Ben benieuw hoe ouders die niet gelovig zijn vertellen aan hun kindjes over de kerst. Vertel je toch het kerstverhaal, of wat anders en zo ja wat dan Mijn kids zijn 3,5 en 2 en ik weet t niet zo goed
wij voeden niet gelovig op, maar ik wil wel het kerstverhaal vertellen. Ik had begrepen dat het boek 'Kerstmis' voor kleine kinderen wel erg duidelijk en goed was. Van Dick Bruna. Ik heb het alleen nog niet te pakken kunnen krijgen... wordt bestellen denk ik Verder hebben wij een kerststalletje van Little People onder de boom staan... ikmoet er bij zeggen dat ik zelf RK opgevoed ben en m'n man zonder godsdienst, maar wel naar christelijke scholen is gegaan.
Als je niet geloof waarom zou je het dan gaan vertellen????? Wij zijn wel gelovig! En vertellen de waarheid... Geen dingen erom heen verzinnen. Gewoon de pure waarheid.
stukje algemene ontwikkeling misschien? Of iets moois mee willen geven? Ik geloof ook niet in Sinterklaas, maar ik vertel m'n kinderen er wel over. En over heel de wereld vertellen mensen over de kerstman en vertellen er over... De waarde is per persoon verschillend, maar prima toch als er in elk geval over verteld wordt? Juist als je wel geloofd, zou ik denken dat het fijn is, als mensen het kerstverhaal vertellen aan hun kinderen ook al geloven ze zelf niet. Zodat tóch veel kinderen er mee in aanraking komen en ervan leren.
ja de waarheid is natuurlijk voor een gelovig iemand anders dan een niet gelovig iemand, voor mij is het gewoon net zo waardevol als een sprookje ECHTER ik vind het wel belangrijk dat mijn kinderen leren hoe andere mensen kerstmis vieren en wat hun geloven, dus wij vertellen wel het kerstverhaal en hebben een kerststal, maar de waarheid vinden wij (man en ik) het natuurlijk niet maar het is goed dat kinderen ook leren hoe het ergens anders ook kan gaan. Wij geloven namelijk in de keuze van vrijheid om te kiezen en te geloven wat je zelf wilt dan hoor je dit wel aan je kinderen te bieden zodat ze zelf een keuze hierin kunnen maken, ze zijn zelf vrij om te worden wie ze willen en te geloven wat ze willen maar dan moet ik als ouder zijnde wel verschillende "verhalen" (theorieën) aanbieden. Daarom zitten ze ook op een openbare school, zodat ze meer leren over andere culturen en geloven en niet eenzijdig opgroeien, want echt bewust kiezen voor iets kan je pas als je ook wat leert over andere geloven, als je niets anders leert dan weet je ook niet wat er bestaat.
Wij zijn niet gelovig en houden dat deel gewoon weg. Kerstboom is er om het kerstfeest te versieren en dan heb je de kerstman die er misschien kadotjes onderlegt. Op school krijgt ze wel is een verhaal te horen over kindje Jezus maar krijg er verder geen vragen over. Vond het prima zo
Wij zijn niet gelovig, maar op school leren ze ook het kerstverhaal. Dus ja, wij vertellen het ook op die manier. Dat dan de geboorte van kindje jezus gevierd wordt. Ook al geloof je niet, dat is toch ook DE reden om kerst te vieren? Dat is de oorsprong, niet meer en niet minder
Wij vertellen het verhaal van de geboorte van Christus. Wie Jezus is, zegt de kinderen nog helemaal niets dus daar maken we ons nog niet druk om. Dat komt later wel. We vieren het feest van het licht omdat we elkaar heel lief vinden en geven elkaar kadootjes. Dat is de boodschap die erbij komt. Zoonlief (3) vindt het allemaal prachtig.
Zoontje is nog te klein, maar eigenlijk vertellen we bijna niks. Kerstmis is gewoon gezellig en daarom staat er een boom in huis. Aangezien papa en zoon moslim zijn, staat er geen kerststal onder. Het hele kindeke Jezus verhaal enzo zal ie op school wel leren neem ik aan, maar daar doen wij in ieder geval helemaal niets mee want ik geloof er zelf ook niet in.
