Wie is er alleenstaande moeder met schulden? Waar heb je recht op want alles word byna afgepakt ben bezig om schuld sanering in te komen.
Uhm afgepakt? Schulden komen er meestal niet vanzelf en je kan voor heel veel zaken gewoon een afspraak maken. Schuldsarnering is geloof ik pas voor een schuld vanaf 3000 euro. Uitzonderingen daargelaten worden schulden toch echt vaak door mensen zelf gemaakt en zal je die dus ook 'zelf' moeten oplossen. Het ligt aan je inkomen en je vaste lasten. Vaak wordt je gekort tot ik meen 900 euro pm. Maar je moet wel al je vaste lasten kunnen betalen. Huur, gas, water, electra, zorgverzekering en eventueel andere vaste kosten. Je kinderbijslag mag je wel behouden. Moet eerlijk zeggen dat ik de bedragen niet helemaal zeler weet maar dat is wel terug te vinden op internet.
Ten eerste weet je niet hoe ze aan haar schulden komt. Misschien is ze wel in de zeik genomen door iemand en zit zij opgezadeld. Daarnaast kunnen de bedragen zo hoog oplopen dat ze zonder schuldsanering de rest van haar leven aan 't betalen is. Dus laten we geen oordeel strekken tis al rot genoeg. Mijn vriend heeft in de wsnp gezeten toen ik hem ontmoette en hij is er nu 2 jaar uit. Dus ik heb van dicht bij gezien hoe zwaar t is. En ja bij hem was het zijn eigen schuld. Gelukkig is hij mans genoeg omdat toe te geven. De regels zijn wel strenger geworden. Mijn vriend is 1 x afgewezen voor de wsnp. Je moet 1 jaar stabiel zijn qua werk en inkomen. Al je geld gaat inderdaad naar een bewindvoerder toe om je schulden te betalen. Je krijgt leergeld per week. Je hebt geen eigen pinpas meer en je word failliet verklaard. Desondanks het 3 eigenlijk 4 zware jaren zijn is het te doen. Als je maar hulp krijgt van familie en zorgt dat je nergens meer schulden gaat maken! Hoop dat je word toegelaten en over een aantal jaar schulden vrij bent. Verder heb ik geen idee hoe t is om in wsnp te zitten met een kindje. Weet alleen dat t zwaar kan zijn maar aan alles komt een einde gelukkig.
Zijn dit schulden van alleen jou of ook van je ex-vriend? Heb je alle toeslagen aangevraagd? Heb je nu inkomen? Ik zou proberen om zoveel mogelijk betalingsregelingen te treffen met schuldeisers. Daarnaast proberen om in een schuldhulpverleningstraject te komen.
Geen ervaring of tips. Maar ongeacht hoe je in deze situatie komt is het zwaar kl#ten. Knuffel en succes!
Lijkt me heel heftig. Kun je je werkuren wat uitbreiden of een extra bijbaan nemen (desnoods ongeschoold werk) om sneller uit de schulden te komen? Dat lijkt mij de snelste en makkelijkste optie. Loop winkels af en vraag of ze werknemers zoeken. Update je cv en stuur sollicitaties. Kortom, zorg voor meer inkomsten (en mogelijk minder uitgaven). Als het heel ernstig is hoop ik dat je goede hulp krijgt zodat er een eind aan komt. Het lijkt me behoorlijk heftig.
je hebt alleen recht op je beslagvrije voet. En je toeslagen, mits je geen toeslagschulden hebt. Dan nog kun je op de site van de belastingdienst een formulier invullen en zull3n ze overgaan tot uitkering. Indien je uiteindelijk in de schuldsanering komt, dit kan als de schulden problematisch zijn en ter goeder trouw zijn ontstaan. Hier zit geen minimum bedrag aan. Dan vervallen alle beslagen en ook de toeslagen worden weer volledig uitgekeerd. Meestal gaat er eerst een traject aan vooraf voor een minnelijke oplossing, lukt dit niet dan wordt er wsnp aangevraagd. Belangrijk om een zo stabiel mogelijk leven op dit moment te hebben. Laten zien dat je inkomen wilt genereren, dus als je uitkering hebt volop solliciteren, meerdere baantjes. En heel belangrijk; geen nieuwe schulden maken en achterstanden zoveel mogelijk inlopen indien mogelijk. Laten zien dat je klaar bent voor verandering. En erken je eigen aandeel in deze situatie. succes
Vind het echt rot voor je dat je in deze situatie bent terechtgekomen. Ik heb van dichtbij meegemaakt hoe moeilijk en slopend een schuldsaneringsproces kan zijn, dus ik kan me wel enigszins voorstellen hoe dit voor jou moet zijn. Er zijn gelukkig wettelijke regels opgesteld omtrent schulden: schuldeisers kunnen niet onbeperkt aanspraak maken op iemands vermogen/inkomen. Je hebt zoiets als het beslagvrije voet (uit mijn hoofd is dit voor en alleenstaande rond de 900 euro), dat is wat iemand minimaal moet overhouden na inning door de schuldeisers. Als jouw schulden zodanig hoog zijn, dan is het inderdaad altijd raadzaam om te kijken wat de schuldsanering voor je kan beteknen. In eerste instantie zal er een minnelijk traject worden gestart, waarbij er getracht wordt tot een compromis te komen met alle schuldeisers. Wanneer dit niet lukt, dan kan je een aanvraag doen om toe te treden tot het WSNP. Hier zal een rechter een oordeel over moeten vellen en hier zijn wel enkele (strenge) eisen aan verbonden. Als je hiertoe wordt toegelaten, dan ben je in principe na 3 jaar schuldenvrij. Het is wel 3 jaar even afzien (er wordt een bewindvoerder toegewezen, je beheert je eigen inkomen/vermogen niet meer etc.), maar goed dan ben je na 3 jaar wel af van je schulden.