Pleegkind(eren?)

Discussie in 'Adoptie en pleegzorg' gestart door LadyH88, 9 sep 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Manolito

    Manolito Fanatiek lid

    12 sep 2016
    2.517
    1.942
    113
    Groningse1983:
    Ik bedoel het niet verkeerd of aanvallend ofzo.
    Ik weet alleen nog dat ze daar bij ons erg naar vroegen.
    Ik snap jou en je gevoelens helemaal.
    Dat was ook ons uitgangspunt.
     
  2. Manolito

    Manolito Fanatiek lid

    12 sep 2016
    2.517
    1.942
    113
    Ik snap dat juist heel erg goed.
    Pleegzorg is (over het algemeen) geen roze wolk.
    Het is vaak erg pittig en ook regelmatig gewoon niet leuk (bij ons dan tenminste )
    Dan is het heel mooi dat je bij aanvang zegt: ik doe alles voor een pleegkind. Ik volg het kind en cijfer mezelf weg.
    Maar dat moet je juist niet doen.
    Als je dan een situatie krijgt als de onze dan ga je daar aan onderdoor..
    Ik vind het juist goed dat je daar realistisch over na denkt.
     
  3. sonne

    sonne Actief lid

    7 dec 2010
    236
    22
    18
    NULL
    NULL
    Nellie, juist goed dat je daar serieus over nadenkt! Belangrijke afwegingen, wat zou ik wel en niet in willen leveren en tot hoe ver. Want wat Manolito zegt herken ik ook, je moet jezelf niet helemaal wegcijferen, je moet zelf ook ergens de energie vandaan halen om het vol te houden. Bij mij zijn ze 7, 4 en 1. En steeds wanneer ik denk: 'nu is het even rustig op het gebied van pleegzorgdingen'. Gebeurt er wel weer wat wat onrust meeneemt. Het leven als pleegouder is absoluut niet saai!
     
  4. lalalindsay

    lalalindsay VIP lid

    19 jun 2007
    6.527
    489
    83
    Vandaag mijn blog bijgewerkt en de dag beschreven waarop we ons meisje voor het eerst zagen Denk er altijd met een warm gevoel aan terug en dan zou ik er zo nog een keertje aan willen beginnen
     
    LadyH88 vindt dit leuk.
  5. Nellie4

    Nellie4 Fanatiek lid

    25 jan 2017
    4.629
    7.294
    113
    Hoi Lindsay, ik heb je blog gelezen en wat kan je mooi schrijven. Ik moest zelfs een traantje laten :oops:. Geef toe ik zit wel onder de hormonen :D

    Ik begrijp dat je nog bezig bent met het helemaal uitschrijven tot heden. Ik ben benieuwd.

    Je beschrijft het begin proces wel een beetje alsof je een adoptie kindje krijgt. Weet je op zo'n moment dat het kind al die tijd bij je blijft, of is er ook een risico dat het na een paar jaar toch terug naar de ouders gaat? Dat zou ik moeilijk vinden en mij tegenhouden een band met zo'n kindje op te bouwen, maar dat is weer niet goed voor het kind.
    Ik ben niet bang dat ik niet van zo'n kindje kan houden, maar dat het weer wordt weggehaald terwijl je zoveel van jezelf hebt gegeven. Is dat risico er en hoe ga je daar dan mee om?

    Knap hoe je omgaat met de echte ouders en je ook in hun situatie kan verplaatsen. Dat moet je er ook maar 'even' bijdoen.

    Ik hoop dat je dit berichtje nog leest en dat je wil reageren.

    Fijn dat je uiteindelijk je gezinnetje hebt gekregen.
     
