Mijn vlos had het van de week over een "traumatische bevalling" of "traumabevalling". Zij zei dat ik meer kans maak op zo'n soort bevalling door mijn verleden (wil er niet te diep op ingaan maar zij doelde op mishandelingen en vernederingen door mijn ex, de vader van beebje). De tijd was al bijna om dus veel vragen heb ik er niet over kunnen stellen. Weet iemand van jullie misschien wat dit is? Ik heb al wat gegoogled maar kon niet echt iets specefieks vinden. Alvast bedankt!
nou ja vind t nergens op slaan sorry hoor.. Ook ik heb vlak voor mn eerste bevalling veel mee moeten maken, ga er verder ook niet op in, maar de bevalling was gewoon prachtig! traumatsiche bevallingen hebben meer te maken met veel en langdurige pijnlijke weeen, spoedbevallingen, inknippen terwijl je dat voelt etc...daar hou je vaak een trauma aan over. lekkere vlos trouwens hoor, om je zo bang te maken. Meid trek je er niks van aan, geniet van je zwangerschap en de bevalling straks, je krijgt er een mooi kindje voor terug.
Misschien bedoelt ze dat je bevalling bepaalde angsten kan oproepen omdat het je kan herinneren aan je verleden? En dat je je door die angsten op dat moment niet voor 100% kan overgeven aan je bevalling?
ik vermoed idd dat je vk het had over bepaalde trauma's die jij met je mee draagt. Die tijdens de bevalling boven kunnen komen en het bevallen daardoor bemoeilijken. (zoals vernederingen of misbruik en dergerlijke). Ik vindt het niet echt okay dat ze je daar bang voor maakt want het hoeft helemaal niet op te spelen natuurlijk. Wellicht was het bedoeld uit bezorgdheid en zodat je straks niet overvallen raakt met onverwachtte emoties?
tijdens de bevalling ben je zo met de bevalling zelf bezig, dat je niety eens denkt aan al jeverleden, ben drie keer bevallen dus ik spreek inmoddel;s wel uit ervaring. Wat WEL KAN, is dat je na de bevalling ineens vlagen uit je verleden terug krijgt en er wat moeilijker mee kan omgaan, ook dat heb ik meegemaakt, die hormonen werken dan niet echt mee. maar echt, tijdens de bevalling, ben je zo met je kindje bezig, meid maak je niet druk, zou er niet al te veel aan gaan denken verder. laat de bevalling over je heen komen en denk dan tijdens de bevalling aan je mooie kindje wat je bijna kan gaan vasthouden.
je verrleden kan erg dwars gaan liggen tijdens een bevalling. als je veloskundige daar over begint zou ik er de volgende keer op doorgaan. het gebeurt niet vaak, maar het gebeurt wel degelijk. als je je zorgen maakt kan je kijken hoe je de bevalling zo goed mogelijk kan voorbereiden zodat je zo veel mogelijk dingen voor bent. bespreek het gewoon. eventueel ook met je partner.
Thnx voor je advies. Heb dus geen partner Mijn ex is juist de reden dat ik volgens de vlos meer kans maak op zo'n soort bevalling. Overigens is hij wel de vader van beebje (die heeft z'n ouwe vaar ook niet zelf uitgekozen )