pleegzorg

Discussie in 'Adoptie en pleegzorg' gestart door Gemma79, 21 okt 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Gemma79

    Gemma79 Fanatiek lid

    19 feb 2011
    1.105
    2
    0
    NULL
    NULL
    Niemand nieuws???

    Hier maken we hele wisselende dagen door.
    Ene dag is heel goed en fijn en andere dag is ze boos en is niks goed.
    Hoort er allemaal bij.
    Probeer het zoveel mogelijk met humor op te lossen.
    Komende week gaan we samen even naar de tandarts.
    Heb geen idee of ze daar ooit geweest is.
    Maar gezien een beschadiging aan haar kiesje lijkt het mij wij om de tandarts even te laten kijken.
     
  2. Rabarber

    Rabarber Niet meer actief

    Ik kom hier even binnenvallen, maar heeft een van jullie misschien een tip voor een boek over het pleegouder zijn? Ik ben vooral benieuwd naar ervaringsverhalen, zowel positief als negatief.
     
  3. Gemma79

    Gemma79 Fanatiek lid

    19 feb 2011
    1.105
    2
    0
    NULL
    NULL
    Bedoel je een boek voor pleegouders of voor pleegkinderen?
     
  4. Gemma79

    Gemma79 Fanatiek lid

    19 feb 2011
    1.105
    2
    0
    NULL
    NULL
    Boeken voor pleegouders :

    - in huis en hart door Tim de Jong

    - pleegkinderen, opvoeding, begeleiding en zorg door Anne Maaskant en Anouk Reinder

    - pleegouderschap in de praktijk door Gerda Doelman

    - crisis kinderen door Rood Haasse

    - ik noem je bij je naam door Gerda Kruiger

    - een blauwe plek op je ziel door F. Flens-Meijer
     
  5. Rabarber

    Rabarber Niet meer actief

    Ik bedoel inderdaad een boek voor pleegouders. Bij onze bibliotheek zag ik het boek 'je boft dat je mij hebt' en dat heb ik al gereserveerd. Welke van deze boeken raad jij aan? Het gaat mij vooral om ervaringen en minder om de theorie rondom hechting, probleemgedrag etc., want daar weet ik zelf al veel van. Ik ben vooral benieuwd hoe pleegouders het zelf ervaren en wat er zowel positief als negatief aan is. Ik ben vooral op zoek naar eerlijke verhalen.

    Mag ik ook vragen hoe jij het pleegouder zijn ervaart?
     
  6. Gemma79

    Gemma79 Fanatiek lid

    19 feb 2011
    1.105
    2
    0
    NULL
    NULL
    Als je echt alleen ervaringsverhalen wilt lezen is de eerste leuk.
    Wordt nog wel eens 2e hands op marktplaats aangeboden, anders heeft Bol.com hem.

    Mijn ervaring wil ik ook wel delen maar dan liever via PB.
    Dat doe ik morgen ff. Ok?
     
  7. Rabarber

    Rabarber Niet meer actief

    Ik heb dit boek net ook via de bibliotheek gevonden en gereserveerd. Ik ben benieuwd naar je ervaring, maar neem je tijd ervoor. Mijn man en ik vinden het een moeilijke beslissing. Ons gevoel zegt 'ja', maar ik wil ook rationeel blijven en het in mijn hoofd niet mooier maken dan het is. Ik weet vanuit mijn werk dat het ook ontzettend zwaar kan zijn, maar ik merk dat we beiden hier nogal overheen praten omdat we het graag willen.
     
  8. Gemma79

    Gemma79 Fanatiek lid

    19 feb 2011
    1.105
    2
    0
    NULL
    NULL
    Ik heb je PB gestuurd maar vraag me af of het overgekomen is.
    Zie niks bij mn uitgaande berichten.
    Misschien iets mis gegaan?
     
  9. Loving

    Loving Bekend lid

    24 apr 2008
    904
    0
    16
    Hallo, ik kom binnenvallen in dit topic! Ik ben zelf opgegroeid in een gezin met een pleegkind (langdurige zorg) en daarnaast pleegkinderen die af en toe kwamen (vakanties of weekenden). Voor mij is het dus heel logisch om erover na te denken of dit ook voor ons iets zou zijn. Door de jaren heen af en toe laten vallen bij manlief, die twijfelt. Een aantal weken geleden zeiden we tegen elkaar: nee, waarschijnlijk toch echt niet.
    MAAR toen kreeg ik een kindje van 3 maanden in mijn armen die afgestaan was door de ouders (ter adoptie) en ik had het kindje zo mee naar huis genomen. Wij wonen in een land waar dit meer voor komt, vandaar (we gaan over niet al te lange tijd weer in NL wonen). Sindsdien is de gedachte (en het verlangen) weer helemaal terug. Maar ik heb vragen. Wij hebben zelf 3 kinderen en de jongste is net 1. We zouden graag willen dat het kindje jonger is dan onze kinderen, maar ook weer geen heel groot leeftijdsverschil met hem.
    Kan een van jullie inschatten (of op basis van verhalen van andere pleegouders) hoe lang het duurt met plaatsing als je wilt gaan voor een kindje jonger dan 1,5 jaar? Wij willen ook graag gaan voor langdurige zorg, eigenlijk dat er geen optie meer is voor het kindje om terug te gaan naar de eigen ouders. Zo is dat met mijn pleegbroer ook geweest en ik zie dat je dan het meest in een kind kan 'investeren'.
    Alvast bedankt voor jullie reactie!
     
