pleegzorg

Discussie in 'Adoptie en pleegzorg' gestart door Gemma79, 21 okt 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. pearls

pearls Bekend lid

29 nov 2012
    656
    0
    16
    Het lijkt me dat als het huis netjes is en de dingen die jij noemt van stopcontacten etc. dat het dan verder in orde is. Traphekjes enz. lijkt me niet perse noodzakelijk om van te voren te hebben. Voor het zelfde geld komt er een kindje van 2,5 jaar die al goed de trappen op en af kan.
    Ik krijg ieder jaar een risico inventarisatie thuis voor de ggd in verband met mijn werk. Wat ze misschien wel van je kunnen eisen is dat er voldoende rookmelders aanwezig zijn, blusdeken en een goede verbanddoos etc.
    Hoeveel tijd gaat er bij jullie overheen met de informatieavond en huisbezoeken?

2. flower1983

flower1983 Bekend lid

22 nov 2013
    848
    322
    63
    NULL
    NULL
    Ha dames,

Ze kijkendena stopcontact beveiligers, rookmelder en traphekjes. Maar we hadden ddaar zelf ook al aan gedacht, we zijn bijna klaar met ons huis, daar zit ook een nieuwe trap in. We sluiten een traphekjes niet aan want dadelijk krijg je een ouder kind. Maar als hetde leeftijd het toelaat zorgen we uuiteraard voor een traphekjes. Verdereyhebben wij ook een klein hondje die ook erg enthousiast is als er iemand binnen komt. Maar goed dat hoort bij ons en idd zal daar een groeiproces voor nodig zijn.

De huisbezoeken duren ongeveer 1 tot 2mnd geloof ik omdat, ze willen er nl naar toe werken dat er binnen drie a vier maanden een kind geplaatst kan worden xxx

3. elisa1

elisa1 Actief lid

20 jun 2012
    263
    302
    63
    NULL
    NULL
    Hé!
    Mag ik hier ook mee schrijven?
    Wij zijn ongewenst kinderloos en willen ons verder verdiepen in pleegzorg.
    We gaan 1 dec naar een eerste informatie avond. Ik ben heel benieuwd!
    Wat kunnen we een beetje verwachten?

4. popcorn

popcorn Lid

20 okt 2015
    74
    0
    0
    NULL
    NULL
    Tuurlijk mag dat!

Hoe het bij ons ging tijdens de informatieavond:
    - voorstelrondje mensen van de organisatie: trainers voorbereidingsprogramma, matchers, wervers, pleegouder/trainer
    - intro organisatie/wat ze doen
    - uitleg wat pleegzorg is en wie ze zoeken + eisen waar je als pleegouder aan moet voldoen (en terecht!)
    - vragen
    - pauze
    - ervaringsverhaal pleegouder + filmpje van nog een pleeggezin
    - vragen
    - einde

:)

5. flower1983

flower1983 Bekend lid

22 nov 2013
    848
    322
    63
    NULL
    NULL
    Idd zo was het ook bij ons xxx

6. Gemma79

Gemma79 Fanatiek lid

19 feb 2011
    1.105
    2
    0
    NULL
    NULL
    Hier ook zo.
    Denk een standaard avond en in feite komt alles zo beknopt aan bod.
    Aan het einde van de avond kan je dan een pakketje meenemen als je besluit verder te willen.

7. elisa1

elisa1 Actief lid

20 jun 2012
    263
    302
    63
    NULL
    NULL
    We wachten het af! Weten jullie al voor wat voor vorm pleegzorg jullie gaan? Wij denken toch het meeste aan de opvoedvariant.

8. popcorn

popcorn Lid

20 okt 2015
    74
    0
    0
    NULL
    NULL
    Wij willen het af laten hangen van ons gevoel bij de training. Het kan dan zijn dat we starten met weekend/vakantie en daarna pas langdurig. Of misschien is ons gevoel meteen zo goed, dat we ook meteen openstaan voor langdurig :)

9. Lamode

Lamode Bekend lid

19 feb 2014
    808
    185
    43
    Vrouw
    Bedankt voor de uitleg van de informatieavond Popcorn!
    Welke eisen worden er aan pleegouders gesteld? Ik kan er natuurlijk wel een aantal opnoemen die erg belangrijk zijn, maar zijn dit bijvoorbeeld andere eisen dan die op de site staan vermeld?

