Ja blijkbaar. De adoptie cursus was destijds 8 of 9 keer zelfs. Er zijn denk ik best veel overeenkomsten qua onderwerpen denk ik. Zal voor ons dus stuk herhaling zijn. We zullen zien!
Ons is gevraagd om een referentie op te geven. Wat gaan ze ongeveer vragen? Dan weet ik wie ik daarvoor kan opgeven. Kan wel een telefoonnummer van iemand geven maar als diegene geen antwoord weet te geven op de vragen heeft dat ook weinig zin. Dus; wie weet wat er ongeveer aan een referentie gevraagd wordt?
Vanavond onze eerste STAP training gehad. Erg leuk! We hebben ook een leuke groep met verschillende mensen en achtergronden, erg leuk om te horen wat iedereen zijn reden is om pleegouder te willen worden. Referentie brieven ga ik morgen versturen en dan hebben we over 21 dagen weer een STAP training.
Leuk Lamode! Wij starten de 15e. Hebben week aan week de trainingsavonden dus zullen er vlot doorheen zijn.
Dat is ook alweer bijna In verband carnaval en het invullen van gezinsprofiel hebben we nu dus even 3 weken niks. Hierna volgt STAP 2 + huisbezoek en daarna om de week. We zijn in eerste week van april klaar als we ermee doorgaan natuurlijk.
Wij hebben er al 3 huisbezoeken op zitten. 8 februari de 4e. Deze gesprekken zijn adhv het ingevulde gezinsprofiel. Dan 4x trainingsavond (15 februari tm 7 maart) en dan in de week van 7 maart eindgesprek. Dus in maart "klaar"
Blijf het bijzonder vinden dat er wel verschil in zit. Hier heb je maar 1x een huisbezoek van 1,5 uur. De rest is STAP avonden. Houd je ons hier op de hoogte van jullie training? Ben wel benieuwd
Hier nu 3x huisbezoek geweest van dezelfde dame. Erg aardig trouwens. Elke keer bezoeken van 1,5 tot 2 uren. We praten wat af, Haha. Geeft ze natuurlijk veel inzicht door de gesprekken heen. Vind het ook erg prettig om zo te kunnen praten met haar. Al pratende komen er van ons ook vragen boven die ze dan meteen kan beantwoorden. Erg fijn.
Hi dames, sorry dat ik zo inval. Gaaf dat jullie pleegouder willen worden. Wij hebben dit ook geprobeerd, maar werden na alle voorlichtingen en gesprekken gevraagd of we een kinderwens hebben.. 'ja dat hebben we al jaren' was ons antwoord en daarop zeiden ze; Oh, maar dan kan ik u niet als pleegouder registreren, eerst moet uw eigen gezin compleet zijn'. Ugh ik was zo boos, ik begrijp het wel, maar zeg dat dan eerder haha. Ik zou het nog steeds graag willen, maar we moeten wachten tot ons gezin compleet is of tot we onze kinderwens beëindigen. Toch raar want we hebben zo'n fijn en veilig plekje te bieden. Hoe is dat bij jullie gegaan?
Ik snap het op zich wel, wij denken ook na over pleegzorg als wij niet zwanger worden met IVF. Daarna beëindigen wij onze kinderwens. Ik denk dat een IVF poging ondergaan én een pleegkindje in huis nemen veel te veel van het goede is. De medische molen is zwaar en het kindje kan heel veel problemen hebben, die heeft volop de aandacht nodig van de pleegouders. Nu je je zo verdiept hebt in pleegzorg, wil je er dan ook mee doorgaan als je kinderwens in vervulling gaat? Ik heb zoveel gelezen over pleegzorg dat ik daar ook echt de noodzaak van inzie
Zowel de MMM als pleegzorg kan een (emotionele ) rollercoaster zijn. Ik denk dat ze dat niet graag gecombineerd zien. Pleegzorg draait vooral om het bieden van een stabiele basis voor een kind. Ook emotioneel stabiel dus. Ik denk dat dat de reden is. En dat begrijp ik volkomen. Is met het adoptie traject idem. Voor ons telt dit niet. MMM geen optie (al erg vroeg gestrand) en adoptie was voor ons ook geen optie. Dat hebben wij heel duidelijk besproken en dat was prima. Maar nog in een MMM traject zitten of in willen gaan is voor pleegzorg een groot bezwaar.
