pleegzorg

Discussie in 'Adoptie en pleegzorg' gestart door Gemma79, 21 okt 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. popcorn

popcorn Lid

20 okt 2015
    74
    0
    0
    NULL
    NULL
    Wauw! Gisterenavond al gebeld: we mogen de training gaan doen! In deze regio 2 trainingsdagen ongeveer 5-6 weken uit elkaar en daartussen huiswerk en 2 huisbezoeken.

Wat wel jammer is: we kunnen pas eind mei en begin juli de training volgen, zoals het er nu naar uit ziet. Omdat er door de campagne dus veel nieuwe gezinnen zijn en de trainingen in december, januari en maart al vol zitten.. Maar we wachten het braaf af! Voor de andere data staan we reserve! En misschien komen er extra trainingsdagen bij... We gaan het horen! Ben benieuwd!

2. Gemma79

Gemma79 Fanatiek lid

19 feb 2011
    1.105
    2
    0
    NULL
    NULL
    Goed nieuws popcorn!Gefeliciteerd!

3. popcorn

popcorn Lid

20 okt 2015
    74
    0
    0
    NULL
    NULL
    Dankje! Wij nu ook op het wachtbankje ;)

4. elisa1

elisa1 Actief lid

20 jun 2012
    263
    302
    63
    NULL
    NULL
    Gefeliciteerd Popcorn!
    Ik heb het topic waar jij de link van had neergezet ook verslonden haha.. Ik ben een soort spons voor alles wat met pleegzorg te maken heeft momenteel.
    Ik ben echt heel benieuwd wat wij volgende week allemaal gaan horen. Ik houd jullie op de hoogte!
    Leuk om hier zo ervaringen te kunnen delen!

5. popcorn

popcorn Lid

20 okt 2015
    74
    0
    0
    NULL
    NULL
    Leuk Elisa! Ben benieuwd naar jouw ervaring!

6. popcorn

popcorn Lid

20 okt 2015
    74
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoi Diligo, ben benieuwd naar jouw ervaringen van de twee trainingsavonden die je nog hebt gehad. Ook de panelavond! Was dat leuk/spannend/eng? ;)

7 december komt ook al dichtbij!

7. Gemma79

Gemma79 Fanatiek lid

19 feb 2011
    1.105
    2
    0
    NULL
    NULL
    Gisteren even gebeld met jeugdzorg.
    Ik wilde even weten hoe het ervoor stond qua planning.
    Voor de gezinsonderzoeken zijn er nog 4 stellen voor ons.
    Dus ze vefwachtte januari.
    Over de training kon ze niks zinnigs zeggen. (Was niet haar afdeling )
    Wel had ze ons dossier er erg snel bij.
    Dat vond ik wel positief.

8. popcorn

popcorn Lid

20 okt 2015
    74
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hee, hoe is het met iedereen? Ben benieuwd of er nog updates zijn!

Bijv. van Diligo, die 7 december laatste trainingsavond had.. Of van anderen natuurlijk!

Wij hebben de formulieren (machtiging + algemene voorwaarden + medische verklaring) inmiddels teruggestuurd. We staan reserve voor trainingsdag op 12/12, maar denk niet dat dat 'm gaat worden ;) Nog niks gehoord!

9. Gemma79

Gemma79 Fanatiek lid

19 feb 2011
    1.105
    2
    0
    NULL
    NULL
    Hier nog steeds wachtend op training en gezinsonderzoek.
    Waarschijnlijk januari.
    We wachten rustig af.
    Ondertussen regelmatig oppassen op baby meisje van vrienden van 3 maanden.
    Heerlijk.
    Ik kom de dagen wel door. Hihi

10. Lamode

Lamode Bekend lid

19 feb 2014
    808
    185
    43
    Vrouw
    Hoi Popcorn,
    Hier alles goed en met jou?
    Wij hebben aanstaande maandag onze informatieavond!!
    Wat voor formulieren zijn dat machtiging en algemene voorwaarden?
    Wat moet ik me voorstellen bij een medische verklaring?
    Sorry voor mijn vele vragen wil goed voorbereid zijn haha!
    Groetjes Lamode

11. popcorn

popcorn Lid

20 okt 2015
    74
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hee Lamode,

Hoe was de infoavond? Ben heeeel benieuwd hoe het bij jullie is over gekomen en hoe jullie het hebben ervaren. En natuurlijk wat jullie gevoel nu is!

