Pleegkind(eren?)

Discussie in 'Adoptie en pleegzorg' gestart door LadyH88, 9 sep 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. LadyH88

    LadyH88 Bekend lid

    12 mei 2015
    800
    274
    63
    #1 LadyH88, 9 sep 2017
    Laatst bewerkt: 9 sep 2017
    Wij denken na over pleegkind(eren). Al een tijdje, maar de laatste tijd toch wat serieuzer.
    Iemand die tips heeft?
    We hebben een zoontje van anderhalf. Hij is makkelijk, slaapt goed. We denken dat we compleet zijn, tenminste in de zin van eigen kinderen (maar we sluiten niet uit dat het over een paar jaar nog begint te kriebelen). We hebben de voorkeur aan een kindje wat de leeftijd heeft dat het naar school gaat, dus vanaf 4 jaar.
    Ik heb me laten vertellen dat het advies is, om een pleegkind niet meer dan 2 jaar in leeftijd te laten verschillen met je eigen kind (vnl 2 jaar ouder). Dus dat zou over een half jaar zijn. Iemand hier ervaring mee?
    Het dilemma: nog twee jaar wachten (en ook nog zekerder weten of wij met zn drieen compleet zijn, of toch nog voor een eigen kindje willen gaan), of er 'gewoon' voor gaan?
    Reden dat we geen jonger kindje willen, is dat ik het teveel gedoe vindt met opvang, maar ik ook minder heb met baby's. Ik ben juist blij dat we door de babytijd heen zijn, heb ook de meeste babyspullen al weggedaan. In mn hoofd ben ik daar ook klaar mee merk ik.

    Daarnaast vindt ik het lastig hoe te doen met werk. Zijn jullie blijven werken, of is het verstandig dat er een van beiden aanwezig is? We werken nu beiden parttime. Ik 28u/ drie dagen, manlief tenminste 16u onregelmatig in de zorg. Ik denk dat het te doen moet zijn, maar ben wel benieuwd naar ervaringen. Hoe doen anderen dit? We willen uiteraard beginnen met 1pleegkindje, eerst zien hoe ons het afgaat. Als er daarna meer komen, kunnen we erover denken dat manlief bv vooral thuis voor de kinderen zorgt, en ik kostwinner ben.

    Ps, we hebben ons huis te koop staan, en gaan verhuizen. Ons nieuwe huis willen we hierop inrichten, en als we daar goed gesetteld zijn, dan aanmelden voor pleegzorg. Geen idee hoe lang de aanmeldprocedure etc duurt, maar het duurt dus nog wel even voor we daadwerkelijk zover zijn.
     
  2. Kiwi25

    Kiwi25 Niet meer actief

    Wat leuk dat jullie pleegzorg overwegen!

    Ik moet van tevoren zeggen dat ik er ook niet alles van weet hoor. Ik heb nooit zo'n cursus gehad ik ken alleen mensen in omgeving die een weekendpleegkindje hebben die er om het weekend is.
    Maar er zijn verschillende soorten pleegzorg, hebben jullie daar al over nagedacht wat jullie zouden willen/zoeken? Of informatie over? Het klinkt alsof jullie een pleegkind voor langere termijn in jullie gezin zouden willen opnemen (soms met een mogelijkheid/onzekerheid dat kinderen toch nog terug naar ouders kunnen). Maar er bestaat ook crisispleegzorg, voor een kortere termijn of alleen af en toe in weekenden/vakantie.

    In het begin van een plaatsing is het wenselijk dat het kind stabiliteit heeft en ruimte om te wennen aan de nieuwe situatie. Maar na een paar weken is het volgens mij net als met eigen kinderen 'gewoon' mogelijk om te werken hoor. Zo lang het een beetje in balans is.

    Het leeftijdsverschil is volgens mij dat ze juist aanraden dat het pleegkind minimaal 2 jaar jonger is dan de eigen kinderen i.v.m. competitiedrang. Dat je eigen kind niet voelt dat het moet vechten om de aandacht met een kind wat net allemaal iets meer kan om naar op te kijken. Als het pleegkind ouder is is het volgens mij wenselijk dat het dan meteen een stuk ouder is, zodat er minder kans tot vergelijken/competitie is. Dus misschien dat een 5-6-7 jarig pleegkind goed zou combineren met jullie zoontje van dan 2, ik zou het even navragen.

    Ook al zijn jullie plannen nog voor de toekomst, ik zou eens vrijblijvend naar een informatieavond gaan!
    En als dat in jullie leven past zou je ook kunnen overwegen eerst ervaring op te doen met een pleegkind dat alleen in de weekenden af en toe logeert.
     
