Hoi, Aanstaande donderdag heb ik een crematie van mijn oma van vaders kant. Nu moet ik de dag daarna de hele dag werken en heb ik s'morgens meteen een pittige vergadering. Ik zie hier erg tegenop. Mijn collega's zijn bijna allemaal met vakantie en ik weet zeker dat ik niet zomaar vrij kan krijgen vrijdag. Het zal me ook niet in dank afgenomen worden als ik het vraag. Omdat mijn collega's zoiets hebben van "het is toch maar een oma". Maar aangezien het me erg aan het hart gaat en dit ook een zeer emotionele crematie zal worden, ben ik bang dat ik het niet echt ga trekken om vrijdag te werken. Even doorbijten, professioneel zijn en gaan werken? Of vrij vragen, met eventueel scheve gezichten en mogelijk een afwijzing? Bedankt alvast, ik weet het even niet.
volgens mij is je werk het jou verplicht om je vrij te geven na begrafenis cq crematie, afhankelijk van welke graad in de familie de overledene toe behoord. staat in je cao
Okee, dat wist ik niet... Het gaat hier ook om 2e rangs... Dus geen, partner of ouders. Ze doen er i.i.geval niet erg begripvol over.
Gecondoleerd met je oma. Als ze donderdag gecremeerd word dan is ze dus net gisteren of vandaag overleden? Plotseling? Veel sterkte met het verlies.... Als ik in jouw schoenen stond dan zou ik gewoon even schijt aan m'n werk hebben en vragen of ik de dag erna vrij mag. Dan maar scheve gezichten, maar je mag in dit geval best even lekker aan je zelf denken. Daar moeten ze maar begrip voor tonen. Als ze nou echt moeilijk doen dan kun je het misschien zó afspreken dat je toch naar je werk gaat en naar huis mag als je merkt dat het niet zo lekker gaat met je en je je te emotioneel voelt. Maar in eerste instantie gewoon vrij vragen hoor! Succes!
Bedankt! Ze is vanmorgen overleden. We zagen het wel aankomen en ze is 87 jaar geworden. Daarom heeft iedereen zoiets van, ach het was haar tijd en zand erover. Maar ik ben nou eenmaal een emotioneel figuur... Mijn voorkeur gaat er ook naar uit om vrijdag vrij te vragen. Het is alleen zo dat net dan, nogal een belangrijke dag is met vergadering etc. Dank je!
@Waardevol. Dat laatste is trouwens ook een goede suggestie. Ik wil alleen het liefst helemaal niet naar mijn werk. Ik heb dan het gevoel dat ik me juist heel erg in moet gaan zitten houden, omdat ze het nogal aanstellerig vinden als je om "zoiets" moet huilen.
Waarom zouden ze het aanstellerig vinden als je daarom zou huilen? Er is iemand overleden, dan is dat toch vrij logisch? Vind het echt raar als ze zo zouden denken.
Op rouw staat geen vaste tijd en al zeker geen "rang van belangrijkheid" vind dat altijd zo verschrikkelijk ongevoelig. Rouw gaat om wie diegene VOOR JOU was. Niet wie diegene vanwege bloedbanden was. En dan nog het is potdikkie een oma! Ik zou graag gehad hebben dat ik n oma ooit had kunnen begraven, dan had ik er een gekend nml. "maar je oma" wat ontzettend gevoelloos en hard naar jou toe zeg!:x Gewoon vrij vragen met de mededeling dat men toch niets aan je zal hebben. Want jij houd pers lot WEL van je oma!
Meid gewoon vrij vragen. Mijn oma overleed toen ze 92 jaar oud was en ik kreeg ook opmerkingen oh wel een mooie leeftijd en ze was toch al oud. Maar dat maakt niet uit jong/oud de band die ik met haar had was zo close dat ik gebroken was. Het gaat erom hoe jullie band was. Gewoon doen en waarschijnlijk barst je al in tranen uit als je vrij gaat vragen omdat je zoveel emoties hebt.