Bij de intake hoor je meer over die formulieren waar ik het over had, niks bijzonders. Je moet uiteraard een verklaring krijgen van de raad voor de kinderbescherming, en daar moet je een machtiging voor geven. Maar dat krijg je allemaal vanzelf zodra je je inschrijft en je intake hebt (gehad).

Wij zijn net gebeld door pleegzorg. In plaats van de twee trainingsdagen eind mei en begin juli zijn we naar voren geplaatst naar half februari en half april! Scheelt zo 2,5 maand... Superleuk! En binnenkort het eerste huiswerk, want we hebben de verklaring van de RvK binnen. Ben heeeel benieuwd!

Hoop ook updates van anderen te lezen binnenkort, zou leuk zijn! Ben heel nieuwsgierig!

12. Lamode

Lamode Bekend lid

19 feb 2014
    808
    185
    43
    Vrouw
    Hoi Popcorn,
    Bedankt voor je reactie!

Onderweg er naar toe was ik enorm zenuwachtig en eenmaal toen de info avond was begonnen voelde ik me eigenlijk erg kalm en fijn. Ik werk zelf in de hulpverlening en vele voorbeelden (en filmpjes) waren erg herkenbaar.
    Op de terugweg naar huis met het informatiepakket in me handen (en inderdaad de machtiging) vroeg ik wat me man ervan vond .....en hier ging voor mij de roze wolk waar ik op zat stuk.

Mijn man vond het een interessante avond en wilde zeker nadenken om pleegouders te gaan worden en deze intentie is er absoluut maar zette gigantische vraagtekens of hij hier wel toe in staat was om te kunnen.
    Mijn man twijfelt of hij wel de lange adem heeft die nodig is om dit te doen. Tijdens de info avond werd er gesproken over probleemgedrag die kinderen kunnen vertonen en hoe hiermee om te gaan, dit zou hij wel kunnen (we hebben immers als 2 jonge kinderen).

Hij twijfelt enorm over de praktische zaken ...hoe gaan we het doen met 3 kindjes? Hoe gaan onze kinderen ermee om als ze straks hun speelgoed, aandacht en kamer moeten delen met een kindje dat ze niet kennen. Ik zie dit wat positiever in en ben hier niet zo heel bang voor.

Daarnaast vraagt mijn man zich af of wij alle afspraken die pleegzorg, biologische ouders en trainingsavonden wel kunnen nakomen in onze drukke agenda. Mijn man werkt 36 uur en ik 32 uur onregelmatig. Aangezien de meeste afspraken al voor een jaar vast staan denk ik wel dat dit ons gaat lukken, maar man twijfelt of we niet teveel hooi op ons vork nemen.

Daarnaast hoe gaan we het doen met de opvang? Wij willen voor langdurige zorg gaan en dan vanaf 2,5 jaar tot 5 jaar i.v.m. leeftijd eigen kinderen (deze zijn 6 en 4 jaar).
    Pleegzorg heeft aangegeven dat hun de grens van 2 opvangdagen hanteren, meer liever niet i.v.m. de veiligheid van het kind. Dat begrijp ik natuurlijk volkomen!
    Nu werk ik onregelmatig en zal het kind misschien 1 volle dag naar opvang moeten gaan en misschien nog 1 of max. 2 dagdelen naar opvang gaan maar meer ook niet.
    Mijn man heeft 1 vaste vrije dag in de week en ik ook, dus 2 dagen in de week kunnen we deze continuïteit zeker bieden.

We hebben elkaar nu een week de tijd gegeven om hierover na te denken en desnoods meer informatie in te winnen bij pleegzorg.

Nou dat was de stand van zaken bij ons :)

13. Loving

Loving Bekend lid

24 apr 2008
    904
    0
    16
    Hallo dames,

Wij zijn aan het nadenken over pleegzorg. Al voor dat we zelf kinderen kregen. Ik ben opgegroeid met heel wat pleegkinderen in huis, waarvan 1 jongen langdurig bij ons heeft gewoond en die ik ook mijn broer noem. Het gaat best goed met hem, hij heeft een vriendin waar hij mee samen woont en hij heeft 2 leuke zoontjes waar hij echt een goede papa voor is. Af en toe komt zijn beschadigde ik nog wel eens om de hoek kijken (hechting, communicatie in een conflict, etc), maar over het algemeen gaat het goed.
    Nu ons gezin compleet is (denken we) begin ik me wat meer bezig te houden met pleegzorg, mede doordat vrienden een pleegkindje in huis hebben gekregen voor 3 maanden.
    Goed, ik heb een aantal vragen en vroeg me af of jullie die zo snel kunnen beantwoorden. Dat geeft mij een wat beter beeld, voordat we een eventuele aanmeldingsprocedure starten.

