Ik vraag mij iets af.. Als je een pleegkindje verzorgt staat daar een basisvergoeding tegenover. Vast gesteld door de overheid. Maar wat als je 2 of meer kinderen opvangt? Krijg je dan de basisvergoeding per kind? Of zit dat toch iets anders? Dit vroeg ik mij gisteren naar aanleiding van een gesprek mdt buren af. Mensen verderop in de straat vangen 5 kinderen op. Ze werken niet. Toen zei de buurman; logisch.. die kinderen zijn hun inkomen. Ze wonen in een enorm huis en denk dat ze toch redelijk kosten hebben. Ik vraag me af of dat wel klopt wat de buurman zegt.. Weet iemand hoe dit zit?
De pleegzorgvergoeding is inderdaad per kind per dag. Elke maand krijg je daar dan een x-bedrag voor, afhankelijk van de leeftijd van het kind hoeveel dat is. Buiten dat de vergoeding best mooi is, komen er ook veel extra kosten bij. Wij moesten bijvoorbeeld elke week op en neer rijden naar Bureau Jeugdzorg voor ouderbezoek. Verder hebben veel kinderen ook medische en/of psychische zorg nodig waar je ook naartoe moet rijden of waar je vrij voor moet nemen. De kinderopvang hebben wij ook moeten betalen, natuurlijk wel met deels teruggave van de belasting, maar toch. Wij kregen dat echt niet vergoed vanuit BJ of pleegzorg.
Je krijgt per kind een vaste vergoeding. Dat is een onkostenvergoeding geen inkomen. Wordt ook niet gezien als inkomen. Telt dus ook niet mee als inkomen om een hypotheek te krijgen. Waarschijnlijk hebben die mensen een gezinshuis. Dan vang je kinderen op maar ben je meestal in dienst van een instelling. Ze krijgen dan salaris van de instelling en vaak is het huis ook van de instelling. Is niet altijd zo. Het is wel iets wezenlijk anders dan pleegzorg. Als je er meer over wil lezen er is genoeg over te vinden op Internet.
Klinkt niet als een heel leuk gesprek eerlijk gezegd, of lees ik iets qua gevoel van de buurman, dat er niet staat? Kan hoor Ik denk dat deze mensen idd niet 'werken', maar veel meer doen dan dat! Je leven in het teken stellen van 5 kinderen die hulp nodig hebben, dat is nogal wat Tassie, ik verbaas me erover dat je zelf de opvang moet betalen. Dan kan het dus zomaar dat je meer kosten hebt dan dat er vergoed wordt? Echt opvang uit liefde voor kinderen dus en geen 'makkelijk inkomen'
Klopt, buurman is wat negatief ingesteld. Niet alleen wat dit aangaat hoor. Hij is gewoon zo. Ik weet waar het aan ligt en hij heeft daar hulp voor (komt ook vaak even tegen ons aan kletsen, ik vind het prima) Bedankt voor jullie antwoorden. Ik heb nu een beter beeld. De buurvrouw waar het over gaat heeft me uitgenodigd op de koffie volgende week, dus ik kan met haar verder praten hierover. Bedankt allen!
Bij onze voorlichting indertijd werd gezegd dat je met 4 kinderen een modaal salaris gestort krijgt...
Mijjnouders hebben jarenlang 4 pleegkinderen gehad en daarvoor ook vergoeding gekregen maar dat was niet altijd kostendekkend hoor. Je hebt geregeld door bijzonderheden ook meer kosten. Ze zijn er zeker niet rijk van geworden in elk geval en mijn pa heeft ook altijd nog gewoon gewerkt, Klinkt inderdaad meer als een gezinshuis waarbij zij in dienst zijn vd instelling en daar dus ook een salaris voor krijgen