Kleuter zo boos dat hij gaat slaan.

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Porsche, 29 jun 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Porsche

Porsche Niet meer actief

Hey dames,

Graag zou ik jullie advies willen

Onze kleuter word zo boos dat hij moet slaan of schoppen..

Klein voorbeeldje:

We zijn ergens mee aan het spelen, en hij doet Iets wat niet mag. Geef ik hem een hele duidelijke waarschuwing .. Zeg ik dat mag je niet doen want ... En als je dat nog een keer doet ga je in de hoek staan.
    Als hij dan daadwerkelijk de hoek in moet heeft hij zoveel woede dat hij dan tegen de deur schopt of tegen een kast aanslaat..

Wie heeft hier ook mee te maken gehad ... En heeft een gouden tip voor me? ..

2. mamavanmeisje

mamavanmeisje Fanatiek lid

17 jan 2010
    3.076
    0
    0
    Hoe ik er tegen aan kijk is zo:

Boos zijn is een emotie die een kind mag hebben. Ik benoem het ook 'je mag best boos zijn'. Ik heb mijn dochter al vroeg geleerd hoe je met deze emotie om kan gaan. Wat mag wel en wat mag niet als je boos bent? Dingen kapot maken, schreeuwen en slaan mag hier niet. Stampvoeten en weglopen bijvoorbeeld wel. Zoek iets wat hij kan doen zodat hij zijn woede kwijt kan.

3. Porsche

Porsche Niet meer actief

Bedankt voor je reactie,
    Misschien een gekke vraag maar hoe pak je dat aan dan ..
    Want als ik tegen hem zeg ga maar in de hoek staan dan gaat hij door het lint.
    Ik kan moeilijk zeggen van ga maar in de hoek staan oh nee eerst ff je woede eruit kleuren en ga nu weer in de hoek staan.. Of denk ik te moeilijk?

4. Pasja83

Pasja83 Fanatiek lid

12 mrt 2009
    1.061
    1
    0
    Hier ook een kleintje die ging schoppen en slaan.
    Op een gegeven moment was ik het zo zat dat ik hem bij straf naar zijn Kamer stuurde. En ik heb hem ook echt dingen ontzegd.

Bij schoppen en slaan naar je kamer en geen snoep of niet meer op de iPad. Pas zijn kamer uit als hij afgekoeld was en tot 20 had geteld. Het heeft even geduurd maar hij schopt en slaat niet meer.

Ik besprak wel elke keer na zo een woede aanval dat het stout is en dat hij beter kan gaan stampen of in een kussen kan gaan schreeuwen of slaan.

Succes, het kan even duren om het patroon te doorbreken maar diegene met de langste adem wint.

5. Arevinol

Arevinol VIP lid

7 okt 2007
    7.759
    3
    0
    mama!
    Hij kan toch stampvoeten in de hoek..?
    Of idd desnoods een kussen geven.

6. cocko

cocko Fanatiek lid

21 apr 2011
    3.594
    19
    38
    Ergens in Nederland
    Ons zoontje kan ook zo reageren, ik zet hem dan in de bijkeuken en gaat hij zelf al op de grond liggen om eens lekker te stampen op de grond..
    Hij moet de emotie wel kwijt inderdaad, maar op de juiste manier. Je zult het hem moeten leren/vertellen dat hij boos mag worden en desnoods geef je hem een kussen of iets waar hij even lekker in kan stompen.
    Succes!

7. edelweiss

edelweiss VIP lid

24 jan 2013
    7.328
    474
    83
    Hier vlieg hij dan gewoon naar boven. Hij wil boos zijn prima dat mag op zijn eigen kamer en als hij uitgeraast is mag hij naar beneden komen om zijn excuses aan te bieden.

8. mamavanmeisje

mamavanmeisje Fanatiek lid

17 jan 2010
    3.076
    0
    0
    Op een rustig moment kun je het over gevoelens hebben. Gebruik er een boekje bij zodat het niet over hemzelf gaat of ga samen voor de spiegel kijken hoe gevoelens eruit zien (boos, verdrietig, blij, moe, verbaasd etc.) Nu weet hij dat er verschillende gevoelens zijn.

