Jason heeft ineens vanuit het niets 40 graden koorts. Ik had de ha net gebeld en die zei dat ik een zetpil moest geven. Maar ik ben een beetje bang dat hij, als die uitgewerkt is, een koortsstuip kan krijgen... Die komen bij mij in de familie erg veel voor. Hebben jullie evt. een tip voor me?? Of moet ik toch gewoon die zetpil geven??
Als je zoontje geen last ondervind van de koorts dan niet geven. Dus als hij nog aardig goed in zijn hum is bedoel ik dan he. Mocht je merken dat hij dreinerig word dan kun je het eventueel nog geven. Koorts is er niet voor niets, het doet zijn werk en dat moet je niet onderdrukken.
hey meis ik zou zo ie zo een zetpil geven. want nu met zo'n hogen koortst kan hij ook een koortsstuip krijgen. je moet alleen de tijd goed in de gaten houden. even op de verpaking leezen waneer de zetpil uit gewerkt is en voor en rond die tijd hem in de gate houden en tempen. gaat de koorts weer omhoog zo rond de 39,5 40 grade)dan nog een zetpil
je kan hem ook afsponzen met lauw water. en vanavond en vannacht goed in de gaten houden want s avonds loopt koorts zowieso op. maar kleintjes kunnen ook zo inene weer beter zijn heel vreemd is dat.
Ik zou ook een zetpil geven bij zo'n hoge koorts. En zo licht mogelijk aankleden! Hier hebben ze met hoge koorts (overigens nooit zo hoog gehad), alleen een rompetje met korte mouwen aan en sokjes. Je kindje moet nu zijn warmte kwijt kunnen. Heeft ie verder nergens last van?
Alvast bedankt voor jullie snelle reacties. Hij drinkt niet heel veel... Maar dat doet ie nooit. En hij heeft ijs en ijs koude handjes en voetjes. Hij was net aan het spelen maar begint nu een te mopperen.
Drinken is juist goed bij zulke hogen koorst er wordt ook altijd aan gerade exstra drinken te geven. want met hoge koorst zweten ze vocht ui hun lijfjes.
Koorts kent verschillende fase: een blauwe en een rode. In de blauwe fase komt de koorts op, dan probeert het lijfje de temp omhoog te gooien om de "indringers" tegenstand te bieden. In die fase probeert het lichaampje zo min mogelijk warmte te verliezen; je kindje gloeit dus nog niet, maar heeft koude handjes en voetjes. Heel dun aankleden in deze fase is hetzelfde als de kachel aanzetten EN alle deuren open (en kost dus heel veel energie). Je kindje kan het koud hebben en rillen. In de rode fase is de koorts op zn hoogtepunt en dan probeert het lijfje het teveel aan warmte kwijt te raken: rode wangetjes, gloeien, je kindje voelt erg warm aan en kan zweten. Het is belangrijk nu je kindje niet te warm te kleden zodat ie de warmte kwijt kan en de koorts kan zakken. Bovenstaand heb ik ergens gelezen, en onze dokter noemde het ook een keer. Soms herken je de fases beter dan andere keren. Persoonlijk zou ik er op dit tijdstip vd dag voor kiezen een pcm te geven, dan kun je een 2e geven vanavond. Dan heb je een nette spiegel pcm opgebouwd en blijft de temp constanter (stuip komt door snelle temp verandering, niet perse door hoge koorts). Overdag laat ik de koorts meestal zn werk doen, tenzij ukje zich heel ellendig voelt. Afsponzen met handwarm water werkt ook fijn, alleen kindje vindt dat waarschijnlijk helemaal niks. Beterschap!
Kom net bij de ha vandaan. Hij heeft twee ontstoken oortjes. Dus dat wordt regelmatig een zetpil en heerlijk vertroetelen.
Aaaagos zeg. Inderdaad lekker vertroetelen hoor, hopelijk gaat het vannacht goed en is je zoontje er zo weer van af! Moet je ook neusspray gebruiken? Verkouden of niet, bij oorontsteking is neusspray erg goed en als je zijn matrasje nog niet schuin hebt dan misschien een idee om dat te doen want bij plat liggen doet het erg zeer.
He jakkie, wat zielig! Ook een ab kuurtje? Ik heb de afgelopen dagen met een ziek ukje gezeten (was zelf ook ziek, man ook: iets verkeerds gegeten, gezellig ). Ukje deed iets langer over het herstel, en dus heb ik uuuuuren achtereen met een zielig, hangerig meisje op schoot gezeten, dvdtjes kijken, zachtjes liedjes zingen. kHoop dat het ergste snel voorbij is, dan kun je stiekum ook een beetje genieten van een zielig, hangerig, maar herstellend ukkie op schoot. kVoel me dan ineens zo echt mama Beterschap!!
Nee ik heb niets gehad tegen de oorpijn. Ik moet hem alleen pcm geven. Ze zei dat dat achterhaalt is dat antibiotica e.d. helpt. En dat het daardoor ook sneller terug zou komen. Hij is al vanaf zijn geboorte verkouden. Daardoor viel het niet snel op dat er iets was (afgezien van de koorts) Nee die ligt nog niet schuin maar ga ik zeker doen vannacht
Neusspray is geen AB he, het opent de holtes goed en oorontsteking komt juist door verstopte holtes en sommige kindjes hebben het geluk dat het bij een beetje ontsteking blijft die vanzelf wegebt en sommige hebben pech. Sowieso AB op de leeftijd van jou kindje bbrrr. Mijn dochter heeft er een stuk of tig op vanaf dat ze 10 maanden is en het haalt het probleem even weg maar verhelpt het niet. Misschien een idee om eens een bezoekje te brengen aan KNO? Omdat je zegt dat je zoontje vanaf zijn geboorte verkouden is. Ik heb 1 ding geleerd, en dat is no matter what ergens eerder bij te zijn dan aan te laten kwakkelen.
Ja daar heb ik ook al een aan zitten denken van die KNO. Mijn vriend is chronisch verkouden en bij mij zijn op jonge leeftijd ook mijn neusamandelen verwijdert. Ik heb het ook wel eens voorgelegd maar ze zeggen dat het niet erg is nog:S
Een huisarts geeft het advies om een zetpil te geven... en dan gaan mensen zonder enige medische achtergrond roepen dat het niet hoeft... Een beetje vreemd. Ik zeg niet dat artsen heilig zijn en zich nooit vergissen, maar ik zou het professionele advies van een arts toch nooit negeren vanwege de mening van een (mij totaal onbekende) leek op een internetforum. Fijn dat je nog even bij de HAP langs kon komen en veel beterschap voor je kindje!
Ik had ook omdat advies gevraagd. Omdat ik bang was voor een koortsstuip. Wat bij mij in de familie al veel voorgekomen is. Waaronder ik zelf vroeger. Ik heb mijn nichtje gezien toen ze de eerste had en dat hoop ik echt nooit met mijn eigen zoontje mee te maken. Want het is echt een eng gezicht. Vandaar dat ik het hier vroeg.... Misschien dat andere moeders er ervaring mee hadden. Maar mijn schoonzus zei al (de moeder van mijn nichtje) dat zodra mijn nichtje nu koorts heeft ze meteen moet beginnen met pcm en een spiegel opbouwen. Vandaar dat ik hem ook een zetpil heb gegeven.