  3. LadyH88

    LadyH88 Bekend lid

    12 mei 2015
    800
    274
    63
    Dank voor je reactie! We hebben ons verdiept in soorten pleegzorg. Om te beginnen zou een weekend pleegkindje ons ook goed passen. Crisis zien we niet zitten, dat is niet handig voor ons.

    We verhuizen naar een andere regio, als we daar wonen willen we idd naar een bijeenkomst gaan!

    Goed idee, juist een wat ouder kindje. Zo had ik het nog niet bekeken! Iets om in onze keuzes mee te nemen!
     
  4. Lunarosa

    Lunarosa Actief lid

    24 jul 2017
    183
    135
    43
    Vrouw
    Wat goed dat jullie pleegzorg overwegen! Er is helaas een schreeuwend tekort aan pleegouders op dit moment in Nederland, zeker voor de al wat oudere kindjes. Ik ben een alleenstaande moeder van 2 jongens, waarvan 1 pleegzoon. Ik weet niet of jullie veel aan mij ervaringen zullen hebben, omdat het in ons geval een netwerkplaatsing betrof en ik dus een heel ander traject heb gehad dan jullie zullen ingaan.
    Ik zou inderdaad eens een informatiebijeenkomst van een lokale pleegzorginstantie bezoeken, daar kun je terecht met al je vragen. Bij ons zijn er op die avonden ook altijd pleegouders aanwezig die als ervaringsdeskundige je vragen kunnen beantwoorden.
     
  5. klaver85

    klaver85 Bekend lid

    26 nov 2014
    757
    182
    43
    Wat ontzettend goed dat jullie het overwegen. Wij zitten in hetzelfde schuitje. We hebben 2 mooie dochters (nog 1 en 12 weken) en staan ook open voor pleegzorg. De komende weken gaan we actie ondernemen om hier een verbouwing te realiseren en nemen die wens mee in de plannen voor ons huis.

    Ben heel benieuwd wat jullie gaan doen en hoe het gaat lopen! Succes!
     
  6. Nellie4

    Nellie4 Fanatiek lid

    25 jan 2017
    4.578
    7.198
    113
    Hoi wat leuk dat hier weer eens een topic over is geopend. Heeft toch altijd wel mijn interesse op 1 of andere manier. Zelf denk ik er wel eens over na maar voor mijn man hoeft het niet zo, dus tja je moet er wel echt allebei voor willen gaan anders werkt t sowieso niet. Misschien heeft hij nog wat tijd nodig

    Ik zie een pleegkind niet als vervanging van een eigen kind of vervulling van mijn kinderwens. Ik denk dat t makkelijker is om de stap naar een pleegkind te nemen als je zelf al een kind hebt, omdat dan je levensstijl al is aangepast aan kinderen. Ik ben in iedergeval niet van plan om mijn hele levensstijl om te gooien voor een pleegkind en bijvoorbeeld minder te gaan werken. voor een eigen kindje zou ik dat wel doen.
    Bij ons zou weekend zorg of vakantiezorg misschien iets zijn.
     
  7. LadyH88

    LadyH88 Bekend lid

    12 mei 2015
    800
    274
    63
    Klaver85 en Nellie4 fijn dat jullie er ook weleens over nadenken. Wij willen in ons nieuwe huis idd ook voldoende kamers extra hebben voor evt. pleegkinderen. Wat betreft pleegkinderen liggen we beiden op 1lijn, gelukkig!
    Om uiteindelijk de stap te nemen, lijkt me nog een behoorlijke stap, en we zijn er ook nog niet aan toe. Praktisch niet, maar ik vindt het persoonlijk prettiger als ons eigen zoontje net iets ouder is. Wij willen wel wat minder werken, doen dit nu ook al ivm ons eigen zoontje. Als er een pleegkind zou komen, zouden we beiden gewoon kunnen doorwerken wat we nu doen (ik 30 regelmatig, hij 16-24 onregelmatig).

    Nellie4, het is natuurlijk ook niet niks om een pleegkind in je gezin op te nemen. Wat dat betreft, snap ik best dat je man dat niet helemaal ziet zitten. Zelf denk ik soms ook weleens: zouden we het onderschatten? Kunnen we wel bieden wat ze nodig hebben? Het zijn niet voor niks kinderen die niet meer thuis kunnen wonen, ze hebben het nodige meegemaakt, zijn beschadigd.
     
