wat voor soort vragen stellen aan iemand die een levertransplantatie heeft gehad?

Discussie in 'De lounge' gestart door wensdroom, 22 mrt 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. wensdroom

wensdroom Fanatiek lid

18 okt 2012
    3.487
    1
    0
    heb wajong dus werk niet
    omg Lingewaard
    as dinsdag wordt ik opgenomen in het umcGroningen voor de screening of ik in aanmerking kom voor een levertransplantatie.

(zie ook topic : een hart onder riem nodig en het vervolg topic daarvan ) daar heb ik er al het een en ander over geschreven.

Nu is het mogelijk dat je een gesprek kan hebben met iemand die in het verleden een levertransplantatie heeft ondergaan.

Dit lijkt mij wel prettig om van zo iemand te horen hoe hij/zij er mee om is gegaan. van te voren , tijdens de screening, in de wachtperiode. in het ziekenhuis na de operatie en hoe het nu later gaat. om ervaringen te horen van iemand die het heeft mee gemaakt.

want het geen de doctoren je vertellen is heel veel maar zij weten niet echt ( gevoelsmatig en geestelijk) tenminste dat denk ik, hoe het is en hoe je er mee gaat.

Nu kreeg ik al de tip om vragen op te schrijven voor de persoon waar ik uiteindelijk een gesprek mee ga krijgen. ik moest bedenken wat ik deze persoon allemaal zou willen vragen.
    ik moest bedenken of ik met een man of vrouw wil praten, oud of jonger. met of zonder kinderen, nog niet zo lang gelden getransplanteerd of al jaren terug.. iemand met een vergelijkbare ziekte( voor zover mogelijk natuurlijk) of dat dat niet uitmaakt.. enz..

ik vind het lastig om concrete vragen op papier te krijgen. .ik wil meer weten over hoe deze persoon er mee is omgegaan, het gevoel en geestelijk enz.. maar hoe zet ik dit om in concrete vragen?

Als jullie in mijn situatie zouden zitten of als je bv in een soort gelijke situatie zit /hebt gezeten enz.. wat zouden jullie dan vragen aan zo'n persoon?

Ik ben benieuwd wat jullie dan voor een vragen zouden stellen en aan wat voor persoon dat je dit zou willen vragen

Wie wil en kan mij wat op weg helpen? met deze lastige vragen concreter op papier te krijgen?

Misschien haal ik wel hele goede dingen uit jullie reacties. waarvan ik denk ja dat wil ik idd wel eens weten.. enz..

2. kris8

kris8 VIP lid

17 aug 2009
    8.032
    3
    36
    moeilijk lijkt me.. maar ik zou gewoon opschrijven wat er in je opkomt. Wat vraag jij je af.. dus i.d. wat je zegt. Hoe is iemand ermee omgegaan met het wachten en toen de operatie eenmaal daar was en daarna ? Hoe heeft hij of zijn de operatie ervaren ? Hoe was het herstel ? Wat zijn de gevolgen waar hij of zij nu nog mee leeft ? Wat had hij of zij graag van te voren willen weten ? Hoe kijkt hij of zij terug op de operatie ? Wat was moeilijk wat viel mee ?

Sterkte alvast !

3. mimi83

mimi83 Niet meer actief

je hebt het al opgeschreven. die ander is ook een mens he, geen robot die alleen ja en nee antwoord :D;) en weet waarschijnlijk zelf ook heel goed wat belangrijk is m te weten.

Komt wel goed met wat je al omschreven hebt.:)

4. pardoes

pardoes VIP lid

15 apr 2009
    7.658
    1.417
    113
    Hoe lang was de wachttijd, hoe heeft ze die ervaren, hoe is de operatie gegaan mee of tegen gevallen? en waar liep ze na de operatie tegenaan als in dingen nog niet kunnen. Hoe was het herstel? De nacontroles hoe gaan die? Heb je extra professionele hulp gehad om het een plekje te geven en is dat verstandig denk je? Eventueel he je nog tips hoe het de kinderen te vertellen en uit te leggen,
    En verder gewoon wat er in je opkomt, persoonlijk zou ik kiezen voor een gesprek met iemand in dezelfde levensfase die snapt beter wat er je dwars zit en wat je je afvraagt dan iemand die een compleet ander leven heeft (meestal) heb zelf ooit eens een gesprek gehad met iemand toen ik net de diagnose reumatoide artritis kreeg, zit je dan als 28 jarige die volop in het leven staat en alles inclusief werk op moet geven komt er een oude vent aan van 70 die 5 jaar reuma had en zei ach ja zo'n ramp is het niet heb ales welmgezien en gedaan en doe nu rustig aan, tja daar kun je natuurlijk niks mee ;).

Deel Deze Pagina