  10. Gemma79

    Gemma79 Fanatiek lid

    19 feb 2011
    1.105
    2
    0
    NULL
    NULL
    Hoe lang dat duurt is moeilijk te zeggen.
    Wij hadden ook gedacht best even te moeten wachten maar hadden 1 week na afronding van de cursus een match. (Meisje van 4 jaar)
    Hoe het zit met leeftijd zou je bij de pleegzorg instelling moeten vragen.
    Ik heb begrepen dat verschillende instellingen verschillende regels kunnen hanteren daarin.
    Misschien gewoon eens vrijblijvend contact zoeken met pleegzorg?
     
  11. Loving

    Loving Bekend lid

    24 apr 2008
    904
    0
    16
    Hoi Gemma, bedankt voor je reactie. Ik heb een aantal pagina's van dit topic gelezen en jouw verhaal dus redelijk goed kunnen volgen, van aanmelding, huisbezoeken, matching en wenningsfase van het meisje. Hoe gaat het nu met haar?
    Ze is nu een paar maanden bij jullie in huis. Hoe zou jij het vinden als ze weer bij jullie uit huis zou moeten? Zou je je niet erg gehecht al voelen aan haar. Het lijkt me (dat is mijn ervaring met mijn eigen kinderen) dat je zo'n persoontje helemaal goed wil kennen zodat je hem/haar de beste zorg kan geven. Het lijkt me dan ook lastig als je dat weer los zou moeten laten.
    Of is de kans groot dat het bij jullie langdurige zorg wordt?
    Ik zal hier af en toe mee blijven lezen/reageren.
    Bedankt voor je tip trouwens. Ik vind het nog wat te snel om contact op te nemen met een instelling, ook omdat mijn man er nog (helemaal) niet over uit is en we ook twijfelen of we zelf nog een vierde zouden willen. Het wordt dan een keuze tussen nog een eigen kindje of een pleegkindje, want we denken dat we vier kindjes genoeg vinden. Qua zorg, maar ook praktisch gezien de ruimte in ons huis.
    Hoe ervaar jij het trouwens, het contact met de eigen moeder/ouders? Vind je dat soms lastig? Of juist een leuke uitdaging om die relatie te onderhouden?
     
  12. Gemma79

    Gemma79 Fanatiek lid

    19 feb 2011
    1.105
    2
    0
    NULL
    NULL
    Ik wil best eea met je delen, maar liever niet via het forum ivm privacy etc.
    Jr mag mij je email adres wel PB en.
    Dan wil ik je er wel over mailen.
     
  13. Loving

    Loving Bekend lid

    24 apr 2008
    904
    0
    16
    Gedaan!
     
  14. Loving

    Loving Bekend lid

    24 apr 2008
    904
    0
    16
    Heb je mijn pb gehad?
     
  15. Gemma79

    Gemma79 Fanatiek lid

    19 feb 2011
    1.105
    2
    0
    NULL
    NULL
    Heeft verder niemand nieuws??
     
  16. Diligo Ergo Sum

    Diligo Ergo Sum Bekend lid

    26 aug 2012
    885
    0
    16
    Nee..op het wachtbankje...
     
  17. Gemma79

    Gemma79 Fanatiek lid

    19 feb 2011
    1.105
    2
    0
    NULL
    NULL
    Hè Diligo, zie ik in je onderschrift dat je volgende maand tp hebt?
    Spannend!
    Dat maakt het wachten ook anders denk ik?
    Deden ze er van pleegzorg nog iets mee? Er werd bij ons vrij veel ingegaan op onze onvervulde kinderwens.
     
  18. Diligo Ergo Sum

    Diligo Ergo Sum Bekend lid

    26 aug 2012
    885
    0
    16
    Jup, maakt het wachten anders.
    In principe niet..we staan er heel realistisch in..als het lukt stellen we pleegzorg meteen op de hoogte. Zo niet, dan is het niet gelukt en staat niets pleegzorg in de weg.
    Onze kinderwens is volledig tweeledig...hebben altijd al pleegzorg willen doen...en dat weten ze ook :)
     
  19. Gemma79

    Gemma79 Fanatiek lid

    19 feb 2011
    1.105
    2
    0
    NULL
    NULL
    Spannend hoor.
    Wens jullie alle geluk!
     

Deel Deze Pagina