Ik merk dat de informatieavond nu dichterbij komt dat ik het steeds spannender vindt. Er gaan allemaal vragen door me hoofd zoals, zouden we het wel goed doen? hoe zullen onze kinderen hierop reageren? hoe zal onze omgeving met onze beslissing om dit te doen reageren? zijn wij wel geschikt om dit te doen? Pfff, wordt soms gek van mezelf!

Heb vorige week naar het bureau gebeld en onze situatie voorgelegd dat we al 2 kinderen hebben en hierdoor geen vrije kamer tot beschikking hebben voor het pleegkind. De vrouw aan de lijn was enorm lief (ze was een matcher) en ze zei dat een liefdevolle en stabiele omgeving voor het kind vele malen belangrijker is dan een eigen kamer. Ze gaf aan dat zij vroeger ook nooit een eigen kamer had gehad en vele duizenden kinderen met haar. En hier heeft ze ook wel een punt vind ik.

10. popcorn

popcorn Lid

20 okt 2015
    74
    0
    0
    NULL
    NULL
    Zie groen ;)

11. Lamode

Lamode Bekend lid

19 feb 2014
    808
    185
    43
    Vrouw
    Dank je wel Popcorn!!

12. popcorn

popcorn Lid

20 okt 2015
    74
    0
    0
    NULL
    NULL
    Wow! Maandagavond de intakeformulieren verstuurt, dinsdag bevestiging dat ze ernaar streven binnen 14 dagen de telefonische intake te doen. Werden we gisteren al gebeld! Hij wilde zo snel mogelijk een telefonische afspraak plannen, dus dat wordt maandagavond! Intakegesprek van 45 minuten. Ben heel benieuwd! En ook wel spannend!

13. Gemma79

Gemma79 Fanatiek lid

19 feb 2011
    1.105
    2
    0
    NULL
    NULL
    Dat is zeker vlot popcorn! !
    Fijn!
    Wij wachten nogsteeds op de cursus en de vervolg gesprekken.
    Maar gezien er privé nogal wat speelt nu (mijn moeder is ernstig ziek en gaat hieraan overlijden op korte termijn) is het niet zo erg dat we even moeten wachten.

14. popcorn

popcorn Lid

20 okt 2015
    74
    0
    0
    NULL
    NULL
    Heftig Gemma! Heel veel sterkte! En inderdaad is wachten dan nu even niet zo vervelend met alles wat speelt!

Wij vonden het ook erg vlot en vragen ons af wat daar achter zit: hoge nood in onze 'doelgroep' (0-4 jaar - meestal juist niet)? Een snel startende training waardoor ze haast maken om ons nog mee te kunnen laten doen? Enthousiasme over onze intake? Hoop dat we daar een beetje achter komen maandag... Nieuwsgierig!

Maar het hele proces duurt gemiddeld ook bij deze organisatie in totaal wel een maand of 6 zeiden ze tijdens de infoavond, dus er zullen ook nog genoeg wachtmomenten voor ons komen denk ik!

15. popcorn

popcorn Lid

20 okt 2015
    74
    0
    0
    NULL
    NULL
    Merk dat ik het toch wel spannend vind.. Dompel me helemaal onder in het onderwerp, bestudeer websites, blogs en lees fora + de oude topics op dit forum. Deze is fijn: http://www.zwangerschapspagina.nl/adoptie-pleegzorg/142883-geen-adoptie-maar-pleegzorg-1.html

Mijn man is altijd wat meer van het afwachten en 'ik hoor het wel'. Niet omdat hij niet enthousiast is, maar meer een kat uit de boom-kijker ;) Maar merk dat hij het ook best spannend vindt, de schat!