@Waardevol, dat zou je inderdaad wel denken ja. Maar sommige mensen... Ik ga het toch gewoon vragen hoor, of ik vrijdag vrij kan zijn. Bedankt allemaal. Voor mij geldt ook, hoe oud ook, de band is wat telt. Dit betreft een stiefoma, moeder van mijn stiefvader. Maar hij heeft me wel opgevoed en heb haar altijd als mijn echte oma beschouwd. Maar andere mensen begrijpen dat niet en hebben bij mij op het werk al helemaal ziets van, het is niet je echte oma en ze was 87 dus je mag best even verdriet hebben, maar het is geen reden om niet op je werk te verschijnen.
Meid gecondoleerd met je oma..!! En volgens mij heb je recht op 2 vrije dagen. ( tenminste ik heb recht op 2 vrije dagen als er een familie lid overlijd )
Allereerst gecondoleerd meid. Ik zou ook gewoon thuis blijven hoor vrijdag. Je collega's hebben er ook niets aan als jij er niet bij bent met je gedachten. En jij hebt tijd nodig om dit te verwerken..! Ik zou dus thuisblijven vrijdag. Sterkte! Knuf
Ten eerste gecondoleerd! Ik had het met de opa van mijn vriend. Hij was 90 jaar en is op 2 januari j.l overleden. Op nieuwjaarsdag moest ik eigenlijk werken van 16.00-23.30 maar we kregen die ochtend heel vroeg telefoon dat het heel slecht ging en hij waarschijnlijk zou overlijden. Ik heb toen ook mijn werk gebeld en het gezegd en gezegd dat ik niet zou komen. Bij mij werd er ook niet begripvol gereageerd, en dat terwijl ik in de zorg werk met ouderen mensen..... En je moet niet denken het is 'maar' een oma en ze was oud!! Jij geeft veel om haar en dat doet dus pijn!! Hier was het de opa van mijn vriend maar mensen die hem kenden wisten hoe lief hij was en wat hij betekende voor ons. Een overlijden is altijd erg en verdrietig, wees ego en kies voor jezelf. Lekker vrij vragen. Zelf heb ik de dag na de begrafenis wel gewerkt maar de dag zelf niet, moest wel maar heb hiervoor vrij gevraagd. We zijn niet getrouwd dus heb nergens recht op kwa vrije dagen.
Gecondoleerd. Ondanks dat ze al oud was, blijft het toch moeilijk! Ik zou persoonlijk alleen niet vrij vragen op mijn werk. Volgens mij zit je nu al aan te hikken tegen die vergadering en ben je bang dat je er niet helemaal bij bent. Ik weet niet hoelaat de begrafenis/crematie is, maar stel dat het s'ochtends is...dan heb je de hele dag/avond nog om bij te komen. Tuurlijk zal je er vrijdag ook aan denken...maar misschien maandag en dinsdag dan ook nog. Ik zou gewoon vrijdag aan het werk gaan, en als het niet lukt dan ga je weer naar huis. Soms is het erg goed om even met wat anders bezig te zijn.
Sterkte! Mijn oma is onlangs overleden. Volgens onze CAO kreeg ik vrij op de dag van de crematie. Overige dagen niet, maar op de dag van overlijden was het 'calamiteit', de dag erna 'bijzonder verlof' ivm regelen crematie (ik was wel 2e graads, maar mijn vader zou de enige zijn die de crematie dan zou moeten regelen en dat is natuurlijk onmogelijk) en de dag erna was ik zo op, dat ik me ziek heb gemeld. Dat heb ik pas op de dag zelf gedaan. Misschien is dat ook een tip: zeg dat het overlijden van je oma je erg raakt en dat je graag aandacht aan een waardig afscheid wilt besteden. Dat je je best doet om er vrijdag te zijn, want je hebt die vergadering, maar dat als het echt niet gaat dat je dan belt die vrijdag. Dan toon je inzet en niet zo'n instelling dat je per sé vrij moet krijgen, maar dat je wel vrij wilt (of ziek meldt) als het echt niet gaat.
bij mijn man ook. Ze meten dat in graden hoeveel vrij ze je verplicht moeten geven (hoever staat de overledene in bloedverwant van je af). Zij bekijken het zo helaas, maar dat staat verder helemaal los van hoeveel verdriet jij ervan hebt. Meid gecondoleerd. iK zou het in iedergeval vragen hoor als je er moeite mee hebt. Dat ze oud heeft mogen worden betekent niet dat je minder pijn hebt om een verlies.