  6. lalalindsay

    lalalindsay VIP lid

    19 jun 2007
    6.527
    489
    83
    Ik moet eerlijk zeggen dat ons dat ook tegenhield in het begin hoor
    Maar de gedachte dat ik nooit zou kunnen moederen... nee dat was geen optie.
    Heb pleegzorg verteld over deze angst en ze zeiden: we mogen nooit zeggen dat een kind voor altijd bij jullie blijft maar we zoeken een match die bij jullie past als je begrijpt wat we bedoelen. Toen we het telefoontje kregen dat ze een match hadden zeiden ze ook wel dat de situatie vd ouders zo was dat onze meid altijd bij ons kon blijven.
    Maar dan komt er natuurlijk wel bij dat je de ouders erbij neemt... in haar geval zijn dat maar 3 bezoeken per jaar. Je geeft zelf aan hoever je daarin kan gaan.
    Veel liefs Lindsay
     
  7. Manolito

    Manolito Fanatiek lid

    12 sep 2016
    2.517
    1.942
    113
    Wij zitten in een situatie waarin vader geen gezag heeft en moeder haar gezag is beiindigd middels een gerechtelijk procedure.
    Maar moeder blijft in hoger beroep gaan en vecht wel voor haar kinderen.
    Onze pleegdochter krijgt hier zelf weinig tot niets van mee gelukkig.
    Maar het zorgt wel voor een bepaalde onrust.
    Telkens weer naar de rechtbank, want ook pleegouders worden vaak geacht te komen op zulke zittingen.
    Wij zijn nu in ruin anderhalf jaar tijd al 7x geweest. Hebben 3 multomappen dossier.
    Het ligt er echt aan hoe de situatie is waarom de kinderen uit huis geplaatst worden.
    Soms is dat een duidelijke zaak voor zowel jeugdzorg als ouders en is er ook wel berusting bij de ouders.
    In ons geval dus niet.
    Moeder berust absoluut niet.
    De omgang met haar verloopt ook altijd vrij stroef omdat ze heel vijandig is naar ons.
    Onze pleegdochter gaat niet weer terug naar haar moeder.
    Zij is niet in staat een kind een stabiele basis te geven.
    Maar er is een flinke periode overheen gegaan waarin jeugdzorg en gezinsvoogd dit gingen uitzoeken.
    Of moeder leerbaar was in haar opvoedvaardigheden.
    Dat blijkt nu van niet.
    Ze heeft na 2 jaar haar leven niet op de rit.
    Dat maakt dat jeugdzorg ook zegt dat het perspectief van het kind bij de pleegouders ligt en niet bij moeder.
    De tijd dat ze uit huis is is gezien haar leeftijd te lang.
    Maar het is nooit zeker.
    Pleegzorg is geen adoptie.
     
  8. lalalindsay

    lalalindsay VIP lid

    19 jun 2007
    6.527
    489
    83
    Klopt ook wel, onze tweede pleegplaatsing verliep ook anders...
     
  9. Emm27

    Emm27 Fanatiek lid

    24 mrt 2013
    1.808
    354
    83
    Hoi! Ik ben mama van 2 kindjes, van 5 en 1 en we gaan ergens komend jaar ons inschrijven voor pleegzorg. We zijn voor onze kinderen er waren al eens naar een bijeenkomst geweest en toen was het ons duidelijk dat ons leven op dat moment niet stabiel genoeg was voor een pleegkindje. Nu denk ik inmiddels wel, we zijn dolgelukkig met 2 kindjes maar we hebben ruimte in hart en huis over voor een pleegkindje.

    Ik ben heel benieuwd hoe alles zal gaan verlopen, ik ben vooral bang wat het effect kan zijn op mijn eigen kinderen. Veel vragen te stellen straks tijdens de procedure.

    We willen gaan voor langdurige pleegzorg en dan een kindje jonger als onze jongste zoon. Ik werk 28 uur dus de kinderen gaan wel naar de opvang, dat lijkt me wel lastiger met een pleegkindje, alhoewel we een prettige gastouder hebben.
    Leuk om jullie ervaringen te lezen.
     
