Hallo allemaal, Ik ben een moeder van 24 jaar en op dit moment zwanger van de 2e. Ik heb in het verleden een half jaar in een kindertehuis in Zuid Afrika gewerkt als vrijwilliger. Daar heb ik de adoptieprocedure van dichtbij mee gemaakt. Ik heb sinds die tijd gezegd dat ik in de toekomst graag wilde adopteren. Ik vind het geweldig om binnenkort een 2e kindje van mezelf te mogen ontmoeten, maar mijn man en ik willen ook zo graag toekomst geven aan een kindje(s) die geen ouders meer heeft (hebben). Niet voor op de korte termijn maar wel in de toekomst. Ik weet dat het heel lang kan duren en er veel vooraf gaat voordat je ook werkelijk een kindje kunt adopteren. Vandaar dat ik me er nu meer in wil gaan verdiepen. Hoe gaat het precies in zijn werking? Wat zijn de kosten? Hoe kies je een land uit? Etc. Heeft iemand voor mij websites waar ik goede informatie kan vinden? Of heeft iemand eigen ervaringen die je wil delen? Ik heb al wel rond gekeken op internet maar lees overal wat anders. Op dit moment zit ik ook echt met de grote vraag, is het financieel te doen? Of heb je echt een vetpot nodig? En iemand ook geadopteerd en daarnaast nog eigen kinderen? Hoe is deze ervaring? Groetjes, Chanti
Chanti ga naar de website van de Stichting adoptievoorzieningen. Dat is voor iedere aspirant adoptieouder in Nederland het startpunt van de procedure. Hier staat de hele procedure uitgelegd met alles wat daarbij komt. Ook de aanvraagformulieren zijn hier te vinden. Adoptieprocedure stap voor stap Een procedure duurt vele jaren. Ik zou jullie aanraden om na het doorlezen van de site in ieder geval de aanvraag in te dienen en naar de voorlichtingsbijeenkomst te gaan. Dan krijg je actuele informatie over de procedure, alle stappen en de kosten. Als je eerst heel lang gaat wachten en nadenken voor je begint met de eerste stap (van heel veel stappen) dan verlies je kostbare tijd. Bedenk dat je op ieder moment van de procedure nog kunt (of soms moet) stoppen. Wel is het zo dat je niet zwanger mag zijn (of bezig met een medische procedure) als je naar de VIA gaat. Je kunt bij de stichting informeren naar de wachtlijsten voor de VIA (ivm jouw zwangerschap en leeftijd van je kind). Of jullie in aanmerking komen hangt af van heel veel verschillende dingen. In Nederland moet je aan bepaalde regels voldoen. Maar ieder adoptieland heeft weer zijn eigen regels voor ouders. Denk aan zaken als huwelijk (ongehuwd adopteren is bijna onmogelijk dat moeten jullie dus al zijn of alsnog gaan doen), inkomen (geen uitkeringen vaak is minimaal 1 vast contract vereist), opleiding, leeftijd, zeer strenge medische eisen (als jij of je partner medische en/of psychische problemen hebben of hebben gehad is het bijna onmogelijk), religie, BMI en sommige landen accepteren geen gezinnen met biologische kinderen. De vergunninghouders hebben per land een lijst met de vereisten. Qua kosten is het per land verschillend maar ik zou zeker rekenen op een bedrag rond de 25.000 a 30.000 (of meer afhankelijk van het land en jullie keuzes). Hou er ook rekening mee dat er tegenwoordig geen gezonde en/of jonge kinderen meer voor adoptie in aanmerking komen. Er zijn heel erg veel adoptieouders en steeds minder kinderen. Ook zijn in veel herkomstlanden steeds meer opvangmogelijkheden. En die landen willen natuurlijk de "beste" (lees jong en gezonde) kinderen zelf houden. Bijna alle kinderen hebben special needs (lees handicaps) en zijn soms ouder. Omdat jullie al een gezin hebben met biologische kinderen is dat iets om serieus over na te denken. Hoe ga je dit combineren met jullie eigen kinderen (ook met het oog op de toekomst). Vergunninghouders (die zorgen voor de bemiddeling) zijn o.a. wereldkinderen, stichting kind en toekomst, NAS, stichting Afrika.