Kind net 5 jaar...zwemles of te jong?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Mamishka, 1 dec 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mamishka

Mamishka Bekend lid

20 mei 2012
    600
    0
    0
    NULL
    NULL
    Mijn zoon word volgende maand 5. Zijn zus van 6,5 is net begonnen met zwemles en nu twijfel ik of ik nou wel of niet mee moet laten zwemmen.
    Grote voordeel is dat ik maar een bepaalde periode ze moet brengen ipv van jaaaaren lang. Mijn zoontje wil zelf ook graag
    Maar is een kind van net 5 jaar hier wel klaar voor? Of duurt het gewoon langer voordat hij echt leert zwemmen omdat hij er motorisch niet aan toe is?

Hoe lang heeft jullie net 5 jarige erover gedaan om de A diploma te halen?
    Denken jullie laat hem mee zwemmen of wacht nog een jaartje?

2. lievemama19

lievemama19 Fanatiek lid

12 mrt 2007
    1.813
    1
    36
    Mijn zoon heeft met 5/6 jaar zijn A diploma gehaald, binnen een jaar..
    Ging in het begin alleen wat moeilijk doordat hij brildragend is en niet door het gat kon komen.

Met 7 jaar heeft hij zijn B diploma behaald..

Denk dus niet dat hij te jong is ;)

3. Corali

Corali Actief lid

12 aug 2013
    342
    0
    0
    Ik lees mee, wil mijn kinderen zo vroeg mogelijk oop zwemles doen. Duurt misschien wel wat langer dan, maar omdat wij een tuin aan het water hebben vind ik het fijn als ze zo snel mogelijk op les gaan.

4. Arevinol

Arevinol VIP lid

7 okt 2007
    7.759
    3
    0
    mama!
    Mijn dochter gaat vanaf 6maanden al naar ouder en kind zwemmen. Met 4 jaar is ze gewoon doorgegaan met een soort voorbereidend zwemmen (beetje hetzelfde als zwemles, maar wat kleinschaliger).

Vanaf 4,5 is ze naar de 'echte zwemles' gegaan en dat gaat als een raket. Ondertussen zit ze al in badje 4 van de 5 en als het zo doorgaat, haalt ze haar A diploma misschien wel voor/rond haar 5e verjaardag.
    In haar klas (allemaal 4-bijna 5 jarigen) zit overigens minstens de helft al op zwemles.

Volgens mij is 5 jaar een prima leeftijd om te beginnen en zeker niet te vroeg. Al kan het wel afhangen van het kind. Qua concentratie en kracht, angst.
    Maar helemaal als hij zelf graag wil, zou ik het zeker doen.

5. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Mijn zoon is 5 jaar en 3 mnd en zwemt begin volgend jaar af... 1 jaar les gehad (1 x pwe week + zomercursus van 5 x 2 uur). Hij is wel groot en gehoorzaam

6. Snoopy1983

Snoopy1983 VIP lid

11 feb 2008
    9.543
    4.729
    113
    Vrouw
    5 jaar schijnt een hele mooie leeftijd te zijn om te beginnen dus ik zou het zeker proberen. Merk je dat het echt niet lekker gaat kun je altijd weer stoppen toch? Mijn dochter is begonnen met 4,5 jaar en het gaat ook heel erg goed.

7. TanteToetie

24 mrt 2013
    47
    0
    0
    Administrateur / assistent accountant
    Eindhoven
    Hoihoi,
    Ik zag dit berichtje voorbij komen, ik zelf was 4 toen ik begon met zwemmen en op mijn 6e had ik A, B en C...
    Zo vonden mijn ouders het fijner op vakantie te gaan, waar altijd een rivier was.
    Ik denk dat je als ouders wel kan zien als je kind er klaar voor is (ik ben overigens een waterrat) en als je kind er klaar voor is, kan je hem/haar t beste op zwemles doen!
    Stel dat ze in t water vallen of iets dergelijks kunnen ze zich zelf eerder redden..
    Grtjs

8. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.138
    8.869
    113
    Ik vind het zeker niet te jong. Ze zeggen niet voor niets: 'vijf jaar, zwemlesjaar'.

Mijn dochter zit sinds ze 4 is op zwemles en dat gaat prima. Misschien doet ze er wat langer over, maar ik vind het wel erg prettig dat ze al een beetje weet wat ze moet doen in het water.

9. Lynx

Lynx VIP lid

19 jul 2008
    8.696
    2.511
    113
    De kindjes uit mijn dochters zwemgroepje zijn tussen de 4,5 en 5,5. Het zwemmen gaat bij allemaal ongeveer even goed.

