Mag een werkgever dit? Salarisvraag

Discussie in 'De lounge' gestart door Khaleesi, 25 nov 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Khaleesi

Khaleesi Niet meer actief

Normaliter lopen onze loonperiodes van de 15e t/m de 15e en krijgen we op de 30e betaald.
    Hier had ik al vraagtekens bij want dat houd in dat je letterlijk gezien nog 2 weken moet wachten op de uitbetaling.

Ik kreeg vandaag deze mail;

BELANGRIJKE INFORMATIE OVER DE SALARISBETALING IN 2014

Geachte medewerkers,

Met ingang van 01-01-2014 zullen wij gebruik gaan maken van een nieuw software systeem voor onze administratie.
    Groot voordeel hiervan is dat onze personeelsleden en onze klanten kunnen inloggen op ons systeem en allerlei informatie kunnen vinden die voor hun van belang is.

Met dit systeem veranderd ook onze manier van salarisberekening. Met ingang van januari 2014 zullen wij “echte” maandsalarissen gaan berekenen.
    Dit betekent voor u dat uw salaris vanaf de maand januari ook bestaat uit alle onderdelen die in de gehele maand januari zijn voorgevallen (ziekte, overwerk, e.d.).
    Voor onze vaste personeelsleden die op basis van vaste uren per week werken veranderd er dus alleen het stukje overwerk, ziekte e.d. en voor onze oproepkrachten gaat gelden dat zij de gehele maand uitbetaald krijgen
    (dus niet meer van half van de maand tot de helft van de volgende maand, in januari zullen zij dus het laatste stukje december + de gehele maand januari uitbetaald krijgen).
    Het nadeel van dit systeem is dat wij de salarissen dus pas na het einde van de maand kunnen gaan berekenen en ook dan pas kunnen gaan uitbetalen.
    U zult uw salaris dus niet meer op de 29ste van de maand op uw bankrekening gestort krijgen maar pas aan het einde van de 1ste week van de volgende maand.
    Wettelijk en volgens CAO is dit geen enkel probleem maar misschien dat het voor u persoonlijk wel even wennen wordt.
    Denk hierbij bijvoorbeeld aan de automatische overschrijvingen die u begin van de maand van uw rekening laat afschrijven. Het is misschien, indien u geen buffer heeft, beter om deze een week later te laten afschrijven.

In de maand december zullen wij de salarissen nog aan het einde van de maand aan u overmaken (de 30ste) maar hierna zult u uw salaris van 2014 dus pas ontvangen aan het einde van de 1ste week van iedere maand.

Onze excuses voor de overlast die u hier misschien van ondervindt maar om onze positie in schoonmaakland te verstevigen en de concurrentie met andere bedrijven aan te kunnen blijven gaan en in de toekomst verzekerd te blijven van werk is deze maatregel noodzakelijk.

Tenslotte wensen wij u alvast hele fijne feestdagen en een bijzonder schoon 2014!

mogen zij dit doen? Dit houd in dat de laatste betaling in december is, en we pas de eerste week februari pas weer betaald worden.
    Ook kregen wij voorheen ons salaris rond de 23e in december maar nu zoals hierboven vermeld "pas" de 30e.

Van mijn salaris word de hypotheek betaald, dat gaat nu puzzelen worden met mijn mans 4weken salaris

2. knap

knap Niet meer actief

Denk wel dat het ergens mag.

Wel lullig als je juist in december langer moet wachten.

3. Khaleesi

Dat het salaris in December later is is idd knudde maar andere kant als het de eerste week van februari pas weer gestort word zit je toch wel erg lang te wachten.

Ik vind het alleen zo jammer dat dit zo laat word gemeld, als ik dit eerder had geweten had ik allang voor een extra buffer gezorgd. Het komt nu toch wel rauw op je dak

4. A2CA

A2CA Niet meer actief

Ik weet niet of dat mag, maar eigenlijk kom je dus altijd een maand te kort? januari krijg je in februari enz enz. Krijg je in december dan 2x loon?

5. Khaleesi

Als je het zo bekijkt wel Manyana. Helaas is dit hierboven het enige wat aan ons is gecommuniceerd.

6. Romy1979

Romy1979 Niet meer actief

Ja ik denk wel dat het mag.
    Maar vervelend is het wel.

Zeker de regel dat dat je dan je automatische incasso maar een week later moet laten afschrijven. Dat kunnen ze wel zo makkelijk bedenken, maar in de praktijk werkt dat echt niet zo.

