Peuters uit ritme/uit hun doen

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Koningsgezin, 3 nov 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Koningsgezin

Koningsgezin Fanatiek lid

24 jan 2014
    1.689
    110
    63
    Hallo dames,

Wij weten ons even geen raadt meer met onze 2 peuters (oudste van bijna 4, jongste is 2).

De kinderen waren een paar dagen 'van slag' toen de klok is verzet. Dat is weer goed gekomen, dachten wij. Afgelopen weekend hebben beide bij opa en oma geslapen, of liever gezegd "maar" 1 nachtje (vrijdag op zaterdag). En het is weer raak... Vooral met de oudste. Jongste valt nog wel mee, maar die stort om 18:00 uur helemaal in ondanks dat ze 's middags nog 2 uur slaapt.

Oudste is erg opstandig en heeft een enorme grote mond, die ik in deze mate niet van hem gewend ben. Hij heeft wel vaker periodes dat hij opstandig is en een grote mond heeft, maar deze spant de kroon. En al is het nu nog maar sinds een paar dagen dat hij zo'n mond op zet, ik weet het even niet. 's Middags slapen wilt hij niet, valt ook niet in slaap als ik hem 's middags op bed leg. Om 18:00 uur kakt ook hij helemaal in en is helemaal afgedraaid.

Wat moeten wij hier nu mee? Is het "normaal" dat kinderen niet meer in hun ritme lijken te komen nadat de klok is verzet? Hoe kunnen wij dit patroon doorbreken? De kinderen zijn gewoon ook echt enorm moe om 18:00 uur. Vandaag lagen ze dan ook om 18:20 uur in bed, in de hoop dat ze morgen uitgeslapen zijn.

En dan even over onze brutale grote jongen. Ik weet dat het erbij hoort, ik weet dat hij zijn eigen "ik" en mening nog verder ontwikkeld. Maar het zet mij aan het twijfelen; Hoe hierop reageren? Geef je hem straf? Zet je hem op de strafstoel? Of juist geen straf en gewoon uitleggen dat hij best zijn mening mag geven, maar wij geen grote brutale mond accepteren?

Hij mag van ons wel zijn eigen "ik" ontwikkelen, maar ik accepteer geen brutale grote mond van een bijna 4 jarige! En ja, ik weet het, het hoort er bij.

Help!

2. laravelk

laravelk Fanatiek lid

8 okt 2010
    2.970
    2
    38
    Wat de klok betreft, weet ik het niet niet (hier geen last van) maar de brutale mond herken ik. Onze zoon wordt ik januari 4 en kan er ook wat van. Na de laatste grote discussie waarbij ik ontzettend uit mijn slof ben geschoten omdat ik het helemaal gehad had, heb ik hem op een stoel gezet en duidelijk verteld waar ik zo'n last van had en wat ik wil dat er gaat veranderen. Toen heb ik hem de kans gegeven aan te geven wat hij wil dat er verandert (hij wilde niet dat ik nog zo boos zou worden, hij was behoorlijk geschrokken). Samen hebben we een lijstje gemaakt met picto's van de dingen die beter konden (zelf op tijd naar de wc, zonder zeuren tanden poetsen, niet gooien met dingen en deuren en jezelf uitkleden en bovenal netjes praten). We hebben het afgesproken (handen schudden). Voor de praktische dingen hebben we nu stickers (uitkleden, tanden poetsen, wc), voor aardig doen en niet gooien kan ik hem herinneren aan het lijstje en dat werkt boven verwachting goed.

3. Eylem

Eylem Niet meer actief

Ik heb ook twee kindjes van 4 en 2. Van de klok verzetten hebben ze 0,0 last gehad. Ze gingen de week ervoor (herfstvakantie) elke dag om 20.00 uur naar bed dus die zondag konden ze mooi 19.00 uur nieuwe tijd naar bed en werden ze netjes om 7.00 uur wakker. Ik begrijp het probleem niet precies uit wat je schrijft? Worden ze extreem vroeg wakker? Ik zou ze in ieder geval hoe dan ook wakker houden tot hun normale bedtijd, want vroeger naar bed brengen betekent waarschijnlijk ook spoken en/of heel vroeg wakker worden en dan zit je alsnog met hetzelfde probleem. En verder even heel consequent vaste tijden aanhouden voor naar bed gaan, opstaan, eten, dagindeling.

Brutaliteit herken ik ook wel ondanks dat mijn oudste eigenlijk altijd heel meegaand en gevoelig is geweest. Ik ben er gewoon heel duidelijk in dat ik dat soort dingen niet accepteer en dat weet ze ook. Gaat ze echt te ver dan mag ze even afkoelen op haar kamer, dat soort dingen maken altijd indruk op haar en dan gaat het wel weer een tijdje goed. Het gaat hier ook wel beter sinds ze naar school gaat want daar krijgen ze ook meer van dit soort 'leefregels' mee.