  8. Nellie4

    Nellie4 Fanatiek lid

    25 jan 2017
    4.578
    7.198
    113
    @LadyH88 Ik heb in mijn omgeving meerdere mensen die pleeggezin zijn of zijn geweest en daardoor weet ik wel dat je met moeilijke kinderen te maken kan krijgen. Aan de andere kant heb je als stabiel en gelukkig gezin zo'n kind wel veel te bieden.
    Jullie hebben fijne werktijden als je dat goed kan afwisselen dan is er bijna altijd iemand thuis. Mijn man werkt fulltime en dat gaat niet veranderen, dus het meeste zou sowieso bij mij komen te liggen.
     
  9. LadyH88

    LadyH88 Bekend lid

    12 mei 2015
    800
    274
    63
    Daar gaan we ook vanuit, dat het een moeilijk kind is. Daarom willen hebben we ook de voorkeur om nog even te wachten tot ons zoontje net wat puber is, en wij met zn drietjes gewoon stabiel zijn (zijn we nu, maar je weet niet hoe hij is in de twee is nee fase. Dat wil ik even afwachten).
     
  10. Groningse1983

    Groningse1983 Actief lid

    21 nov 2015
    172
    7
    18
    Hoi,

    Leuk dat hier weer een topic over is geopend.

    Wij zijn bezig met het traject. Na de informatieavond hebben we twee huisbezoeken gehad en de eerste cursusavond hebben we er op zitten. Aanstaande donderdag de tweede cursusavond van 4 in totaal.

    Wij willen gaan voor langdurig, en dan van 0-2 jaar. We hebben het altijd al over pleegzorg of adoptie gehad (zijn nu 5,5 jaar samen en sinds vorig jaar getrouwd). Onze kinderwens wil niet lukken. En hoewel het niet de reden is dat we hiermee bezig zijn (je doet het om een kind te helpen en als de ouders in beeld zijn en contact willen moet je hier ook open voor staan) speelt het wel mee. In het kort gezegd hebben we een heel traject doorlopen in het ziekenhuis en zijn we daar een half jaar geleden mee gestopt. We zijn niet uitbehandeld maar het is wel zwaar en wij vonden het te zwaar. Alleen de kinderwens/gezinswens stopt niet, en dat kan wat ons betreft op meerdere manieren dan alleen eigen of alleen een traditioneel gezin.

    De reden dat wij voor een jonger kindje "willen gaan" (misschien raar omschreven maar het is laat en ik weet even geen andere benaming :p) is omdat we toch veel verhalen hebben gehoord over oudere kindjes met een echt grote rugzak. Zelf werk ik als gastouder met ook jonge kindjes tot 4 jaar en de combi met een ouder kindje met veel bagage zie ik niet zitten. Daarnaast heb vooral ik meer ervaring met kinderen in een nog jonge leeftijd. En in praktische zin is het eigenlijk perfect. Ivm mijn werk is ons huis baby en kind gericht en heb ik alles in huis, ook als het om een "snelle" plaatsing zou gaan.

    Enorm spannend allemaal. En het kan snel gaan. Er is een schreeuwend tekort aan gezinnen. Begin november hebben we de laatste cursusavond en daarna, als je dan nog steeds verder wilt met elkaar, wordt er een contract opgesteld tussen jou en pleegzorg. En dan kan je de deur open zetten en kan er al snel een plaatsing zijn.
     
  11. LadyH88

    LadyH88 Bekend lid

    12 mei 2015
    800
    274
    63
    @Groningse1983 dank voor je reactie!
    Wat mooi dat jullie hier mee bezig zijn, en jullie kinderwens ook zo vorm kunnen geven, na het hele traject wat jullie achter de rug hebben!
    Jullie hebben dus de info bijeenkomst, een paar gesprekken thuis, de cursusavonden en dan ben je in principe klaar? Ik hoor wisselende berichten. Heb een aantal situaties voorbij zien komen waarbij ik me afvraag hoe daar een pleegkind geplaatst kan worden. Daarnaast verschillende mensen die zeggen dat er strenge 'keuringen' zijn.

    Mooi om jullie motivatie voor een jong kindje te lezen. Het lijkt mij ook mooi, dan is het rugzakje wellicht minder groot. Het zal vast ook goed in te passen zijn in je werk- en thuis situatie!
    Hihi ik ben juist dolblij dat ons zoontje ouder wordt, een jong kindje zie ik juist niet zo zitten. Ik ben gewoon niet een baby-mens, denk ik. Ik heb wat meer feeling met oudere kinderen :).
     
