Pleegkind(eren?)

Discussie in 'Adoptie en pleegzorg' gestart door LadyH88, 9 sep 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Manolito

    Manolito Fanatiek lid

    12 sep 2016
    2.509
    1.939
    113
    1x per 8 weken een uur onder begeleiding van voogd of pleegzorgwerker. Dan ziet ze haar moeder, 2 zussen en broertje.
    Heeft ze altijd aardig "last van".
    Druk gedrag en afzetten na dien.
    Ook 's nachts onrustig slapen.
    Praten in slaap en soms bedplassen.
     
  2. Nellie4

    Nellie4 Fanatiek lid

    25 jan 2017
    4.578
    7.198
    113
    Wat heftig dat ze daar zoveel last van hebben, en ook zo sneu omdat het juist iets positiefs zou moeten zijn. kennelijk zit zoiets veel ingewikkelder in elkaar.

    @lalalindsay ik lees jouw blog ook altijd en jij ervaart juist de andere kant, dat je pleegdochter zoveel pijn heeft als haar ouders gewoon niet op komen dagen.
    Jammer dat je je dochter daar niet tegen kan beschermen. neemt zo'n pleegzorg organisatie niet een dag van te voren contact op met de biologische ouders om zeker te weten dat ze het niet vergeten zijn?
     
  3. lalalindsay

    lalalindsay VIP lid

    19 jun 2007
    6.527
    489
    83
    Dat doen ze inderdaad, maar zelfs als ze een dag van tevoren zeggen dat ze komen, durven ze zelfs ooit niet te komen.
    Jeugdrechter is er klaar mee hoor, nog 1 keer en ze stoppen ermee. Hebben er allemaal veel moeite in gestopt al die jaren, maar ze moeten een beetje meewerken. Ze hebben zelf gewoon teveel aan hun hoofd: verslaving, geldtekort en daarbij zwakbegaafd...
     
  4. Nellie4

    Nellie4 Fanatiek lid

    25 jan 2017
    4.578
    7.198
    113
    Maar jouw dochter is oud genoeg om dan te snappen dat ze haar biologische ouders nooit meer ziet en dat zal haar natuurlijk weer verdrietig maken en zal ze zich afgewezen voelen. Voor haar zal dit geen oplossing zijn, lijkt me.

    Je zegt dat haar ouders zwakbegaafd zijn, zijn hun kinderen dat dan ook, of hoeft dat niet perse? Als je hier niet op wil antwoorden is dat prima hoor :)
     
  5. lalalindsay

    lalalindsay VIP lid

    19 jun 2007
    6.527
    489
    83
    Op dit moment lijkt me de duidelijkheid het best voor haar: papa en mama willen wel, maar kunnen niet... zullen zien wat de toekomst brengt.
    Ze hebben 3 kinderen, waarvan 1 zwakbegaafd. Ons pleegdochter heeft een normaal IQ, maar gaat wel naar bijzonder onderwijs vanwege haar ADHD.
     
  6. Manolito

    Manolito Fanatiek lid

    12 sep 2016
    2.509
    1.939
    113
    Pleegkinderen hebben, helaas, vaak een rugzak waarin ook vaak ADHD en aanverwanten zitten.
    Onze pleegdochter heeft ook een heel "pretpakket" bleek uit diagnostisch onderzoek.
    Het geeft je wel weer duidelijkheid en handvatten als er meer bekend is.
    Puzzelstukjes vallen op hun plek en er gaan deuren open naar mogelijkheden voor begeleiding hoe hiermee om te gaan.
    Enerzijds is diagnostisch onderzoek een "stempel" volgens velen, waar ze nooit meer vanaf komen.
    Anderzijds kan er dan wel gekeken worden naar gerichte hulp en begeleiding.
    Voor ons heeft het erg goed uitgepakt tot dusver.
     
  7. lalalindsay

    lalalindsay VIP lid

    19 jun 2007
    6.527
    489
    83
    ADHD bij mijn oudste vind ik nog een lachertje in vergelijking met de hechtingsproblemen van de jongste. Dat is soms toch zwaar hoor
     
  8. Manolito

    Manolito Fanatiek lid

    12 sep 2016
    2.509
    1.939
    113
    Ik weet wat het is.
    Onze pleegdochter is gediagnosticeerd met een reactieve hechtingsstoornis.
     