4. henriette

henriette Actief lid

12 okt 2010
    244
    1
    18
    NULL
    NULL
    Van mij weet dat een grote mond niet helpt. Heeft ze een grote mond zit ze op de trap. Als ze moe begint te worden merk ik dat ze weer wat meer gaat proberen. Ga ik optijd eten en lekker optijd naar bed. Slaapt dan lekker door tot half acht acht uur ondanks dat ze er vroeg ingaat. Duidelijk aangeven wat je grenzen zijn.

5. penseel

penseel Niet meer actief

Geen last gehad vond het wel fijn eigenlijk ze gaat juist nu eerder naar bed. lang levende lol.

Je oudste zou ik niet meer naar bed brengen is al bijna 4 is al een hele grote jongen aan het worden vorig jaar mijn meisje bijna vier zelfde periode werd knettergek van haar. Ze is een pittig meisje super lief dat wel maar oei madam heeft noten op haar toon ladder.
    Op school is ze juist een engeltje dat haalt ze dus thuis mooi in haha.

Zou ze lekker om 18.00 op bed doen als ze zo moe zijn of om 18.30 begint de avond lekker vroeg.

Toen mijn zoon net vier was en naar school ging was ik blij dat hij 18.00 uur haalden het was rennen tegen de klok uit school eten koken hij douche samen kletsen daarna eten en dan kon ik hem zo naar bed dragen. Oke hij was dan wel om 7 uur wakker soms vroeger. Maar ja moest toch naar school.

Mijn dochter nou ja ben blij dat de klok naar achter ging, kon ze mooi een uur eerder naar bed die is soms niet moe te krijgen. Ook al gaat ze naar school.

En jou vier jarige is denk toe aan school. Beruchte leeftijd vlak voor vier jaar.

6. Koningsgezin

24 jan 2014
    1.689
    110
    63
    Bedankt voor jullie antwoorden!

Lara dat is wel een goede, die pictogrammen. Helpt het?

Eylem, daar was ik bang voor, dat ze vroeg wakker zouden worden. Gisteravond was de eerste avond dat ze zo vroeg gingen. Ze slapen beide nog, terwijl er altijd wel eentje wakker wordt als papa uit bed gaat. Dus echt moe lijkt mij. Wel houden we vast aan het dagritme. Gisteravond wel al om 17:45 uur gegeten, maar doen we vaker. Onze oudste is normaalgesproken ook meegaand en gevoelig. Is hij nu nog wel, maar heeft het brutale gedrag nu ook.

Penseel, dat dacht ik al dat 's middags naar bed doen geen goed plan is. Hij wilt het niet en hij is al bijna 4!
    Maakt school zo'n indruk dat ze zo vroeg naar bed willen? Ok, dan ga ik dat ook doen, we moeten toch om 7 uur opstaan vanwege peuterspeelzaal (4 keer per week). Beetje fitheid is dan gewenst. Ze worden hier soms ook vroeg wakker als ze gewone tijd op bed liggen, uitgeslapen is uitgeslapen.
    O leuk! Die fase! (Not) van toe aan school. Nog maar heel even en dan mag hij ook naar school, net als zijn buurmeisje.

7. Sylvia29

Sylvia29 Fanatiek lid

2 jan 2010
    1.996
    0
    0
    Onze 4 jarige dochter gaat sinds 2 september naar school, zeurde hier van te voren al een half jaar om, waarom gaat jouw 4jarige (nog) niet naar de basisschool?

Overdag slapen doet ze al geruime tijd niet meer, wel hebben we een rust moment om een uur of half 4, waarin we gewoon heel kalm spelen, of een filmpje kijken.

De grote mond is hier ook, maar meer verwant aan school, ze leert nieuwe manieren van uiten, nieuwe uitspraken, en is behoorlijk trots op haar nieuw verworven woordenschat.
    Opzich is er ook goed mee om te gaan, als ze een stapje te ver gaat mag ze even richting de gang om af te koelen.

8. laravelk

laravelk Fanatiek lid

8 okt 2010
    2.970
    2
    38
    Bij ons werkt het goed maar mijn zoon heeft veel baat bij duidelijkheid en is gek van logo's en verkeersborden, de picto's sluiten daar mooi op aan. Hij is dan ook trots dat hij kan vertellen wat ze betekenen ;) we zijn nu een kleine week bezig en tot op heden gaat het erg goed, het bedritueel is weer rustiger en hij is beleefder.

9. Koningsgezin

24 jan 2014
    1.689
    110
    63
    Sylvia, hij is nog geen 4 jaar;) Maar zodra hij 4 is, gaat hij gewoon naar school. De peuterspeelzaal zit ook in de (dorps)school. Zoonlief zegt dat hij naar de basisschool gaat i.p.v naar de peuterspeelzaal. Hij gaat ook al lang niet meer naar bed, maar dacht dat hij het nodig had. Voor de TV even een rustmomentje is eigenlijk wel een goede. Bedankt.

Lara, ah, vandaar! Goed zeg dat het bij jullie helpt! Fijn dat hij er ook goed op reageert. Maar dan sluit het inderdaad goed aan. Hier geen interesse in logo's en verkeersborden. Heeft wel behoefte aan duidelijkheid.

Deel Deze Pagina