erkenning

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door supertallie29, 12 aug 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. supertallie29

    16 aug 2006
    72
    0
    0
    Hoi,

    We gaan binnenkort naar de gemeente om ons kindje alvast te erkennen.
    Nu is mijn vraag of hier kosten aan verbonden zijn.
     
  2. Aldonza

    Aldonza Fanatiek lid

    16 aug 2006
    2.330
    0
    0
    Noord-Brabant
    Het verschil wel wat per gemeente volgensmij. Ik heb mensen gehoord die voor het erkennen niets hoefde te betalen....wij waren iets van 10 euro kwijt.
    En straks als het kindje geboren is moeten we van ons beiden nog recent uitreksel uit geboorteregister meesturen met papieren van ons kindje naar het kantongerecht...weet niet hoeveel het dan gaat kosten, maar geloof dat dat ook geen honderden euro's zijn.

    Groetjes, Eva.
     
  3. bloempje82

    bloempje82 Actief lid

    12 jan 2007
    323
    0
    0
    Wij hoefden niks te betalen voor het erkennen, straks voor de uitreksels uit het bevolkingsregister voor het kantongerecht betaal je bij ons iets van 7,50 per stuk. Valt best mee dus!
    Groetjes
     
  4. roses

    roses Fanatiek lid

    12 jun 2006
    1.946
    1
    38
    Wij zijn van de week naar het gemeentehuis geweest voor de erkenning, en wij hoefden niets te betalen.
    Vergeet niet allebei een geldige legitimatie mee te nemen ;)
     
  5. sterre1973

    10 aug 2007
    46
    0
    0
    Kosten erkenning: dit zijn geen rijksleges dus als gemeente geld vraagt dan is dit voor eigen pot. kijk altijd even op de website van betreffende gemeente.

    Afspraak: Bij de meeste gemeentes hoef je van te voren geen afspraak te maken (zie website gemeente)

    Meenemen: alletwee persoonlijk komen en beide een geldig legitimatiebewijs meenemen.

    Wat word er gevraagt: of het jullie eerste kindje betreft en wie zijn achternaam hij of zij gaat dragen (de keuze is jou of zijn achternaam)

    Na de erkenning krijg je een copie mee welke de vader bij de geboorteaangifte moet meenemen.

    Verschil gezag en erkenning: erkenning vind voor de geboorte plaats, als moeder zijnde geef je toestemming aan jou partner dat hij de vader is van jou kind en wie zijn naam het kind gaat dragen. het is niet meer en minder.
    Met erkenning heeft de vader na de geboorte in principe nog niets te vertellen over het kind, hiervoor moet je het gezag regelen. Na de geboorteaangifte kan je het gezag regelen dmv het opsturen van documenten na de rechtbank. (hier zijn vaak geen kosten aan verbonden, behalve dan dat de ene gemeente wel en de andere geen kosten doorberekent voor betreffende uittreksels). Wanneer gezag geregeld is kan het kind oa bijgeschreven worden in het paspoort van je partner.
     
  6. Juudje27

    Juudje27 Bekend lid

    14 mei 2007
    762
    0
    0
    Moet dat ook al van te vroren als je getrouwd bent?
     
  7. ikke1981

    ikke1981 VIP lid

    14 apr 2006
    13.689
    0
    0
    Den Haag
    nee dan hoeft het niet.
     
  8. Juudje27

    Juudje27 Bekend lid

    14 mei 2007
    762
    0
    0
    Oke thanks...
     
  9. sinitta

    sinitta Actief lid

    29 mei 2007
    132
    0
    0
    School spw!
    groningen
    hello, bij ons was het ook gratis in groningen.
     
  10. MamaMirella

    MamaMirella Fanatiek lid

    6 jul 2006
    2.564
    0
    0
    Den haag
    Waarom doet iedereen dat zo vroeg in de zwangerschap :)

    Ik doe het +/- 3 maanden voor de uitgerekende datum waarschijnlijk... :)

    Geen idee of er in Den haag kosten aan verbonden zijn..?

    -x-
     
  11. Angel Eyes

    Angel Eyes Niet meer actief

    Als in het ergste geval jij een miskraam krijgt nadat je 5 maanden zwanger bent dan krijgt je kindje jouw achternaam. Je bent bij die termijn namelijk verplicht begravenis/crematie e.d. te regelen. Dan is het wel zo fijn dat je kindje de naam krijgt die je voor ogen had.

    vandaar dat ze adviseren dit voor de 5e maand te doen.
     
  12. ikke1981

    ikke1981 VIP lid

    14 apr 2006
    13.689
    0
    0
    Den Haag
    ja volgens mij is het in Den Haag gratis
     
  13. sonja

    sonja VIP lid

    5 mrt 2006
    5.270
    0
    0
    bejaardenzorg
    DenHelder
    in denhelder is het ook gratis
     
  14. MamaMirella

    MamaMirella Fanatiek lid

    6 jul 2006
    2.564
    0
    0
    Den haag
    Gatver, daar denk ik nog niet eens aan !
    Daar gaan we maar niet vanuit hè.. ;)
    Nou ja, ik doe gewoon eigenwijs :p

    -xxx-
     
  15. sonja

    sonja VIP lid

    5 mrt 2006
    5.270
    0
    0
    bejaardenzorg
    DenHelder
    wij hadden het gedaan toen ik 12 weken zwanger was.
    uit eindelijk had het niet gehoeven omdat we toch maar hadden besloten om (gratis) te gaan trouwen
     
  16. Snoopy1979

    Snoopy1979 VIP lid

    8 okt 2006
    33.808
    6.960
    113
    Vrouw
    Brabant
    Wij hebben het rond de 10 weken gedaan. Vond ik een beetje vroeg, maar ik moest mijn ID kaart ophalen en toen wilde vriendlief wel mee om meteen het kindje te erkennen. Vond ik heel lief.... :D

    Over het ouderlijk gezag, ik vind het jammer dat je het pas kan regelen als het kindje geboren is, want stel dat ik kom te overlijden tijdens de bevalling? Oke, daar wil je helemaal niet aan denken, maar mijn vriend zou dan geen ouderlijk gezag meer kunnen krijgen, omdat ik daar toestemming voor moet geven?

    groetjes,
    Snoopy
     
  17. dorisn

    dorisn Fanatiek lid

    2 jun 2007
    4.319
    37
    48
    ede
    ik denk dat als je van te voren zelf iets op papier zet en het ondertekend het toch ook wel geldig is.
    liefs doris
     
  18. Snoopy1979

    Snoopy1979 VIP lid

    8 okt 2006
    33.808
    6.960
    113
    Vrouw
    Brabant
    Zo zal het wel niet werken, want dan zou je dat na de bevalling ook niet hoeven doen. Het werkt ook niet zo met een testament, dat moet via een notaris. Misschien kan dit ook wel via de notaris? Iemand een idee?
     

Deel Deze Pagina