- In hoeverre kun je 'wensen' aangeven over het kind, wat betreft leeftijd, thuisproblematiek, 1 of meerdere kinderen, geslacht, langdurige of crisispleegzorg?
    - Welke mogelijkheden/opties zijn er allemaal?
    - Hoe lang duurt het van het moment van aanmelding totdat je een kindje in huis geplaatst krijgt als je gaat voor langdurige pleegzorg voor een kindje onder de 2 jaar? Is jullie daar iets over verteld?
    - Weten jullie iets van pleegzorg voor kindjes die uit een gezin komen waar ze niet meer in terug kunnen keren? Bijvoorbeeld door misbruik door de ouders. We kennen een gezin wat een meisje heeft opgenomen die haar identiteit heeft moeten veranderen omdat ze door haar ouders opgezocht zou kunnen worden.

Bedankt voor jullie reactie alvast! En veel wijsheid gewenst bij jullie eigen processen.

14. aicirtap

aicirtap VIP lid

25 mei 2014
    9.148
    3.392
    113
    Vrouw
    Even een vraagje @ lamode (en evt. anderen) mag je kindje inderdaad maar 2 dagen naar de opvang? Is dat een harde eis? Maakt het nog uit of het kdv of is of een vaste gastouder?

Ik wil als het hele zelf zwanger worden niet lukt voor pleegzorg gaan of als 2de kindje een pleegkindje nemen. Maar ik ben alleenstaand en ik moet echt 3 dagen werken wil ik financieel rondkomen. Kan de eerste weken wel 1 dag in de week vrij nemen. Maar op een gegeven moment moet ik toch 3 dagen werken.

15. Lamode

Lamode Bekend lid

19 feb 2014
    808
    185
    43
    Vrouw
    Hoi Aicirtap,
    Bij ons os dat verteld met informatie avond. De max voor pleegzorg hierzo is 2 dagen.
    Nu weet ik niet of dit 2 volle dagen zijn of 2 dagdelen.
    Misschien is dat per regio anders?

16. popcorn

popcorn Lid

20 okt 2015
    74
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoi!

Het is helemaal afhankelijk per pleegzorgorganisatie en van je wensenpakket. Je kunt je eigen wensen aangeven, maar je zal misschien in minder gevallen de ideale match voor het kind zijn, omdat er toch veel kinderen zijn die beter niet naar kdv gaan. Is bij ons ook hoor! We wilden ons aanbod op 0-4 zetten, maar we zijn toch gaan denken of een schoolgaandkind niet beter in ons leven past. Zo weeg je dat continu af met input en evt. hulp van pleegzorg!

17. popcorn

popcorn Lid

20 okt 2015
    74
    0
    0
    NULL
    NULL
    Zie hieronder!

18. Gemma79

Gemma79 Fanatiek lid

19 feb 2011
    1.105
    2
    0
    NULL
    NULL
    Hier in Friesland de eis dat onder 3 jaar altijd 1 vaste verzorger thuis is.
    Dus geen kdv of gastouderbureau.

19. flower1983

flower1983 Bekend lid

22 nov 2013
    848
    322
    63
    NULL
    NULL
    Ha meiden,

Sorry voor de late reactie, wij hadden 4-12 onze tweede huisbezoek. En erg druk met het regelen van de binnenkant van ons huis daar de ruwbouw nu klaar is.
    Maar 8-1 hebben we voorlopig het laatste huisbezoek en zullen we de scholing in jan starten. Dan als ons huis klaar is febr of maart dan het eindgesprek en evt starten met pleegzorg. Xxx

20. Lamode

Lamode Bekend lid

19 feb 2014
    808
    185
    43
    Vrouw
    Update: Afgelopen vrijdag samen de motivatiebrief geschreven + machtiging opgestuurd. Ik had na aanleiding van de twijfels bij me man contact gezocht met pleegzorg en de situatie voorgelegd.

De mevrouw in kwestie gaf aan dat dit vaker voorkomt en dat juist hiervoor de STAP training bedoeld is. Ze gaf aan dat we hier aan konden deelnemen (mits we intake goed hebben doorstaan) en zonder verplichting konden stoppen mocht dit nodig zijn.
    Dit gaf me man een goed gevoel en gaf aan dat we de intake ook onze nodige vragen konden stellen.

Nu is het afwachten, ik begreep dat het minstens 4 weken duurde voor de raad de achtergrond onderzoek had uitgevoerd. Nu met de feestdagen zal het wel langer duren. Maar we wachten af :D

Deel Deze Pagina