10. Paarse80

Paarse80 Fanatiek lid

5 okt 2008
    4.473
    1
    38
    Vrouw
    Thuis
    Mijn zoon is 4,5 en is na de herfstvakantie begonnen. Het gaat heel goed. Veel kinderen van 4,5 tot 6 jaar ongeveer. Hij vindt het superleuk en het gaat ook heel goed.
    We wonen vlak bij de haven, dus vind het wel zo prettig dat hij nu al op zwemles zit.

11. mamavanmeisje

mamavanmeisje Fanatiek lid

17 jan 2010
    3.076
    0
    0
    Mijn dochter begon met 2 jaar (ouder & kindzwemmen). Toen ze 3 jaar was mocht ik niet meer meezwemmen (kleuterzwemmen). Ze heeft volgens de verwachting van de zwemjuf over een maand of 8 haar diploma. Ze is dan nog 4 jaar en gaat daarom ook voor B en C. Ze geven daar leuk zwemles en mijn dochter heeft heel veel plezier. Ze is nu 4 jaar en 3 mnd kan zonder drijfmiddelen zwemmen, de borstcrawl, de zwemslag met haar armen en benen, door een hoepel duiken een vis van de bodem pakken etc. Mijn mening over zwemles met 5 jaar; het is een prima leeftijd al hangt het natuurlijk wel van je kind af

12. twinkle star

twinkle star Niet meer actief

Onze kinderen zijn met 4,5 begonnen en de oudste 2 hadden binnen een jaar hun A en 3 maanden later hun B diploma. Onze jongste dochter zit nu er half jaar op zwemles en gaat bijna naar het laatste badje. Daarna nog haar B dus ik denk dat zij deze termijn ook wel gaat redden.

Als je nu de mogelijkheid hebt ze tegelijk naar zwemles te laten gaan zou ik dat zeker doen. Zeker omdat hij er zelf ook zin in heeft. En kost nu wel een hoop geld, twee kindjes tegelijk maar ik denk dat dat niet opweegt tegen het plezier ervan als ze hun diploma's hebben en je niet meer hoeft.

13. tuc

tuc Niet meer actief

Ik vind 5 jaar een prima leeftijd om te beginnen. Ik zou alleen nog wel even rekening houden met hoe jij je kindjes motorisch inschat. Als de jongste namelijk handiger is dat zijn zus van 6,5 kan het voor haar misschien wel vervelend zijn dat haar broertje van 5 haar straks voorbij gaat in de zwemles....

14. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.809
    3.339
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    5 jaar = zwemlesjaar - wat Niekekris al zei ;) . Gewoon starten dus!

15. vruchtje24

vruchtje24 VIP lid

2 jan 2007
    13.192
    431
    83
    Vrouw
    home sweet home
    Ons zoon zit ook sinds dat hij 4,5 jaar is op zwemles en dat gaat prima. Achteraf gezien had ik misschien toch liever nog een halfjaar gewacht tot hij echt 5 jaar was, dus nee niet te jong!!

16. Bootsje

Bootsje Fanatiek lid

12 jul 2013
    1.228
    0
    36
    Mijn dochtertje is (vorige maand) 2 maanden na haar 4e verjaardag begonnen.. Ook veel van haar klasgenootjes! 5 jaar vind ik zeker niet te jong.

Hun ervaring is dat ze na gemiddeld een jaar hun
    A diploma hebben.

17. Mykelti

Mykelti VIP lid

3 apr 2010
    11.110
    3
    0
    De zwemschool waar bij babyzwemmen doen, geeft aan pas te beginnen met 5 jaar, omdat ze met 4 naar school gaan en dat al heel veel van de kindjes vergt.

Dus ja, ik zou hem ook mee laten gaan.

18. Monique1985

Monique1985 Fanatiek lid

7 okt 2013
    1.472
    113
    63
    Almere
    Mijn zoon zit vanaf zijn 5e op zwemles.. En hij mag bijna afzwemmen.. 4 vond ik te jong omdat ze ook met 4 jaar naar school gaan.. Heb het een jaar uitgesteld en net na zijn 6e verjaardag mag hij afzwemmen.. Hij is net na zijn 5e verjaardag begonnen dus een jaartje..

19. Amarens

Amarens VIP lid

24 dec 2009
    11.522
    3.770
    113
    Zoals het nu naar uit ziet gaat mijn zoon voor zijn vijfde verjaardag afzwemmen, ik vind 5 jaar zeker niet te vroeg.

20. nijntje1984

nijntje1984 VIP lid

15 sep 2008
    15.693
    1
    0
    Ik heb van de zomer navraag gedaan in het plaatselijk zwembad, maar 3 jaar was te jong. Ze nemen hier kindjes vanaf 4 jaar omdat jonger niet veel zin heeft zeggen ze...

Dus wij gaan zoonlief vanaf komende zomer naar de zwemles laten gaan.

Ts: Lijkt me een ideale leeftijd ;)

Deel Deze Pagina