  9. Amberxx

    Amberxx Fanatiek lid

    6 nov 2013
    4.521
    4.578
    113
    Ik heb enorm veel bewondering voor pleegouders! Die doen echt goed werk en er is veel vraag naar. Waar ik wel op wil wijzen is dat er altijd verschil zal bestaan tussen biologische en pleegkinderen. En dat je het welzijn van je biologische kinderen goed in de gaten moet houden. En (hoe vreselijk dat ook kan zijn) voor moet laten gaan. Ik ken helaas situaties waarbij pleegouders met de beste bedoelingen te lang zijn blijven doorgaan. Of waarbij de zorg voor de pleegkind(eren) die van de biologische kinderen overheerste. Pleegkinderen kunnen een behoorlijke rugzak hebben met een zwaar verleden in combinatie met (aangeboren) stoornissen.

    Geef daarom bij de instelling duidelijk jullie grenzen aan en hou daarbij rekening met jullie gezin.
    . Als je oudere kinderen heb betrek die in jullie wens. En vraag om hun mening en ervaring.
    .Ga voor een onderplaatsing waarbij je eigen kind dus ouder is. Op die manier bescherm je beiden tegen concurrentie. En met een ouder kind kan je beter in gesprek.
    . Zorg altijd voor een eigen kamer. Veel instellingen verplichten dit ook.
    . Onderschat niet de tijd die het regelen en papierwerk je kost. Met instanties, voogd, biologische ouders, de rechtbank en pleegzorgmedewerker. En daarnaast soms nog therapie. Ook moet je (anders dan bij een eigen kind) je verantwoorden en voor veel zaken toestemming vragen (Waar weer veel overleg bijkomt). Jij stopt er veel tijd en moeite in. Maar je hebt geen zeggenschap. Hou dat altijd in je achterhoofd.

    Ik zou in jullie geval even wachten tot je eigen kind ouder is. En een jonger kind plaatsen. Heel veel succes.
     
    LadyH88 vindt dit leuk.
  10. Nellie4

    Nellie4 Fanatiek lid

    25 jan 2017
    4.578
    7.198
    113
    Hou kom je aan al die wijsheid, heb je zelf pleegkinderen of werk je in de pleegzorg?
     
  11. Nellie4

    Nellie4 Fanatiek lid

    25 jan 2017
    4.578
    7.198
    113
    Ik lees nu m'n eigen bericht terug en zie dat het er heel bot staat, zo was het helemaal niet bedoeld, wilde te snel een bericht plaatsen. Sorry was dus geïnteresseerd bedoeld.
     
    lalalindsay vindt dit leuk.
  12. Lola88

    Lola88 Lid

    9 nov 2017
    30
    15
    8
    Vrouw
    Hallo dames,

    Hier een berichtje van een pleegkind dat ondertussen al bijna 30 is..

    Wat mooi om te lezen dat er mensen over nadenken om een pleegkind te nemen! Zonder mijn pleegouders zou ik nooit zijn geweest wie ik nu ben en zou ik alles wat ik bereikt heb ook zeker niet gehad hebben!

    Mijn pleegouders hebben het met mij niet makkelijk gehad, kan ik jullie zeggen.. ik was 1,5 toen ik in het pleeggezin kwam en kreeg er 2 broers bij. Een eigen zoon van mijn pleegouders en een adoptiebroer. Zij waren beiden ouder dan ik! Hiervoor had ik al andere pleegouders gehad en was ik al van hot naar her gesleept!

    In het begin hebben ze veel aandacht aan mij moeten besteden, ik wilde niet slapen en bonkte met mijn hoofd steeds op de grond.. ( gelukkig niks meer van te merken ;) ).

    Het contact met mijn biologische ouders verliep erg stroef, mijn moeder wilde mij graag zien en hebben maar kon absoluut niet voor mij zorgen (geestenziek).. Mijn pleegouders hebben er altijd mee ingestemd om contact te onderhouden met haar hoewel dat echt niet makkelijk was.. ze kwam vaak niet opdagen op afspraken wat mij onrustig maakte en als ze wel kwam en ik mocht een weekendje mee naar haar huis dan was ik daarna stront vervelend!!

    Achteraf gezien zeggen mijn pleegouders dat ze dat liever niet hadden gehad, dat was niet goed voor mij.. Ze hebben met mijn biologische moeder heel wat te stellen gehad!

    Rond de leeftijd van 12 heb ik er zelf voor gekozen om de voogdij aan mijn pleegouders te geven middels een rechtsspraak. Mijn moeder deed moeilijk om papieren te ondertekenen voor bijv. een paspoort.. ik had er genoeg van.

    Ik heb nog wel wat contact onderhouden met mijn biologische moeder maar dat was altijd lastig!

    In de pubertijd ben ik erg gaan puberen, ben weggelopen en ik een tijdelijk pleeggezin gesplaatst.. vanuit daar ben ik op kamertraining gegaan. Ik heb in totaal bijna 2 jaar niet tegen mijn pleegouders gepraat. Uiteindelijk ben ik tot bezinnen gekomen en zijn mijn pleegouders en ik hechter dan ooit! Dat zijn in mijn ogen mijn ouders! Die biologische ouders daar heb ik niks aan en ook amper een band mee!

