het altijd tegen de juf moet zeggen want ik wil hem niet aanleren dat hij een tik terug mag geven (hoewel ik dat bijna wel zou willen zeggen maar goed dat wil je je kind niet aanleren) vanochtend toen ik hem bracht zei hij heel lief oo we gaan naar school..gezellig he? ja zei ik kan je weer leuk met de kindjes spelen. ja zegt ie..maar ben wel beetje bang mama dus ik vroeg waarom? want m. (kindje) gaat mij slaan toen draaide ik me even om om het traantje gauw weg te vegen. vanochtend dus met de leidster erover gehad maar zij deed alsof het nooit gebeurde. dus ik zit nu ook een beetje in de twijfel van gebeurd het nou echt elke keer of is het een keer gebeurd en herhaalt mijn zoon dat steeds als ik vraag hoe het op school was. want soms doet hij dat wel dan zegt hij bv dat hij gisteren naar de dierentuin is geweest terwijl dat vorige week was..en de volgende dag kan hij weer precies hetzelfde verhaal vertellen..(snap je het nog..) en als het wel zo is dat hij steeds geslagen wordt, wat zou ik dan kunnen doen?
hahaha mijn jongen heeft het ook over T die alleen maar wil slaan, en C die ook iedereen wil slaan. maar het is niet zo. is wel 1 keertje gebeurd maar maakte grote indruk op hem. zo denkt mijn zoon over die 2 dat ze t altijd doen of kunnen doen.maar mijn zoon kan het dus ook zo verwoorden. c houdt van slaan, t kan me slaan etc. c slaaat mischien ook zijn eigen mama etc.
Het kunnen natuurlijk meerdere dingen zijn. Kinderen hebben soms een voor ons nauwelijks te volgen denkwijze. Is je zoontje misschien een keer geslagen en heeft hij gemerkt dat hij daardoor aandacht krijgt? (dus dan interessant is) Of leeft hij gewoon nog een beetje in zijn eigen fijne wereldje? Ik vind het op zich niet zo gek dat een kind nog niet zoveel tijdsbesef heeft en door een levendige fantasie dingen door elkaar gaat halen. Of een film gezien, boekje voorgelezen waarin zoiets voorkomt? Als je zoontje wel elke keer geslagen zou worden (heeft hij blauwe plekken of iets dergelijks?) dan zou ik dat zeker aankaarten bij de leidsters. Ook al zijn het kinderen onder elkaar, je zoontje hoort niet te worden geslagen!
nee hij heeft geen blauwe plekken of iets dergelijks, als hij een geslagen is dan denk ik meer dat het gewoon een kleine tik was ofzo dus niks heel ergs. hij vindt de aandacht idd wel leuk hoor als hij pijn heeft want soms krijgt hij een tik van zn kleine zus ->) maar goed ik overdrijf het dan niet met ooooo kom maar je hebt zoveel pijn enz. ff een klein kusje en gewoon weer verder spelen en ik denk ook niet dat de leidsters er een big deal van zouden maken. het is voor mij nu gewoon een beetje moeilijk in te kunnen zien of het een keer gebeurd is of echt regelmatig gebeurd. ik neig zelf naar het is een keer gebeurd en hij herhaalt het steeds maar o wat ga ik me schuldig voelen als dat niet zo is
Ik begrijp je dilemma. Kinderen op die leeftijd haha. Kun je niet gewoon nog een keer met de leidster(s) een gesprekje aanvragen en uitleggen dat je weliswaar denkt dat het om een eenmalig incident gaat, maar dat jij je toch zorgen maakt en of ze eens een paar dagen heel goed willen opletten? Kijk als hun dan bijvoorbeeld een week lang niet gezien hebben dat jouw zoontje wordt geslagen, dan heb je misschien meer duidelijkheid. Jouw zoontje heeft toch ook een specifieke naam genoemd? Hoeven de leidsters niet eens op zoveel kindjes te letten, alleen op interactie tussen die twee.
Klopt ik weet om welk kindje het gaat, echt een lief kindje hoor. maar ik denk idd dat ik toch nog naar de leidster ga om zoiets te vragen. het is een kleinschalige kdv dus dat moet goed te doen zijn.
hmm mja als je je zorgen maakt.. zou ik gewoon eens een afspraak maken met de leidster en/of de locatiemanager en gewoon vertellen dat je zoontje elke keer met dat verhaal thuis komt en dus het daadwerkelijk eng vind om nog te gaan omdat hij misschien wel geslagen word. zelfs asl ze dan zeggen.. niks aan het handje.. zullen ze er beter op moeten gaan letten.
Hier is ook zoiets aan de gang. Er zit een jongetje en die is behoorlijk lomp. Dochter zegt nu ook steeds dat ze niet naar de psz wil. Er zijn meerdere redenen geweest (te 'moeilijke' spelletjes, het is te druk, maar ook dat dat jongetje steeds duwt dus). Laatst zei ze dat ze alleen nog maar op vrijdag naar de psz wilde, want dan komt dat jongetje niet! Die te moeilijke spelletjes was idd net in de week dat ze samen met de juf nieuwe spelletjes hadden gehaald bij de kleuters, nadat ze had zitten stieren. Ze mist mogelijk uitdaging. Maar kennelijk vond ze de nieuwe, moeilijkere spelletjes toch ook weer een beetje 'eng', niet vertrouwd. Dat jongetje is idd wel lomp (vorig jaar ook al eens naar gevraagd, toen ze erover klaagde), maar volgens de juf is dat uit enthousiasme en niet kwaad bedoeld. En het gekke is, dat ze hem ook opzoekt, ze vertelt ook vaak dat ze met m gespeeld heeft. Ik heb al meerdere keren gezien dat wanneer hij binnenkwam, dochter er gelijk op afstormde. En andersom ook. Ik heb t van de week maar weer aangekaart bij de juf en ze vertelde dat ze zich er wel wat bij voor kon stellen. Dat zijn gedrag misschien wat bedreigend kan overkomen. Máár, dochter duwt hem ook terug! En ze daagt hem uit. Gaat ze expres achter hem aan lopen en een beetje irriteren. Duwt hij haar en komt dochter klagen bij de juffen dat hij duwde. Tja, dát had ze me natuurlijk niet verteld!! Dus ben wel blij dat ik nu het hele verhaal ken. Ze delft dus zeker niet het onderspit, is misschien wel een beetje bang voor zijn gedrag, maar vindt het tegelijkertijd ook wel weer interessant. Dus.. ik zou ook zeker nog eens gaan praten met de leidsters. Dan heb je waarschijnlijk een wat vollediger beeld !
Een andere vraag: heb je een reden om te denken dat de leidster geen waarheid vertelt? In deze situatie zou ik haar toch geloven. Je zoon vertoont geen 'fysieke' sporen van slaan. En bij kinderen onderling is dat snel hoor: bijtplekken, krabsporen, gevallen enz. Kinderen slaan elkaan niet subtiel zeg maar En daarnaast vertelt je zoon telkens ongeveer hetzelfde verhaal, als dat jochie werkelijk zoveel straf zou krijgen dan zouden de leidsters dat zeker goed weten. Mijn peuters herhalen soms ook telkens dezelfde gebeurtenissen. Zo koppelen ze elke bezoek bij opa en oma aan kinderboerderij. Als 1x in 5 bezoeken daar zijn geweest, vertellen ze het meestal elke keer weer. Dat tijdbesef hebben ze nog totaal niet.