  12. Manolito

    Manolito Fanatiek lid

    12 sep 2016
    2.509
    1.939
    113
    Hallo,

    Fijn dat jullie nadenken over pleegzorg.
    Er is inderdaad een schrijnend tekort aan pleeggezinnen.
    Ik lees alleen wel vaak dat er vaak gedacht wordt dat hoe jonger het kind is, hoe minder problematiek.
    Die vlieger gaat helaas niet op.
    Een hechtingsstoornis kan al tijdens de zwangerschap ontstaan.
    Wij zijn nu zelf anderhalf jaar pleegouders van een meisje van bijna 6.
    Ze kwam dus met 4 jaar bij ons.
    Ondertussen flink door de wol geverfd.
    Het nodige meegemaakt, leuk en niet leuk, en flink wat ervaring rijker.
    Wij hadden aangegeven een leeftijd van 0 tot 4 als voorkeur.
    Onze pleegdochter was 4,5 toen ze kwam.
    Ons traject is heel snel verlopen van info avond tot plaatsing.
    Een goed half jaar in totaal.
    Ook ongewenst kinderloos.
    Maar een pleegkind is absoluut niet te vergelijken met een biologisch kind.
    Het is echt geen vervanging.
    Daar zijn ze bij pleegzorg ook heel alert op.
    Ze willen absoluut dat je je onvervulde kinderwens verwerkt hebt.
    Als jullie vragen hebben, stel ze.
    Meer privé vragen doe ik liever via PB ivm privacy.
     
    LadyH88 vindt dit leuk.
  13. lalalindsay

    lalalindsay VIP lid

    19 jun 2007
    6.527
    489
    83
    Fijn dat jullie hierover nadenken! Ik ben ondertussen trotse pleegmama van 2 kindjes. Ik zou zeggen: ga gewoon naar een infoavond, dan krijg je al antwoord op veel van je vragen
     
    LadyH88 vindt dit leuk.
  14. Lesliefje

    Lesliefje Bekend lid

    3 nov 2015
    933
    585
    93
    Hoi!
    Ik kom meekletsen, op 4 november gaan mijn partner en ik naar een info avond over pleegzorg. Mijn partner is nog niet overtuigd. Ik zou graag voor de optie willen gaan om een pleegkindje 1 a 2 keer per maand op te vangen, om zijn/haar echte pleegouders te 'ontlasten'. Ik kan niet wachten op die info avond!
     
  15. lalalindsay

    lalalindsay VIP lid

    19 jun 2007
    6.527
    489
    83
    Oh dat is ook heel mooi , denk dat daar ook veel nood aan is
     
  16. Groningse1983

    Groningse1983 Actief lid

    21 nov 2015
    172
    7
    18
    Bedankt voor je lieve reactie :).

    Ik kan me ook goed voorstellen dat je dan blij bent uit de bergen luiers te zijn. En oudere kindjes zijn ook super leuk. Doen wat je hart je in geeft!

    Misschien dat wat jij zegt ligt aan de organisatie? Dat ze bij de ene dieper gaan dan bij de andere. Toch is het criterium wel landelijk, en werken ze allemaal volgens dezelfde wijze, werd ons verteld. En misschien dat ze met de tijd ook wel "strenger" zijn geworden.

    Bij ons gaat het diep in elk geval. Ze willen alles van je weten, juist ook veel over je eigen opvoeding, hoe je jezelf ziet, hoe je bent. Als ze denken dat iemand niet geschikt is zullen ze er ook niet verder mee gaan. Alles om de - vaak al beschadigde - (een kind wordt niet zomaar uit huis gehaald) nu wel echt iets goeds te geven en niet weer een nare thuis situatie.
     
    LadyH88 vindt dit leuk.
  17. Groningse1983

    Groningse1983 Actief lid

    21 nov 2015
    172
    7
    18
    We zijn er heel open over geweest. Dat het voor ons ook mee speelt. En natuurlijk is een pleegkind geen vervanging van een eigen kind, en mag je van een pleegkind ook helemaal geen verwachtingen hebben. Wij passen ons en ons leven aan aan het pleegkind, niet andersom!

    Als eerste doen we het om het kind. We willen een kind helpen goed op te groeien en wij denken dat we dat kunnen bieden.