Hadden jullie ook een telefonische intake na het invullen van het intakeformulier? Of meteen een afspraak? Wat kan ik van zo'n eerste intake verwachten?

16. Gemma79

Gemma79 Fanatiek lid

19 feb 2011
    1.105
    2
    0
    NULL
    NULL
    Wij hadden telefonische intake.
    Er werden vragen gesteld.
    Oa je motivatie, hoe je denkt om te kunnen gaan met de ouders van het kind, of je zelf kinderen hebt, over hoe je denkt te gaan opvoeden en waar je tegenaan zou kunnen lopen (en hoe daar mee om te gaan).
    Dat soort vragen.
    Duurde bij ons ca. 45 minuten.
    De medewerkster was na het gesprek erg enthousiast.
    Ze zou ons aanmelden voor de cursus en vervolg gesprekken.
    Daar wachten we dus nu op.

17. aicirtap

aicirtap VIP lid

25 mei 2014
    9.148
    3.392
    113
    Vrouw
    De nood is inderdaad hoog. Sprak enkele weken geleden een man en die zei als je mij morgen belt heb ik overmorgen een kind voor je. Helaas kan dat niet door alle procedures en dergelijke, maar als die er niet zouden zijn... Maar ik schrok daar wel van.

Ik wil eerst mijn traject af maken om zelf zwanger te worden. En mocht dat niet lukken dan pleegzorg. Mocht het wel lukken dan wil ik waarschijnlijk als tweede kindje een pleegkindje in huis nemen :)

18. popcorn

popcorn Lid

20 okt 2015
    74
    0
    0
    NULL
    NULL
    Dankje! Bij ons gaat de telefonische intake morgen ook ca. 45 minuten duren, gaf hij al aan. In het intakeformulier hebben we al een aantal van die vragen beantwoord, waar hij waarschijnlijk op door gaat vragen :) Ben zoooo benieuwd!

Hoe lang geleden was je telefonische intake? Benieuwd! Bij ons gaan ze over/binnen een week laten weten of we aan het voorbereidingsprogramma mogen beginnen, n.a.v. de info uit de intake. Ben nieuwsgierig naar hoe lang het daarna gaat duren voordat we daadwerkelijk mogen starten met de training - er even van uitgaande dat we die ook mogen gaan doen. Hoop dat onze biologische kinderwens niet in de weg gaat staan :) Voor ons hoeft het elkaar niet te bijten...

19. Gemma79

Gemma79 Fanatiek lid

19 feb 2011
    1.105
    2
    0
    NULL
    NULL
    Dat was ongeveer 2 maanden geleden.
    Wij kregen direct te horen dat we werden aangemeld voor de teainingen

20. popcorn

popcorn Lid

20 okt 2015
    74
    0
    0
    NULL
    NULL
    Telefonische intake gehad! Niet 45 minuten, maar 1:15u! Was leuk/interessant gesprek :) Prettige man. Ook pleegouder (sinds jaren 90 al) en nu trainer. Heb wel het gevoel dat we de training mogen gaan doen, door hoe hij het zei. Maar intaker beslist nooit alleen, hij moet het overleggen met een collega n.a.v. onze antwoorden op de vragen die ze nog hadden bedacht n.a.v. ons intakeformulier. Ze vonden het leuk dat wij het intakeformulier al herleidbaar los van elkaar in hadden gevuld. Zo kregen ze al een beter idee van wie/wat/hoe/waarom per persoon! Leuk compliment vonden wij :)

Hij gaat het morgen bespreken als het lukt, anders donderdag. En uiterlijk maandag horen we de uitslag. Spannend! Toch wel ;)

Trainingen zitten al goed vol, dus januari zal niet meer lukken verwacht hij. Maart waarschijnlijk wel. We gaan het horen...!

Overigens hadden ze het erg druk met intakes. Toch n.a.v. de campagne. Dus die is goed aangeslagen.

Deel Deze Pagina