Pleegkind 7 maand

Discussion in 'Baby en dreumes' started by Laila88, Nov 8, 2008.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Laila88

Laila88 Lid

Jul 20, 2006
    97
    0
    0
    Arnhem
    Hoi iedereen,

Ik heb even een aantal vragen hopelijk kunnen jullie mij helpen. Een familielid heeft een kleine gekregen en nu gaat het niet zo goed en wordt ze opgenomen. Dit betekend dat mijn vriend en ik de zorg van haar 7 maand oude baby op ons gaan nemen. Erg spannend natuurlijk, maar we waren zelf ook al klaar voor het ouderschap dus dat komt goed uit.

Nu vroeg ik me af we willen jeugdzorg etc erbuiten houden omdat het in de familie blijft is het mogelijk om ergens een vergoeding voor te krijgen (buiten jeugdzorg om dus). Kinderbijslag krijgen we van de moeder, maar toch mis ik wel veel inkomen dus vandaar....

Nu het allemaal zo dicht bij komt vind ik het natuurlijk erg spannend worden. Hebben jullie nog dingen waar ik rekening mee moet houden? Misschien een gekke vraag maar de moeder doet de kleine altijd 2x in de week in bad ik vind dat erg weinig hoevaak vinden jullie dat ik het moet doen?
    Wat zijn leuke dingen om te ondernemen met een kind van 7 maanden?

Veel vragen hé! Sorry ik ben een beetje zenuachtig ervoor en hopelijk kunnen jullie me een beetje vooruit helpen!

Liefs,
    Laila

2. Minyaweth

Minyaweth VIP lid

Aug 20, 2006
    9,082
    1
    0
    Overijssel
    Wat spannend zeg! En wat ontzettend lief van jullie dat jullie voor de kleine gaan zorgen.
    Ik kan je zo niet helpen met je vragen over de financiele kant, want daar heb ik geen verstand van.
    Wel kan ik zeggen dat 2 keer per week ik bad niet weinig is. Vigo gaat ook 2 keer per week in bad ivm eczeem en zeer droge huid.
    We wassen hem om de dag nog eens met een washandje (tenzij hij héél erg vies is natuurlijk :) )
    Ik zou het kindje ook gewoon 2 keer per week ik bad blijven doen, en op de dagen dat het kindje niet in bad gaat gewoon wassen met een washandje. Kan prima! Als er geen gekke dingen gebeuren, worden die kleintjes niet zo vies ;)

Ik wens jullie heel veel succes, maar vooral ook heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel veel plezier! :)

Liefs Minya

3. Angel Eyes

Angel Eyes Niet meer actief

Wat lief en leuk dat jullie dat gaan doen.

2x in de week in bad is niet weinig hoor! Dano gaat 2 soms 3 keer per week in bad ook vanwege exceem en droge huid. inderdaad de andere dagen washandje erover heen is prima.

leuke dingen die je kunt doen:
    -Wandelen
    -Eendjes kijken en voeren
    -Lekker op de grond zitten en samen spelen met de knuffels etc
    -babyzwemmen

succes!

p.s. gaan jullie die kleine tijdelijk verzorgen? of permanent. Sorry ben wat nieuwsgierig ;)

4. Vera

Vera Fanatiek lid

Apr 17, 2006
    2,604
    1
    0
    Hoi,
    Fijn voor je familie dat jij dat op je wilt nemen. Is altijd beter in de familie dan in een vreemd gezin.
    Probeer zo veel mogelijk de routine en wensen van de moeder/vader aan te houden. Het is voor diegene al een hele stap om de zorg over te dragen en het zal makkelijker zijn als jullie hun "opvoeding/verzorgingsstijl" zo veel mogelijk aanhouden. Probeer ze er ook veel bij te betrekken. Bijv. kleertjes kopen, naar de kapper, etc etc. Misschien ook een (foto)boek bijhouden met alle dingen die het kindje doet, zodat de ouder(s) zo weinig mogelijk hoeven te missen.
    Natuurlijk ook regelmatig op bezoek gaan en zo veel mogelijk de ouder de ouder laten zijn.
    Verder niet te druk maken. Het komt vanzelf wel goed. Juist in het begin niet te veel plannen. Gun jullie zelf en het kind ook de tijd om aan de nieuwe situatie te wennen. En vaak is in en rond het huis zijn de eerste tijd dan al voldoende.
    Over die financien, er bestaat pleegzorgvergoeding, maar dan moet je dus wel officieel pleeggezin worden. En dat loopt idd via Jeugdzorg. Verder weet ik niet of er nog meer mogelijkheden zijn mbt financiele zaken.

5. Laila88

Laila88 Lid

Jul 20, 2006
    97
    0
    0
    Arnhem
    Even een paar antwoorden tussendoor hoor!

We gaan voor de kleine zorgen tot de moeder weer beter is (ze doet het alleen vandaar)
    Het kan 3 maanden zijn een half jaar, maar het zal ook een jaar kunnen duren.