    De reden dat het mee speelt (onze kinderwens) is omdat je nadat het maar niet lukt, maar ook gewoon door je leeftijd en kinderen om je heen te zien (en voornamelijk ook in mijn werk met al die kleintjes hier over de vloer) je met onvervulde moedergevoelens blijft zitten. En liefde. Wij hebben een kindje zoveel liefde te geven. En dat zou wat ons betreft ook kunnen bij een pleegkindje. Dit weten ze allemaal bij pleegzorg en is totaal geen probleem. Ik heb het een paar keer gevraagd omdat ik graag helemaal eerlijk en duidelijk wilde zijn. En weet je wat de reacties waren? Dat een pleegkindje hier heel welkom is en dat ze dat mooi vinden.

    En qua je kinderwens verwerken, ik weet niet hoe je daar bij komt maar dat klopt bij onze instantie in elk geval niet. Het valt ook niet te verwerken omdat er niks is gevonden bij ons waarom het niet lukt dus het valt in die zin niet af te sluiten of te accepteren dat we geen biologisch kind zullen krijgen want dat is niet zeker. Het kan gewoon nog steeds alleen is het nog niet gelukt. Maar de hoop blijft wel en dat is dus niet iets wat je maar even verwerkt. Wat we voor nu wel hebben afgesloten, is het hele verhaal in het ziekenhuis. Hormonen en zes maanden lang behandelingen maakten ons ongelukkig en daar zijn we eerst klaar mee. En zouden we ook zeker niet tegelijkertijd met pleegzorg traject kunnen doen. Misschien bedoel je dat? Maar dat betekent niet dat we nooit weer terug willen of überhaupt zelf niet meer proberen.
     
    Buurvrouw31 en LadyH88 vinden dit leuk.
  18. sonne

    sonne Actief lid

    7 dec 2010
    236
    22
    18
    NULL
    NULL
    Altijd leuk, topics over pleegzorg! Hier ook ongewenst kinderloos en inmiddels pleegmoeder van 3. Nee, ze zijn geen vervanging van de biologische kinderen die ik ook graag had gehad. Maar ja, ze hebben me wel een invulling en zingeving aan mijn leven gegeven en ik kan mij echt niet voorstellen dat ik meer van biologisch eigen kinderen zou houden. Nee, we zijn geen gewoon gezin, er komt veel extra's kijken bij pleegkinderen. Maar tegelijkertijd zijn we vaak ook wel een gewoon gezin, met bv tien minuten gesprekken op school; verjaardagsspanning; avondrituelen en boswandelingen. Ergens las ik dat iemand niet minder zou gaan werken voor een pleegkind, ben benieuwd of zij dat tegen die tijd nog steeds niet gaat doen, want soms is dat juist wat een beschadigd kind nodig heeft! Mijn ervaring is dat je soms wat van jezelf in moet leveren om een kind de veiligheid te geven die het nodig heeft. Ik denk zelfs meer dan bij een biologisch eigen kind. Ja, pleegzorg is soms zwaar. Maar vaak ik het ook prachtig! Ik kan mij geen leven zonder deze drie kinderen meer voorstellen en ben heel blij dat ik op gegeven moment gestopt ben met de MMM en voor pleegzorg ben gegaan. Succes in jullie traject!
     
    joepy, Annamama en Groningse1983 vinden dit leuk.
  19. Nellie4

    Nellie4 Fanatiek lid

    25 jan 2017
    4.578
    7.198
    113
    @sonne wauw 3 pleegkinderen, wat knap! hoe oud zijn ze?

    Ik was diegene die twijfelt of ik voor pleegkinderen minder zou gaan werken. ik ben me juist heel bewust van het feit dat pleegkinderen meer zorg en aandacht nodig hebben en dat ik die alleen kan geven als ik minder ga werken. Mocht ik dus aan pleegkinderen beginnen dan staat voor mij dus vast dat ik minder ga werken. En daar twijfel ik over of ik die prijs wil betalen.

    Je zegt dat je net zoveel houdt van deze kinderen als dat je van je biologische zou houden. Dat vind ik echt super mooi. Maar volgens mij is dat geen vanzelfsprekendheid dat dat altijd zo gaat. Dat vind ik wel een beetje spannend eraan.
    Nou ja dat zijn dus de dingen waar ik zoal over nadenk.

    Ik vind het echt super knap wat je doet
     
  20. Nellie4

    Nellie4 Fanatiek lid

    25 jan 2017
    4.578
    7.198
    113
    Nu kom ik misschien over als een soort workaholic, maar dat is helemaal niet zo. ik vind m'n werk heel leuk, maar heb ook wel eens dagen dat ik me afvraag waar al dat werken goed voor is.
    het werk staat in dit geval voor mijn hele sociale leven, die natuurlijk wordt aangetast zodra er kinderen komen
     
    Anoukesmee vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina