Pleegkind zonder pleegouders te zijn..

Discussie in 'Adoptie en pleegzorg' gestart door Lolala, 15 mei 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. sunmaid

    sunmaid Actief lid

    6 jan 2009
    184
    0
    0
    Ken je de organisatie Basic trust? Daar staan vast goede artikelen op de site voor adoptie, die misschien ook kunnen gelden voor pleegzorg. Heel veel sterkte, heb zelf een mannetje van 10 maanden en die hangt heel erg aan me. Sta ook voor de klas en heb diverse kinderen gezien inmiddels die niet goed gehecht zijn en daardoor best veel problemen hebben. Sterkte hoor!
     
  2. Mamoon

    Mamoon Lid

    21 jun 2013
    40
    0
    0
    NULL
    NULL
    Inderdaad respect voor jullie keuze! Vanuit mijn werk weet ik dat hechting een zeer ingewikkeld en langdurig proces is bij pleegkinderen. Het allerbelangrijkste is en blijft veiligheid en duidelijkheid, dit moet gaan groeien. In het begin zal hij zo jong als hij is steeds willen weten waar hij aan toe is. Dagelijks dezelfde structuren en regels kunnen helpen hierbij. Hij zal ook moeten leren dat zijn pleegouders er steeds zijn en ook blijven, dus laat je vaak zien, loop niet zomaar even weg maar betrek hem bij de dingen die je doet.
    En doe toch ook zo veel mogelijk dingen die normaal zijn, natuurlijk de eerste tijd even met wat minder prikkels, maar pak ze wel snel weer op. Dat een pleegkind even in de war is en zich af en toe weer opnieuw moet verhouden is normaal, dat is ook het leerproces. Maar houdt er ook rekening mee, dat iedere keer als hij zijn ouders of zijn vorige pleegouders weer zal zien of een situatie anders is dan normaal zal hij daarop reageren (als het goed is steeds minder heftig). Als pleegouder geef hem dan de ruimte, de reactie mag er zijn, hij mag er zijn zoals hij is.

    Ik hoop dat je er wat aan hebt!
     
  3. twoboys

    twoboys Fanatiek lid

    30 mei 2013
    3.707
    35
    48
    Zorg.
    Zeeland.
    Goeie tip, zijn wij ook met ons adoptiezoontje!

    Mijn vriendin en haar man (ouders van jongetje van 4) zijn net afgewezen van pleegzorg...ongelooflijk omdat zij echt super stabiel zijn, zij werkt niet, alles op orde echt (kan ik wel eens jaloers op zijn..)...reden dat ze geen groen licht kregen: hij dacht er te positief over. ...hoe erg is dat?

    Toevallig ken ik ook mensen die opeens benaderd werden door een gezin wat ze kenden of zij hun dochter in pleegzorg wilde nemen, en die hadden van dag 1 op dag 2 een dochter in huis. Idd toen werd de procedure in gang gezet en ze woont er nog.
     
  4. twoboys

    twoboys Fanatiek lid

    30 mei 2013
    3.707
    35
    48
    Zorg.
    Zeeland.

    Toen wij met ons zoontje van toen 2,5 uit China kwamen moesten wij hem zeg maar onnatuurlijk eenkennig maken, dmv:

    * drie maanden lang geen visite in je huis ontvangen
    * alleen op schoot/knuffelen/troosten door de ouders
    * niemand mocht hem wat geven, dat gaven ze aan ons en wij aan hem
    * niemand mocht hem oppakken als hij was gevallen of pijn had of verdrietig was. ALleen wij de ouders.
    * kadootjes mochten ook alleen via ons gegeven worden.
    * dus ook alleen door ons in bad/bed/kleertjes/pyjama geholpen worden.

    Je weert als het ware alle andere mensen en je maakt een soort van bubble om hem heen.

    Ook als hij zelf contact gaat zoeken moeten de anderen hem negeren of terugverwijzen naar de ouders..


    Pas als je het idee hebt dat de kleine aan jullie gaat wennen, herkennen als daar moet ik zijn voor mijn verdriet vreugde eten en drinken kan je langzaam die cirkel uitbreiden..

    Wij hebben nu problemen, we zien nu pas dat hij nog niet veilig gehecht is en dat na ruim 2 jaar bij onzs..pittig en verdrietig om te zien,.
     
  5. MamaZE

    MamaZE Niet meer actief

    Wat een geweldig besluit van jullie, heel veel liefde, geluk en gezondheid toegewenst!
     
  6. Twoboys heftig ...hoop dat het goed komt,
     
  7. twoboys

    twoboys Fanatiek lid

    30 mei 2013
    3.707
    35
    48
    Zorg.
    Zeeland.
    Hoop t ook. Het uit zich bij hem in groot gebrek aan basisvertrouwen. En hij hangt aan de juf / stagiaire/ ouders van andere kinderen alsof het zijn ouders zijn :(

    Dus aan de benen hangen opgetild willen worden door ze, dan knuffelt hij met elke volwassenen door hun haren :(

    Hij weer gewoon niet dat je dat niet met iedereen doet! Als je m ziet zou je denken dat die volwassenen zijn ouders zijn dmv zijn gedrag!

    Ik zie nu al zo immens veel verschil met onze jongste (bio) die moet niks van vreemden hebben.

    Doet me veel verdriet hoop dat we hem kunnen helpen hiermee , hij worstelt zo!
     
  8. jeetje, dat lijkt me voor jullie ook erg verdrietig,

    misschien weer proberen het hechtings proces overnieuw te doen?

    komt het door de geboorte van jullie eigen kindje? of kan het daardoor komen ?

    mijn schoonzus heeft een kindje uit taiwan,
     
  9. Zinaa

    Zinaa Fanatiek lid

    28 mei 2010
    3.719
    22
    38
    Ik vind het super dat jullie dit doen! Ik hoop dat het mannetje zich snel heel veilig bij jullie zal voelen.

    Maar wat ik me afvraag (oprechte vraag), er zijn volgens mij best veel stellen/gezinnen in Nederland die al zijn goedgekeurd als pleeggezin en die wachten op een kindje? Ik heb er in ieder geval twee in mijn omgeving. Wellicht gaat het per regio ofzo hoor, ik heb er geen verstand van. Maar het verbaasde me in die zin dat jullie versnelde procedure ingaan, terwijl er toch ook wachtenden zijn. Misschien weet iemand hier meer van?
     
  10. twoboys

    twoboys Fanatiek lid

    30 mei 2013
    3.707
    35
    48
    Zorg.
    Zeeland.
    Ja we moeten de cirkel mensen om hem heen weer verkleinen. Vandaar dat hij ook niet hele dagen naar school gaat, drie dagdelen.

    We dachten dat het goed ging. Maar nu hij naar school gaat en en dus zijn wereldje is vergroot zien we dat het dus niet is zoals het hoort. Voorheen was hij alleen bij mij mijn man en mijn ouders.

    Hij weet dat wij zijn papa en mama zijn, maar knuffelt op dezelfde manier met de juf. Nu zien we dus dat hij gedrag vertoont bij andere volwassenen die niet gewoon is. Het valt nu pas op. En idd hechtingsproblemen komen vaak pas later aan het licht. Dan dnek je dat je het goed gedaan hebt, maar in ons geval zien we nu toch ander afwijkend gedrag.

    En nu ik het verschil zie met onze jongste, poeh, die moet niets van vreemden weten. Laat staan dat hij daar op schoot wil of mee wil knuffelen....bloedt je hart bij het zien van de oudste..arm arm manneke!

    "Gelukkig" heeft hij een rugzakje gekregen door zijn ernstige spraak taalachterstand en een begeleidster die ook veel adoptiekindjes en hechtingsproblemathiek ervaring heeft. Hij krijgt dus extra begeleiding waarbij ook gekeken wordt naar zijn achtergrond.

    We hebben ook wat medische zorgen (schisis gr 3 en nog 2 pittige medische problemen) waarbij we veel in ziekenhuizen verblijven met hem. Dit zou juist de hechting moeten verstevigen omdat je samen iets heftigs ondergaat..

    Wij hebben Basic trust benaderd hiervoor.
     
  11. hmm ok , maar het is dus later aan het licht gekomen, maar is dat ook na de geboorte van jullie bio kindje? of eerder al ?

    ik las het eigenlijk een jongetje uit china, als het een jongetje is dan moet er toch wat met hem aan de hand zijn , want sinds de 1 kind per gezin regel daar zitten de tehuizen vol met meisjes, omdat ze allemaal een jongetje willen voor de gezinsnaam

    weet niet of je ertegen kan (ik achteraf niet) zit met rot te piekeren hoe ik daar eventueel in helpen kan in china heb me rot gejankt, maar op youtube heb je een documentaire 4 delen het heet The Dying Rooms..de 4e viel me het zwaarst pff ,

    hoop dat het met jullie kleine manneke goed gaa tkomen, maar je doorzetting vermogen en je kracht die ik merk door het schrijven heen daarnmee moet het goed komen
     
  12. twoboys

    twoboys Fanatiek lid

    30 mei 2013
    3.707
    35
    48
    Zorg.
    Zeeland.
    Nee pas een klein jaar dat zn broertje bij is geboren is gaan we het zien, ( veel gezinnen adopteren meerdere kinderen of er nou een broertje uit je buik bij komt of uit china, je zal moeten gaan delen...heeft niet zozeer met hechting te maken maar meer met opeens de aandacht moeten leren delen)

    Het is nu naar voren gekomen sinds hij naar de basisschool gaat. En ons zoontje is nu een jaar geleden geboren, en hij gaat sinds 3 maanden naar school de oudste.

    Nu zien we dus hoe hij op andere volwassenen reageert. Wij hebben hem bewust altijd kort bij ons gehouden om die veiligheid/geborgenheid en hechting goed op gang te laten komen.

    Hij heeft al zoveel meegemaakt, vondeling, tehuis, wij..

    Hij weet niet dat hij ergens hoort, of weten, hij weet het n u wel, maar hij weet niet dat je dus niet met iedereen moet gaan knuffelen..

    Zijn gedrag komt voort uit gebrek aan basisvertrouwen. Of dat is er wel maar dat lijntje is zo dun, als er iets is of gebeurd dan is het alweer beschadigd.

    Bv, hij zou geopereerd worden en best een heftige operatie (aan de schisis en aan zijn onderontwikkelde spaakbeen/kromme duim, chromosomenonderzoek plus buisjes) en ik bereid hem daar heel goed op voor en komen we bij de opname, blijkt alle gegevens van hem weg te zijn.........en gaat de operatie niet door...

    Nou en ik had hem verteld dat zijn duim werd gemaakt en zijn mondje zodat hij beter zou gaan kunnen praten (kan hij dus niet praat klinkertaal en ondersteunende gebaren)....

    ......kan je vertellen dat heeft een hele grote knauw in zijn vertrouwen naar mij gegeven....want mama zegt wat en het is toch geen waar...

    Heb dus dag gezwaaid naar dat ziekenhuis in rotterdam en heb hem meegenomen naar GEnt . (nu alles goed geregeld)..

    Als ik hem iets beloof of vertel moet dat uitkomen anders is hij helemaal van zijn padje af.

    Ook al gaat dat om paardrijden. Ik heb een paard. Zou woensdag met hem gaan rijdne, blijkt mijn pa opeens te moeten werken en kon dus niet oppassen op de jongste.....nou dan is hij helemaal van slag. Mama had wat beloofd en gaat niet door..

    Moet continu nadenken over de impact wat het op hem kan hebben..

    Edit: ga straks eens kijken naar youtube..
     
  13. twoboys

    twoboys Fanatiek lid

    30 mei 2013
    3.707
    35
    48
    Zorg.
    Zeeland.
    Oke vreselijk!!!!!! Wat een k*documentaire..

    Maar nog erger, ons zoontje heeft ook zo geleefd, en wij mochten niet in het tehuis of maar in de buurt hiervan komen...

    Maar wat er allemaal gebeurd............ik wist het echt niet en inmiddels zitten wij helemaal in het leven van kinderen uit china en hun afkomst ....
     
  14. twoboys

    twoboys Fanatiek lid

    30 mei 2013
    3.707
    35
    48
    Zorg.
    Zeeland.
    Klopt, een jongetje is geld waard, een meisje niet.

    Maar nu komen er alleen nog kinderen met meerdere special needs uit China. De gezonde kinderen adopteren de chinezen zelf, klinkt heel erg, maar als ene chinees adopteerd is dat een statussymbool, dus hoe meer je kan adopteren hoe hoger je in de status staat.

    De kinderen met afwijkingen zoals ons zoontje (heeft dus meerdere grotere special needs, even afgezein van zijn niet kunnen praten en hechtingsproblemathiek) worden naar het buitenland ter adoptie gesteld.

    Het is heel heftig. Ons zoontje was 2,5 jaar toen we om hem mochten en hij heeft het er nooit over. Ms omdat hij niet kan vertellen of geblocked?? Wie zal het zeggen :(
     
  15. twoboys

    twoboys Fanatiek lid

    30 mei 2013
    3.707
    35
    48
    Zorg.
    Zeeland.
    Oke, spijt dat ik nummer 4 gekeken heb.