    Ik heb hier iemand zien schrijven over het houden van je pleegkinderen of de situatie daarvan.. mijn ouders hebben NOOIT minder van mij gehouden en ook NOOIT de “eigen” kinderen voorgetrokken.. alles werd eerlijk verdeeld en ik was niks niet minder.. ik weet wel dat als ze mij niet dat gevoel hadden gegeven ik me echt zwaar rot zou hebben gevoeld. Ze hebben dat ook steeds benoemd tegen mij, jij bent hetzelfde als je broers!

    Nu vind ik het leuk om te zeggen, maar “ma” als het straks met jou niet meer gaat neem ik jou in huis en verzorg ik jou! Ik kan het niet over mn hart krijgen om mijn pleegmoeder in een tehuis te stoppen later! Ik ben zo gek met haar en hou zo veel van dr.. (mijn pleegvader is ondertussen helaas overleden)..

    Pleegkinderen hebben inderdaad vaak een rugzakje en die had/heb ik ook! Maar met mij is het dankzij mijn pleegouders goed met mij gekomen. Heb ik kunnen studeren, een huis kunnen kopen en gewoon een vaste baan. Lang leve pleegouders!

    Gr. Lola88
     
    MariTheresa, amdaa, Roanna en 11 anderen vinden dit leuk.
  13. lalalindsay

    lalalindsay VIP lid

    19 jun 2007
    6.527
    489
    83
    @Lola88 , wat fijn om te lezen! Kan alleen maar hopen dat onze pleegjes er ook zo op terugkijken later :)
     
    Lola88 vindt dit leuk.
  14. Lola88

    Lola88 Lid

    9 nov 2017
    30
    15
    8
    Vrouw
    Ja vast wel! :)
     
  15. Liekje81

    Liekje81 VIP lid

    6 sep 2013
    18.554
    21.039
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Beetje late reactie, maar lees dit nu pas. Toen mijn zusje en ik nog kinderen waren hadden we elke zomer 3 weken een logeetje uit Duitsland. Het klikte zo goed dat mn ouders na het eerste zomerbezoek vroegen om haar het jaar erop weer bij ons te plaatsen. Ze is jarenlang elke zomer bij ons geweest. We zijn ook weleens bij haar en haar moeder en broertje geweest en ze is tijdens de kerstvakantie ook een paar jaar gekomen. (Denk dat dat toen al niet meer via Europa Kinderhulp liep trouwens) We hebben nog steeds contact met elkaar en is al wel zo'n 28 jaar geleden dat ze er voor het eerst was.
     
  16. AnnemiekHorst

    22 nov 2017
    12
    4
    3
    Vrouw
    Hallo! Ik denk dat jonge pleegkinderen in huis ontvangen het mooiste is wat je kunt doen. Deze kinderen verdienen een toekomst, daarom moedig ik je zeker aan te doen wat je wil doen. Toch zou ik misschien nog even wachten tot na de verhuizing. Jonge kinderen hebben stabiliteit nodig. Veel succes!
     
    LadyH88 vindt dit leuk.
  17. AnnemiekHorst

    22 nov 2017
    12
    4
    3
    Vrouw
    Ik denk dat je er volledig moet instaan als je ervoor gaat. Bij twijfel, wacht nog even. Met carriere maken is niets mis. Onthoud dat :)
     
  18. Champetter

    Champetter VIP lid

    5 mrt 2013
    6.825
    3.809
    113
    Hebben jullie gisteren de documentaire Alicia gezien? Paar weken geleden was er bij ons in de stad een campagne dag om pleeg ouders te werven.

    Het spookt ook al jaren door mijn hoofd. Maatschappelijk betrokken zijn, liefde voor kinderen en oog voor ontwikkeling.
    Mijn eigen kinderen zijn nog veel te jong nu. 4 kindjes in 3 jaar, zij hebben eerst mijn aandacht nodig. Maar voor de toekomst is het iets waar ik meer mee wil, wellicht startend met weekend/vakantie pleegzorg.

    Dus grotere gezinnen met pleegkind erbij, jullie verhalen zijn welkom!!
     
  19. lalalindsay

    lalalindsay VIP lid

    19 jun 2007
    6.527
    489
    83
    Ik moet de uitzending nog terugkijken, ben benieuwd...
    Leuk om te lezen dat je aan pleegzorg denkt. Hier geen eigen kinderen, dus daar heb ik geen ervaring mee.
    4 kindjes in 3 jaar gezellige drukte bij jullie waarschijnlijk maar super dat je er in de toekomst aan denkt om nog een kindje te helpen!
     

Deel Deze Pagina