  10. lalalindsay

    lalalindsay VIP lid

    19 jun 2007
    6.527
    489
    83
    Wat fijn om te lezen dat jullie die stap willen gaan zetten! Komt vast goed Wij hebben 2 pleegkindjes van inmiddels 4 en 6 jaar en ik combineert dat ook met mijn werk hoor, geen probleem
     
  11. Emm27

    Emm27 Fanatiek lid

    24 mrt 2013
    1.808
    354
    83
    Lalalindsay, wat fijn om te horen! En wat een ontroerende blog..
    Hoelang duurt gemiddeld een selectie procedure? Ik las hier ergens een half jaar? Dat is wel kort! Wij moeten nog de zolder verbouwen..
     
  12. lalalindsay

    lalalindsay VIP lid

    19 jun 2007
    6.527
    489
    83
    Bij ons was het inderdaad een half jaar, Maar is ondertussen al 7 jaar geleden... je kan ook de procedure starten en aangeven dat je nog een verbouwing gepland hebt, dat je pas later op de definitieve lijst komt te staan dus.
     
  13. Manolito

    Manolito Fanatiek lid

    12 sep 2016
    2.517
    1.942
    113
    Hallo,
    Wat leuk dat jullie pleegzorg overwegen.
    Bij ons duurde de gehele procedure (van info avond tot plaatsing ) 7 maanden.
    Ze zeggen dat de gemiddelde procedure dezelfde tijd in beslag neemt als een zwangerschap. 9 maanden dus.
     
  14. Nellie4

    Nellie4 Fanatiek lid

    25 jan 2017
    4.629
    7.294
    113
    Laatst vertelde iemand in een ander topic over het vakantie gastouder zijn voor een kindje uit het buitenland. Ik had daar nog nooit over gehoord. Ik heb een site gevonden van Pax kinderhulp die dat organiseren.
    Kent iemand van jullie dit? Het lijkt me leuk om te doen en ook een goeie om mee te beginnen.
     
  15. Nellie4

    Nellie4 Fanatiek lid

    25 jan 2017
    4.629
    7.294
    113
    Ook al wordt hier niet veel gekletst, ik zou het zonde vinden als dit topic wordt gesloten, dus vandaar even een berichtje hier.
    Hoe gaat het met jullie? :D
     
  16. Manolito

    Manolito Fanatiek lid

    12 sep 2016
    2.517
    1.942
    113
    Ik ook!
    Vorige pleegzorg topics waren ook snel weer gesloten helaas.
    Hier gaat het goed.
    Steeds beter.
    Kan merken dat ik echt in mn rol heb moeten groeien.
    Ouders ben je niet van nature, ik niet in elkgeval.
    Morgen is pleegdochter jarig.
    Wordt ze 6.
    En ze is HYPER!!!!!!
     
  17. lalalindsay

    lalalindsay VIP lid

    19 jun 2007
    6.527
    489
    83
    Oh leuk, hier ook bijna een jarige Verder hebben ze vakantie hier (B) .
    Gelukkig een rustige periode, even geen gedoe met de ouders, ook wel fijn eigenlijk...
    Fijne verjaardag voor pleegdochter alvast!
     
  18. Manolito

    Manolito Fanatiek lid

    12 sep 2016
    2.517
    1.942
    113
    Tijdens vakantie is er geen omgang met ouders?
    Dat gaat hier gewoon door.
    Vakantie of niet, helaas.
     
  19. lalalindsay

    lalalindsay VIP lid

    19 jun 2007
    6.527
    489
    83
    Oh nee dat is toeval nu oudste ziet haar ouders slechts 3x per jaar. Jongste ziet zijn mama 1x per 2 weken, maar zij moet hierin zelf het initiatief nemen en daardoor is het eerder 1x per maand.
    Jullie een zware bezoekregeling?
     
  20. Lunarosa

    Lunarosa Actief lid

    24 jul 2017
    183
    135
    43
    Vrouw
    Mijn pleegzoon ziet zijn ouders niet maar heeft wel regelmatig contact met zijn oom en opa en oma.
     

Deel Deze Pagina