De volgende stap kan zijn dat je uitlegt dat iedereen wel eens boos is. mensen maar ook dieren zijn wel eens boos. Zoek samen eens op youtube naar een boos dier (aap, hond etc). Nu weet hij dat iedereen wel eens boos is.

De volgende stap kan zijn om hem te leren wat je kan doen als je boos bent. Je kunt erover nadenken of het niet handiger is om hem uit de situatie te halen. Op de gang kan hij afstand nemen (letterlijk) en zoekt hij misschien niet steeds contact met jou. Of als er nog een broertje/zusje is dan ziet hij niet dat jullie verder gaan met het spel.

Hoe ziet de hoek eruit? Staat er een stoeltje? Kan hij iets stuk maken? Kan hij rustig tot zichzelf komen?

Wat kan hij wel doen als hij boos is: springen op een skippiekoe (energie kwijtraken), neerploffen op een poef, met plastic ballenbakballen gooien (wel uitleggen dat alleen die mogen, teken er anders samen gezichtjes op van boze en blije poppetjes), stampvoeten, troost zoeken bij zijn knuffel etc. In ieder geval iets waarmee hij niks stuk kan maken. Kleuren, zoals je voorstelde niet doen want het zit geheid in zijn boze bui op de muur!

Veel afleiden helpt ook en gooi wat fantasie erin. Au au roept de beer, ik krijg zere oren van het gillen. Jij zegt 'zullen we beer weer beter maken?' Je kind pakt de dokterskoffer en gaat verder met spelen.

Mijn dochter veegt steeds haar handen af aan haar broek. We hebben samen een codewoord verzonnen zodat ik niet 10 keer tijdens het eten het hele riedeltje hoef te zeggen (niet doen want...bla bla). Het is duif geworden. nu hoef ik alleen maar duif te zeggen. Haar reactie is nu niet geirriteerd maar lachend en 'oh ja sorry'

Tot slot voor jou nog deze tekst :):
    boys will boys or so they say.
    But I'm raising my boy to be a man one day.
    Shouting is not nice and kicking hurts...
    Nobody likes their face in the dirt.
    So boys that fight, kick and shout
    will be boys that sit in time out

9. Sammy27

Sammy27 Actief lid

4 nov 2012
    127
    0
    0
    NULL
    NULL
    Mijn zoon heeft dat ook, heb het er met de psz over gehad en die zeiden,, koop een trommel waar hij zn agressie op kwijt kan.
    Ze mogen boos zijn,ze moeten het kwijt,dus dan maar op een trommel slaan!

10. Kari37

Kari37 Fanatiek lid

19 nov 2009
    2.571
    1
    0
    Mijn dochter van drie is momenteel ook zo licht explosief.

Alles is een strijd, van haren kammen, aankleden....alles :(

Als het me te bont wordt dan laat ik haar even afkoelen in een ledikantje wat ik hier in de bijkamer heb staan en dan lijkt het wel een wilde achter die tralies :$

Ze slaat, gooit met alles, bijt in de spijlen en gaat soms zo over de rooie dat ze bijna moet overgeven....
    Zo ken ik haar helemaal niet, ze was altijd super makkelijk, dus hou het er maar op dat het een fase is.

Als ze afgekoelt is mag ze weer terugkomen....

11. Porsche

Porsche Niet meer actief

@ mama van meisje
    Enorm bedankt voor je antwoord..
    Ik ga er eens over na denken met je tips hoe we het het beste aan kunnen pakken.

12. Porsche

Porsche Niet meer actief

Thanks allemaal voore reactie ja onze zoon moest gister ook naar Ijn kamer toe en is daar Zo over de rooie gegaan dat hij moest over geven hij spuugde het ijsje eruit wat we smiddags sen gegeten hebben.. :(

Ik vind het heel lastig jullie zeggen allemaal laat hem
    Boos zijn maar ik zal dan wel te moeilijk denken maar als ik hem dan eerst op een trommeltje laat slaan kan ik hem daarna toch niet meer in de hoek zetten? ..

Vind het wel enorm moeilijk en energie vretend :(

Deel Deze Pagina