Mijn kindjes zitten op een openbare school. Ze werken met thema's en momenteel is thema (vanwege kerst) het geloof. Zo hebben ze het al over de islam gehad en een moskee bezocht. En nu met kerst wordt dus het verhaal over baby Jezus verteld. Daar hebben ze volgens mij afgelopen week een voorstelling over gehad. Ik heb ze zelf ook het kerstverhaal verteld hoor, wij hebben namelijk wel een kerststalletje in huis staan dus toen kwamer er vanzelf vragen over. De kinderen vinden het overigens een mooi verhaal. Vorig jaar was wel grappig. Ze waren aan het kletsen met hun nichtjes die van dezelfde leeftijd zijn. En toen hoorde ik dat ze het hadden over baby Jezus (hoorde ze in een kerstliedje). Ze vroegen zich af wie dat dan was. En toen waren ze er over uit. Baby Jezus was natuurlijk de baby van de kerstman!!! Hahaha, was zo grappig om te horen. Ze waren er volledig over eens dat dat zo moest zijn.
Wij vertellen ook nog niets. L. is 2 jaar en 9 maanden en ze vindt vooral de kerstboom mooi, de rest interesseert haar nog niet zo. Als ze ouder is zal ik haar vertellen dat kerst een christelijk feest is, het verhaal van Jezus vertellen. Vervolgens zal ik haar uitleggen dat kerst oorspronkelijk het Germaanse Joelfeest was en door de vroege christenen overgenomen is om acceptatie van het christendom te versnellen. Tenslotte dat de Kerstman een amerikaanse adaptatie is van Sinterklaas die is meegenomen door hollandse emigranten. Maar daar is ze nu nog te jong voor, het gaat nu om de glimmende lichtjes en ballen
Nee, de oorsprong van kerstmis is de germaanse zonnewende. Zie deze link voor wat het betekent en hoe het nog steeds gevierd kan worden. ¤ Germanen ¤ Mythologie
niet gelovig, bij ons thuis geen echt kerstverhaal. op school wel geleerd over de geboorte van jezus christus. maar kerst is voor mij kerstboom/versiering, kadotjes en familie.
Nu nog niet aan de orde, maar als ons zoontje oud genoeg is zal hij bovenstaande te horen krijgen. Ik vind ook dat ze het complete verhaal mogen krijgen, dus hoe het ontstaan is en dergelijke.
helemaal niks. Het is dat mijn man een kerstboom zo gezellig vindt staan, anders hadden we die ook niet gehad. Ik geloof niet dus ik ga er ook geen mooi verhaal van maken.
Ik ga het volgend jaar vertellen zoals ik het zelf zie, als een verhaal. Eef mag later zelf beslissen of ze wel of niet hierin wil geloven, maar ik ga niet iets niet vertellen omdat ik er niet in geloof.. ze vindt op dit moment het little people kerststalletje vooral mooi omdat er een baby in ligt (net als mama in buik) Ik ben Maria, papa is Jozef en ze heeft er zelf nog ff een poppetje bij gevonden die zij voorstelt... en hier doen de chocolade kerstballen het vooral goed (bedankt oma).
mijn vader kwam vandeweek met een kerststalletje voor Amy-lynn aanzetten hij iedereeen benoemd en als laatste de baby ja zegt opa dat is onze jesus maar je mag m ook jannus noemen.... nu heeft amy-lynn het over jannus in de kribbe
Hihi onze oudste hebben we ook verteld dat het baby'tje Jezus heet, maar nadat we ons 3 weken oude buurmeisje hadden gezien, zat ze bij het stalletje (little people) te spelen en hoorde we alleen maar 'nika dit, nika dat' etc en regelmatig zitten de koningen in het stalletje en staan Jozef en Maria ergens anders. Ach, ik vind het leuk dat ze er in elk geval mee bezig is en ik vertel haar af en toe wat kort het verhaal, tot ik hopelijk snel dat boekje 'kerstmis' van Dick Bruna heb. Dat schijnt zo duidelijk te zijn.
Hier ook niet gelovig en dochter op het openbaar onderwijs. Van het hele kerstgebeuren op school had ze nog niet veel meer verteld dan dat er een kerstboom was met ballen en lampjes. Tot ik deze week de kerststal van mn moeder uit de doos haal en in de kamer zet ( voor mij niet om het geloof maar als nagedachtenis aan mijn ouders omdat het bij hun altijd in de kamer stond met kerst) ..... mn wijsneusje komt bij me staan en verteld me daar even het kerstverhaal zoals het dr op school was verteld ik hoefde er maar weinig meer aan toe te voegen, dus ook op het openbaar onderwijs wordt het kerstverhaal verteld. Ze heeft het alleen over marina ipv maria maar dat mag de pret niet drukken. Ze weet ook dat de baby jezus heet en daar laten wij het als niet gelovigen bij, ik voel me niet geroepen om haar het verhaal wat daarop volgt uit te leggen want dat speelt bij ons geen rol. Mochten ze er op school wel op door gaan dan zullen we haar vragen beantwoorden en haar ook uitleggen dat mensen daar verschillend mee omgaan.