    Ik ben zo boos nu, zo verdrietig......dit kan en mag toch niet?? Waarom wordt daar niets aan gedaan als dat gefilmd is??

    Wat is dit vreselijk erg.....
     
  16. Steph80

    Steph80 Bekend lid

    26 apr 2012
    881
    0
    16
    NULL
    NULL
    Maar adoptie is toch iets heel anders dan pleegzorg, bij pleegzorg blijven de ouders (indien in beeld) altijd betrokken. Pleegouders zullen nooit papa en mama worden, ook al noemen pleegkinderen hen soms wel zo.
    Bijna alle pleegkinderen hebben hechtingsproblematiek of -stoornis, zelfs als ze van baby af aan in hetzelfde pleeggezin verblijven. Mogelijk komt dit omdat ze tijdens de zwangerschap al afgewezen zijn. Ze weten niet om te gaan met knuffels en kusjes, dus hoe graag je ze ook liefde wil geven, emotionele afstand is erg belangrijk en zoals iemand anders al schreef: duidelijkheid en structuur.
    De TS wordt gezien als een netwerkpleeggezin, vandaar dat zij de versnelde procedure in gaan. Andere pleeggezinnen moeten soms langer wachten op een pleegkind omdat ze een specifiek aanbod hebben, bijv. langdurige opvang voor baby's want dat willen toch de meeste pleegouders. Als ze een aanbod zouden hebben voor een ouder kindje, hoeven ze misschien minder lang te wachten. En eigenlijk moeten we blij zijn dat er gezinnen moeten wachten, want thuis bij hun eigen ouders is toch de beste plek voor een kindje (mits veilig natuurlijk).
    Normaal gesproken wordt een kindje trouwens niet zo in één keer overgeplaatst naar een ander gezin, maar is er eerst een wenperiode. Dat zou in dit geval ook wel verstandig geweest zijn, zo had het kindje geleerd dat het bij ts zou gaan wonen en kon het afscheid nemen van zijn woonplek bij schoonouders.
    TS; ik begeleid pleeggezinnen dus als je vragen hebt, pm me maar!
     
  17. Tessa1991

    Tessa1991 Niet meer actief

    Hallo. Ik heb wel tips, met name op het gebied van hechting.
    Probeer neutraal te reageren, dat geldt nu nog niet zo nu het nog zo'n jong kind is, maar wel voor andere pleegouders die hier lezen en misschien peuters of kleuters hebben. Keur nooit het kind af. Als het kind doet wat niet mag, wees dan liefdevol en keur het gedrag af en niet het kind. Geldt voor alle kinderen, maar in het speciaal als d ehechting is verstoord of op gang moet komen.
    Lichamelijk contact. ALs de hechting is verstoord of vertraagd is het belangrijk dat er lichamelijk contact op gang komt. Dan aan knuffel spelletjes, op schoot zit spelletjes, instoppen 's avonds, masseren. Dat soort dingen. Dit zijn voor een baby ook de eerste vormen die maken dat gehechtheid tot stand komt. Als je dit hebt gemist of hebt overgeslagen, heb je dat nog nodig voor de hechting bij jonge kinderen.
    Je hebt, zoals ik las, een jongentje van 8 maanden. Een jonkie dus. Dat is niet te laat om de hechting op gang te laten komen. Wees lieve, zorgzame ouders. Maar gezien jullie verhaal en jullie motivatie heb ik daar geen twijfel over. Wees er voor hem, laat hem zich niet onveilig voelen. Daar gaat het om! Heel veel sterkte en liefde en succes gewenst!
     
  18. lievekindjes

    lievekindjes Niet meer actief

    hoe is het nu met jullie allemaal?
    ik heb echt diepe respect voor jou en je man,moet er zelfs om huilen.
    jullie zijn kanjers:)
     
  19. twoboys

    twoboys Fanatiek lid

    30 mei 2013
    3.707
    35
    48
    Zorg.
    Zeeland.
    Maar hechtingsproblemathiek is hetzelfde ;)
     
  20. Sonja839

    Sonja839 Actief lid

    30 okt 2012
    356
    0
    0
    Magazijnwerk en opvoeding :)
    Noord Holland
    Ik heb geen tips maar ...Wow!! Ik krijg gewoon kippenvel. Wat fantastisch dat jullie dit doen!! Echt super!!!
     

Deel Deze Pagina