7. Romy1979

Romy1979 Niet meer actief

Ik begrijp dat ze dan januari aan het einde van de eerste week van februari gaat krijgen.
    Dan kom je toch geen maand te kort?

Het wordt hooguit wat laat uitbetaald, maar geen hele maand.

8. Micchan

Micchan VIP lid

24 jan 2012
    22.458
    2.258
    113
    Vrouw
    Wenen
    Denk inderdaad dat het wel gewoon mag..

Wel onwijs vervelend dat ze daar zo laat mee komen, zo kun je nauwelijks tot geen buffer meer opbouwen..

9. Yanna

Yanna Actief lid

7 aug 2013
    295
    6
    18
    Volgens mij is dat toch aardig normaal? Tenminste dat dacht ik altijd!
    Wij krijgen de 23ste ons salaris. Maar dat is dan van de maand ervoor.
    Dus bijv. 1 tot 31 okt. gewerkt en dat word 23 nov. uitbetaald.
    Als ik dus nu stop met werken krijg ik in december mooi nog uitbetaald ;)

10. dobbel

dobbel Fanatiek lid

12 feb 2009
    3.868
    39
    48
    ergens in het heelal
    Normaal zou je december de 1ste week van januarie krijgen, dus opzich krijg je normaal gewoon elke maand betaald. Dit keer is een uitzondering, ze betalen de laatste 2 weken december mee uit de 1ste week van februarie, ze moeten het immers een keer rechttrekken. is het verelend tuurlijk, maar geen wereldramp omdat het 1 malig is lijkt mij.

daarna krijg je gewoon elke 1ste week van de nieuwe maand je salaris. ik zou er geen drama van maken.

11. Bambi93

Bambi93 Fanatiek lid

4 apr 2013
    1.173
    0
    36
    Dit is in België heel normaal.. als je bediende bent tenminste.

12. Khaleesi

Thnx dames!
    Het is geen wereldramp idd, maar het viel even rauw op mijn dak.

En idd die zin over de automatische afschrijvingen kwam even raar over.

Weet iemand hoe dat zit met het salaris van december 2014? Hoor je dat in januari 2015 dan te krijgen?

13. Khaleesi

Bambi, ik ben schoonmaakster ;)

14. tassie

tassie Fanatiek lid

23 mrt 2006
    1.888
    0
    36
    Kwestie van lezen. Je krijgt vanaf volgend jaar je salaris van de huidige maand aan het begin van de volgende maand betaald. Of dat nou april is, of september of december, dat maakt niets uit. Dus die van december 2014 betalen ze begin januari 2015.
    Je salaris van januari 2014 komt wel wat later, maar het is meteen een halve maand meer. Niets aan de hand dus. Ze wijzen je er nog wel op dat als jij allemaal automatische betalingen doet, je er verstandig aan doet de datum daarvan aan te passen op je salarisbetaling.

15. Minime3

Minime3 Bekend lid

13 okt 2013
    674
    133
    43
    Same here!

16. Khaleesi

Nou sorry hoor, aangezien ik dit niet gewend ben mag ik dat toch wel vragen tassie?

17. Khaleesi

O sorry, ik lees je antwoord verkeerd Tassie! Mijn excuses!!!

18. Kibbeling

Kibbeling VIP lid

21 mrt 2011
    5.188
    0
    0
    NULL
    zuid holland
    Het gebeurt wel vaker. Bij ons binnen de zorg is dat ook zo. Ze berekenen wat je de maand ervoor hebt gewerkt en dat krijg je de maand erop uit betaald. Dit is met name voor je onregelmatigheidstoeslag.
    Ik snap jouw punt wel dat ze het wat eerder aan hadden moeten geven zodat je een buffer kon opbouwen. Nu is het gewoon een feit en heb je er maar mee te leren leven.
    ik denk dat als het eenmaal ingevoerd is en het loopt je er weinig van merkt.

19. Khaleesi

Dat denk ik ook Kibbeling, voor mijn gevoel is echt even omschakelen en ik denk idd dat als het eenmaal zo loopt ik er snel aan gewend ben

20. tassie

tassie Fanatiek lid

23 mrt 2006
    1.888
    0
    36
    Natuurlijk mag dat. Ik begrijp dat het lastig is dit soort teksten te lezen, daarom leg ik het graag even uit. Je kunt het ook positief zien: vanaf volgend jaar hoef je maar een week op je salaris te wachten, nu was dat 2 weken, zei je. Je moet alleen de eerste maand even overbruggen. En dat scheelt uiteindelijk maar een week. Dat is toch te overzien? Zoals ik al zei, je moet alleen even je automatische betalingen bekijken.

Deel Deze Pagina