Wel wonderlijk dat een kinderwens pas na zo lange tijd ter sprake kwam. Bij ons werd er in de formulieren die we moesten invullen al naar gevraagd. Dus dat is heel jammer. Ook bij de instelling waar wij zaten was het combineren van een eigen kinderwens en het doorzetten van pleegzorg niet gewenst. Dat hebben ze vrij snel duidelijk gemaakt. Ik realiseer me dat ik in een luxe positie zit. Wij hebben zelf drie eigen kinderen die allemaal 'spontaan' zijn ontstaan. Als ik lees op dit forum wat een geworstel het voor sommige stellen is om zwanger te worden dan ben ik alleen maar heel dankbaar. Maar om kort te gaan. Ik snap de redenatie van de instelling wel. Het is emotioneel zwaar om een pleegkind in je huis op te nemen. Hoe veilig en mooi die plek ook is. Wij hebben sinds 7 maanden een pleegkind in huis. Ik vind het vele malen meer impact hebben dan ik ook ooit had verwacht. Je krijgt een beschadigd kind in huis die bergen energie vraagt. Daarnaast heb je ook te maken met de biologische ouder(s). Dat is heel ingewikkeld. Mede omdat het situaties zijn die gewoon heel heftig zijn wat betreft problematiek die er speelt. Dit is echt niet te combineren met een medisch traject om zwanger te worden waarin je ook alle energie die je hebt in moet stoppen.
Bij ons werd het inderdaad gelijk bij intake al gevraagd hoe dat zat. Is in de huisbezoeken zeer uitgediept en toegelicht. Dus alles was duidelijk voor pleegzorg.
Ik was dit topic even kwijt..maar ik stroom weer in Wij hebben inmiddels de STAP training afgerond en zouden dinsdag gesprek hebben met de matcher maar ze was ziek. Nu wachten we op een nieuwe afspraak. Daarna zijn we klaar voor plaatsing en is het afwachten. Bij ons kwam onze kinderwens ook gelijk ten sprake en dat was geen enkel probleem. Vreemd dus!
Wij hebben de eerste STAP avond gehad. Groep van 8 stellen, 16 personen dus. Heel gemêleerd gezelschap met verschillend aanbod. Leuk om te zien. Vrijwel niemand heeft het zelfde aanbod. (Qua leeftijd en zorg-vorm) De eerste avond ging over loyaliteit en identiteit. Mooi onderwerp. Komende maandag 2e avond. 15 maart laatste avond. Dan nog 1 afrondend gesprek en dossier inkijk voor ons. Dan gesprek met afdeling matching. @Ergo; hebben jullie ook concreet aangegeven wat jullie niet willen? Ons is gevraagd ook goed na te denken over FAS en FASD etc.
Ja, hebben ze gevraagd idd! FAS wil ik absoluut niet. Ik ben zelf maatschappelijk werker en heb gezien hoeveel ellende daaruit voorkomt. Ik vind mezelf niet capabel genoeg om daarmee om te gaan. Mijn man lijkt het lastig om om te gaan met seksueel misbruik. Maar daar is hij, mede door de cursus, van teruggekomen. Verder staan wij open voor van alles!
Hier idem. FAS lijkt me heel heftig. Ik denk dat dat, om mee te beginnen, geen goed idee is voor ons. Verder ook open voor alles. Ook qua aanbod zijn we vrij breed. Nacht en ontij (maximaal 48 uur), crisis en langdurig. Wij willen dat een kind zo min mogelijk moet verkassen.