vraagje....wanneer beginnen met tellen,aantal weken zwanger?

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Babsje83, 6 mrt 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Babsje83

Babsje83 Lid

31 aug 2006
    19
    0
    0
    Hallo,

mijn vraag is misschien een beetje vaag omschreven maar wat ik bedoel is: stel woensdag 18 februarie is de eerste dag van je laatste menstruatie, als je zwanger bent tel je de week van 18 februarie dan als de eerste week van je zwangerschap? of die week erop?

snappen jullie het nog... ;)
    Ben benieuwd naar jullie antwoord

2. Sterre82

Sterre82 VIP lid

23 sep 2008
    8.211
    3
    0
    In de wolken
    Ik dacht dat je vanaf je eisprong moet tellen en dan nog 2 weken erbij van voor je ei...die krijg je kado zeg maar. Maar verbeter mij als het anders is.

3. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Dan ben je op 25/2 1 week zwanger.
    Als je geboren wordt ben je ook eerst een jaar 0 en zit je in je eerste levensjaar, pas na een jaar wordt je 1, zo moet je het zien!

4. Lynn77

Lynn77 VIP lid

29 dec 2007
    10.546
    1
    0
    Zuid-Holland
    je hebt het hier juist, alhoewel het ook weleens verwarrend is, want sommige boeken zeggen dat week 1 de eerste week vanaf de eisprong is, maar de gyn. en vk houden de 1ste dag van je menstruatie=de eerste week aan.

5. Trotsemama1986

Trotsemama1986 Fanatiek lid

10 feb 2009
    1.962
    0
    0
    Dan ben je vanaf je eerste dag van de menstruatie in je eerste zwangerschapsweek.
    Ben je 1 week zwanger dan zit je in de 2e zwangerschapsweek.
    Snap je?

6. Babsje83

Babsje83 Lid

31 aug 2006
    19
    0
    0
    bedankt voor jullie snelle reacties!,ik begrijp hieruit dat je dan in je eerste zwangerschapsweek zit,maar de week erop 1 week zwanger bent!

Tis soms ingewikkeld :oops:

7. staartje

staartje Bekend lid

5 feb 2009
    806
    1
    18
    zorg
    brabant
    je telt vanaf de eerste dag van je laatste menstruatie als je het zo uitrekend dan ben je nu 2 weken en 2 dagen dus 2 dagen in week 3 maar je kunt pas positief testen vanaf 4 weken dus begin week 5

8. zogelukkig

En zo simpel is het! :)

9. Babsje83

Babsje83 Lid

31 aug 2006
    19
    0
    0
    Je zou zeggen dat ik het wel zou moeten weten
    (ik heb al een zoontje van 2)

Maar ik was even vergeten hoe het ook alweer zat.... :D

10. Gentle

Gentle VIP lid

10 okt 2007
    6.979
    1
    36
    Overijssel
    Het enige wat inderdaad wel anders is, is dat veel mensen niet precies 28 dagen hun cyclus hebben. Zo wel, dan heb je dus:

14 dagen
    eisprong
    14 dagen
    menstruatie

Als je dus precies een cyclus hebt van 28 dagen, dan klopt het normaal gesproken dat je vanaf de eerste dag van de laatste menstruatie rekent. Wat je VK doet (en sommige uitreken-websites ook), is de dag van je eisprong berekenen + 14 dagen. Als je dus een cyclus hebt van 30 dagen, kom je dus anders 2 dagen verkeerd uit:

16 dagen
    eisprong
    14 dagen
    menstruatie

Maar goed, dat is voor de kniesoor. Je moet eigenlijk de dagen dat je meer of minder lang dan 28 dagen je cyclus hebt er af trekken of bij op tellen. Bij een langere cyclus, trek je die extra dagen er af.

Nogmaals, dat is als je precies wilt rekenen in het begin.

11. zogelukkig

Die vlieger gaat ook niet altijd op, de termijnecho bepaalt de termijn aan de hand van de grootte.
    Ik had cyclus 35 dagen en kwam na termijnecho op 1 dag verschil uit tov een week kortere cyclus van 28 dagen! ;)

Deel Deze Pagina