Ik hou dan zelf ook maar 2 of 3x in de week aan.

babyzwemmen lijkt me ook erg leuk, alleen weet niet of de moeder zulke dingen goed vindt. Ga volgende week wel voor het eerst met hem naar het zwembad toe. Hoe lang kan ik met hem in het water zitten denken jllie en moet ik nog rekening houden met dingen meenemen, luisters, zwembroek ofzo? Heb zoiets nog nooit gedaan en op het moment zelf begin je natuurlijk altijd te twijfelen dat kennen jullie vast ook wel hoop ik :p.

Zondag komt het ventje bij ons het kamertje en alles is af dus het wordt een drukke tijd, maar ga er ook zeker van genieten en dat ventje alles geven wat die nodig heeft.

6. MamavEsmee

MamavEsmee Niet meer actief

Hou altijd in je achterhoofd dat het kereltje een moeder heeft! Voed op naar de wensen van de moeder ( mits dit correct en verantwoord is).

In bad gaan.. als de kleine geen exzeemhuid heeft en het geniet van in bad gaan kun je dit rustig elke dag/om de dag doen. Doen wij ook..

De eerste tijd zou ik vooral lekker wennen aan elkaar.. meteen gaan zwemmen enz. is vooral erg stress vol. Ik vind het al een enorme onderneming en ik ben gewent om het te doen... Jij moet het allemaal nog "leren"..

Vergoeding.. dan zou je alles officieel moeten gaan doen..

Vreselijk lief dat je dit gaat doen... maar realiseer je ook dat het tijdelijk is ;)

7. Vera

Vera Fanatiek lid

Apr 17, 2006
    2,604
    1
    0
    Fijn dat je zo enthousiast bent, maar probeer het een beetje rustig aan te doen Laila. Meteen een week later gaan zwemmen dan vraag je wel heel veel van jezelf en die kleine.
    Als je zelf net een babytje hebt ga je dat ook niet meteen doen.
    Neem eerst ruim de tijd om te wennen joh. Soort kraamtijd.
    Eerst maar eens kijken wat er allemaal op je afkomt met die kleine zou ik zeggen. Want het is een heel ritme hoor waar je in terecht komt en waar je allemaal aan moet denken.
    Je dag zit al vol zonder dat je extra dingen doet.

8. mamatje24

mamatje24 Fanatiek lid

Sep 10, 2008
    1,236
    0
    0
    wat jeugdzorg hier eventueel mee van doen heeft weet ik niet, ik neem aan dat de moeder inkomsten heeft uit werk of een uitkering, bij beide krijgt ze neem ik aan haar loon of uitkering gewoon doorbetaald want haar rekeningen enzo lopen ook gewoon door, dus ik zou met haar gewoon een bedrag afspreken wat zij normaal gesproken kwijt zou zijn aan de opvoeding van haar kindje, zodat jij wat betreft inkomen daardoor gecomenseerd wordt, lijkt me ook niet meer dan normaal, zeker niet omdat zij alleen haar vaste lasten heeft en geen uitgaves aan boodschappen enzo, dus dat jij daar geld voor vraagt en of krijgt is niet meer dan redelijk.

de kinderbijslag is uiteraard ook bedoelt als kleine bijdrage in onderhoud voor het kindje en als jij dat van haar krijgt voor de kleine kun je daar straks in ieder geval nieuwe kleren voor kopen want ze groeien als kool dat zul je straks gauw genoeg merken.

ik zou zeker niet gelijk al van alles gaan doen met de kleine, het is al een mega verandering dat hij straks ineens bij jullie verblijft in plaats van in zijn eigen vertrouwde omgeving, dus laat de kleine eerst lekker wennen, en ook jullie zullen aan de zorg moeten wennen wat een paar dagen oppassen is toch wel iets anders dan de volledige zorg over een kleine van 7 mnd. doe lekker alles rustig aan, en houd in je achterhoofd dat de kleine straks wel weer terug moet naar zijn moeder,probeer zoveel mogelijk als dat kan langs de moeder te gaan, praat over mama, laat fotos aan de kleine zien etc etc, zodat de overgang terug naar mama voor jullie straks wat makkelijker zal gaan maar zeker ook voor de kleine.
    succes meis

9. san68

san68 Actief lid

Feb 27, 2007
    213
    0
    16
    Wat fijn dat jullie dit gaan doen!
    Ik heb hier geen ervaring mee, maar de tip die ik je wil meegeven is: maak goede afspraken met de moeder, zet desnoods afspraken op papier. Het is dan wel familie, maar toch.... Als je van te voren duidelijke afspraken maakt, kan dit later een hoop ellende schelen toch? Bijv financien, periode/wanneer gaat het kind weer terug. Wat verstaan jullie onder beter zijn van de moeder etc. Ga je dan weer wenperiodes invoeren etc?
    Ik wil niet overdrijven, maar het is zo belangrijk om op een lijn te zitten.

Share This Page